Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-05-2004, 13:43
Lautitia
Lautitia is offline
Net, na de lunch hadden we het hier over een uitzending van het tv-programma Jong. Er waren mensen te gast die vertelden over hun psychische stoornis, zoals het horen van stemmen.

Mijn vader vindt deze mensen gek, niet normaal. Mijn moeder niet, omdat ze ziek zijn. Maar naar mijn ideeën zijn deze mensen niet gek. En gek zijn vind ik net zo goed een ziekte.

Nu vraag ik me af: wanneer noem je nou iemand gek? Hoe denken jullie daar over?
Oud 02-05-2004, 13:46
sinaasappeltje>
sinaasappeltje> is offline
Bij 'gek'' dacht ik meer aan maf
niet aan ziektes en echt psychisch gestoorde mensen..
Met citaat reageren
Oud 02-05-2004, 13:54
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
sinaasappeltje> schreef op 02-05-2004 @ 14:46 :
Bij 'gek'' dacht ik meer aan maf
niet aan ziektes en echt psychisch gestoorde mensen..
Ja, maar wat is maf dan volgens jou?

En echt psychisch gestoord wordt door veel mensen toch geassocieerd met gek.
Oud 02-05-2004, 14:12
hippie jesse
hippie jesse is offline
Ik zeg wel eens van mensen: Dat zijn een stelletje gekken. En dat kan ik eigenlijk van iedereen wel zeggen. Als het dan over psygish gaat dan zeg ik: Zo die zijn aardig door de war dus ja. Ziek zeg ik meer over mensen die heel negatief gedrag hebben op de volgende manier: dat is echt een zieke actie. Maar dan hoeft die persoon niet persee ziek te zijn. Ik vind psychish door de war eigenlijk niet echt ziek. Anders ziek. Ziek is voor mij meer lichamelijk.
Oud 02-05-2004, 14:47
Fantôme
Fantôme is offline
een vriendin van me was hier net, en vroeg me of ik dat programma nog had gezien, ik had het niet gezien, dus ze vertelde erover...
Ik noem eigenlijk nooit iemand gek. vroeger wel, toen ik nog klein was zeg maar. toen noemde ik geestelijk gehandicapte mensen 'gek' of mensen die in een inrichting (of in mijn woorden 'gekkenhuis') zaten 'gek'. Maarja... ik weet niet, dat werd je zo aangepraat denk.

Ik denk dat er mensen zijn die mij, als ze me beter dan oppervlakkig kennen 'gek' zouden noemen door bepaalde dingen die ik doe. Maar kijk, alles heeft een oorzaak, en alle oorzaken hebben gevolgen, die per persoon verschillend zijn, en soms niet de juiste manier... maar daarom niet gek, toch?

gek vind ik een nutteloos woord eigenlijk.

liefs, wendy
Oud 02-05-2004, 15:01
Balance
Balance is offline
Het is maar net wat voor 'n waarde je hecht aan het woord 'gek'.
Is een gek iemand die niet goed wijs is, iemand die zich wild of raar gedraagd of iemand die gewoon anders is dan jij?
De één heeft een hele negatieve betekenis voor 'gek' en voor de ander is 'gek' gewoon een woord om aan te geven dat iets anders is dan hij/zij zelf.
Oud 02-05-2004, 16:08
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik noem haast nooit iemand gek.

Hoogstens als iemand met teveel alcohol op gaat autorijden ofzo.. dan wel.
Oud 02-05-2004, 16:44
phensicske
phensicske is offline
Gekken zijn in mijn ogen psychopaten en zo, die zijn naar mijn inziens echt gestoord, omdat zij mensen kwaad doen door hun vervormde manier van denken.

Maar gek kan ook positief zijn voor mij, zoals 'prettig gestoorde' mensen, die echt 'zot' doen, zoals luid zingen door de straten in niet zo'n alledaagse kleren, maar dat vind ik dan wel leuk. (en ik zou het zelf wel eens durven doen)

Mja, 'k vind mezelf ook gek, dus welk een waardeoordeel ik er moet op plakken, weet ik niet zo goed. 't Kan zowel positief als negatief zijn...
Met citaat reageren
Oud 02-05-2004, 16:59
Nona
Nona is offline
Ik heb eigenlijk drie definities van gek:
- Prettig gestoord. Helemaal niet erg, gewoon iemand die houdt van maffe acties. Dat woord kan ik ook gewoon niet negatief opvatten.
- Oerstom, zoals Aragnabite zegt, met alcohol op achter het stuur of messen trekken in de kroeg. Nee, dat zou ik zeggen dat je niet helemaal goed bij je hoofd bent, maar dat heeft met asociale gedragingen te maken en niet met stoornissen.
- Gek zoals in stoornissen. Voor mensen met stoornissen gebruik ik het woord 'gek' niet graag. Ik vind het redelijk primitief om mensen met stoonissen, hoe ernstig ook, gewoon maar over één kam te scheren die we 'gek' noemen. Bovendien zegt het hebben van een stoornis vaak weinig over het algeheel vermogen van mensen om te kunnen functioneren in de samenleving. Veel vaker ligt dat aan de omgang met de stoornis. Dus op die manier gebruik ik het woord liever niet.
Oud 02-05-2004, 17:10
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
soms doet iemand gek/ziek/vaag

maar ik vind eigenlijk niemand gek, gewoon 'vrij'
of anders psychisch niet in orde
Met citaat reageren
Oud 02-05-2004, 17:46
Coral
Coral is offline
Ik vind nooit iemand 'gek' als die lijdt aan een psychische stoornis. Ze zijn eerder ziek. Maar dat klinkt ook zo denigrerend. Maar ze zijn ook ziek. Net als dat iemand bijvoorbeeld kanker heeft of epilepsie. Alleen dan in geestelijke vorm. Ik vind gek altijd een beetje een naar woord. Ook omdat dat er vroeger veel over mij gezegd is toen ik depressief was, en dan op een denigrerende manier. En dat vond ik heel vervelend.

Gek vind ik zoals hier eerder gezegd is maf. Bijvoorbeeld dat iemand hele extreme kleding draagt, of in zn pyjama door amsterdam gaat lopen. En dan bedoel ik dus maf in positieve zin. Ik bewonder 'gekke' / 'maffe' mensen omdat ze iets doen wat veel weinig mensen durven.
Oud 02-05-2004, 17:55
Gnothe seauton
Gnothe seauton is offline
gek is een breed begrip.
'jij bent echt gek!' (jij doet ook alles!)
'wauw, te gek' (gaaf hoor)

maar ook:

'doe niet zo gek'(doe niet zo raar)
'hé, gek' (hé, sukkel)

kan positief, kan negatief. ik noem mensen met een psygische stoornis niet gek, die zie ik eerder als ziek. gek is voor mij eigenlijk meer een positief dan een negatief woord. het zijn vaak gewoon mensen die het verkeerd gebruiken.
Oud 04-05-2004, 11:51
Eend
Eend is offline
Je hebt ook mensen die het een geestelijke handicap vinden.
Jah, ik ben Eend, ben 18 jaar en geestelijk gehandicapt.

Mensen denken dan 9 van de 10 keer gelijk aan een minder begaafd persoon in een rolstoel.

maargoed, ik weet eigenlijk niet echt een goed begrip hier voor. Dan noem ik mensen meer bij hun naamplaatje: Ja, dat is een Schizofreen.
Hetzelfde als mensen zeggen van: Dat is een Marokkaan.
Dan is het van: Ja, en?
Het is een zinlose benaming, maar een schizofreen beledig je er niet mee. Als je een schizofreen een gehandicapte gaat noemen, zal die daar denk ik meer mee zitten.
Oud 04-05-2004, 12:19
Dark Psycho
Dark Psycho is offline
ik noem iemand niet gek. seriemoordenaars noem ik niet gek. psychisch gestoorde mensen noem ik niet gek.

mensen die niets durven te doen, bang zijn dat ze té raar doen, die zich verschuilen, die niet durven te leven, díe noem ik gek.
Oud 04-05-2004, 14:35
acidbaby
acidbaby is offline
mensen die zichzelf pijn doen noem ik gek
Oud 04-05-2004, 15:37
PV
PV is offline
ik noem ze geschift.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 15:38
PV
PV is offline
Citaat:
Dark Psycho schreef op 04-05-2004 @ 13:19 :
ik noem iemand niet gek. seriemoordenaars noem ik niet gek. psychisch gestoorde mensen noem ik niet gek.

mensen die niets durven te doen, bang zijn dat ze té raar doen, die zich verschuilen, die niet durven te leven, díe noem ik gek.
...want je leeft pas als je een paar mensen hebt vermoord

Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 15:46
Dark Psycho
Dark Psycho is offline
Citaat:
PV schreef op 04-05-2004 @ 16:38 :
...want je leeft pas als je een paar mensen hebt vermoord

doe niet zo dom. dat hoor je niemand zeggen, alleen jezelf.

!
Oud 04-05-2004, 16:10
Shitonya
Shitonya is offline
Gek kan positief bedoeld zijn of negatief.
Negatief "gek" vind ik gewoon als je niet meer helder/logisch kan nadenken en onzin uitkraamt en je zelf niet meer ziet hoe dom je bezig bent en echt serieus hulp nodig hebt.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 16:24
Verwijderd
Gek kan negatief of positief zijn.
Negatief op een manier als iemand mensen vermoordt, mensen die andere mensen pijn doen zonder reden. Die zijn gek. Mensen met een psychische stoornis ofzo vind ik niet gek. Die mensen zijn eerder ziek, maar dat is ook zon stom woord eigenlijk.
Positief opgevat gek zijn ben ik Gewoon prettig gestoord, op straat huppelen of dansen, door school lopen op pantoffels, gewoon maf, grappig.

Het is trouwens ontzettend moeilijk om een omschrijving van het woord gek te geven, omdat je dan allemaal andere woorden gaat gebruiken die je eigenlijk ook niet zo goed kunt omschrijven.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 16:31
Verwijderd
Ik noem iemand heel snel gek maar dan heeft het nooit een negatieve bijklank.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 18:21
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 02-05-2004 @ 16:01 :
Het is maar net wat voor 'n waarde je hecht aan het woord 'gek'.
Is een gek iemand die niet goed wijs is, iemand die zich wild of raar gedraagd of iemand die gewoon anders is dan jij?
De één heeft een hele negatieve betekenis voor 'gek' en voor de ander is 'gek' gewoon een woord om aan te geven dat iets anders is dan hij/zij zelf.
Ook wordt het woordje "gek" vaak in verschillende context gebruikt door individuen. Het wordt dus voor alles en nog wat gebruikt door eenzelfde individu. Voor zowel psychisch gestoorden als mensen die zich gewoon wat apart gedragen. Maar bij mij persoonlijk denk ik eerder aan gewoon 'apart' (iemand die lollig probeert te zijn bijv. of zich gewoon een beetje apart gedraagd zonder dat ie een psychische stoornis heeft).
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 18:42
Sietse Fliegen
Sietse Fliegen is offline
Het ligt dus gewoon aan de context. 'Gek' is een heel breed woord.
Oud 04-05-2004, 19:47
PV
PV is offline
Citaat:
Dark Psycho schreef op 04-05-2004 @ 16:46 :
doe niet zo dom. dat hoor je niemand zeggen, alleen jezelf.

!
kom zelf dan niet met zo'n kromme vergelijking.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 13:49
Dark Psycho
Dark Psycho is offline
Citaat:
PV schreef op 04-05-2004 @ 20:47 :
kom zelf dan niet met zo'n kromme vergelijking.
stfu
Oud 06-05-2004, 23:39
Nona
Nona is offline
Dames, houd het netjes alsjeblieft.
Oud 07-05-2004, 08:02
Silver rain
Silver rain is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-05-2004 @ 17:31 :
Ik noem iemand heel snel gek maar dan heeft het nooit een negatieve bijklank.
Oud 07-05-2004, 12:53
Paulo Nuñez
Paulo Nuñez is offline
Citaat:
Loveprofusion schreef op 02-05-2004 @ 14:43 :
Net, na de lunch hadden we het hier over een uitzending van het tv-programma Jong. Er waren mensen te gast die vertelden over hun psychische stoornis, zoals het horen van stemmen.

Mijn vader vindt deze mensen gek, niet normaal. Mijn moeder niet, omdat ze ziek zijn. Maar naar mijn ideeën zijn deze mensen niet gek. En gek zijn vind ik net zo goed een ziekte.

Nu vraag ik me af: wanneer noem je nou iemand gek? Hoe denken jullie daar over?
die mensen zitten in de zo geheten ontkenningsfase....
"de grootste gekken maken andere uit voor iemand die niet wijs is "
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 00:17
Shadowme
Shadowme is offline
sommige mensen die ik ken, vinden die mensen ook gek, maar eigenlijk zijn die mensen niet gek, maar in minder of meerdere mate een beetje raar. maar niet per defenitie meteen gek
Oud 10-05-2004, 05:37
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 02-05-2004 @ 17:59 :
Ik heb eigenlijk drie definities van gek:
- Prettig gestoord. Helemaal niet erg, gewoon iemand die houdt van maffe acties. Dat woord kan ik ook gewoon niet negatief opvatten.
- Oerstom, zoals Aragnabite zegt, met alcohol op achter het stuur of messen trekken in de kroeg. Nee, dat zou ik zeggen dat je niet helemaal goed bij je hoofd bent, maar dat heeft met asociale gedragingen te maken en niet met stoornissen.
- Gek zoals in stoornissen. Voor mensen met stoornissen gebruik ik het woord 'gek' niet graag. Ik vind het redelijk primitief om mensen met stoonissen, hoe ernstig ook, gewoon maar over één kam te scheren die we 'gek' noemen. Bovendien zegt het hebben van een stoornis vaak weinig over het algeheel vermogen van mensen om te kunnen functioneren in de samenleving. Veel vaker ligt dat aan de omgang met de stoornis. Dus op die manier gebruik ik het woord liever niet.
Oud 10-05-2004, 10:01
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 02-05-2004 @ 17:59 :
Voor mensen met stoornissen gebruik ik het woord 'gek' niet graag. Ik vind het redelijk primitief om mensen met stoonissen, hoe ernstig ook, gewoon maar over één kam te scheren die we 'gek' noemen. Bovendien zegt het hebben van een stoornis vaak weinig over het algeheel vermogen van mensen om te kunnen functioneren in de samenleving. Veel vaker ligt dat aan de omgang met de stoornis. Dus op die manier gebruik ik het woord liever niet.
Waarom mag je iemand met een stoornis niet gek noemen, daarmee duidend op "die persoon heeft een stoornis"? Het ligt aan diegene die het moet aanhoren of die geschikt genoeg is om zich te realiseren dat er verschillende maten 'gekheid' en (zelfs) verschillende 'gektes' zijn.

Dat is zoiets als dat je donker gekleurde mensen geen 'negers' meer mocht noemen (het moest zelfs uit het woordenboek), want eh 200 jaar geleden was er slavernij, ofzoiets mafs was het.

Iets benoemen en er een waarde-oordeel aan geven, zijn 2 subtiel verschillende dingen.

Maar verder ben ik het wel met je eens
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 19:38
probleemloos
probleemloos is offline
heel simpel, iemand die sterk afwijkt van jan modaal...
Reageren

Regels voor berichten