Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-05-2004, 07:35
light smiley
light smiley is offline
zo heb ik honderden redenen om zelfmoord te plegen,
maar dan sta jij voor me.
en weet ik er geen een,
dan kan ik alleen maar stil zijn of huilen.

zo heb ik geen redenen om te blijven leven,
maar dan heb ik een mes in mijn hand.
en weet ik er wel honderen,
dan kan ik alleen maar kijken en niets doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-05-2004, 07:41
lovetear
lovetear is offline
Je hoeft er ook niet bij te zetten dat het een gedicht is hoor .

Ik vond die ander mooier, deze heeft zeker weten wel iets, je schrijft het vrij intens zonder daar veel woorden voor nodig te hebben, dat is goed, maar hij loopt aan het einde een beetje onhandig vind ik.
Oud 04-05-2004, 07:43
EggeD
EggeD is offline
Hmm, het is opzich wel een leuk gedichtje, was het niet dat ik niks met zelfmoord heb. Ik vind het jammer, zelfmoord is bijna een modegril onder jonge meisjes tegenwoordig, terwijl het zo laf is... ik bedoel, heb je nu echt "honderden redenen" om jezelf het leven te ontnemen, kom op, dan moet je het wel gigabont maken. Hopelijk kom je van die gekke ideetjes af q:

Ik moet wel zeggen dat ik het gedicht zelf beter vind dan je vorige probeersels. Misschien dat het de volgende keer wat beter aanspreekt.
Oud 04-05-2004, 08:37
light smiley
light smiley is offline
Citaat:
EggeD schreef op 04-05-2004 @ 08:43 :
Hmm, het is opzich wel een leuk gedichtje, was het niet dat ik niks met zelfmoord heb. Ik vind het jammer, zelfmoord is bijna een modegril onder jonge meisjes tegenwoordig, terwijl het zo laf is... ik bedoel, heb je nu echt "honderden redenen" om jezelf het leven te ontnemen, kom op, dan moet je het wel gigabont maken. Hopelijk kom je van die gekke ideetjes af q:

Ik moet wel zeggen dat ik het gedicht zelf beter vind dan je vorige probeersels. Misschien dat het de volgende keer wat beter aanspreekt.
gedichten met andere onderwerpen zul je niet krijgen
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 11:15
Doodle!
Doodle! is offline
Citaat:
EggeD schreef op 04-05-2004 @ 08:43 :

ff flink off-topic: Het ís gewoon een modetrend, net zoals Depresief zijn, 'oooh het gaat 2 dagen niet goed! ik voel me kut. Ik ben deprie!
Jezus zeg! denk eens aan een tienermoedertje zonder geld of onderdak , of aan de kinderen in weet ik veel welk 3é wereld land die hun moeder hebben verloren aan aids en op elk moment een ander familie lid kunnen kwijt raken!. Met alle respect, denk daar eens aan en dan pas hoe 'kut' jouw leventje zogenaamd is op 14 jarige leeftijd.. oke?!

Leuk gedichtje

Laatst gewijzigd op 04-05-2004 om 13:10.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 13:33
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
jeffsen_88 schreef op 04-05-2004 @ 12:15 :
ff flink off-topic: Het ís gewoon een modetrend, net zoals Depresief zijn, 'oooh het gaat 2 dagen niet goed! ik voel me kut. Ik ben deprie!
Jezus zeg! denk eens aan een tienermoedertje zonder geld of onderdak , of aan de kinderen in weet ik veel welk 3é wereld land die hun moeder hebben verloren aan aids en op elk moment een ander familie lid kunnen kwijt raken!. Met alle respect, denk daar eens aan en dan pas hoe 'kut' jouw leventje zogenaamd is op 14 jarige leeftijd.. oke?!

Leuk gedichtje
Ja ik vind het ook verschrikkelijk, serieus. Veel van die meiden hebben eigenlijk het recht niet om zelfs al te denken aan zelfmoord. Ik denk dat het vooral met normen en waarden te maken heeft, met het vermogen dingen te accepteren en leuk te leven. Misschien dat dit dan weer door de drukkere maatschappij komt en al die prestatiedruk - er blijft geen tijd over om alles te laten bezinken en na te denken over waar ze eigenlijk mee bezig zijn. Mja, ik kan het helaas alleen maar klunzig verwoorden in zo'n kort stukje.
Oud 04-05-2004, 14:22
Doodle!
Doodle! is offline
Citaat:
EggeD schreef op 04-05-2004 @ 14:33 :
Ja ik vind het ook verschrikkelijk, serieus. Veel van die meiden hebben eigenlijk het recht niet om zelfs al te denken aan zelfmoord.
Maar laten we er verder niet op in gaan, ze kwam hier voor beoordeling over het gedicht, niet voor een preek van ons
Oud 04-05-2004, 17:16
light smiley
light smiley is offline
Citaat:
jeffsen_88 schreef op 04-05-2004 @ 15:22 :
Maar laten we er verder niet op in gaan, ze kwam hier voor beoordeling over het gedicht, niet voor een preek van ons
mij maakt het niets uit hoor.

bovendien interreseert het me niets wat jullie zeggen behalve de mening die jullie geven over mijn gedichtjes
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 17:44
Doodle!
Doodle! is offline
Citaat:
light smiley schreef op 04-05-2004 @ 18:16 :
Luister toch niet

Neeh zou ik ook niet doen
Modder jij maar lekker verder en klaag maar over hoe slecht je het wel niet hebt, doe er vooral niks aan

Geloof me, met zelfmoord ben je zelf van je 'problemen' af maar je laat andere mensen met een kut gevoel achter. En ik weet 110% zeker dat de zogenaamde problemen van jou lang niet erg genoeg zijn om er een einde aan te maken. Mocht je toch echt met dat idee rond lopen dan loop je het niet zo open te vertellen op een forum waar je niemand kent, hier is een naam voor namelijk aandacht trekken. Ook komt zo'n gevoel er écht niet op je 14é zomaar uit. Als jij in je leven echt problemen hebt gehad dan is het moeilijk te verwerken en dus ook moeilijk om er zo over te dichten en praten.
Ik kom nu een beetje boos over maar dat is omdat ik dit onderwerp héél serieus neem

Vriendelijke groetjes!
Jeffrey.

Laatst gewijzigd op 04-05-2004 om 17:50.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 18:58
xineof
xineof is offline
Ik zal zo goed mogelijk proberen te reageren op je gedicht, omdat je aangeeft dat het je echt om het gedicht gaat i.p.v. de specifieke inhoud. (verder kan ik niet oordelen over de situatie van iemand die ik niet (goed genoeg) ken; ik denk dat daar sowieso niet over te oordelen valt. Je kunt dan wel bepaalde generalisaties maken, maar die hebben lang niet betrekking op iedereen, dus persoonlijk vind ik deze altijd nogal gevaarlijk.)

'Onhandig' vind ik op zich wel betrekking hebben op dit gedicht; je brengt de boodschap wel over, maar ik vind de verwoording wat minder/inderdaad vrij onhandig. Enkele regels/punten uit het gedicht die ik wat minder vond:

- 'maar dan sta jij voor me': deze zin komt wel heel abrupt na de eerste regel; deels ook door het grote verschil in regellengte.
- 'en ik weet er geen een': deze zin vind ik wat zwak overkomen, ik had eerder gekozen voor iets als 'Ik kon je er geen vertellen'; de 'en' vind ik op een of andere manier de kracht weghalen.
- 'dan' in de vierde regel: de herhaling van dan in 2e/4e regel komt wat toen-toen-erig (sorry voor dit uiterst vage woord, maar ik wist geen betere omschrijven, je weet vast wel wat ik bedoel ) over. Dit is ook het geval in de tweede strofe; ik vind het erg goed dat je bepaalde aspecten uit het gedicht vaker wilt laten voorkomen, omdat dat meer vorm/regelmaat schept, maar ik denk dat deze herhaling toch wat toen-toen-erig (en daar ga ik weer) werkt.

- 'maar dan heb ik een mes in mijn hand' vind ik wat abrupt en vreemd overkomen: ik vind deze regel meer bij de 3e/4e regel horen dan de 1e, ik denk dat daar hem het vreemde in zit: op zich is het aannemelijk dat regel 2 een vervolg is op regel 1, maar niet als de zin wordt begonnen met 'maar': als je een tegenstelling wilt maken, zou ik deze aan 3/4 koppelen, omdat dát die tegenstelling met regel 1 verklaart.
- de slotzin vind ik eerlijk gezegd niet sterk genoeg; hij komt er wat 'achteraan'.

Punten aan je gedicht die ik erg positief vind:
- de regelmatige / duidelijke vorm van het gedicht
- de herhaling van 'zo' aan het begin vd strofes
- de tegenstellingen in het gedicht; deze zetten de lezer aan het denken .
Oud 04-05-2004, 19:06
light smiley
light smiley is offline
Citaat:
jeffsen_88 schreef op 04-05-2004 @ 18:44 :
Neeh zou ik ook niet doen
Modder jij maar lekker verder en klaag maar over hoe slecht je het wel niet hebt, doe er vooral niks aan

Geloof me, met zelfmoord ben je zelf van je 'problemen' af maar je laat andere mensen met een kut gevoel achter. En ik weet 110% zeker dat de zogenaamde problemen van jou lang niet erg genoeg zijn om er een einde aan te maken. Mocht je toch echt met dat idee rond lopen dan loop je het niet zo open te vertellen op een forum waar je niemand kent, hier is een naam voor namelijk aandacht trekken. Ook komt zo'n gevoel er écht niet op je 14é zomaar uit. Als jij in je leven echt problemen hebt gehad dan is het moeilijk te verwerken en dus ook moeilijk om er zo over te dichten en praten.
Ik kom nu een beetje boos over maar dat is omdat ik dit onderwerp héél serieus neem

Vriendelijke groetjes!
Jeffrey.
correctie: ik ken hier wel mensen die ik in het echt ook ken, (zoals mijn beste vriendin) ik weet dat je mensen achter laat met een rot gevoel. ik vind zelf dat ik wel goede redenen heb, dat ik 14 ben maakt niets uit en het is al langer bezig.en nee ik heb alle problemen achter elkaar gehad,en das een tijdje geleden en ja ik wil er juist over praten en verder weet ik geen ander onderwerp voor mijn gedichten. verder ik neem het wel serieus (wat jij waarschijnlijk niet zult geloven) maar dat maakt mij niets uit. en als ik aand8 zou willen zou ik hier alles wel hebben ondergespamd met plaatjes ofzo....
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 22:01
Doodle!
Doodle! is offline
Citaat:
light smiley schreef op 04-05-2004 @ 20:06 :
correctie: ik ken hier wel mensen die ik in het echt ook ken, (zoals mijn beste vriendin) ik weet dat je mensen achter laat met een rot gevoel. ik vind zelf dat ik wel goede redenen heb, dat ik 14 ben maakt niets uit en het is al langer bezig.en nee ik heb alle problemen achter elkaar gehad,en das een tijdje geleden en ja ik wil er juist over praten en verder weet ik geen ander onderwerp voor mijn gedichten. verder ik neem het wel serieus (wat jij waarschijnlijk niet zult geloven) maar dat maakt mij niets uit. en als ik aand8 zou willen zou ik hier alles wel hebben ondergespamd met plaatjes ofzo....
Zolang je maar weet wat je doet meis. , ik bemoei me er verder niet meer mee. we zitten op een dichtforum.
Oud 05-05-2004, 08:14
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
jeffsen_88 schreef op 04-05-2004 @ 23:01 :
Zolang je maar weet wat je doet meis. , ik bemoei me er verder niet meer mee. we zitten op een dichtforum.
Uhuh, hiervoor moeten jullie op psych zijn, einde discussie.
Reageren

Regels voor berichten