Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Bekijk resultaten poll: Wat vind je van hoofddoekjes en religieuze symbolen?
Prima, iedereen moet doen wat hij/zij zelf wil. 30 51.72%
Best, maar niet in openbare beroepen (rechters, ambtenaren, politieagenten etc.) 23 39.66%
Ik ben absoluut tegen - die symbolen zijn alleen maar om reacties op te roepen. 1 1.72%
Ik ben er niet zo voor. 3 5.17%
Geen mening. 1 1.72%
Aantal stemmers: 58. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-05-2004, 21:10
nescio
nescio is offline
in een debat over religieuze symbolen (met name hoofdbedekking), heb ik de eer 'het atheïsme' te mogen vertegenwoordigen. welnu, ik heb wel een idee over hoofdbeddekking en andere religieuze symbolen, maar ik ben natuurlijk vooral benieuwd wat andere 'atheïsten' hiervan vinden (of agnosten, mij maakt het niet zo veel uit of je niet gelooft of 'dat je het niet weet' - ik schommel ook wel eens tussen die twee).
dus aan jullie - met name de ongelovigen - de vraag: wat vinden jullie ervan? heeft dat met je eigen (on)geloof te maken?

graag niet alleen je stelling, maar ook een paar argumenten (er zijn al eerder discussies over dit onderwerp geweest, dat weet ik, maar mij gaat het nu vooral om de relatie tussen je mening en je eigen levensovertuiging)

liefs,
mij
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-05-2004, 12:43
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Ik vind het prima, zolang het geen tekens als hakenkruisen (tekens van haat tegenover andere personen) zijn vind ik dat iedereen mag doen wat ie wil.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 13:28
Bart Klink
Bart Klink is offline
De overheid moet neutraal zijn en dit ook uitstralen. Geen religieuze symbolen bij beoefenaars van overheidsfuncties dus! Wat iedereen voor de rest doet, mogen ze zelf weten, zolang ze anderen maar niet tot last zijn (bijvoorbeeld dat gejank in een moskee, waarbij de hele buurt kan meegenieten).
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 13:29
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 08-05-2004 @ 13:43 :
Ik vind het prima, zolang het geen tekens als hakenkruisen (tekens van haat tegenover andere personen) zijn vind ik dat iedereen mag doen wat ie wil.
Oud 08-05-2004, 13:30
Oakleaf
Oakleaf is offline
De swastika oftewel zonnewiel was in het voorchristelijke europa een van de belangrijkste religieuze symbolen.
Oud 08-05-2004, 13:33
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Oakleaf schreef op 08-05-2004 @ 14:30 :
De swastika oftewel zonnewiel was in het voorchristelijke europa een van de belangrijkste religieuze symbolen.
Als ik toen geleefd had had het van mij ook gemogen. Nu heeft dat teken alleen een andere betekenis.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 13:35
Oakleaf
Oakleaf is offline
Waarom zou een kruis dat wel toegestaan mogen zijn?
Onder het kruis hebben verschillende holocausts plaatsgevonden
Oud 08-05-2004, 13:38
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Oakleaf schreef op 08-05-2004 @ 14:30 :
Tsja, het heeft nu een bittere nasmaak. Ligt een beetje aan waar ie gebruikt wordt en met welke reden.
Oud 08-05-2004, 13:44
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Oakleaf schreef op 08-05-2004 @ 14:35 :
Waarom zou een kruis dat wel toegestaan mogen zijn?
Onder het kruis hebben verschillende holocausts plaatsgevonden
Omdat de mensen die een kruis dragen dat niet doen om te laten zien hoe trots ze op die holocausts zijn.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 13:45
Oakleaf
Oakleaf is offline
Hoeft ook niet perse zo te zijn als een germaan met een swastika rondloopt
Oud 08-05-2004, 13:56
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Oakleaf schreef op 08-05-2004 @ 14:45 :
Hoeft ook niet perse zo te zijn als een germaan met een swastika rondloopt
Maar je moet toch toegeven dat het hier om een grote uitzondering gaat.
Oud 08-05-2004, 14:02
Oakleaf
Oakleaf is offline
Mede doordat het asatru geloof in geen vergelijking staat tot het christendom m.b.t tot grootte. Maargoed er komen in europa gelukkig steeds meer heidenen bij die de ouwe traditities en cultuur oppikken en de swastika hoort daar gewoon bij.

Ik blijf het hypocriet vinden om een kruis wel goed te vinden waarachter een veel grotere massamoord zit dan de swastika, maar de swastika zelf niet.
Oud 08-05-2004, 14:11
Gatara
Gatara is offline
Domweg omdat het merendeel van de nazi's met dat ding lopen als eerbetoon aan de nazi-ideologie en niet vanwege pre-christelijke europese levensovertuigingen.

En het merendeel van de christenen loopt met een kruis als respect voor het lijden van christus (of zoiets) en niet vanwege het ondersteunen van slachtingen van anders gelovigen en de spaanse inquisitie enzo.
Oud 08-05-2004, 14:16
Oakleaf
Oakleaf is offline
De nazi ideologie kan dan opzich ook tot bepaalde mate aan de voorchristelijke europese geloven gekoppeld worden.
Er waren zelfs plannen om na WOII (als duitsland gewonnen had) De paus te berechten en het christendom te vervangen door een mix van nazi ideologie en asatru.
Je hebt natuurlijk ook verschil tussen swastika's een button net swastika en NSDAP zegt genoeg, maar een swastika met ronde vormen is dan weel 100% heidens.

Maar we gaan best redelijk offtopic :
Oud 08-05-2004, 14:22
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Oakleaf schreef op 08-05-2004 @ 15:16 :
De nazi ideologie kan dan opzich ook tot bepaalde mate aan de voorchristelijke europese geloven gekoppeld worden.
Er waren zelfs plannen om na WOII (als duitsland gewonnen had) De paus te berechten en het christendom te vervangen door een mix van nazi ideologie en asatru.

Tsja, zo hadden de kruistochten ook wat te maken met het christendom.

Citaat:

Je hebt natuurlijk ook verschil tussen swastika's een button net swastika en NSDAP zegt genoeg, maar een swastika met ronde vormen is dan weel 100% heidens.

Ik blijf er toch het andere hakenkruis in te zien

Citaat:

Maar we gaan best redelijk offtopic :
Ja
Oud 08-05-2004, 14:34
Bart Klink
Bart Klink is offline
Ik dacht dat het in dit topic ging om religieuze symbolen...
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 14:39
Oakleaf
Oakleaf is offline
Voor de 88e keer de swastika is een religieus symbool
Oud 08-05-2004, 16:10
cyntha
cyntha is offline
Prima, iedereen moet doen wat hij/zij zelf wil
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 17:25
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Oakleaf schreef op 08-05-2004 @ 15:39 :
Voor de 88e keer de swastika is een religieus symbool
ja, dat was inderdaad een 'niet zo slimme' opmerking van Bart Klink
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 14:57
JaJ
JaJ is offline
ik vind het ook prima, mits uit overtuiging gedragen.

en dan is dragen om te provoceren geen overtuiging
Oud 09-05-2004, 16:02
Sask!a
Sask!a is offline
Citaat:
Gatara schreef op 08-05-2004 @ 15:22 :

Ik blijf er toch het andere hakenkruis in te zien
Moet je niet doen. Voor paganisten is het zonnewiel een religieus teken en je kan mij niet wijsmaken dat paganisten trots zijn op holocausts (niet dat ze er iets mee te maken hebben...)

Liefs Sask!a
Oud 09-05-2004, 18:27
nescio
nescio is offline
dat 'hakenkruis' komt ook in het hindoeisme voor, als een teken dat bij Ganesha hoort - het is dan (ten opzichte van het nazi-kruis) iets gedraaid: in het nazi-kruis zie je een X; in het Ganesha-kruis een +.
toch, als je het ziet, denk je meteen aan het nazi-symbool - of niet? ik heb een plaatje gevonden waar ' ie op staat:

wat vinden jullie daarvan?

en is het belangrijker waarom iemand een symbool draagt, dan dat hij/zij het draagt? (misschien met uitzondering van overheidsvertegenwoordigers, omdat je daar ook de schijn van partijdigheid e.d. moet vermijden?).
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 20:01
Verwijderd
Citaat:
Sask!a schreef op 09-05-2004 @ 17:02 :
Moet je niet doen. Voor paganisten is het zonnewiel een religieus teken en je kan mij niet wijsmaken dat paganisten trots zijn op holocausts (niet dat ze er iets mee te maken hebben...)

Liefs Sask!a
Gaat heen met jouw paganist. De paganist is een inwoner van een oud Romeinse (naar ik geloof) stad, "Pagus" genaamd die zich zich verzette tegen het Christendom. Een Paganist of Heiden is in feite alles wat niet toebehoort aan de drie Judaïstische geloven (Christendom, Jodendom en Moslim). Dat zijn Polytheïsten, maar ook Atheïsten.

Jouw begrip is te breed om te associeren met 'wel of geen trots op een wel of geen gebeurde holocaust'.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 20:11
Sask!a
Sask!a is offline
Paganisme is het allesomvattende woord voor de natuurreligies.

Oke, misschien had ik het woord heks moeten gebruiken of wiccan, maar dat zijn dan ook nog altijd paganisten.

Zo beter?
Oud 09-05-2004, 21:31
Verwijderd
Citaat:
Sask!a schreef op 09-05-2004 @ 21:11 :
Paganisme is het allesomvattende woord voor de natuurreligies.

Oke, misschien had ik het woord heks moeten gebruiken of wiccan, maar dat zijn dan ook nog altijd paganisten.

Zo beter?
Nee; zoals ik zei is Paganisme niet per definitie religieus. Laat staan natuurreligieus. Ik vraag ook af waarom die term gehanteerd wordt sinds elke religie die ik ken die geen deel uit maakt van een Judaïstisch geloof in zekere zin van de natuur uitgaande is.

Wiccan is een mengeling van het Christendom en het oude Asatruar geloof (het Pantheon van Germaanse goden). De definitie van de heks die jij denkt te zijn bestaat pas sinds een c.a. 100 jaar geleden, terwijl Asatru al zo'n 3000 jaar bestaan heeft en het Christendom in Europa zo'n 900.

Laatst gewijzigd op 09-05-2004 om 21:35.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-05-2004, 21:35
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Iedereen moet doen wat 'ie zelf wil.

Máár, er zijn grenzen.

Het gezicht moet zichtbaar zijn. Het hele gezicht, dus niet alleen de ogen. Dus geen gezichtssluiers ofzo. En dat geldt overal, ook op straat.

Keppeltje, hoofddoekje, dat is geen belemmering voor de communicatie. Een gezichtssluier wel.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 21:43
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Ulfheidin schreef op 09-05-2004 @ 22:31 :
Nee; zoals ik zei is Paganisme niet per definitie religieus. Laat staan natuurreligieus. Ik vraag ook af waarom die term gehanteerd wordt sinds elke religie die ik ken die geen deel uit maakt van een Judaïstisch geloof in zekere zin van de natuur uitgaande is.

Wiccan is een mengeling van het Christendom en het oude Asatruar geloof (het Pantheon van Germaanse goden). De definitie van de heks die jij denkt te zijn bestaat pas sinds een c.a. 100 jaar geleden, terwijl Asatru al zo'n 3000 jaar bestaan heeft en het Christendom in Europa zo'n 900.
Vraag ik me ook af. Er is zoveel verschil tussen al die natuur-geloven.

Citaat:
Ulfheidin schreef op 09-05-2004 @ 22:31 :
de heks die jij denkt te zijn
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 16:18
Blues
Blues is offline
Citaat:
nescio schreef op 09-05-2004 @ 19:27 :
dat 'hakenkruis' komt ook in het hindoeisme voor, als een teken dat bij Ganesha hoort - het is dan (ten opzichte van het nazi-kruis) iets gedraaid: in het nazi-kruis zie je een X; in het Ganesha-kruis een +.
toch, als je het ziet, denk je meteen aan het nazi-symbool - of niet? ik heb een plaatje gevonden waar ' ie op staat:

[afbeelding]

wat vinden jullie daarvan?

en is het belangrijker waarom iemand een symbool draagt, dan dat hij/zij het draagt? (misschien met uitzondering van overheidsvertegenwoordigers, omdat je daar ook de schijn van partijdigheid e.d. moet vermijden?).
Klopt je ziet 't soms welles in films
Zelfs in Anna and the king, als ze op zo'n boot zitten zie je ze zitten in de luining of wat 't ook moet voorstellen
(als ik me allemaal niet vergis...)
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 01:21
Verwijderd
Ik vind het clownesk.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 17:23
Verwijderd
Citaat:
Bart Klink schreef op 08-05-2004 @ 14:28 :
(bijvoorbeeld dat gejank in een moskee, waarbij de hele buurt kan meegenieten).

Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 20:43
TD
TD is offline
Allereerst even zeggen dat ik 'Leven en laten leven' hoog in het vandaal draag; privé doet iedereen wat'ie wil.

In het openbaar blijk geven van een religieuze overtuiging lijkt me dan ook geen probleem.

W.b. officiële overheidsfuncties, leerkrachten enz vind ik het anders liggen. Vanuit het opzicht 'Scheiding van Kerk en Staat' vind ik dat de overheid (en de "verpersoonlijking" ervan, de werknemers dus) hierin volledig neutraal moet zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten