Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2004, 15:40
+knier+
+knier+ is offline
Voor iemand die er verstand van heeft.

Ik werk in een winkel waar ik regelmatig een trap nodig heb om dingen van het plafond te halen enzovoorts. Nu voldoet die trap niet aan de arbowetgeving. Het is zo´n trapje zonder beugel om je aan vast te houden. na er een paar keer bijna van af gevallen te zijn heb ik mijn baas gevraagd of hij een goede trap te kopen. Ik heb niet het idee dat we hem krijgen. Kan ik nu zeggen dat ik niet meer werk met die trap dus ook de dingen niet van het plafond haal?

Het klinkt misschien wat zeurderig maar ik heb geen zin om dara tepletter te vallen. DankejweL!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-05-2004, 16:24
Verwijderd
Als er echt een onveilige situatie is, dan kun je het beste de Arbeidsinspectie inlichten (www.arbeidsinspectie.nl). Het is de bedoeling dat de Arbeidsinspectie een onderzoek instelt en eventueel maatregelen neemt.

Mocht de situatie zo ernstig zijn dat je het bezoek van de Arbeidsinspectie niet af kunt wachten, dan heb je het recht je werk te onderbreken. Dit moet dan wel redelijk zijn - het moet voor jou echt onmogelijk zijn te werken zonder dat je gevaar loopt. Als jouw werkgever meent dat jij het werk niet mag neerleggen, omdat het gevaar bijv. niet ernstig genoeg is, dan moet hij dat bewijzen.

De werkonderbreking moet je wel melden bij je werkgever of de leidinggevende persoon. Maar zoals ik zei, het is eigenlijk de bedoeling dat je eerst de Arbeidsinspectie inlicht, tenzij het écht onhoudbaar is.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 16:49
+knier+
+knier+ is offline
Dank je wel! voor je hulp.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 16:50
Verwijderd
Geen probleem
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 17:59
Verwijderd
Sjees zeg, onveilgie trapjes, geen pauzes. Is je baas een soort martelaar ofzo?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 18:45
+knier+
+knier+ is offline
Nee, verder is het wel oké. En de pauzes heb je normaal wel maar alleen niet op zaterdag. Das precies de dag dat k er werk haha. O en een martelaar is hij niet wel gierig.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 19:36
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Ik vind het maar een rare baas.
Wij hebben zelfs een uur etenspauze 's avonds, volgens de wet is een half uur aaneengesloten voldoene (bij 8 uur) + 15 min los.
Als het echt nodig is kan er van afgeweken worden maar het uur is niet doorbetaald dus neem je maar een half uur dan moeten ze je wel effe c een half uur betalen
En arbeidsonveilige situaties zijn niet toegestaan, ook naar de arbo dus
Oud 10-05-2004, 09:31
Blenderhead
Blenderhead is offline
Wel opletten dat je je werkgever eerst inlicht voordat je naar de arbeidsinspectie stapt. Sommige werkgevers kunnen heel vervelend gaan doen....
Oud 10-05-2004, 10:08
Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-05-2004 @ 17:24 :
Als er echt een onveilige situatie is, dan kun je het beste de Arbeidsinspectie inlichten (www.arbeidsinspectie.nl). Het is de bedoeling dat de Arbeidsinspectie een onderzoek instelt en eventueel maatregelen neemt.

Mocht de situatie zo ernstig zijn dat je het bezoek van de Arbeidsinspectie niet af kunt wachten, dan heb je het recht je werk te onderbreken. Dit moet dan wel redelijk zijn - het moet voor jou echt onmogelijk zijn te werken zonder dat je gevaar loopt. Als jouw werkgever meent dat jij het werk niet mag neerleggen, omdat het gevaar bijv. niet ernstig genoeg is, dan moet hij dat bewijzen.

De werkonderbreking moet je wel melden bij je werkgever of de leidinggevende persoon. Maar zoals ik zei, het is eigenlijk de bedoeling dat je eerst de Arbeidsinspectie inlicht, tenzij het écht onhoudbaar is.
Is er niet ook zo'n Wetsartikel waarin staat dat de werkgever verplicht is om voor een werkomgeving te zorgen waarbij de werknemer geen schade kan lijden door de uitoefening van zijn werk?
Oud 10-05-2004, 15:47
Verwijderd
Citaat:
Auntie M schreef op 10-05-2004 @ 11:08 :
Is er niet ook zo'n Wetsartikel waarin staat dat de werkgever verplicht is om voor een werkomgeving te zorgen waarbij de werknemer geen schade kan lijden door de uitoefening van zijn werk?
Ja, artikel 658 van Boek 7 BW. De bewijslast wordt in het artikel omgekeerd: als de werknemer een ongeval overkomt in de uitoefening van zijn werkzaamheden, is het aan de werkgever te bewijzen dat hij zijn verplichtingen uit dat artikel wél is nagekomen.

In de praktijk zal hij daar niet in slagen, tenzij sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de kant van de werknemer. Maar daarvan is écht bijna nooit sprake. De Hoge Raad legt het criterium zo eng uit, dat zelfs op een veel te dun golfplaten dakje gaan lopen, door een ervaren bouwvakker, terwijl er een waarschuwingsbordje stond, geen bewuste roekeloosheid opleverde.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 16:22
dls
dls is offline
je baas is i.i.g. niet helemaal lekker in zijn hoofd. Je moet elke dag recht op pauze hebben en als het niet veilig is, moet hij er echt wat aan doen. Ongelofeloos zulke mensen ...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten