Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Seksualiteit
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2004, 23:46
AngelLena
AngelLena is offline
Tijdens een workshop seksuele voorlichting aan jongeren kreeg ik het volgende verhaal te horen met als vraag erbij: wat zou je doen? Ik ben zeer benieuwd wat jullie zouden doen, dus ik zal em hier even neerzetten. (waargebeurd)

Stel je bent groepsleider op een crisisopvang voor seksueel gefrustreerden en seksueel misbruikten (beetje vreemd om juist die 2 groepen bij elkaar te plaatsen, maar oke). De regel is: niemand komt zonder toestemming bij een ander op de kamer. Je bent buiten een spelletje aan't doen met je groep en ineens merk je op dat je 3 jongeren mist. 1 meisje van 14, 1 jongen van 14 en 1 jongen van 16. Je kijkt nog eens goed rond en je bent ze echt kwijt. Je vraagt iemand om je groep even over te nemen en je gaat op zoek. Buiten zijn ze echt niet, dus moeten ze wel binnen zijn, dus je gaat bij de kamers langs. En ja hoor, je trekt de laatste kamerdeur open en daar zijn de 3. Maar wat is er aan de hand? Het jochie van 14, ligt bovenop het meiske van 14 en de jongen van 16 staat naast het bed stap voor stap met ze door te nemen wat ze nu moeten doen om seks te kunnen hebben.

Hoe reageer jij?

TS begint. Ik zou ten eerste vreselijk hard gaan lachen, het mag misschien niet, maar zeg nou zelf, dat is gewoon een belachelijk gezicht en als ze zich nog niet doodschaamden, doen doen ze dat dan wel, dat is bijna de grootste straf die je een kind kan opleggen. Daarna zou ik ook wel melden dat ze exact 30 seconden hebben om hun kleren aan te trekken en naar hun eigen kamer te gaan. En daarna uiteraard bij alle 3 uitgebreid seksuele voorlichting geven.
Oud 24-05-2004, 00:02
Paperz
Paperz is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 24-05-2004 @ 00:46 :
Stel je bent groepsleider op een crisisopvang voor seksueel gefrustreerden en seksueel misbruikten (beetje vreemd om juist die 2 groepen bij elkaar te plaatsen, maar oke).
Om zulke groepen bij elkaar te plaatsen is raar, maar ook nog eens jongens en meisjes maakt 't wel een erg vreemde situatie niet... helemaal als 't een CRISISopvang is...

Citaat:
Hoe reageer jij?

TS begint. Ik zou ten eerste vreselijk hard gaan lachen, het mag misschien niet, maar zeg nou zelf, dat is gewoon een belachelijk gezicht en als ze zich nog niet doodschaamden, doen doen ze dat dan wel, dat is bijna de grootste straf die je een kind kan opleggen. Daarna zou ik ook wel melden dat ze exact 30 seconden hebben om hun kleren aan te trekken en naar hun eigen kamer te gaan. En daarna uiteraard bij alle 3 uitgebreid seksuele voorlichting geven.
Ja even lachen omde jongeren die seksueel misbruikt zijn/worden of een seksueel gefrustreerde even uit te lachen om zijn gedrag...
er staat toch dat je groepsleider bent, leef je een beetje in..
verder seksuele voorlichting geven? in welk opzicht??
Oud 24-05-2004, 00:08
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Paperz schreef op 24-05-2004 @ 01:02 :
Om zulke groepen bij elkaar te plaatsen is raar, maar ook nog eens jongens en meisjes maakt 't wel een erg vreemde situatie niet... helemaal als 't een CRISISopvang is...

Ja even lachen omde jongeren die seksueel misbruikt zijn/worden of een seksueel gefrustreerde even uit te lachen om zijn gedrag...
er staat toch dat je groepsleider bent, leef je een beetje in..
verder seksuele voorlichting geven? in welk opzicht??
Ik leef me helemaal in dan. Kijk die kids zijn idd of seksueel misbruikt, of ze zijn seksueel gefrustreerd en wat ze doen kan daardoor domweg niet door de beugel (en dit keer doen ze het toch echt zelf, niet onder dwang) en dat zullen ze ook weten.
Maar als je dat ziet, nou sorry, dat ziet er gewoon echt achterlijk uit, ik zou m'n lachen niet in kunnen houden. Is vaak zelfs effectiever heeft onderzoek uitgewezen dan schreeuwen en schelden en vloeken.

En seksuele voorlichting geven in exact wat het is, hoe het gaat, wat er dan met je gebeurd, welke veiligheidsmaatregelen nodig zijn en wat er kan gebeuren als je die niet gebruikt.

Maar de vraag is: wat zou JIJ doen?
Oud 24-05-2004, 00:15
Tiño
Tiño is offline
wat is dit nou weer voor een stel dat vraag, is wel heel erg ver gezocht
Oud 24-05-2004, 09:01
Raven
Raven is offline
Citaat:
Tijdens een workshop seksuele voorlichting aan jongeren kreeg ik het volgende verhaal te horen met als vraag erbij: wat zou je doen? Ik ben zeer benieuwd wat jullie zouden doen, dus ik zal em hier even neerzetten. (waargebeurd)

Stel je bent groepsleider op een crisisopvang voor seksueel gefrustreerden en seksueel misbruikten (beetje vreemd om juist die 2 groepen bij elkaar te plaatsen, maar oke). De regel is: niemand komt zonder toestemming bij een ander op de kamer. Je bent buiten een spelletje aan't doen met je groep en ineens merk je op dat je 3 jongeren mist. 1 meisje van 14, 1 jongen van 14 en 1 jongen van 16. Je kijkt nog eens goed rond en je bent ze echt kwijt. Je vraagt iemand om je groep even over te nemen en je gaat op zoek. Buiten zijn ze echt niet, dus moeten ze wel binnen zijn, dus je gaat bij de kamers langs. En ja hoor, je trekt de laatste kamerdeur open en daar zijn de 3. Maar wat is er aan de hand? Het jochie van 14, ligt bovenop het meiske van 14 en de jongen van 16 staat naast het bed stap voor stap met ze door te nemen wat ze nu moeten doen om seks te kunnen hebben.

Hoe reageer jij?

Ik zou ook over de grond rollen van het lachen .. maar ze daarna naar hun kamer sturenn .. en wel als de sodemieters ..
die jongen van 16 zou ik es een heel hartig woordje mee praten .. de rest 't zelfde denk ik ..
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 09:46
Lorelei
Lorelei is offline
Als ik het zo lees, vind ik het grappig maar als ik het mee zou maken zou lachen wel het laatste zijn!

Wat voor mijn antwoord op je vraag wel uit zou maken is tot welke groep deze kinderen behoren. ..?

Ik vind het sowieso achterlijk dat je jongens èn meisjes die òf sexueel gefrustreerd òf sexueel misbruikt zijn, bij elkaar zet, maar goed.

Ik geloof dat ik ze naar hun kamer zou sturen en eerst met alledrie apart zou praten. Daarna met alledrie bij elkaar. Een 'dit wil ik dus nooit meer zien!'-praatje.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 14:08
G.T.C.
G.T.C. is offline
waarom zou je daarom gaan lachen?! Ik zou juist helemaal schrikken als ik die 3 bij elkaar zo bezig zie
Oud 24-05-2004, 14:26
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
G.T.C. schreef op 24-05-2004 @ 15:08 :
waarom zou je daarom gaan lachen?! Ik zou juist helemaal schrikken als ik die 3 bij elkaar zo bezig zie
Ja, ik ook. Hoewel ik niet kan ontkennen dat het grappig klinkt en misschien op het eerste gezicht ook wel grappig lijkt. Maar als je daar werkt en allemaal verhalen hebt gehoord en zo.. dan ga je echt niet meer lachen als je zoiets ziet.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 15:06
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
tinjooo schreef op 24-05-2004 @ 01:15 :
wat is dit nou weer voor een stel dat vraag, is wel heel erg ver gezocht
Waar gebeurd
Oud 24-05-2004, 15:07
AngelLena
AngelLena is offline
even een aantal reacties verwijderd. Die stellen we niet bepaald op prijs.
Oud 24-05-2004, 15:09
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
grl schreef op 24-05-2004 @ 10:46 :
Als ik het zo lees, vind ik het grappig maar als ik het mee zou maken zou lachen wel het laatste zijn!

Wat voor mijn antwoord op je vraag wel uit zou maken is tot welke groep deze kinderen behoren. ..?

Ik vind het sowieso achterlijk dat je jongens èn meisjes die òf sexueel gefrustreerd òf sexueel misbruikt zijn, bij elkaar zet, maar goed.

Ik geloof dat ik ze naar hun kamer zou sturen en eerst met alledrie apart zou praten. Daarna met alledrie bij elkaar. Een 'dit wil ik dus nooit meer zien!'-praatje.
Het meisje was ooit seksueel misbruikt, het jongste jochie ook, de oudste jongen is seksueel gefrusteerd.

Vind ik ook achterlijk, heb dit ook meteen gezegd, maar ja, als stagiaire kan je daar weinig tegen doen he...
Oud 24-05-2004, 15:13
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 24-05-2004 @ 16:09 :
Het meisje was ooit seksueel misbruikt, het jongste jochie ook, de oudste jongen is seksueel gefrusteerd.

Vind ik ook achterlijk, heb dit ook meteen gezegd, maar ja, als stagiaire kan je daar weinig tegen doen he...
Mja, dan heb je wel meteen de ergste situatie te pakken. Als ze nou alle drie gefrustreerd waren of zo.. dan was het op een bepaalde manier toch al weer anders geweest. Maar wat de situatie ook is, er zijn regels en daar houden ze zich niet aan. Zo simpel is het. En overtreding van de regels betekent *vul zelf maar in*. Nou ja, mijn antwoord blijft staan. Een 'dit wil ik dus nooit meer zien!'-praatje houden.

Nee, dat begrijp ik. Is er nog een goede reden voor of is het zoiets als ruimte- of geldgebrek? Of is er uberhaupt niet over nagedacht?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 15:22
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
grl schreef op 24-05-2004 @ 16:13 :
Mja, dan heb je wel meteen de ergste situatie te pakken. Als ze nou alle drie gefrustreerd waren of zo.. dan was het op een bepaalde manier toch al weer anders geweest. Maar wat de situatie ook is, er zijn regels en daar houden ze zich niet aan. Zo simpel is het. En overtreding van de regels betekent *vul zelf maar in*. Nou ja, mijn antwoord blijft staan. Een 'dit wil ik dus nooit meer zien!'-praatje houden.

Nee, dat begrijp ik. Is er nog een goede reden voor of is het zoiets als ruimte- of geldgebrek? Of is er uberhaupt niet over nagedacht?
Ruimte en geldgebrek. Er zijn crisiscentra voor verschillende groeperingen, die centra zijn voor tijdelijke opvang bedoeld totdat ze naar een 'behandel'centrum kunnen. En in dat soort centra zitten de meest uiteenlopen groeperingen. Die hebben ze nu onderverdeeld naar de diagnoses. Deze 2 groeperingen komen dus naar dan centrum. Er is geen geld om voor beiden een appart centrum neer te zetten.
Oud 24-05-2004, 15:23
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 24-05-2004 @ 16:22 :
Ruimte en geldgebrek. Er zijn crisiscentra voor verschillende groeperingen, die centra zijn voor tijdelijke opvang bedoeld totdat ze naar een 'behandel'centrum kunnen. En in dat soort centra zitten de meest uiteenlopen groeperingen. Die hebben ze nu onderverdeeld naar de diagnoses. Deze 2 groeperingen komen dus naar dan centrum. Er is geen geld om voor beiden een appart centrum neer te zetten.
Mja. Vreselijk eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 15:38
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
grl schreef op 24-05-2004 @ 16:23 :
Mja. Vreselijk eigenlijk.
Jeps... Balkenende met z'n bezuinigingen op de zorg... Ik heb een goede bezuiniging: Balkenende afschaffen. Zijn we meteen een paar miljoentjes rijker, genoeg om een aantal nieuwe centra neer te zetten.
Oud 24-05-2004, 15:44
kastdeur
kastdeur is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 24-05-2004 @ 16:38 :
Jeps... Balkenende met z'n bezuinigingen op de zorg... Ik heb een goede bezuiniging: Balkenende afschaffen. Zijn we meteen een paar miljoentjes rijker, genoeg om een aantal nieuwe centra neer te zetten.
Ja dat is een goede oplossing!
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 15:51
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
kastdeur schreef op 24-05-2004 @ 16:44 :
Ja dat is een goede oplossing!
Oke, als dat dan niet kan, we betalen als burgers de Koningin 25 miljoen euro per jaar (!!!). Dat mens is schat en en schatrijk en weet niet meer waar ze met d'r geld heen moet. Waarom houden we daar niet wat van in en zorgen we dat onze centjes nuttig besteedt worden...
Oud 24-05-2004, 19:10
Verwijderd
Tsja.. als het meisje er vrijwillig aan meedeed hadden ze dus niets kwaads in de zin. Dan is het op zich vrij onschuldig. Dus ik zou eerst met het meisje gaan praten, daarna een voor een met de jongens. Ik zou erachter willen komen waaróm ze het deden, gewoon wat er in hen omging. Van wie het idee kwam, hoe het allemaal gebeurde.
En daarna beslissen wat er het beste aan gedaan zou kunnen worden.

Maar wat bedoelen ze precies bij dat "sexueel gefrustreerd" bij die jongens? Dat ze ook op de 1 of andere manier misbruikt zijn?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 19:59
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 24-05-2004 @ 16:51 :
Oke, als dat dan niet kan, we betalen als burgers de Koningin 25 miljoen euro per jaar (!!!). Dat mens is schat en en schatrijk en weet niet meer waar ze met d'r geld heen moet. Waarom houden we daar niet wat van in en zorgen we dat onze centjes nuttig besteedt worden...
Wat denk je dat een president kost?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 20:07
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 24-05-2004 @ 20:10 :
Tsja.. als het meisje er vrijwillig aan meedeed hadden ze dus niets kwaads in de zin. Dan is het op zich vrij onschuldig. Dus ik zou eerst met het meisje gaan praten, daarna een voor een met de jongens. Ik zou erachter willen komen waaróm ze het deden, gewoon wat er in hen omging. Van wie het idee kwam, hoe het allemaal gebeurde.
En daarna beslissen wat er het beste aan gedaan zou kunnen worden.

Maar wat bedoelen ze precies bij dat "sexueel gefrustreerd" bij die jongens? Dat ze ook op de 1 of andere manier misbruikt zijn?
Nee sexueel gefrustreerd in de zin van: hoeft niet veel te gebeuren of er wordt iemand zonder waarschuwing besprongen.
Oud 24-05-2004, 20:07
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Chimera schreef op 24-05-2004 @ 20:59 :
Wat denk je dat een president kost?
Te veel. Maar dat afschaffen mocht niet van iemand hier...
Oud 24-05-2004, 20:10
Verwijderd
als ze het vrijwillig doen is er niks mis mee lijkt me.. behalve dat ze een regel hebben overtreden dan.. ik zou ze aanraden hun gezellige onderonsje ergens anders voort te zetten waar niemand ze kwam storen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 20:17
Apomes
Apomes is offline
ik zou zeggen: zorg dat je in 123 van elkaar bent, en ik wil graag een uitleg.
Nadat deze kinderen zich doodgeschaamd hebben, help ik hen met eventuele vragen over seks...en daarna mogen ze hun koffertjes pakken
Oud 24-05-2004, 20:18
ironflower
ironflower is offline
Ik denk niet dat ik als leiding zal gaan lachen, hoe lachwekkend ik het op dat moment ook mss zou vinden. Want dat hoor je als leiding niet te doen.

Ik zou ze alledrie apart nemen en met ze praten wat ze nou aan het doen waren, of het vrijwillig was, waarom, etc etc.
En dan zou ik ze iig zeggen dat ze het veilig moeten doen.
En ergens anders, omdat het hier wss minder gewaardeerd wordt.

edit:
En ik zou het er mss wel met de andere leiding over hebben.
En ik zou met toch wel heel erg afvragen waarom ze hier zijn?
Nja, mss ook wel een goed teken...dat ze hun angsten ed hebben overwonnen.

Laatst gewijzigd op 24-05-2004 om 20:22.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 20:23
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Apomes schreef op 24-05-2004 @ 21:17 :
ik zou zeggen: zorg dat je in 123 van elkaar bent, en ik wil graag een uitleg.
Nadat deze kinderen zich doodgeschaamd hebben, help ik hen met eventuele vragen over seks...en daarna mogen ze hun koffertjes pakken
En waar wou je ze heen sturen dan? Ze kunnen en mogen nergens anders heen...
Oud 24-05-2004, 20:31
dext0r
dext0r is offline
zeg Angellena, het lijkt me slim, ook voor jou als Forumbaas om de boel hier ontopic te houden.

en je moet ook tegen kritiek kunnen als je hier je reactie plaatst, zeker als topicstarter.
(ik kan al bijna raden dat de reacties die jij hebt gewijzigd niet zo lief richting jou waren? )
Oud 24-05-2004, 20:35
Verwijderd
Citaat:
dext0r schreef op 24-05-2004 @ 21:31 :
zeg Angellena, het lijkt me slim, ook voor jou als Forumbaas om de boel hier ontopic te houden.

en je moet ook tegen kritiek kunnen als je hier je reactie plaatst, zeker als topicstarter.
(ik kan al bijna raden dat de reacties die jij hebt gewijzigd niet zo lief richting jou waren? )
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 20:49
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Kampie schreef op 24-05-2004 @ 21:35 :

Dext0r: dat waren gewoon niet serieuze reacties. Dat ze zelf ontopic moet blijven, ben ik wel met je eens. Maar denk om je bloeddruk, he..
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 20:56
dext0r
dext0r is offline
ok, dat laatste was dan ook puur speculatie..

ontopic, ik zou de zaak professioneel aanpakken in ieder geval, zeer zeker niet lachen...dat doe ik wel als hun er niet bij zijn..,
koel blijven, streng, en verhaal halen. uitleg vragen, inzicht doen verschaffen
Oud 24-05-2004, 21:15
phensicske
phensicske is offline
Ik zou ze naar hun kamer sturen en laten opschrijven wat er in hen omging. Enkele gerichte vragen (inzichtvragen).
Het een nachtje laten bezinken, bespreken met het team en de dag erop nog eens een woordje gaan wisselen met hen.
Natuurlijk volgt er ook een straf.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten