Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2004, 13:45
Verwijderd
Even een vraagje...
Ik heb nu 40 + 120 GB aan harde schijven in de computer zitten. 40 is de 'gemeenschappelijke schijf', met besturingssysteem, program files en documenten.
120 GB is mijn schijf, vorig jaar gekocht. Helaas is ie verschrikkelijk snel volgeraakt met allemaal dingen (ADSL is verslavend ) dus ik ben nu op zoek naar een oplossing.
Alle IDE zit vol.
Ik geloof dat je ook dingen kon kopen om extra IDE in PCI-slots te prikken. Heeft iemand daar ervaring mee?
En van die setjes om HDD's in de USB te prikken?

BVD

Joost
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-05-2004, 13:51
Preaper
Preaper is offline
Sja, je kunt voor een externe hardeschijf gaan maar reken er dan maar op dat die 2x zo duur zijn.
Oud 09-05-2004, 13:56
Verwijderd
Is dat niet gewoon een soort cradletje waar je een gewone HDD in kunt prikken?
Ik dacht dat ze een euro of 35 waren, dan komt er dus gewoon 35 euro bij de aanschaf van de HD. Vraag me wel af waar dat ding dan elektriciteit vandaan haalt. Of het moet zo'n 2,5" ding zijn. Maar die zijn weer extra duur....
Iemand die het weet?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 14:57
Shock
Shock is offline
Gewoon een ide-controller? Begint idd bij de 30 euro, kun je er al snel weer 6 schijven bij hangen
Oud 09-05-2004, 15:00
Verwijderd
Citaat:
Shock schreef op 09-05-2004 @ 15:57 :
Gewoon een ide-controller? Begint idd bij de 30 euro, kun je er al snel weer 6 schijven bij hangen
En werken die een beetje fatsoenlijk of lever je veel snelheid in?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 15:02
Shock
Shock is offline
Citaat:
PCRodent schreef op 09-05-2004 @ 16:00 :
En werken die een beetje fatsoenlijk of lever je veel snelheid in?
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar je zou er niet veel van moeten merken als ik ervaringen van anderen mag geloven. Het zal ook wel uitmaken welke ide-controller je precies neemt.
Oud 09-05-2004, 15:18
M@rco
M@rco is offline
Gewoon een PCI IDE-controller kopen.
Oud 09-05-2004, 15:55
unpopular
unpopular is offline
ik gebruikte een ide controller en dat werkte goed. Gewoon een promise TX4 133 dacht ik zo uit het hoofd te weten.

maar heb je mss niet gewoon een SATA aansluiting op je moederbord dan kun je die ook gebruiken , als je toch een nieuwe hdd koopt waarom geen SATA (overigens is een losse sata controller wel duurder maar heb je er een waarom niet)
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 16:01
Verwijderd
Is SATA de meerprijs waard dan?
Toen ze er net waren heb ik er een artikel over gelezen en de conclusie daarvan was dat ze wel duurder maar niet veel beter waren (PCM).
Is dat inmiddels veranderd?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 16:04
Agamemnon
Agamemnon is offline
Sata is nu nog zinloos maar als je geen IDE aansluitingen meer over hebt en nog wel Sata is het natuurlijk wel handig...
Oud 09-05-2004, 16:06
Verwijderd
Alleen PCI over...
(En misschien nog ISA, weetniet eens of m'n bord dat heeft)
Wordt dus denk ik IDE-controller in PCI.
Wordt dus denk ik sparen...
Maar dat moest ik toch wel. Net gezakt voor rijexamen, kost me weer fucking 600 euro...
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 19:36
Enlightenment
Enlightenment is offline
SATA controller kan, ik zou iig geen IDE controller meer kopen. En een mooie SATA hardeschijf kopen, zoals de Hitachi 7K250 160GB 8MB, en geen enkele andere; voor €105 @ www.sallandautomatisering.nl
De SATA controller kun je voor €25 á €30 wel kopen.

Maar misschien dat je wilt overwegen binnenkort een ander systeem te kopen, basissysteem; dan heb je sowieso al SATA erbij en is hedendaags vrij goedkoop. Kun je overwegen.
Oud 10-05-2004, 09:17
Verwijderd
Nieuw systeem hoef ik echt nog niet.
Deze AMD2000+ doet het nog prima (sterker nog, ik heb meerdere kennissen met nieuwere en op papier veel betere systemen en die lopen verschrikkelijk treurig dus deze PC kan nog wel een jaartje (of twee) mee...).
Maar 105 eurootjes voor een 160G schijf valt me reuze mee, en nog SATA ook! Dat ga ik zeker overwegen... (heb er nu een 120G inzitten die me toen ?115 heeft gekost..)
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 12:03
Verwijderd
Ik heb in het verleden nare ervaringen met Salland gehad. Ik ben meer Norrod aanhanger wat dat betreft. Maar SATA controller kan goed het beste zijn. Tis een kwestie van afwegen. Wil je die schijf meenemen naar vrienden enzo, neem dan USB2/FireWire, wil je dit niet maar alleen thuis houden, dan is SATA de beste keus.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 12:27
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
unpopular schreef op 09-05-2004 @ 16:55 :
ik gebruikte een ide controller en dat werkte goed. Gewoon een promise TX4 133 dacht ik zo uit het hoofd te weten.
En Promise heeft echt geweeeeeeldige support
Oud 10-05-2004, 12:36
Verwijderd
idd. geef mij maar adaptec of highpoint ofzo. Ook leuk zijn die IDE RAID controllers van .... Shit vergeten. 4 tot 12 aansluitingen. PCI-X.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 13:27
Verwijderd
Citaat:
deadlock schreef op 10-05-2004 @ 13:03 :
Ik heb in het verleden nare ervaringen met Salland gehad. Ik ben meer Norrod aanhanger wat dat betreft. Maar SATA controller kan goed het beste zijn. Tis een kwestie van afwegen. Wil je die schijf meenemen naar vrienden enzo, neem dan USB2/FireWire, wil je dit niet maar alleen thuis houden, dan is SATA de beste keus.
En werkt dat USB(2) fatsoenlijk? Of is dat langzaam/onbetrouwbaar/iets anders?
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 13:41
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
deadlock schreef op 10-05-2004 @ 13:36 :
idd. geef mij maar adaptec of highpoint ofzo. Ook leuk zijn die IDE RAID controllers van .... Shit vergeten. 4 tot 12 aansluitingen. PCI-X.
adaptec en highpoint zijn ook niet veel beter.
Oud 10-05-2004, 14:21
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
deadlock schreef op 10-05-2004 @ 13:03 :
Check tweakers.net shop survey. Iedereen heeft wisselende ervaringen met shops, maar gaat om het gemiddelde denk ik. Je kunt daar iig prima onder rembours bestellen.

USB2 is behalve duur ook trager, qua access time en de schijf zelf. Hitachi 7K250 is een van de snelste desktop schijven op het moment. Als je snelheid wilt voor een lage prijs is dat een mooie optie. Maar mobiel is opzich wel makkelijk, externe behuizing zou ook kunnen, en er dan een 160GB schijf in zetten. Hoeveel goedkoper dat is dan zo'n Maxtor ding weet ik niet. Maar externe behuizingen zijn er geloof ik nog niet voor SATA hardeschijven.
Oud 10-05-2004, 14:36
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
PCRodent schreef op 10-05-2004 @ 14:27 :
En werkt dat USB(2) fatsoenlijk? Of is dat langzaam/onbetrouwbaar/iets anders?
USB 2 is wel te doen maar USB 1.1 is echt te langzaam.
Ik heb een 20Gb usb en voordat ik die vol heb ben ik toch een paar uur (schat een uurtje of 5-6).

verder werkt hij wel relaxed.

Al zou je ook een usb/firewire kastje kunnen kopen en daar een gewone hdd in schroeven dan is de prijs ook niet veel duurder dan een controller + hdd. Al is het wel zo dat hij altijd langzamer zal zijn dan een interne hdd.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 15:09
Verwijderd
Citaat:
unpopular schreef op 10-05-2004 @ 15:36 :
Al zou je ook een usb/firewire kastje kunnen kopen en daar een gewone hdd in schroeven dan is de prijs ook niet veel duurder dan een controller + hdd. Al is het wel zo dat hij altijd langzamer zal zijn dan een interne hdd.
Zat ik ook aan te denken... Spaart me ook weer een DVD-brander uit
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 16:12
unpopular
unpopular is offline
dvd speler is op den duur wel goedkoper denk ik zo daarintegen wel langzamer
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten