Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-04-2004, 15:49
aap777
aap777 is offline
Wat is op het moment een goede DVD brander die zowel + als - brandt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-04-2004, 17:02
Agamemnon
Agamemnon is offline
Ik heb zelf de NEC ND-2500, en ik vind m erg goed. Hij brant 8x + en iets langzamer -, hoeveel langzamer weet ik niet precies.
Oud 26-04-2004, 18:12
Enlightenment
Enlightenment is offline
LiteOn

NEC vind ik net wat minder.
Oud 26-04-2004, 19:44
Marcus
Marcus is offline
Plextor? zie hier een best wel aardig brandertje
Oud 26-04-2004, 22:34
unpopular
unpopular is offline
nec al zul je wel regelmatig een firmware update moeten doen als die uit is.

Dan brand je een stuk sneller.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 04:58
Verwijderd
Uit de meest recente c't komt de NEC 2500A zo'n beetje als beste brander uit de bus. Met iedere media die hun getest hebben bleek de NEC 2500A 't best te presteren qua fouten. Als enige minpunt was een lagere leessnelheid met DVD-9.

Ook prettig; de NEC kan sommige 4x-media op 8x branden zonder al te veel problemen. En ondergetekende heeft overigens ook een 2500A, tot op heden bevalt het ding uitstekend.

Laatst gewijzigd op 27-04-2004 om 05:01.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 20:33
ThaFusion
ThaFusion is offline
Zoals eerder gezegt lite-on
Plextor is flauwekul, tenzij je meer dan 15 dvd`s per dag brand gaat die liteon lang zat mee.

Bovendien maakt lite-on gebruik van precies dezelfde techniek als plextor, ze worden ook in dezelfde fabriek gemaakt.

Het verschil tussen lite-on en plextor is dat sommige onderdelen van plextor van metaal zijn ipv plastic, waardoor ze wat langer mee gaan.
Maja, voor het zelfde geld gaat ie ergens anders aan kapot
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 21:31
Verwijderd
Citaat:
ThaFusion schreef op 27-04-2004 @ 21:33 :
Zoals eerder gezegt lite-on
Plextor is flauwekul, tenzij je meer dan 15 dvd`s per dag brand gaat die liteon lang zat mee.

Bovendien maakt lite-on gebruik van precies dezelfde techniek als plextor, ze worden ook in dezelfde fabriek gemaakt.

Het verschil tussen lite-on en plextor is dat sommige onderdelen van plextor van metaal zijn ipv plastic, waardoor ze wat langer mee gaan.
Voor de CD-branders heeft Plextor weldegelijk een geheel eigen fabriek. Of dat voor DVD-branders ook zo is weet ik niet, maar ik zou het op zijn minst opmerkelijk vinden -- mocht iemand hier plausibele duidelijkheid over kunnen verschaffen; mijn dank.

En voor 't gemak citeer ik de conclusie van de c't DVD-brandertest even..

"Twee van de drie 8x-DVD-branders zijn met de actuele 8x-media niet in staat de beloofde brandsnelheid DVD's te produceren die lage foutfrequenties hebben en conform de specificaties zijn. Bij het plus-formaat kunnen slechts de branders van BenQ en HP en bij het min-formaat het model van NEC/Traxdata met alle media overtuigen. Bij de overige vertegenwoordigers van LG, Plextor of Philips moet je het juiste medium uitzoeken, of je beperken tot 4x. Bij dit lage tempo lukt het dan ook met de vertegenwoordigers van Pioneer, Mitsumi, TEAC en Lite-On.

De voor een deel catastrofale brandresultaten duiden echter op een fundamenteel probleem van de optische opslagtechniek. De ontwikkelaars staan onder een enorme tijdsdruk en kunnen voor de verkoopstart de firmware niet nauwkeurig op de blanco media afstemmen. De klant, die met zijn nieuwe high-speed brander belangrijke gegevens op vermeend goede blanco media wegschrijft en thuis geen mogelijkheid heeft om de brandkwaliteit te controleren, heeft het nakijken. De met veel moeite bewerkte thuisvideo's van de eerste stappen van je dochtertje of de bruiloft van je broer, de digitale foto's van je laatste vakantie in Australië of de demotapes van de amateur-band van je zoon zijn dan gewoon foetsie. Wie geluk heeft, krijt in het gunstigste geval een gratis blanco medium van de producent als compensatie.

Dat firmwareupdates de problemen zonder meer zullen opheffen staat ook niet vast; in het volgende kwartaal staan namelijk al een aantal 12x-branders op het programma, in juni/juli moeten de eerste dual-layerversies en de eerste 16X-branders komen. Wij vragen ons af wanneer de branderproducenten in deze hectische periode tijd zullen hebben voor de zo belangrijke metingen van de verschillende media, laat staan dat ze tijd hebben voor het firmware-onderhoud van al verouderde modellen. De hoop dat je met de actuele 8x-branders later misschien DVD-9 met 8,5GB zal kunnen beschrijven, mag je inmiddels wel laten varen aangezien veel producenten hiervoor al nieuwe modellen hebben aangekondigd. Voor zover ondergetekende weet, kun je met de 8x-branders van BenQ wèl duallayer gaan branden.

Toen we de producenten confronteerden met de brandresultaten op 8x, waren ze heel teleurgesteld. "Maar in het lab lukte het allemaal wèl" kregen we vaak te horen. Bij massafabricage moet steeds rekening worden gehouden met bepaalde schommelingen in de kwaliteit van de componenten. De speling wordt bij hogere brandsnelheden echter steeds kleiner. Blijkbaar zijn de 8x-dyes zo gevoelig dat bij kleine afwijkingen van de lasersterkte de foutfrequenties al omhoog schieten. De incidentele foutpieken bij verschillende tests duiden bovendien op te grote kwaliteitsschommelingen bij de geproduceerde blamco media, die door de branders niet gecompenseerd kunnen worden. De door Philips ontwikkelde "Walking OPC" is zeker een stap in de goede richting. Maar om zonder risico DVD's te kunnen branden hebben de gebruikers nog dringend aanvullende software nodig, waarmee ze de brandkwaliteit net als in onze tests kunnen controleren. Lite-On heeft voor zijn drives weliswaar het programma KProbe ontwikkeld, maar de Taiwanese producent distantieërt zich officieel van deze tool omdat het niet aan zijn eisen zou voldoen.

De consequenties van dit alles voor de gebruiker is dat hij bij de presentatie van de nieuwe 12x- en 16x-DVD branders eerst maar eens rustig af zal moeten wachten hoe het dan met de brandkwaliteit gesteld is. Dan zouden misschien ook de producenten merken, dat een vermeende tempovoorsprong op de concurrentie geen hoger marktaandeel oplevert, maar dat -in tegendeel- de dreigende schade aan het imago, door het produceren van halfbakken hardware die nog geoptimaliseerd moet worden wanneer hij al bij de klant ligt, de omzet op langere duur bedreigt.
"

Geen dank.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 03:30
aap777
aap777 is offline
Bedankt voor de informatie. Dus over 2 maanden komen die dual layer dvd branders uit? Dan wacht ik liever nog heel even daar op denk ik.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 04:56
Verwijderd
Citaat:
webjunk schreef op 28-04-2004 @ 04:30 :
Bedankt voor de informatie. Dus over 2 maanden komen die dual layer dvd branders uit? Dan wacht ik liever nog heel even daar op denk ik.
Mwah, of 't nou echt zo'n praktische meerwaarde heeft.. Bovendien zullen de DVD-9-schijfjes schokkend duur zijn, met name in 't begin.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 20:26
Enlightenment
Enlightenment is offline
Je kunt ook wachten op Blu Ray (BRD), nu te koop voor €2199,=

Prijzen zullen wel gaan zakken, hoe lang dat duurt is even de vraag. De 50GB BRD media discs komen eind 2005, over ruim een jaar dus.

Maar DVD branders zijn nu ook al erg goedkoop, dus als je er gewoon een wilt moet je dat gewoon doen. NEC en LiteOn zijn beide goedkoop en beide goed verkrijgbaar. 8-speed voor rond de 100 euro. Welke je kiest is wellicht persoonlijke voorkeur.

Als je testen wilt lezen, lees er dan meerdere. Mijn ervaring is dat sommige testen danwel benchmarks elkaar keihard tegenspreken. Ook de mogelijkheid dat de reviewers een gekozen exemplaar hebben ontvangen van de leverancier, moet je in je achterhoofd houden.
Oud 29-04-2004, 01:14
aap777
aap777 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 28-04-2004 @ 21:26 :
Je kunt ook wachten op Blu Ray (BRD), nu te koop voor €2199,=

Prijzen zullen wel gaan zakken, hoe lang dat duurt is even de vraag. De 50GB BRD media discs komen eind 2005, over ruim een jaar dus.
Kun je met zo'n Blu Ray apparaat ook gewoon CD's en DVD's lezen? Of wat moet ik mij daarbij voorstellen?
Met citaat reageren
Oud 29-04-2004, 07:59
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
webjunk schreef op 29-04-2004 @ 02:14 :
Kun je met zo'n Blu Ray apparaat ook gewoon CD's en DVD's lezen? Of wat moet ik mij daarbij voorstellen?
yep dvd's en cd's kun je er mee lezen.
Maar er zijn er al een aantal gemeld die dan weer alleen - of + dvd's kunnen lezen maar of ze die echt uirbrengen is een 2de.

Maar in september willen ze de eerste serie uitbrengen.
In November willen ze al de 2de generatie uitbrengen.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2004, 17:50
Marcus
Marcus is offline
offtopic: Blu-Ray was van sony he?
Oud 29-04-2004, 18:57
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 28-04-2004 @ 21:26 :
Als je testen wilt lezen, lees er dan meerdere. Mijn ervaring is dat sommige testen danwel benchmarks elkaar keihard tegenspreken. Ook de mogelijkheid dat de reviewers een gekozen exemplaar hebben ontvangen van de leverancier, moet je in je achterhoofd houden.
Hoor ik je nou tussen de regels door de c't in twijfel trekken omdat de Lite-On niet op èèn is geëindigd?
Met citaat reageren
Oud 29-04-2004, 19:10
Verwijderd
Citaat:
ThaFusion schreef op 27-04-2004 @ 21:33 :

Heb inmiddels wat research gedaan, en inderdaad blijkt de Plextor PX-504A een NEC te zijn. De 708A daarentegen is 100% Plextor. Vreemd.

Verder is het zo dat Plextor wèl drives heeft laten rebadgen door o.a. TDK, Iomega en Creative Labs. M.a.w.; Plextor maakte de drives voor o.a. de 3 laatstgenoemden, die het als 'eigen' verkochten.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2004, 20:05
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dj Mark schreef op 29-04-2004 @ 18:50 :
offtopic: Blu-Ray was van sony he?
Blu Ray is ontwikkeld door een hele boel bedrijven, waaronder Sony en Philips.

Sony is wel, net als Philips, één van de eerste die een commerciële BRD recorder/brander uitbrengt.
Citaat:
Dobermann schreef op 29-04-2004 @ 19:57 :
Hoor ik je nou tussen de regels door de c't in twijfel trekken omdat de Lite-On niet op èèn is geëindigd?
Nee, ik trek reviews (zowel online als op papier) in het algemeen in twijfel. Je mening baseren op de conclusies van één review is onverstandig. Maar wat vaak staan er fouten in of klopt er niets van de review. Oppassen dus.
Oud 30-04-2004, 12:36
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 29-04-2004 @ 21:05 :
Nee, ik trek reviews (zowel online als op papier) in het algemeen in twijfel. Je mening baseren op de conclusies van één review is onverstandig. Maar wat vaak staan er fouten in of klopt er niets van de review. Oppassen dus.
Ben je nou serieus van mening dat je èèn-na-laatste zin ook van toepassing is op de c't?
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 13:56
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 30-04-2004 @ 13:36 :
Ben je nou serieus van mening dat je èèn-na-laatste zin ook van toepassing is op de c't?
Ja, net zoals het onverstandig is om je mening te baseren op de reviews van Tom's Hardware Guide. Meest bekende hardwaresite misschien, maar ook berucht vanwege soms sterk afwijkende resultaten en/of conclusies.

c't ken ik niet goed genoeg, maar een gezonde kritische blik is beter dan je blind staren op de getalletjes danwel semi-verkooppraatjes van sommige bladen. In hoeverre c't een goed blad is kan ik niet beoordelen.
Oud 01-05-2004, 18:44
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 30-04-2004 @ 14:56 :
c't ken ik niet goed genoeg, maar een gezonde kritische blik is beter dan je blind staren op de getalletjes danwel semi-verkooppraatjes van sommige bladen. In hoeverre c't een goed blad is kan ik niet beoordelen.
Euh, je bent totaal niet bekend met de c't? Een gezonde kritische blik is nooit verkeerd hoor, maar als er èèn instantie is die goed researchwerk verricht, diep test en heel transparant en reproduktief te werk gaat is het de c't wel. Mijns inziens mag je de c't ook totaal niet vergelijken met THG, die toch een stel hobbyisten lijken vergeleken met eerstgenoemde.

Erg vreemd dat jij de c't niet kent. Bijna ongeloofwaardig zelfs. Maar goed. Koop 't nummer van deze maand eens.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 19:56
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ken het alleen van naam.

Bovendien kom ik nooit in boekwinkeltjes. Maar zal eens vragen aan kennis van me, die heeft er misschien wel paar.
Reageren

Regels voor berichten