Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-04-2004, 14:45
Verwijderd
Ik ben erg verlegen. En in een groep hoor je mij niet. Een tijdje geleden dacht ik ook dat niemand mij interessant vond, omdat ik uit mezelf niets zei. Nu ben ik mensen tegengekomen die wel interesse in me tonen en voel ik me weer wat waard.

Maar neem dan Internet. Ik zeg hier zo ongeveer alles wat ik denk. Doe mee aan discussies terwijl ik dat in het echt niet eens dúrf. Als ik terugblader in mijn reacties dan denk ik: dát is inderdaad de persoon die ik WIL zijn, of misschien wel echt ben.

Een groot verschil dus tussen mij op Internet en mij in het echt. Gewoon omdat ik in het echt mezelf niet durf te zijn.

Daarom zijn de meeste mensen die ik nu ken, van het Internet. Want daar kan ik wel laten zien wie ik ben en mensen vinden me dan leuk. In het echt niet.

Een hoop om mee aan de slag te gaan dus, voor mij.

Wie heeft dat ook? Of ben je hetzelfde?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-04-2004, 14:57
Princesita
Princesita is offline
Ik ben wel ongeveer hetzelfde als in het echt denk ik. Ik reageer bijna nooit op topics waar al veel reacties op zijn, omdat ik dan denk dat ik niet echt meer iets toe kan voegen. Ik het echt zeg geef ik mijn mening ook niet meer als die er al een paar keer staat...Is ook gewoon een beetje luiheid Ik heb hier vaak geen zin om in te loggen als ik weet dat ik er toch zo weer vandoor ben hehe... En in het echt kom vaak niet echt bij het essentiele punt terecht, wat hier ook zo is. Als ik het dan nalees wil ik het altijd weer gaan verbeteren omdat ik denk dat het niet echt bright en clear is
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 14:58
Quiana
Quiana is offline
Op inet ben ik opener, directer, enz. Ik kan makkelijker
persoonlijke dingen neerzetten, contact maken met anderen,
enz. Als ik iets te zeggen heb, doe ik dat ook wel. Meestal.

Logisch ook wel, inet is anoniem, je kan contact even snel
weer verbreken als dat je het gemaakt hebt (meestal),
enz...

Qua meningen ed, (qua denken dus), is er geen verschil met
mij irl, denk ik. Of ik het nou typ, vertel, of wat dan ook, dat
blijft hetzelfde...
Oud 20-04-2004, 15:02
Verwijderd
Volgens mij ben ik hetzelfde. Of anderen dat ook vinden moet ik eens navragen. Maar ik zeg in principe dezelfde dingen, praat over dezelfde onderwerpen, durf evenveel te zeggen. Dingen die ik in het echt niet durf zal ik ook op internet niet durven. Ik reageer op internet net zo "verlegen" zeg maar.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 15:20
Verwijderd
ja, ik ben op int. veel opener, vooral op dit forum

natuurlijk omdat ik anoniem blijf en zelf kan kiezen wie me mag leren kennen zeg maar
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 15:51
Verwijderd
ik be nwe liets opener. maar i kdurf veel nog niet te zeggen. en aa ndiskussie amper mee te doen. ik denk toch, ach mijn mening willen ze niet weten. en ik ben net asl altijd bang om de reacties
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 15:52
Verwijderd
Op fora reageer ik vaak wat bitser op bepaalde onderwerpen dan ik in het echt zou doen. In het begin kijk ik de kat uit de boom irl maar verder verschilt het niet veel.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 15:57
LaGoon
LaGoon is offline
heb ik ook wel zo ongeveer
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 16:06
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Quiana schreef op 20-04-2004 @ 15:58 :
Nee, irl ben ik niet zo open
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 16:07
Lieved
Lieved is offline
Nee, ik ben hetzelfde irl.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 16:15
Luna
Luna is offline
Citaat:
Quiana schreef op 20-04-2004 @ 15:58 :

Logisch ook wel, inet is anoniem, je kan contact even snel
weer verbreken als dat je het gemaakt hebt (meestal),
enz...

Qua meningen ed, (qua denken dus), is er geen verschil met
mij irl, denk ik. Of ik het nou typ, vertel, of wat dan ook, dat
blijft hetzelfde...
same here.
Oud 20-04-2004, 16:16
Mux
Mux is offline
ook zo ongeveer...
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 16:17
Miracle
Miracle is offline
Op msn praat ik makkerlijker over bepaalde dingen, dat is soms wel erg prettig. Verder denk ik dat ik op het forum wel hetzelfde ben ed. maar misschien dat ik anders overkom omdat er een hoop factoren missen. (stemgeluid, gezicht etc.)
Oud 20-04-2004, 16:23
Verwijderd
Ik ben op internet veel makkelijker tegen mensen die ik niet echt goed ken. Ik ben nogal verlegen en kleur snel, dus internet is best makkelijk eigenlijk.
Vooral met een mail heb ik wel de neiging de tekst 10x te veranderen, omdat ik dan dingen toch niet helemaal goed vind. In het 'echte' leven ben ik veel directer: ik denk soms niet echt na voor ik dingen zeg.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 16:39
CoolJessy
CoolJessy is offline
Ik herken mezelf wel in je verhaal.
Op internet ben ik mezelf
En IRL ben ik ook mezelf
Toch zit er een groot verschil tussen mij op internet en mij IRL
Ik praat vrijwel nooit met mensen die ik niet ken, tenzij ik ze viavia leer kennen of het noodzakelijk is (er wordt tegen mij gepraat of ik moet perse iets vragen) Op internet ben ik daar gewoon veel makkelijker in enzo.
Daar baal ik wel een beetje van maar ik probeer nog steeds om het een beetje te veranderen, als iemand iets zegt die ik niet ken geef ik niet alleen maar antwoord maar voeg ik ook iets toe, dat soort dingen, maar een verschil zou er altijd blijven.

Internet is zo makkelijk wat gesprekken enzo betreft -> je kan altijd alles nog veranderen voor je iets verstuurd, maar IRL kun je niet zeggen "ohnee ik wis dit zinnetje en dit komt er in de plaats"
Oud 20-04-2004, 16:53
Verwijderd
Op internet ben ik over het algemeen wat opener en directer dan IRL. Over het algemeen ben ik vrij verlegen (valt tegenwoordig wel mee), maar op internet heb ik er wat minder moeite mee. Qua botheid ben ik IRL wat harder, op internet is het wel redelijk, maar in real life kan ik af en toe behoorlijk ongenuanceerd en bot uit de hoek komen.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 17:12
Miracle
Miracle is offline
Ik denk dat iedereen wel een beetje veranderd. Doordat je niet direct terug hoeft te praten, heb je een rust periode.
Sommigen worden daardoor rustiger/minder bot terwijl anderen zich daardoor juist feller worden.
Oud 20-04-2004, 17:15
Miss Helena
Miss Helena is offline
Ik ben in grote lijnen hetzelfde, op inet ga ik dieper in op persoonlijke dingen, omdat toch niemand me kent. Ik denk dat ik in het echt directer ben, gek genoeg.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 17:26
Mira Dos Santos
Mira Dos Santos is offline
Nee en ja. Ik ben wel dezelfde.. ik ben hier alleen niet verlegen en dit is eigenlijk de enige plek waar ik mijn verhaal kwijt kan.
Oud 20-04-2004, 17:54
phensicske
phensicske is offline
'k Ben zoals ik anders ben, behalve dan dat humor soms moeilijker is via internet of héél persoonlijke dingen, dan vind ik het moeilijk erover te spreken, want je ziet de personen niet.
(Hun échte reactie, hun ogen, ...weet je beter wanneer je wat moet zeggen en zo.)

'k Ben hier wel opener over taboedingen.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 18:00
Liss
Liss is offline
Er is weinig verschil met hier en in rl, misschien dat je sneller tegen mensen begint te praten die je eigenlijk helemaal niet kent maar dat is best logisch.
Oud 20-04-2004, 18:08
Verwijderd
Ik ben wel dezelfde persoon irl als op internet, maar ik merk dat ik op internet nog gemakkelijker praat als irl. Nou praat ik al makkelijk, maar ik zeg dingen over internet sneller als me iets dwars zit.
Op msn dan, denk ik meer na over dingen die ik typ dan irl. Denk dat er ook over msn een ruzie met mij beter uit te praten valt.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 18:12
hi
hi is offline
Ik vraag me meer af hoe ik op andere over kom op dit forum. Ikn wil wel weten wat voor beeld anderen van mij hebben zonder mij te kennen! In het echt kan ik direct zijn maar mensen waarderen me eigenlijk pas als ze me kennen. Ik reageer trouwens meestal niet op topics waar al veel in gereageerd is.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 18:27
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
bugge schreef op 20-04-2004 @ 15:45 :
Ik ben erg verlegen. En in een groep hoor je mij niet. Een tijdje geleden dacht ik ook dat niemand mij interessant vond, omdat ik uit mezelf niets zei. Nu ben ik mensen tegengekomen die wel interesse in me tonen en voel ik me weer wat waard.

Maar neem dan Internet. Ik zeg hier zo ongeveer alles wat ik denk. Doe mee aan discussies terwijl ik dat in het echt niet eens dúrf. Als ik terugblader in mijn reacties dan denk ik: dát is inderdaad de persoon die ik WIL zijn, of misschien wel echt ben.

Een groot verschil dus tussen mij op Internet en mij in het echt. Gewoon omdat ik in het echt mezelf niet durf te zijn.

Daarom zijn de meeste mensen die ik nu ken, van het Internet. Want daar kan ik wel laten zien wie ik ben en mensen vinden me dan leuk. In het echt niet.

Een hoop om mee aan de slag te gaan dus, voor mij.

Wie heeft dat ook? Of ben je hetzelfde?
Precies hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 19:10
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Ireentjah schreef op 20-04-2004 @ 17:07 :
Nee, ik ben hetzelfde irl.
Idem.
Oud 20-04-2004, 20:49
Nona
Nona is offline
Ik verander mijn gedrag niet bewust, maar over Internet durf ik meer te zeggen en heb ik meer tijd om na te denken over wat ik opschrijf waardoor ik wat accurater ben. Maar verder ben ik geloof ik hetzelfde.
Oud 20-04-2004, 21:05
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik ben hetzelfde als IRL, maar toch anders...
Mijn mening is hetzelfde, daar verandert niets aan; maar wel aan de manier van presenteren. Ik ben nogal verlegen en mondeling niet zo sterk aangelegd qua discussies, terwijl ik achter de computer een tijd na kan denken over hoe ik iets wil formuleren. Ik kan me op deze manier duidelijker uitdrukken, en kom dus niet zo warrig over.
Bovendien kan ik op Internet, waar mensen me toch niet persoonlijk kennen, zoals op dit forum, mijn persoonlijke kanten die mensen niet zo gauw van me verwachten, ook gewoon laten zien, terwijl ik dit IRL niet zo snel zou doen.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 21:07
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik probeer wel mezelf te zijn maar op internet ben je anoniem en daardoor ben ik wat opener, durf wat meer over mezelf te vertellen. Ook ben ik minder impulsief omdat je niet direct op iemand hoeft te reageren maar tijd hebt om je post te typen en daardoor ook de tijd hebt om even na te denken bij wat je typt en sommige dingen daardoor ook beter kan verwoorden.
Oud 20-04-2004, 21:28
Shitonya
Shitonya is offline
Op internet :
- meer opener
- spontaner
- directer

in real:
- meer geslotener
- iets meer verlegen
- iets minder direct

Maar dat verschilt natuurlijk van de situatie en de (hoeveelheid) mensen om me heen en of ik ze ken of niet enz enz.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 22:24
PV
PV is offline
ik reageer sneller op anderen op internet, maar ik ben niet opener. Ook op internet hou ik me 't liefst een beetje op de vlakte, totdat ik iemand beter 'ken'
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 22:26
dark princess
dark princess is offline
Ik ben ook wat opener op internet, ook met mensen die ik wel goed ken en waar ik goed mee kan praten, vind ik het op internet makkelijker om mn gevoel te uiten. Ook vind ik het prettig om te typen ipv praten, want zo kan je nog dingen wijzigen en erover nadenken hoe je dat gaat 'zeggen'. Ik zeg soms dingen zonder na te denken en kwets daar mensen mee <- IRL en dat valt meestal wel uit te praten op msn, dan ben ik meestal wat rustiger met nadenken enzo.
Oud 20-04-2004, 22:37
Chris
Chris is offline
Op Internet durf ik ook wat sterker mijn mening te uiten naar mensen, misschien ook omdat het een stapje onpersoonlijker is dan IRL, maar ook omdat je meer kan bedenken wat je wil zeggen.

Eigenlijk ben ik in elke situatie anders, in grote groepen probeer ik (onbewust) enigzins op te vallen en mezelf kenbaar laten maken, maar bij m'n vriendin ben ik rustig en kan ik overal over praten. Alsof het een soort bescherming is, anderen weten in dat opzicht ook weinig van me.

(dit soort dingen zou ik dus ook niet IRL zeggen tegen iemand, omdat het té persoonlijk wordt denk ik)
Oud 20-04-2004, 22:46
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
hi schreef op 20-04-2004 @ 19:12 :
Ik vraag me meer af hoe ik op andere over kom op dit forum. Ikn wil wel weten wat voor beeld anderen van mij hebben zonder mij te kennen!
Vraag ik me eigenlijk ook af.

Nogal moeilijk om te vragen zonder er een slijmtopic van te maken.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 23:52
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 20-04-2004 @ 19:27 :
Precies hetzelfde.
Al merk ik dat ik de laatste tijd wat mondiger aan het worden ben. Gek genoeg merk ik dat ook voor het dagelijks leven.
Oud 21-04-2004, 00:00
Briseïs
Briseïs is offline
Ik ben hetzelfde, alleen denk ik dat mensen mij wel anders zien.
Oud 21-04-2004, 02:43
MrOizo
MrOizo is offline
Bijna het zelfde, als ik de persoon aan de andere kant van het scherm al goed ken.
Oud 21-04-2004, 10:10
Verwijderd
ik ben op het internet iets opener over mijn gevoelens (irl ben ik hier vrij gesloten over) verder ben ik hetzelfde
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 10:29
coopergirl
coopergirl is offline
Synoptisch gezien ben ik in het dagelijks leven eenzelfde persoon. 'k ondervind normaliter geen problemen met het verwoorden van mijn zienswijze, evenals dat op het internet geen obstakel vormt.

...Het is overigens wel jammerlijk dat je niet ziet hoe iemand nonverbaal reageert en met welke intonatie iets gezegd wordt et cetera..
Oud 21-04-2004, 13:30
moon
moon is offline
Nee, ik ben in het echt ook heel erg verlegen en niet zo open, en ik durf ook niet zo snel mijn mening ergens over te geven. Ik denk dat ik op internet ook eerlijker ben over wie ik werkelijk ben.
Oud 21-04-2004, 14:51
light fighter
light fighter is offline
ik ben irl bijna hetzelfde als op internet. Op internet denk ik beter en meer na voor ik er iets uit gooi. In irl zeg ik bijna alles wat er in mij opkomt en daarmee kwets je nogal eens wat mensen, op internet zoals een forum heb je bedenk tijd...
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 15:00
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
ja, ik ben hetzelfde in het echt
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 15:05
Eend
Eend is offline
Ik ben wel redelijk de person van het internet. Ik ben niet meer echt stil en ook niet echt onzeker. Soms heb ik er lak aan om mensen een goedgeraakte opmerking naar hun kop te gooien en pfoeh, ben wel een lastig geval

Ik weet dingen heel goed uit elkaar te halen, bij onzin lul ik gewoon uit m'n nek, maar hier doe ik normaal, maar soms ook niet, dan heb ik gewoon geen zin om een enorme uitleg te geven, maar wil dan wel kwijt wat ik ervan vind. Die opmerkingen kunnen nog wel eens hard terecht komen, maarja, internet moet je niet te persoonlijk opvatten.

Ik snap daarom bijvoorbeeld ook niet, dat als mensen zich bedreigt voelen op onzin, ze gelijk gaan klikken, want er staat duidelijk in de regels, dat je niks persoonlijk op moet vatten.
Maargoed, alles leidt weer naar 1 persoon en daar wil ik het nu niet over hebben, maar ik lijk wel een beetje op de persoon die ik in t echt ben.
Oud 21-04-2004, 15:12
KiimmiieJ
KiimmiieJ is offline
Ik ben precies het zelfde op het internet als in het echt.. k praat ook altijd mee met discussies.. uit me mening waar iedereen erbi j staat ben niet bang voor negatieve reacties.. Kweenie maar op de een of andere manier heb k er eg schijt aan wat andere mense van me vinde of zegge k bedoel ja ik ben ik en as hun da erg vinde is het hun probleem..
Vroeger was ik wel een btje verlege maja dat was vroeguh . Maar ik vind wel dat je houding buite op school etc etc te make heeft met je opvoeding... achja k dwaal weer van t onderwerp af

Xjes KiimmiieJ
Oud 21-04-2004, 15:19
GoddessOfDesire
GoddessOfDesire is offline
k wel, k ben preceis hetzelfde, k zeg wat ik denk en ben knettergek.
Oud 21-04-2004, 15:23
Babette
Babette is offline
Citaat:
Moonshine schreef op 20-04-2004 @ 17:23 :
Ik ben op internet veel makkelijker tegen mensen die ik niet echt goed ken. Ik ben nogal verlegen en kleur snel, dus internet is best makkelijk eigenlijk.
Vooral met een mail heb ik wel de neiging de tekst 10x te veranderen, omdat ik dan dingen toch niet helemaal goed vind. In het 'echte' leven ben ik veel directer: ik denk soms niet echt na voor ik dingen zeg.
Dat heb ik t zelfde..
Oud 21-04-2004, 15:26
Verwijderd
als ik kijk naar bepaalde vlakken van mijn karakter wel ja

hier praat ik redelijk veel, niet ronduit, niet te verlegen, maar gewoon normaal zoals ik normaal ook ben

een ander punt is bijvoorbeeld dat ik niet kan tegen kritiek, niet op het punt van 'ik ga schelden bla bla want ik heb gelijk' maar meer van: het geeft een deuk in mijn zelfvertrouwen, ik voel me er niet goed door
dit heb ik dus ook hier en in het echte leven

plus het feit dat ik normaal gezien op school heel serieus ben, het is niet zo dat dat altijd is, maar er zijn vaak tijden dat ik graag serieus met school en vrienden bezig zijn en kinderachtig gedoe niet kan waarderen

hier op internet ben ik ook wel vaak serieus, ik geef graag rationeel en goed over nagedacht antwoord, niet altijd, maar bij serieuze topics dan weer wel
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 15:31
memory
memory is offline
Ik vind het grote voordeel van internet dat je meer tijd hebt om iets te formuleren. Ik denk namelijk nogal traag: tegen de tijd dat ik weet wat ik ga zeggen, gaat het gesprek irl meestal over iets anders. Mijn meningen en persoonlijkheid zijn op internet hetzelfde als in het echt, maar in het echt ben ik (nog) meer verlegen, behalve bij mensen die ik goed ken en vertrouw.
Oud 21-04-2004, 16:18
rijk_v
rijk_v is offline
Iedereen gedraagt zich op het internet opener en gedurfder dnan in irl, behalve ik, ik ben zoveel weirder in real life
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 08:53
Verwijderd
Ik ben in zekere mate hetzelfde irl als op het internet, maar ik ben wel wat vrijer. Je hoeft je niet zoveel aan te trekken van anderen omdat ze je niet echt kennen (uitzonderingen daar gelaten).

Ik besef me opeens dat ik op het internet juist veel braver ben dan irl
Maar ik durf wel eerder voor mijn mening uit te komen, misschien omdat je dan merkt dat er meer mensen denken als ik.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 17:38
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik ben ongeveer hetzelfde. Mensen die mij goed kennen zeggen zelfs dat ik op dezelfde manier typ als ik praat.

Ik durf irl ook niet alles te zeggen, op het internet ook niet. Maar ik merk wel dat het makkelijker gaat. Maar dat komt natuurlijk niemand kan zien dat je een rood hoofd krijgt of gaat 'uhen'.

Ik probeer me dus ook op het internet net zo te gedragen als ik normaal ook doe!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten