Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-04-2004, 20:34
LaResistance
LaResistance is offline
VS: tientallen opstandelingen gedood bij Najaf

NAJAF (ANP) - Bij de Iraakse heilige stad Najaf hebben Amerikaanse militairen maandagavond 64 opstandelingen gedood. Dat heeft de Amerikaanse brigade-generaal Mark Kimmitt dinsdag gezegd.

Kimmitt zei dat de omgebrachte Irakezen vijandelijke strijders waren. Volgens de Arabische nieuwszender al-Jazeera zijn onder de doden veel burgers.

Najaf is een beruchte verzetshaard van sjiitische Irakezen. Coalitietroepen hebben de stad al tijden omsingeld. De aanval van maandagavond is uitgevoerd met luchtsteun. Ook hebben de Amerikanen een luchtafweersysteem van de rebellen vernietigd. Volgens een Iraaks televisiestation bezwijken gewonden, omdat er een tekort aan bloed is.

Volgens de Spaanse radio hebben Spaanse eenheden Najaf inmiddels verlaten, op weg naar hun hoofdkwartier. De Spaanse regering heeft dat bericht niet bevestigd. De nieuwe premier, Zapatero, heeft gezegd dat alle 1300 militairen op 27 mei Irak moeten hebben verlaten. Hij wil daarmee aanslagen op Spaanse doelen voorkomen.

Overige plaatsen

Amerikaanse militairen hebben maandagavond bij Kufa en dinsdag in de wijk Sadr-City in Bagdad strijd geleverd met volgelingen van de radicale sjiitische leider Muqtada al-Sadr. Kimmitt zei dat bij de gevechten in Bagdad een Amerikaanse militair is gedood en dat een andere soldaat gewond is geraakt.

In Fallujah zijn dinsdagavond hevige gevechten uitgebroken tussen Amerikaanse militairen en opstandelingen. Gevechtsvliegtuigen en tanks voerden bombardementen uit op doelen in en rond de stad. De Amerikaanse nieuwszender CNN liet rechtstreekse beelden zien van zware explosies en enkele brandende gebouwen.

----------------------------------------------------

Opstandelingen Laat die laffe Amerikanen dan lekker strijden op de grond tegen die zogenaamde opstandelingen ipv vanuit de lucht weer allerlei onschuldigen afknallen
Oud 27-04-2004, 20:36
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 27-04-2004 @ 21:34 :
VS: tientallen opstandelingen gedood bij Najaf

NAJAF (ANP) - Bij de Iraakse heilige stad Najaf hebben Amerikaanse militairen maandagavond 64 opstandelingen gedood. Dat heeft de Amerikaanse brigade-generaal Mark Kimmitt dinsdag gezegd.

Kimmitt zei dat de omgebrachte Irakezen vijandelijke strijders waren. Volgens de Arabische nieuwszender al-Jazeera zijn onder de doden veel burgers.

Najaf is een beruchte verzetshaard van sjiitische Irakezen. Coalitietroepen hebben de stad al tijden omsingeld. De aanval van maandagavond is uitgevoerd met luchtsteun. Ook hebben de Amerikanen een luchtafweersysteem van de rebellen vernietigd. Volgens een Iraaks televisiestation bezwijken gewonden, omdat er een tekort aan bloed is.

Volgens de Spaanse radio hebben Spaanse eenheden Najaf inmiddels verlaten, op weg naar hun hoofdkwartier. De Spaanse regering heeft dat bericht niet bevestigd. De nieuwe premier, Zapatero, heeft gezegd dat alle 1300 militairen op 27 mei Irak moeten hebben verlaten. Hij wil daarmee aanslagen op Spaanse doelen voorkomen.

Overige plaatsen

Amerikaanse militairen hebben maandagavond bij Kufa en dinsdag in de wijk Sadr-City in Bagdad strijd geleverd met volgelingen van de radicale sjiitische leider Muqtada al-Sadr. Kimmitt zei dat bij de gevechten in Bagdad een Amerikaanse militair is gedood en dat een andere soldaat gewond is geraakt.

In Fallujah zijn dinsdagavond hevige gevechten uitgebroken tussen Amerikaanse militairen en opstandelingen. Gevechtsvliegtuigen en tanks voerden bombardementen uit op doelen in en rond de stad. De Amerikaanse nieuwszender CNN liet rechtstreekse beelden zien van zware explosies en enkele brandende gebouwen.

----------------------------------------------------

Opstandelingen Laat die laffe Amerikanen dan lekker strijden op de grond tegen die zogenaamde opstandelingen ipv vanuit de lucht weer allerlei onschuldigen afknallen
Lol opstandelingen? Ze schijten volgens mij in hun broek. Normaal zeggen ze dat het om terroristen gaat. Hebben die Irakezen toch nog wat bereikt.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 20:36
Caballero
Caballero is offline
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 20:38
Gatara
Gatara is offline
Ja, ik zie het net op CNN.

"A U.S. aerial gunship pounded two suspected insurgent positions late Tuesday in Fallujah, lighting up the night sky in a city where U.S. Marines have engaged in a two-week standoff with Iraqi insurgents. Columns of smoke rose from the area being bombarded, and the shells appeared to have set off at least two large secondary explosions."
http://www.cnn.com/
Oud 27-04-2004, 20:40
Gatara
Gatara is offline
US hits Falluja with its big guns

Tuesday 27 April 2004, 22:20 Makka Time, 19:20 GMT

US helicopters hit the Golan area on Monday as well

Fierce fighting has erupted between US Marines and anti-occupation fighters in the restive Iraqi city of Falluja, witnesses have said.

They say US aircraft and tanks have been blasting the Golan district of the city.

Aljazeera has been screening live coverage of Tuesday nights fighting in the city.

"I can hear more than 10 explosions a minute. Fires are lighting the night sky," one witness told the Reuters news agency.

The fighting comes less than 24 hours after a US claim that its forces had killed dozens of fighters loyal to Shia Leader Muqtada al-Sadr.
http://english.aljazeera.net/NR/exer...0AC10DD6AD.htm

(volgens CNN zijn mensen van Aljazeera daar "op de grond" aanwezig. Denk dat je die dus t beste kunt volgen)
Oud 27-04-2004, 20:41
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
Gatara schreef op 27-04-2004 @ 21:40 :

(volgens CNN zijn mensen van Aljazeera daar "op de grond" aanwezig. Denk dat je die dus t beste kunt volgen)
Ja klopt ik heb net gehoord dat ze op al-jazeera echt lieten zien dat ook vrouwen en kinderen platgebombardeerd werden. Heeft iemand al-jazeera?
Oud 27-04-2004, 20:41
JantjePietje
JantjePietje is offline
Die mariniers nabij Najaf zijn echt dolgedraaide moordmachines. En tevens lafaarden. Want om hun stellingen te "verdedigen" schieten de Amerikaanse sluipschutters desnoods kinderen en vrouwen, als ze maar hun positie niet opgeven. En als ze Irakezen niet op deze manier vermoorden, dan doen ze het wel vanuit de lucht.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 20:43
JantjePietje
JantjePietje is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 27-04-2004 @ 21:41 :
Ja klopt ik heb net gehoord dat ze op al-jazeera echt lieten zien dat ook vrouwen en kinderen platgebombardeerd werden. Heeft iemand al-jazeera?
Jep hiero, al begrijp ik er natuurlijk niks van. Maar de beelden zeggen genoeg. Op de NLse tv zien we bijna nooit de verwoestingen die het Amerikaanse leger aanricht in de Iraakse steden. Motherfuckers.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 20:44
LaResistance
LaResistance is offline
US kills tens of Iraqis on Najafs doorstep

US occupation forces have killed tens of Iraqis in overnight clashes near the city of Najaf.

Backed up with helicopter gunships, a spokesman in Baghdad claimed occupation forces had killed 43 Shia militiamen by Tuesday morning.

But hospital sources said of the 28 people seriously wounded in the clashes, only six of them appeared to be militiamen.

Residents said US war planes fired at a Mahdi Army militia post 10km northeast of Najaf, after fighting between occupation forces and militiamen broke out in the area.

Aljazeera's correspondent in Najaf, Uday al-Katib said he heard loud explosions when US troops advanced near the Bu Hidrawi around the road to Kufa.

Scant supplies

Reporting from al-Furat al-Awsat hospital, al-Katib added a few of the casualties could be treated due to a severe shortage of medical staff and supplies.

One medic said US occupation troops had taken over al-Sadr hospital and were refusing to hand over much needed supplies.

US occupation forces have been set since Monday to enter parts of Najaf to kill or capture Iraq's most outspoken anti-occupation Shia cleric, Muqtada al-Sadr.

Confrontations have already erupted between the US military and members of al-Sadr's Mahdi army on the outskirts of Kufa.

Red line

Shia leaders have warned there will be an explosion of anger among the 15 to 16 million Iraqi Shia if US soldiers enter Najaf.

But Brigadier General Mark Hertling, the deputy commander of the 1st Armoured Division, told journalists on Monday: "We're going to drive this guy [al-Sadr] into the dirt.

"Either he tells his militia to put down their arms, form a political party and fight with ideas not guns, or he's going to find a lot of them killed."

Grand Ayat Allah Ali al-Sistani, Iraq's most revered Shia religious leader, has said if US troops enter Najaf or Karbala, they will cross "a red line" - implying general Shia resistance.

http://www.aljazeera.com/cgi-bin/new...ervice_id=1696
Oud 27-04-2004, 20:46
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
JantjePietje schreef op 27-04-2004 @ 21:43 :
Jep hiero, al begrijp ik er natuurlijk niks van. Maar de beelden zeggen genoeg. Op de NLse tv zien we bijna nooit de verwoestingen die het Amerikaanse leger aanricht in de Iraakse steden. Motherfuckers.
Zijn die beelden niet via internet te zien? Ik hoor het nu van iedereen die wel al-jazeera kan ontvangen maar ik kan niks vinden. Het nederlandse nieuws zuigt inderdaad.
Oud 27-04-2004, 20:47
Caballero
Caballero is offline
Citaat:
Je neemt me de woorden uit de mond
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 20:48
Gatara
Gatara is offline
Ik zag op CNN alleen veel rook en "lichtballen".
Oud 27-04-2004, 20:48
JantjePietje
JantjePietje is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 27-04-2004 @ 21:46 :
Zijn die beelden niet via internet te zien?
Ik geloof van niet nee.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 20:49
Caballero
Caballero is offline
Citaat:
Gatara schreef op 27-04-2004 @ 21:48 :
Ik zag op CNN alleen veel rook en "lichtballen".
Oftewel een moordpartij
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 20:51
Gatara
Gatara is offline
Hmm.. als het a la Dresden is, is dat een oorlogsmisdaad
Oud 27-04-2004, 20:54
Caballero
Caballero is offline
Citaat:
Gatara schreef op 27-04-2004 @ 21:51 :
Ze zitten er illegaal, het is sowieso een oorlogsmisdaad als ik het goed begrepen heb
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 20:54
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
Gatara schreef op 27-04-2004 @ 21:51 :
Het is gewoon terrorisme van het laagste soort, en dan hebben ze de irakezen zogenaamd verlost van grote boze Saddam. Als die klootzakken nou eens gewoon toegeven dat ze er een zooitje van gemaakt hebben, geen haar beter zijn dan Saddam en daar niet gewenst zijn. Het is gewoon een kwestie van toegeven dat ze er naast zitten, maar nee hoor, lekker volhouden dat ze de bevrijders zijn.
Oud 27-04-2004, 20:55
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Denk aan je bloeddruk. Wat zei de dokter?
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 20:56
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 27-04-2004 @ 21:55 :
Denk aan je bloeddruk. Wat zei de dokter?
Ik kan hier in ieder geval niet kalm onder blijven, het is gewoon belachelijk hoe die hypocrieten ongestoord hun gang kunnen gaan en dat er nog mensen zijn die deze afslachting van onschuldigen goedpraten of ontkennen.
Oud 27-04-2004, 20:58
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 27-04-2004 @ 21:54 :
Het is gewoon terrorisme van het laagste soort, en dan hebben ze de irakezen zogenaamd verlost van grote boze Saddam. Als die klootzakken nou eens gewoon toegeven dat ze er een zooitje van gemaakt hebben, geen haar beter zijn dan Saddam en daar niet gewenst zijn. Het is gewoon een kwestie van toegeven dat ze er naast zitten, maar nee hoor, lekker volhouden dat ze de bevrijders zijn.
Het gaat ze om de olie. Ze zien het doden van die Irakezen als ontspanning. Een soldaat moet toch wat.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 21:01
Caballero
Caballero is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 27-04-2004 @ 21:56 :
Ik kan hier in ieder geval niet kalm onder blijven, het is gewoon belachelijk hoe die hypocrieten ongestoord hun gang kunnen gaan en dat er nog mensen zijn die deze afslachting van onschuldigen goedpraten of ontkennen.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 21:04
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 27-04-2004 @ 21:58 :
Het gaat ze om de olie. Ze zien het doden van die Irakezen als ontspanning. Een soldaat moet toch wat.
Tja wat is een soldaat nou nog helemaal, laat ze lekker in de modder liggen opdrukken ofzo. Lafaarden...
Oud 27-04-2004, 21:26
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 27-04-2004 @ 21:58 :
Het gaat ze om de olie.
Natuurlijk. De oorlog kost honderden miljarden. De olieprijs is super hoog. De olie is van de Iraakse regering. Exploitatie rechten liggen bij Franse oliemaatschappijen. Met regelmaat wordt de olieindustrie aangevallen. Het leger moet de brandstof voor de troepen van buiten Irak aanslepen. Mag jij me uitleggen welk voordeel de US dan heeft met die olie.
Oud 27-04-2004, 21:33
Verwijderd
Citaat:
Desecrator schreef op 27-04-2004 @ 22:26 :
Natuurlijk. De oorlog kost honderden miljarden. De olieprijs is super hoog. De olie is van de Iraakse regering. Exploitatie rechten liggen bij Franse oliemaatschappijen. Met regelmaat wordt de olieindustrie aangevallen. Het leger moet de brandstof voor de troepen van buiten Irak aanslepen. Mag jij me uitleggen welk voordeel de US dan heeft met die olie.
En niet alléén de olie natuurlijk.
Het gaat ze ook om de macht die ze kunnen hebben in het midden-oosten.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 22:18
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Een tweede Vietnam. Smeerlappen! Die Amerikanen leren het ook nooit!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-04-2004, 22:38
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 27-04-2004 @ 22:26 :
Het gaat om de wapenindustrie thuis, een zeer grote industrie met veel andere eraan gerelateerde takken en mensen die erin werken. Een oorlog is goed voor deze sector, en daar zit hem de winst in
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 23:31
Joostje
Joostje is offline
Resistence, zie je dan liever die soldaten per direct vertrekken, zodat in Irak fijn een burgeroorlog uit kan breken, of hoe zie je een oplossing?

(En ja, natuurlijk is het vreemd om aan de ene kant te beweren dat het gaat om slechts enkele loyale saddam-aanhangers en aan de andere kant van grote afstand zware wapens in te zetten, die wel móéten leiden tot burgerslachtoffers)
Oud 27-04-2004, 23:38
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
Joostje schreef op 28-04-2004 @ 00:31 :
Resistence, zie je dan liever die soldaten per direct vertrekken, zodat in Irak fijn een burgeroorlog uit kan breken, of hoe zie je een oplossing?
Liever de burgers tegen de Amerikanen dan tegen elkaar natuurlijk, ze hebben daar wanorde veroorzaakt en verzet over zich afgeroepen en kunnen de Irakezen daar niet in achterlaten. Maar tegelijkertijd zijn er teveel Irakezen die de Amerikanen liever vandaag dan morgen zien vertrekken. Een oplossing heb ik dus niet, maar ze moeten in ieder geval per direct hun aanpak veranderen.
Oud 29-04-2004, 00:21
Dannemann
Dannemann is offline
De burgeroorlog komt hoe dan ook wel
Met citaat reageren
Oud 29-04-2004, 01:48
Irakees
Irakees is offline
Mensen, maak je nou maar geen zorgen. Het zijn maar 45 criminele sjiieten die er zijn gedood. Het zijn aanhangers van Muqtada al-Sadr. (of Quday al-Sadr zoals heel wat Irakezen hem noemen) Waarom noemen ze hem Quday al-Sadr? Omdat zijn aanhangers voor een groot deel bestaan uit ex-loyale saddam-aanhangers (fedayin saddam) die nu onder de naam van de sjiieten zitten te vechten tegen de Amerikanen. Het zijn niets meer dan tuig die de naam van sjiieten aan het verpesten zijn. Het zijn lafaards die vrouwen en kinderen gebruiken als 'Human Shield'.

De radicale soennieten/sjiieten en de wahabisten zullen hun doel niet bereiken! De sjiieten zullen uiteindelijk de macht grijpen, en binnenkort wordt al-Sadr gearresteerd of vermoord. Let maar op!

Irak zal binnenkort een democratie zijn en een voorbeeld voor het midden-oosten. Jullie zien de Iraakse regeringsraad misschien als marionetten van de Amerikaanse regering. Ik en heel veel andere Irakezen weten wel beter. 3/4 deel van de leden vechten al tientallen jaren tegen Saddam's gruwelijke regime en het zijn bekende leiders die enorm worden gerespecteerd onder het Iraakse volk. Zij zullen echt wel opstappen wanneer blijkt dat de Amerikanen er voor een ander doel zitten.

En nog een laatste reactie voor de zgn. anti-amerikanen: jullie komen echt belachelijk over op mij en ik weet zeker dat als jullie dit soort uitspraken in Irak doen, jullie gelijk zullen worden uitgemaakt voor baathisten. Sommigen van jullie doen uitspraken die nergens op zijn gebasseerd. Jullie doen net of jullie weten hoe de situatie daar is! Ik raad jullie daarom ook aan om voortaan eerst onderzoek te doen en daarna met uitspraken te komen.

p.s LaResistance: al-Jazeera is erg objectief hoor , vooral linken naar de meest onbetrouwbare bron die er bestaat. Valt het je niet op dat ze alleen maar in soennitische driehoek werken? Weet je hoe dat komt? Omdat ze zelf dondersgoed weten dat als ze zich buiten de driehoek bevinden ze een enorme pak slaag staat te wachten vanwege de vele leugens die ze verspreidden!
Met citaat reageren
Oud 29-04-2004, 02:34
Daevrem
Daevrem is offline
Hoessein, Sadr, de Cheney/Wolfowitz/Rumsfeld-axis of evil, ze deugen alledrie niet.

Je kunt lullen wat je wil maar de VS zal deze oorlog verliezen, ze zullen terugtrekken en Irak in een burgeroorlog achterlaten. Tenzij er een policywijzeging komt, maar dat gebeurd niet voor de verkiezingen in de VS.

"Zij zullen echt wel opstappen wanneer blijkt dat de Amerikanen er voor een ander doel zitten. "

Waarom zijn ze dan nog niet weg. Iedereen weet dat de VS nog steeds niet wil zeggen waarom ze die oorlog begonnen zijn.
Oud 29-04-2004, 08:35
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
S. schreef op 27-04-2004 @ 22:33 :
En niet alléén de olie natuurlijk.
Het gaat ze ook om de macht die ze kunnen hebben in het midden-oosten.
Het gaat ze om stabiliteit in het Midden-Oosten. Het lijkt nog nergens op en ik durf geen uitspraken te doen of er ueberhaupt wel ooit stabiliteit komt.

En ja stabiliteit is gunstig in meerdere opzichten. Het zal wel sowieso allemaal eigen belang zijn. Ik geloof niet in humanitaire acties.
Oud 29-04-2004, 17:30
Caballero
Caballero is offline
Citaat:
Irakees schreef op 29-04-2004 @ 02:48 :
Mensen, maak je nou maar geen zorgen. Het zijn maar 45 criminele sjiieten die er zijn gedood. Het zijn aanhangers van Muqtada al-Sadr. (of Quday al-Sadr zoals heel wat Irakezen hem noemen) Waarom noemen ze hem Quday al-Sadr? Omdat zijn aanhangers voor een groot deel bestaan uit ex-loyale saddam-aanhangers (fedayin saddam) die nu onder de naam van de sjiieten zitten te vechten tegen de Amerikanen. Het zijn niets meer dan tuig die de naam van sjiieten aan het verpesten zijn. Het zijn lafaards die vrouwen en kinderen gebruiken als 'Human Shield'.

De radicale soennieten/sjiieten en de wahabisten zullen hun doel niet bereiken! De sjiieten zullen uiteindelijk de macht grijpen, en binnenkort wordt al-Sadr gearresteerd of vermoord. Let maar op!

Irak zal binnenkort een democratie zijn en een voorbeeld voor het midden-oosten. Jullie zien de Iraakse regeringsraad misschien als marionetten van de Amerikaanse regering. Ik en heel veel andere Irakezen weten wel beter. 3/4 deel van de leden vechten al tientallen jaren tegen Saddam's gruwelijke regime en het zijn bekende leiders die enorm worden gerespecteerd onder het Iraakse volk. Zij zullen echt wel opstappen wanneer blijkt dat de Amerikanen er voor een ander doel zitten.

En nog een laatste reactie voor de zgn. anti-amerikanen: jullie komen echt belachelijk over op mij en ik weet zeker dat als jullie dit soort uitspraken in Irak doen, jullie gelijk zullen worden uitgemaakt voor baathisten. Sommigen van jullie doen uitspraken die nergens op zijn gebasseerd. Jullie doen net of jullie weten hoe de situatie daar is! Ik raad jullie daarom ook aan om voortaan eerst onderzoek te doen en daarna met uitspraken te komen.

p.s LaResistance: al-Jazeera is erg objectief hoor , vooral linken naar de meest onbetrouwbare bron die er bestaat. Valt het je niet op dat ze alleen maar in soennitische driehoek werken? Weet je hoe dat komt? Omdat ze zelf dondersgoed weten dat als ze zich buiten de driehoek bevinden ze een enorme pak slaag staat te wachten vanwege de vele leugens die ze verspreidden!
Jij komt belachelijk over, jou wens denken staat ver van de werkelijkheid af.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2004, 20:44
Verwijderd
Irakees schreef op 29-04-2004 @ 02:48 :

Citaat:
Heb jij enig idee hoe lang de adem van terroristen is? En als Al-Sadr gearresteerd, of erger, vermoord wordt, zullen de aanslagen alleen maar toenemen.

Citaat:
Irak zal binnenkort een democratie zijn en een voorbeeld voor het midden-oosten. Jullie zien de Iraakse regeringsraad misschien als marionetten van de Amerikaanse regering.
Zegt Afghanistan je iets? Daar zou volgens de prognoses nu ook orde en vrijheid moeten heersen, maar het tegendeel is het geval. Nation building is een leuk ideaal, maar het werkt niet. Een volk dat jarenlang onderdrukt is en vervolgens de vrijheid krijgt kan niet direct met die vrijheid omgaan, de overgang moet vele malen soepeler zijn.
Een radicale revolutie (want daar is het mee te vergelijken) gaat altijd gepaard met chaos (Franse Revolutie, Russische Revolutie, Chinese Revolutie etc.). De enige manier om die chaos te herstellen is via een strikte ordehandhaving, om vervolgens hervormingen door te voeren.
Dat is het ideale scenario, maar helaas voor de Amerikanen hebben ze zich vergist in de vasthoudendheid van de islamitische fundamentalisten waar ze de laatste twee jaar toch al een bar slechte relatie mee hadden. Kortom, die hele oorlog was een stommiteit, hoezeer ik ook blij ben voor jou en je volksgenoten dat Saddam nu weg is, als je heel nuchter bekijkt had het beter geweest als men Saddam nog zijn gang had laten gaan, of men had via onderhandelingen Saddam tot een Khaddaffi-weg had kunnen bewegen, en feit is dat Saddam vrij keurig meewerkte met de wapeninspecties. Op dezelfde manier had men enige druk kunnen gaan uitoefenen op Irak wat betreft de mensenrechtensituatie.

Citaat:
Ik en heel veel andere Irakezen weten wel beter. 3/4 deel van de leden vechten al tientallen jaren tegen Saddam's gruwelijke regime en het zijn bekende leiders die enorm worden gerespecteerd onder het Iraakse volk. Zij zullen echt wel opstappen wanneer blijkt dat de Amerikanen er voor een ander doel zitten.
Denk het niet, ik weet de ware beweegredenen van de Amerikanen niet, maar het lijkt me dat als die leiders er achter komen wat de echte beweegredenen zijn ze lekker blijven zitten. Waarom zouden ze volgens jou opstappen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten