Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-06-2001, 19:56
Kitti
Kitti is offline
Ik heb hulp nodig voor mijn examen Nederlands. De leraar heeft ons vragen gegeven over ons huislectuur en één van deze vragen is welk genre boek ik gelezen heb en welke hier de algemene kenmerken van zijn. Het probleem is dat ik niet echt informatie vind over genres van boeken. Ik denk dat het een sociale roman is, maar als iemand mij kan helpen met de kenmerken dan zou ik heel dankbaar zijn. Ik ben zelf Franstalig en als ik met vlak kan helpen zal ik het zeker doen!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-06-2001, 20:49
Stoetel
Stoetel is offline
Hey,
zeg wat voor boek is het dat ge gelezen hebt? Staat er op internet bv. nergens informatie over dat boek waar het genre ook bij staat?
Oud 02-06-2001, 16:23
Verwijderd
Inderdaad, als je ff vertelt welk boek het is, kunnen mensen die het ook gelezen hebben, helpen met het aanduiden van het genre...
en voor inhoudelijke dingen van dat genre: hebben jullie geen boek, waarin de literatuur(geschiedenis) besproken wordt?? Daar zal het nl. wel in staan, ik heb geloof ik mijn boeken wel dat soort dingen staan, als je ff vertelt welk boek en welke tijd het geschreven is, wil ik wel eens voor je kijken.. Ik heb toch niks meer te doen, behalve wachten op de eindexamenuitslag..
Met citaat reageren
Oud 03-06-2001, 12:27
Kitti
Kitti is offline
Wel het is niet echt een bekend boek: "Ze zeggen dat ik niet dansen kan" van Atty van Gijn, boek uit 1993. Indien je niets vindt, is het niet zo erg, dan zal ik een beetje uit mijn duim moeten zuigen, in ieder geval toch bedankt. En veel geluk met je einduitslag
Met citaat reageren
Oud 03-06-2001, 20:07
Verwijderd
93???

nou, dan zal het wel moderne nederlandse literatuur zijn, denk ik..

ik ga nog ff op zoek naar de kenmerken..
Met citaat reageren
Oud 03-06-2001, 20:12
Verwijderd
De literatuur van de jaren ’80 en ’90 kan niet onderverdeeld worden in één bepaalde stroming. Het werk van auteurs uit deze periode kent vele genres: historische roman, filosofische roman, experimentele roman, oorlogsroman, sociale roman en psychologische roman. Voor de duidelijkheid delen we de literatuur vanaf de jaren ’60 in bij de Moderne Nederlandse literatuur.

4. Over het genre.

In het voorgaande hoofdstuk heb je al kennis kunnen maken met de verschillende stromingen en hun genres in de Nederlandse en Vlaamse literatuur. Voor de volledigheid wordt in de volgende paragrafen een duidelijke indeling weergegeven. We onderscheiden drie hoofdgenres: epiek, lyriek en dramatiek. Ieder hoofdgenre wordt weer opgesplitst in een aantal subgenres.

4.1. Epiek.
Het hoofdgenre ‘epiek’ is een verzamelnaam voor alle verhalende literatuur. Het kan onderscheiden worden in drie subgenres: prozagenre, poëziegenre, episch-didactisch genre.

4.1.1. Prozagenre.
Alle prozateksten zijn te herkennen aan hun regellengte. De regellengte is afhankelijk van het formaat papier. De onderstaande genres worden bij deze categorie ingedeeld:

Sprookje:
Een sprookje is een kort verhaal waarin het goede altijd wint in de strijd tegen het kwade. Vaak beginnen sprookjes met de tekstregel: “Er was eens….”.

Sage:
Een historische gebeurtenis of een belangrijke persoon wordt op een fantasievolle manier weergegeven. Vaak bevat de sage een kern van waarheid.

Mythe:
In een mythe probeert men onbegrijpelijke en bovennatuurlijke verschijnselen te verklaren. Vaak komen in mythen goden en godinnen voor.

Legende:
In de legende wordt op didactische wijze beschreven hoe God ingrijpt in het menselijke leven.

Roman:
Een roman is een verhaalvorm waarbij de belevenissen van doorgaans fictieve personen beschreven worden. De roman kan vervolgens weer opgesplitst worden in de volgende soorten romans:
- Avonturenroman:
In de avonturenroman (ook wel ‘barokroman’ genoemd) ligt de nadruk op de belevenissen van de verhaalfiguren. De personages zelf zijn minder belangrijk. We kennen o.a. de ridderroman (verhalen over ridders), het reisverhaal, de toekomstroman (ook wel science fiction genoemd) en de detectiveroman.
- Moderne roman:
In de moderne roman draait het allemaal om het personage. De gebeurtenissen zijn slechts een middel om de personages te beschrijven. Voorbeelden zijn de herdersroman (geïnspireerd op het landleven), de psychologische roman (diepgaande beschrijving van personage), de ontwikkelingsroman (geestelijke rijping van personage), de sociale roman (beschrijving van maatschappelijke groep personen) en de sleutelroman (de verhaalfiguren zijn herkenbaar doordat ze op bestaande personen lijken).
- Historische roman:
In de historische roman worden gebeurtenissen uit het verleden aangehaald waarin de schrijver zich zoveel mogelijk verdiept heeft. Deze gebeurtenissen worden wel enigszins geromantiseerd.
- Themaroman:
Een themaroman is gebaseerd op het thema dat de boventoon voert in de roman. Daarbij kan gedacht worden aan de oorlogsroman, liefdesroman, misdaadroman, spionageroman en toekomstroman.
- Experimentele roman:
In de experimentele roman wordt geëxperimenteerd met collages, afwisseling van perspectief, etc. (zie § 3.7). Hieronder vallen o.a. de dubbelroman (roman met twee thema’s), caleidoscopische roman (wisselend perspectief) en prismatische roman (dezelfde gebeurtenis wordt door een andere persoon verteld die dezelfde gebeurtenis heeft meegemaakt).

Essay:
In het essay geeft de auteur zijn eigen persoonlijke mening over een bepaald onderwerp.

Column:
De schrijver geeft een weinig serieuze mening, naar aanleiding van een bepaalde gebeurtenis. Veel auteurs schrijven columns in tijdschriften en dagbladen.

Cursiefje:
Een cursiefje is een korte anekdote, waarbij de auteur allerlei taalgrapjes uithaalt.

Novelle:
Een novelle is een kort verhaal, waarin de gebeurtenissen centraal staan.

Ik hoop dat je hier mee voor uit kunt, ik heb dit van een cd-rom geplukt...
Met citaat reageren
Oud 03-06-2001, 20:18
Verwijderd
Mijn literatuurboek gaat maar tot de jaren '80 (alsof men daarna geen literatuur meer schreef, maargoed..) dus daar kan ik geen bruikbare informatie voor je uit halen..

hoop dat je nu verder kunt!!
succes!
Met citaat reageren
Oud 04-06-2001, 11:27
Kitti
Kitti is offline
Citaat:
*E.T.* schreef:
Mijn literatuurboek gaat maar tot de jaren '80 (alsof men daarna geen literatuur meer schreef, maargoed..) dus daar kan ik geen bruikbare informatie voor je uit halen..

hoop dat je nu verder kunt!!
succes!
Dit had ik al, spijtig genoeg, ik moest meer info zien te vinden over de sociale roman, maar dit is zeer moeilijk te vinden precies.
Toch zeer erg bedankt en als je mij ooit nodig hebt, ben ik er, alhoewel ik eraan twijfel of ik van grote hulp kan zijn
Met citaat reageren
Oud 04-06-2001, 12:13
Verwijderd
Ah, das jammer!!

en bedankt voor de aangeboden hulp, maar ik ben bijna zeker weten geslaagd, dusse En hulp met Frans is denk niet echt nodig, ik slaag waarschijnlijk met een 9
Met citaat reageren
Oud 04-06-2001, 20:24
boucle
boucle is offline
Chère Eefje,
Un neuf pour français, c'est extrème! ça veut donc dire que tu es presque parfaite en français?! Est-ce donc vrai que tu maitrises le français d'une telle façon que tu sois capable de t'en exprimer? Dés maintenant, écris-moi en français, sinon je ne te crois pas sur ce chiffre neuf sur dix!
A plus tard.
Boucle
Met citaat reageren
Oud 06-06-2001, 13:02
Kitti
Kitti is offline
Citaat:
boucle schreef:
Chère Eefje,
Un neuf pour français, c'est extrème! ça veut donc dire que tu es presque parfaite en français?! Est-ce donc vrai que tu maitrises le français d'une telle façon que tu sois capable de t'en exprimer? Dés maintenant, écris-moi en français, sinon je ne te crois pas sur ce chiffre neuf sur dix!
A plus tard.
Boucle
Je peux te corriger un peu
Dans ta première phrase, on dit plutôt, c'est extrèmement bon
phrase 3: ... d'une telle façon que tu es capable te t'exprimer dans cette langue?
phrase 4: ... sinon je ne croirais pas cette note (9/10)
Mon seul problème reste les fautes d'écriture

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten