Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-05-2004, 10:12
ilse
ilse is offline
wat denken jullie, is er een verschil tussen jaloezie en onzeker zijn over jezelf?

voorbeeldje van mezelf: ik ben behoorlijk onzeker over mezelf, en daardoor ben ik steeds bang dat me vriend bij me weggaat etc. maar is dat jaloezie of onzekerheid? ik denk dat er wel een verschil is, want ik ben niet echt ergens anders jaloers op...
maar misschien zie ik dat verkeerd...

dus kom maar op met die reacties!
Oud 01-05-2004, 10:16
Verwijderd
Bij onzeker denk je dat je vriend je gaat verlaten, en dat het dan aan jou ligt.

Bij jaloers denk je meer dat je vriend iemand anders wil. Maar dat heeft te maken met durven loslaten.

Denk ik
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 10:21
Coral
Coral is offline
Ik denk dat jaloezie en onzekerheid best wel samen gaan. In ieder geval zal iemand die erg onzeker is meer jaloers zijn dan iemand stevig in zijn schoenen staat. Iemand die veel zelfvertrouwen heeft kan natuurlijk ook best wel jaloerse gevoelens hebben (bijvoorbeeld omdat zijn/haar vriend(in) wel erg sexy staat te dansen met die meid / gozer).

Er is dus wel een degelijk verschil.
Oud 01-05-2004, 10:26
farrar-misty
farrar-misty is offline
jaloezie wordt denk ik meer veroorzaakt van buitenaf en onzekerheid begint vaker bij jezelf....

maar beide is het vaak onnodig...
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 10:27
Verwijderd
ja, jaloers is negatief tegenvoer de ander, onzeker is negatief tegen jezelf, der is wel een verband tussen die 2.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 10:42
Elmoo
Elmoo is offline
Het staat bij sommige mensen wel in verband met elkaar. Je kunt erg onzeker zijn over je relatie of over jezelf, zo kun je spoken gaan zien. Geeft hij nog wel om je? Gaat hij vreemd? Vind hij andere meisjes mooier? En ga zo maar door... om deze gevoelens kwijt te raken (of te kunnen onderdrukken) moet je gewoon gaan praten met je vriend. Over jou onzekerheden en hoe hij daar tegenover staat. Echt, het belangrijkste in een relatie is praten en eerlijk zijn!
Oud 01-05-2004, 10:49
ilse
ilse is offline
Citaat:
Elmoo schreef op 01-05-2004 @ 11:42 :
Het staat bij sommige mensen wel in verband met elkaar. Je kunt erg onzeker zijn over je relatie of over jezelf, zo kun je spoken gaan zien. Geeft hij nog wel om je? Gaat hij vreemd? Vind hij andere meisjes mooier? En ga zo maar door... om deze gevoelens kwijt te raken (of te kunnen onderdrukken) moet je gewoon gaan praten met je vriend. Over jou onzekerheden en hoe hij daar tegenover staat. Echt, het belangrijkste in een relatie is praten en eerlijk zijn!
dat weet ik wel... ik praat er ook echt wel over met mijn vriend. maar een ander voorbeeldje. ik ging gister naar het marktplein in ons dorp want daar waren optredens. mijn vriend zijn ex uit spanje was in nederland en 3 x raden waar ze heen zou gaan gister? juist, marktplein. dan ga ik dus heel erg twijfelen, wat zou er gebeuren als hij haar weer ziet, wat moet ik doen, maar vooral, zal hij niet vinden dat zij veel leuker is? nou heb ik haar nog nooit gezien dus ik weet verder niet of dit echt jaloers is op haar (want ik heb hem en zij niet meer ) maar wat denken jullie da thet is, onzekerheid of jaloezie (of allebei??)
Oud 01-05-2004, 12:20
ShiningStar
ShiningStar is offline
Vinden jullie dat je vriend(in) je op de hoogte moet houden van contacten met anderen of met exen?
(een smsje is zo gestuurd...)
Ik heb dan vaak zo het gevoel dat hij een 'ander leven' leidt; er gebeuren meer dingen dan je denkt.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 12:24
ilse
ilse is offline
ik vind van wel, was erg blij dat me vriend het even meldde dat we ze ex tegen konden komen, en sowieso. hij zegt dat hij haar niet zo vaak meer spreekt en dat geloof ik ook wel, maar ik zou het ook willen weten als dat wel zo zou zijn... (als ze veel contact zouden hebben bedoel ik)

en daarbij, is er een meisje dat hem steeds belt. dan wil ik het ook weten als dat gebeurd, en k wil dan weten of ze weer geprobeerd heeft om wat af te spreken (en of ze dat ook gedaan hebben)
Oud 01-05-2004, 12:49
ShiningStar
ShiningStar is offline
Maar dan ook op de manier van : Ik heb trouwens vanmorgen even een sms naar die en die gestuurd.
Of : ik kreeg gisteravond een bericht van die en die.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 12:54
ilse
ilse is offline
ik hoorde het ok op die manier,.. "ow ja, als we morgen naar het marktplein gaan kunnen we die en die wel tegen komen." pardon??? schrok me dood, maar zijn ze btw niet tegen gekomen maar nee, ik wil het echt wel horen, jij neit dan\?
Oud 07-05-2004, 15:47
ShiningStar
ShiningStar is offline
Ja, ik wil het ook altijd wel weten. Anders heb ik zo het gevoel alsof het bewust voor me achter gehouden wordt. "mijn vriendin weet lekker van niks". Misschien is dat ook wel bezitterig of niet gezond ofzo, je bent natuurlijk nog een eigen persoon met een eigen leven, maar toch..
Als ik iets niet weet van contact met anderen, kan ik er toch niet zo goed tegen.
Mijn vriend zegt dan altijd dat hij het niet belangrijk vindt om te melden. Als het ter sprake komt is hij er altijd heel open in maar hij heeft ook zoiets van: moet ik dat dan altijd melden als ik je net zie of spreek dat is toch helemaal niet belangrijk! En daar kan ik hem dan ook wel gelijk in geven...

xxx
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 17:48
Verwijderd
ik denk dat Jaloezie voortkomt uit onzekerheid. omdat je onzeker bent, misschien wel bang bent dat je je vriend(in) kwijtraakt, kun je jaloers worden op andere dingen. dit werkt natuurlijk alleen maar averechts op je relatie, maar daar kom je dan weer vaak later achter.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 14:25
ilse
ilse is offline
Citaat:
WooF schreef op 07-05-2004 @ 18:48 :
ik denk dat Jaloezie voortkomt uit onzekerheid. omdat je onzeker bent, misschien wel bang bent dat je je vriend(in) kwijtraakt, kun je jaloers worden op andere dingen. dit werkt natuurlijk alleen maar averechts op je relatie, maar daar kom je dan weer vaak later achter.
ben ik al lang achter, maar moeilijk tegen te houden... that is the problem..!
Oud 08-05-2004, 15:16
In_stilte
In_stilte is offline
Ik ben eigenlijk helemaal niet jaloers. Ik weet dat hij voor mij kiest en hij weet dat als hij iets verkeerd doet het over is, en andersom weet hij datvan mij. Ik denk dat het wel te maken heeft met zekerheid. Ik ben behoorlijk zeker van mezelf. Maar ik denk ook dat het te maken heeft met vertrouwen, want als je je vriend kan vertrouwen weet je dat je niet jaloers hoeft te zijn.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 15:53
cyntha
cyntha is offline
Citaat:
bugge schreef op 01-05-2004 @ 11:16 :
Bij onzeker denk je dat je vriend je gaat verlaten, en dat het dan aan jou ligt.

Bij jaloers denk je meer dat je vriend iemand anders wil. Maar dat heeft te maken met durven loslaten.

Denk ik
Precies
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 17:27
Cinamon
Cinamon is offline
Zie hier..
Oud 08-05-2004, 19:26
Denise84
Denise84 is offline
Citaat:
bugge schreef op 01-05-2004 @ 11:16 :

Denk ik
Bij jaloers denk je dat je vriend iemand anders wil, omdat je bang bent dat hij die ander leuker vindt dan jou. Of dat die ander een eigenschap heeft die jij niet hebt die hij wel aantrekklijk vind. Of wat dan ook..

Heeft dus ook wel degelijk te maken met onzekerheid bij jezelf.
Oud 08-05-2004, 22:23
Verwijderd
ik denk dat dat onzekerheid is.
jaloersheid is dat hij niet met een ander meisje mag praten, omdat jij meteen denkt dat hij haar leuk vindt.
jij bent gewoon onzeker van jezelf, vind jezelf niet zo fantastisch, enz. en je bent bang dat hij daarom iemand vindt die beter is dan jij.
maar meis, wees gerust! als je vriend een goeie jongen is, dan heeft hij niet voor je gekozen omdat hij zin had in een potje zoenen en een vriendin wilde om stoer te zijn. hij heeft je gekozen omdat hij verliefd werd en jou de mooiste en liefste vrouw ter wereld vindt!!!!

Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 15:43
AngelLena
AngelLena is offline
Er is zeker een verschil. Jaloezie komt vaak voor uit onzekerheid. Onzekerheid is niet het gevolg van jaloezie. Dus er is verschil in.

Maar vaak is er wel een oorzaak gevolg relatie tussen die 2.
Oud 09-05-2004, 16:01
Eurydice
Eurydice is offline
Citaat:
ShiningStar schreef op 01-05-2004 @ 13:20 :
Vinden jullie dat je vriend(in) je op de hoogte moet houden van contacten met anderen of met exen?
Ik heb dan vaak zo het gevoel dat hij een 'ander leven' leidt; er gebeuren meer dingen dan je denkt.
ehm.. daar heb ik nooit zo bij stilgestaan.. ik ben best goed bevriend met een ex van me.. maar mn vriend weet niet dat hij mn ex is, hij kent um sowieso niet en ik vind het ook n btje dom om dat zo ff tussen neus en lippen door te melden. Of ligt dat aan mij? Die ex vindt mij trouwens nog steeds leuk en maakt steeds advances, maar ik moet er niet aandenken iets met um te doen, dus waarom zou ik vriendlief dan ongerust maken?
Oud 09-05-2004, 16:05
Eurydice
Eurydice is offline
en om ff ontopic te blijven.. volgens mij kan jaloezie een gevolg zijn van omzekerheid, maar het kan ook er los van staan duidelijk he?
Oud 09-05-2004, 16:05
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
ShiningStar schreef op 01-05-2004 @ 13:20 :
Eeeuh... Kijk, op zich vind ik dat als je een goede relatie hebt je geen geheimen voor elkaar hoeft te hebben dus ja. Maar ik vind ook niet dat hij precies tot in de detail hoeft te weten welke woorden je hebt gebruikt in een smsje oid. Vind ik onzin. Ik heb heeeeeeeel af en toe nog wel eens contact met mijn ex via msn of op feestjes bij gezamelijke vrienden (waar mijn eigen vriend ook bij is trouwens), hij heeft zo af en toe contact met zijn ex via sms en soms komt ze wel eens langs als ze in de buurt is (ze woont inmiddels samen in het zuiden des lands) even bijkletsen, we gaan ook wel eens naar haar toe. Ik zie daar totaal geen probleem in. Hoef je niet voor elkaar te verbergen vind ik.
Reageren

Regels voor berichten