Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-05-2002, 19:12
Ninnoc
Ninnoc is offline
hi,

ik vraag me af hoe jullie thuis binnen het gezin omgaan met nieuws, kijken jullie allemaal gezamelijk het journaal, bespreken jullie de politieke situatie tijdens het diner?

En verschillen jouw ideeen met die van je ouders? hebben jullie daarom discussies of ruzies of boeit het niet?

ik zal later wel uitleggen waarom dit me interreseert
Oud 11-05-2002, 19:21
McCaine
McCaine is offline
Ik lees elke dag de NRC, mijn moeder soms, en mijn vader kijkt meestal het journaal. Wij hebben, m.n. mijn moeder en ik, wel eens discussies aan tafel over politiek, maar dat leidt zelden tot ruzie. Zeker al niet omdat mijn ouders beide GL stemmen en ik dat ook ga doen
Oud 11-05-2002, 19:22
Balance
Balance is offline
Tijdens het eten kijken we altijd het journaal. Meestal zegt er dan wel iemand iets over een nieuwsbericht, waar een lichte discussie over volgt... maar diep gaan die nooit, want dan komt het volgende bericht dat iemand wel wilt horen
kvind het wel best zo, want m'n ouders zijn wat ouderwetser van gedachte als ik en m'n broer...
niet heel ouderwets, maar om sommige dingen die ze zeggen kán ik me toch een partij zitten ergeren.... grrrr! dan denk ik 'doe eens normaal man, en denk is ff helder na!'
maar ja, verschil van mening heet dat en ik zeg er dan ook meestal maar niks over...
anders krijg ik toch een grote bek terug dak m'n mond moet houden enz enz

laat maar zitten dus!

over pim fortuyn en hoe de verkiezingen nou verder gaan hebben we het btw wel veel gehad... we hebben voor een deel dezelfde mening, alleen vinden m'n ouders toch wel veel de schuld van de politieke leiders van dit moment en ik veel ook niet...
ik denk dat m'n ouders LPF zouden stemmen als Pim nog leefde
ik groenlinks of SP
klein verschil
Oud 11-05-2002, 19:29
RuffThugg
RuffThugg is offline
Uhm....ik kijk uit mezelf het journaal, nou ja me vader wil het ook altijd kijken en ik kijk mee(kan ook boven iets anders kijken).
Ik lees op zaterdag het NRC door, en kijk op sites voor bepaald nieuws.

Discussies hebben we niet echt omdat ik het zowat altijd met m'n ouders eens ben, of zij met mij.
Over grote dingen spreken we wel, maar meestal leg ik alles uit, omdat ik vaak alles nog precies weet van wat ik op het journaal heb gehoord.(redelijk fotografisch geheugen) Ow ja, ik leg wel vaak dingen uit aan m'n broertje en zusje, als ze iets niet helemaal begrijpen.(over hoe het kon dat het groot op het nieuws was dat Le Pen doorging in de verkiezingen en dat Chirac met 80% wint, "Waar maakt iedereen zich druk om, hij wint toch met 80%?")
Met citaat reageren
Oud 11-05-2002, 19:41
Verwijderd
Iedereen bij ons thuis leest de krant, en we discussieren ontzettend vaak over de actualiteit.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2002, 19:45
Verwijderd
Mijn ouders hebben samen abbonnementen op De Telegraaf, De volkskrant, soms de Tubantia, en soms het NRC Handelsblad. En die lezen ze allemaal helemaal. Ik lees meestal alleen de eerst paar pagina's van de kranten die we hebben. Ook dwaal ik regelmatig op dit forum rond. En 's avonds kijk ik altijd samen met mijn ouders het nieuws, en BvD (kan boven overigens gewoon wat anders kijken als ik wil, net als RufThugg). Tijdens het nieuws wordt er heel weinig gezegd, omdat mijn ouders het anders niet kunnen horen. Maar tijdens Barend en van Dorp wordt er wel veel gediscussieerd over onderwerpen die hierin besproken worden. Ik ben het heel zelden eens met mijn ouders. Geen idee waardoor dat komt.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2002, 19:47
Ninnoc
Ninnoc is offline
Citaat:
nare man schreef:
Iedereen bij ons thuis leest de krant, en we discussieren ontzettend vaak over de actualiteit.
bij jou gaat dat op een prettige manier neem ik aan, je bent het vaak met je ouders eens en andersom?
Oud 11-05-2002, 19:48
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
We lezen thuis iedere dag De Telegraaf en de Gelderlander en een of twee Journaals zien we ook wel. Geloof niet dat we zoveel discussies hebben. Men is het meestal met elkaar eens.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2002, 19:50
Joostje
Joostje is offline
broertje en ik discussieren wel onder t eten, soms wel eens, soms niet
Oud 11-05-2002, 19:52
Balance
Balance is offline

dacht dat 't alleen om nieuws kijken met ouders ging...
'k kijk zelf ook elke ochtend 't nieuws, 's avonds dus als gezegd 't journaal en later nog bvd
ook lees ik elke dag de krant (blz 1,3,5,6 en 7 van telegraaf)

maar oke, ben nou wel benieuwd waarom
Oud 11-05-2002, 20:06
Verwijderd
Ik woon op mezelf
en
Ik kijk geen nieuws (i.v.m. overdreven negativiteit)

Maar ben wel heel erg goed op de hoogte van de actualiteit en wanneer ik het daar over heb wanneer ik bij m'n ouders op bezoek ga gaan ze daar liever niet op in. Waarschijnlijk irriteert het ze dat ik over alles in discussie ga.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2002, 20:27
Ninnoc
Ninnoc is offline
Citaat:
linda85 schreef:

maar oke, ben nou wel benieuwd waarom
ik heb het idee dat het hier altijd vrij achterlijk gaat en daar erger ik me kapot aan.

tijdens journaals,netwerk, discussieprogrammas ed kijken meestal mijn vader en ik(mijn moeder en 2 zusjes heel soms) en mijn vader lult dan de hele tijd dwars door het programma heen terwijl ik probeer het te verstaan--> meestal leidt dit al tot ruzie

daarnaast ben ik het haast nooit eens mijn mijn ouders. Ik zal ff een beeld van mijn ouders scheppen...

mijn vader roept de hele week al dat de laatste echte nederlander dood is (pim) en roept al een tijdje dat alle marrokanen en linksen terroristen zijn en dat drugsgebruikers criminelen zijn (ik blow zelf, wat hij uiteraard niet weet) en hij was groot voorstander van de bombardementen in afghanistan.
en ga zo maar door.

mijn moeder is niet geinterreseerd in politiek en is het meestal met mijn vader eens. zijn heeft zich op de dag van pims dood bezopen en zitten janken.

mijn vader heeft altijd commentaar op mijn denkbeelden en denkt dat ik er wel overheen groei mijn vader en ik hebben beiden nogal de neiging om onze mening wat ongenuanceerd hard te roepen en vaak leidt dit letterlijk tot gigantische scheldpartijen. Mijn mening wordt dus totaal niet gerespecteerd, en dat frustreerd.

deze week leidde dat tot xtreme frustraties, vandaar deze topic
Oud 11-05-2002, 20:40
PV
PV is offline
We hebben verschillende abonnementen op kranten (proefabonnementen) en tijdschriften (proef en vast), op dit moment hebben we Trouw (proef), HP De Tijd (proef) en De Journalist (vast).. verder kijk ik bijna elke dag naar journaals, rtl-nieuws en andere actualiteitenprogramma's (Barend & van Dorp, Nova, Netwerk, 2 Vandaag).. mn ouders kijken meestal het 6 uur journaal en het regionale nieuws, en soms naar latere journaals als ik ze wil zien.
We bespreken dingen niet echt, de laatste tijd wel over politiek (m'n ma was van plan om op Fortuyn te stemmen, wat wel discussie opleverde.. ze deed nl. imo discriminerende / racistische uitspraken). Mn vader geeft wel es commentaar op dingen waar ik soms op in ga.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2002, 21:22
Balance
Balance is offline
Citaat:
Ninnoc schreef:

herkenbaar
tgaat er bij mij niet zo erg aan toe, maar 't is voor een deel wel herkenbaar...

m'n ouders roepen de laatste tijd de ene rascistische stelling na de ander. Niet dat ze écht rascistisch zijn, maar toch is er wel veel de schuld van bepaalde groepen, zeg maar.

als ik dan zeg dat Nederlanders net zo goed fout bezig zijn, heb ik wel gelijk, vinden ze. maar 5 minuten later zijn ze dat weer vegeten. Daar erger ik me dan aan en zeg eht wat minder aardig... tja, dan is 't al snel gebeurt!
ook is het de afgelopen week alleen maar geweest 'die rösenmuller moet eens op z'n donder krijgen' en 'jaja, laat die balkenende maar lullen! Pim Fortuyn heeft het zaakje tenminste goed opgeschudt'
Ze luisteren niet eens meer naar andere politici, sluiten zich af van andere meningen, en daar kan ik gewoon echt niet tegen!!!

maar goed, het blijkt dus nog veel erger te kunnen
misschien proberen voortaan je ouders te laten praten en denken: 't is goed met jullie!
Oud 11-05-2002, 21:42
Mitros
Mitros is offline
Bij ons is het altijd ruzie als we over politiek praten, Ik stem GL, mijn ouders D66 en mijn broer VVD...
Kan leuke discussie aan tafel opleveren
Met citaat reageren
Oud 11-05-2002, 22:19
Verwijderd
Citaat:
Ninnoc schreef:

bij jou gaat dat op een prettige manier neem ik aan, je bent het vaak met je ouders eens en andersom?
Ja, altijd. Het gaat vaak over hoe ultiem wij zijn en hoe simpel de rest van het volk is.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2002, 22:58
Jozzy
Jozzy is offline
Ik en m'n moeder kijken 's ochtends het nieuws (m'n zus vroeger ook, maar die is tegenwoordig al tegen zevenen de deur uit leuk, die treinverbindingen) en iedereen die thuis is kijkt meestal om zes uur weer het journaal. M'n pa kijkt ook altijd om 10 uur nog, en dan luister ik altijd mee....
Met citaat reageren
Oud 12-05-2002, 02:13
dystopia
dystopia is offline
Ma leest Limburgs Dagblad. Pa is bestwel politiek gericht, meer dan me ma. Volgt vaak debatten op TV en radio. Elke ochtend staat de TV aan met 't nieuws, je kent 't wel denk ik. Ook 's avonds 8 uur journaal en 't liefst nog vaker op de dag. En ik, ik luister meer TV dan dat ik 't kijk. Volg 't ook wel mee.

Me vader is zowel anti LPF als anti GL/SP. Dus over GL/SP valt al geen discussie te houden, botst alleen maar. Discussieren over de inhoud van politieke partijen doen we niet. Wel over gebeurtenissen ed.
Oud 12-05-2002, 02:48
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
nare man schreef:
Ja, altijd. Het gaat vaak over hoe ultiem wij zijn en hoe simpel de rest van het volk is.
ROFL... de mental images springen tevoorschijn
Oud 12-05-2002, 08:36
Verwijderd
soms hebben we discussies over politiek tijdens het eten, en mijn mening is anders dan die van m'n ouders. m'n pa is pvda en ik GL, dus dat zou niet zo moeten botsen, maar toch wordt t altijd weer gezeik.

mijn ouders lezen allebei de volkskrant (ik soms ook) en kijken het journaal./
Met citaat reageren
Oud 12-05-2002, 11:36
Verwijderd
Onder het eten staat bij ons altijd wel de radio aan en als we dan bijvoorbeeld een opmerkelijk nieuwsbericht horen, dan discussieren we daar wel over. De laatste paar dagen discussieren we voornamelijk over Pim Fortuyn.... niet dat die discussies errug diep gaan maar goed
Met citaat reageren
Oud 12-05-2002, 15:35
Ninnoc
Ninnoc is offline
Citaat:
nare man schreef:

zo bedoel ik dat helemaal niet, kan me gewoon voorstellen dat je het vaak met je ouders eens ben, allemaal liberaal. bij dwj bijv. denk ik dat er meer confrontatie thuis is
Reageren

Regels voor berichten