Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-05-2004, 08:16
Halogeen
Halogeen is offline
de boom voor mijn slaapkamerraam

een hart vol nachtelijke wensen
ik adem deze zwarte sfeer
een wijze boom begint te huilen
ik glimlach maar naar deze heer

een oude koe probeert te baren
de boom drinkt dorstig van haar bloed
hij verlangt zijn licht te geven
zijn besluit maakt heel veel goed

bomen zijn vriendelijke wezens

---------------------------------------------------

Ondanks dat ik het dichten had afgezworen ( ), toch maar weer een gedicht, mede dankzij aanmoedigingen van dreamerfly . Commentaar graag!
Oud 08-05-2004, 08:42
EggeD
EggeD is offline
Ik vind het - technisch gezien - een goed gedichtje, het klinkt en loopt goed. Jammer alleen dat ik me bij je metaforen (nog) niets kan voorstellen. Ten minste niet iets wat ergens op slaat - de boom is een lantaarnpaal ? Maar goed, het beeld zelf is wel leuk, misschien kun je het zelf enigszins verklaren ?
Oud 08-05-2004, 11:20
Dionysos
Dionysos is offline
Het leest lekker, maar ik kan me er idd ook geen enkele voorstelling bij maken.
Uitleg uitleg uitleg.....
Oud 08-05-2004, 16:38
clantestino
clantestino is offline
mooie sfeer, erg rustgevend. loopt inderdaad lekker en apart taalgebruik, origineel. vind het ook moeilijk om de inhoud goed te bepalen...kan wel flarden ontrafelen, maar het geheel blijft moeilijk te achterhalen..
Oud 08-05-2004, 17:41
Halogeen
Halogeen is offline
Laat mij een gedeelte van de mystiek ontrafelen, de rest mogen jullie zelf proberen.

voor mijn slaapkamerraam staat werkelijk een boom.
slaapkamerraam is een verwijzing naar de sfeer in het gedicht, dromerig en onecht.
Die boom bestaat dus echt, maar is een synoniem voor een bepaald type mens, net als de koe.
Nachtelijke wensen zijn niet zozeer seksuele wensen, maar vooral duistere verlangens.
De ik persoon is niet de schrijver van het gedicht, maar de lezer.
Let ook op de woorden heel veel, want dat is niet alles.

Ontrafel de rest maar
Oud 08-05-2004, 20:54
lovetear
lovetear is offline
Ik ga hier nog op reageren, zodra ik wel tijd heb .
Oud 09-05-2004, 11:27
xineof
xineof is offline
Heerlijk metrum, echt. Ik heb je ontrafeling nog niet gelezen, dus als mijn post vaag overkomt: ik vind het leuk om eerst zelf eens te kijken wat ik eruit haal .

Taaltechnisch gezien vind ik dit een erg goed gedicht; ritme en metrum zijn echt heel goed in orde. Wel vind ik sfeer/heer wat te gedwongen gerijmd, maargoed.

De ik-persoon zit in een duistere sfeer/omgeving, en heeft zelf ook duistere gedachten; eventueel beïnvloedt door de omgeving. Of de ik-persoon veroorzaakt deze omgeving zelf.
een wijze boom begint te huilen

De ik-persoon ligt in bed (zo stel ik het me voor) en kijkt naar een boom die buiten staat. Het lijkt net alsof de boom huilt om deze sfeer (de boom kan echt huilen: duidt dus op een ander wereldje ), en dat degene binnen zoiets heeft van 'ach, laat hem maar, hij weet niet beter' of juist 'fijn, de wijze boom bekommert zich om mij'.

de boom drinkt dorstig van haar bloed

Ik hoop dat de koe eveneens fictief is, anders wordt het lastig . Ik denk dat de koe een soort tegenbeeld van de boom is, maar dat snap ik nog niet helemaal.

De 'wijze' boom helpt de ik-persoon, wil verlichting geven; hij heeft, ondanks dat het moeilijk is en hij er dingen voor moet opgeven (daarom huilde hij), besloten dat hij wil helpen. Dat staat denk ik centraal in dit gedicht; de hulp. De koe is daar het tegenbeeld van? Of een andere factor? Het zou ook kunnen dat de koe de wreedheid moet voorstellen, of juist de vruchtbaarheid; nieuwe dingen.

En dit zie ik als een geweldige constatering .

Leuk dat je weer eens iets post! Ga zo door !!
Oud 09-05-2004, 11:39
EggeD
EggeD is offline
De oude koe kan iemand zijn die woorden baart of iets anders van zichzelf geeft aan de boom, waarschijnlijk een vrouw, misschien in de avond. De boom is sowieso gretig, te gretig misschien, hij misbruikt haar voor zijn eigen goed ? Misschien krijgt hij hulp van de oude koe, troost zelfs - hij huilde -, maar bedankt hij haar niet, dus het maakt niet alles goed... Ik vind de boom niet vriendelijk geschetst eigenlijk, totdat je zegt dat bomen vriendelijke wezens zijn. Lijken ze dat maar, buiten de kamer oid ?

Neh - ik vind dit nog niet echt toereikend q: Het is vast veel makkelijker.
Oud 09-05-2004, 21:19
lovetear
lovetear is offline
Ok, hoe ik het zie:

een hart vol nachtelijke wensen zou kunnen betekenen: iemand die dood zou willen zijn, ongelukkig is.

ik adem deze zwarte sfeer zou dan kunnen zijn dat je tegenwoordig veel van dit soort mensen om je heen ziet.

een wijze boom begint te huilen: huilende boom staat dan voor iemand die ongelukkig is, wijze zou kunnen zijn dat het om iemand gaat die niet dom is, een gewoon mens, niet gehandicapt of ziek of laagbegaafd ofzo, gewoon iemand zoals jij en ik.

ik glimlach maar naar deze heer: ik vind het jammer voor hem, heb medelijden, maar kan er verder niet zo veel mee.

een oude koe probeert te baren, deze vind ik moeilijk, maar volgens mij is een oude koe iemand die probeert om de ongelukkige persoon te helpen, of die verliefd op hem is, die in ieder geval interesse in hem toont, zorgen om hem maakt.

de boom drinkt dorstig van haar bloed: De ongelukkige gedraagt zich heel afhankelijk, klampt zich helemaal aan haar vast.

hij verlangt zijn licht te geven: hij wil constant aandacht, maar die kan niemand hem geven, althans voor hem nooit genoeg, want hij wil oneindig veel.

zijn besluit maakt heel veel goed: hij baalt dat hij niet genoeg aandacht krijgt en pleegt zelfmoord, dan krijgt hij ineens wel veel aandacht, maar hij kan er niet meer van genieten.

bomen zijn vriendelijke wezens: dit wordt een beetje cynisch bedoelt denk ik, ondanks dat hij geen goede reden had om zelfmoord te plegen en hij zich niet al te makkelijk gedroeg, wordt dat niet gezegd, immers luidt het gezegde:' over de doden niets dan goeds'. Terwijl hij helemaal niet zo goed was.

Ok, zo denk ik dat het zit, maar de kans dat ik ernaast zit is groter dan dat ik het goed heb. Het loopt goed, het taalgebruik is simpel, maar het gedicht zelf is allesbehalve dat, goed gedaan, maar persoonlijk houdt ik meer van iets toegankelijker. De rijm met heer vind ik ook niet zo mooi, dat ben ik met xineof eens. En heel veel aan het eind, het woordje 'heel' lijkt er nu puur voor ritme bij te staan, verder voegt het niets toe ofzo, of wel?

En ik ben stiekem wel benieuwd waarom je dichten had afgezworen . Maar ik ben nog benieuwder naar wat je zelf nou met het gedicht duidelijk wilde maken, volgens mij heb ik het fout, of de ' ' bij het gedicht is misleidend.
Oud 10-05-2004, 07:28
EggeD
EggeD is offline
Hmmm zelfmoord, kan goed.

Ik vind echter eigenlijk dat een wijze boom geen goed beeld is voor een afhankelijk persoon die zelfmoord pleegt. Of is hij zo wijs dat hij doordraait ?
Oud 10-05-2004, 08:37
Halogeen
Halogeen is offline
Leuk leuk al die reacties . Goed, dit hoor je eigenlijk niet te doen, maar ik zal dan toch maar vertellen wat ik ermee bedoeld had.

Om te beginnen, de titel:

De boom voor mijn slaapkamerraam

Er staat dus echt een hele mooie boom voor mijn slaapkamerraam, maar met slaapkamerraam bedoel ik ook een soort deur naar een onechte, dromerige wereld.

Deze twee zinnen moet je samen nemen. Ze zijn moeilijk uit te leggen. Zoals gezegd, de ik-persoon in het gedicht is de lezer. Het gaat om het duistere hart van de lezer. Niet zozeer in het feit dat hij slechte dingen doet of wil, maar omdat de lezer egoïstisch is.
Ik adem deze zwarte sfeer beschrijft hoe de lezer in de wereld staat. Niet alleen is hij egoïstisch maar zijn omgeving is dit ook. Hij wordt op een slechte manier beïnvloed. Met het ademen bedoel ik ook dat de lezer doordrenkt is van deze duisternis. Sfeer was in mijn oorspronkelijke versie dan ook atmosfeer.

een wijze boom begint te huilen.

De lezer merkt een tafereel op. Een boom die begint te huilen. Het huilen staat natuurlijk symbool voor het lijden. De boom, dat is de schrijver, maar ook de mensen die zoals ik zijn. In het gedicht zijn de rollen dus omgedraaid. Ik noem de boom wijs om hem te typeren. Het gaat meer over de manier waarop de boom in het leven staat. Bovendien in dit dromerige / sprookjesachtige sfeertje, zijn bomen, mijns inziens altijd wijs. Het is dus ook bedoeld om sfeer te creëren.

Hiermee geef ik twee dingen weer. De onwetendheid van de lezer over het oprechte lijden van de boom. Maar ook het onverschillige van de lezer. Hij ziet het lijden, kan er niets mee, en glimlacht maar. Hij weet zich geen houding te geven.

Een heel ander tafereel. Een barende koe. Ik woon in Gelderland. Typerend voor Gelderland zijn de koeien --> boeren, en bomen --> bossen. Vandaar dat ik de koe als dier heb genomen. Maar met de koe als dier bedoel ik wel een totaal ander type mens. Het gaat om leiders van deze tijd. Wetenschappers, politieke leiders, religieuze leiders, mensen die wat bijdragen aan deze wereld, de wereld vooruit helpen. Wat gesymboliseerd wordt met het baren. De koe is dus als het ware de leermeester van de boom. De koe is oud, omdat leermeesters oud zijn en omdat het gaat om een oudere generatie 'pioniers'.

de koe drinkt dorstig van haar bloed

met het drinken van het bloed, bedoel ik het leren van deze mensen. De boom zuigt hun wijsheid op. Maar hij doet dit op een verkeerde manier! Bloed drinken is namelijk niet de manier om te leren.

zegt wat over de intentie van de boom. De boom wil goed doen, wat zijn handelen lijkt te rechtvaardigen. Wat ook gezegd wordt in de laatste zin:

Maar er is wat mis met wat de koe doet. Zijn intenties zijn goed, maar zijn handelen absoluut verkeerd. Hij drinkt het bloed, dus interpreteert hij de dingen wel op een juiste manier? En is de manier waarop hij licht geeft dan ook wel correct? Dat zijn eigenlijk mijn twee vragen.

Deze zin is misleidend net als de smiley voor mijn post. Het is een relativering, maar tevens ook een soort van antwoord. Wel een vreemd antwoord, want het geeft niet direct het antwoord op de vraag, maar zegt iets in het algemeen. Ik las in jullie reacties dat jullie twijfelden of de boom nu goed is of niet. Daartussen twijfel ik dus ook. Deze laatste zin is wel een beetje cynisch.

De uitleg van Lovetear vind ik zeer apart. Hij lijkt de lading niet zo goed te dekken. Bovendien, als je me zou kennen, dan zou je weten dat ik over zelfmoord nooit nadenk .

Over de rijm van sfeer en heer. Dat is wel apart. Door het metrum (9 lettergrepen, 8 lettergrepen) leek het me wel leuk om eindrijm in te voegen. Het leek ook wel te passen bij het sprookjesachtige. Dat betwijfel ik nu. Om eerlijk te zijn, voor mij was de rijm van bloed en goed geforceerder dan van heer en sfeer. Want ik bedoel echt heer (dominus --> meester) en sfeer (atmosfeer). Maar nu ik het teruglees zie ik wel in waarom het geforceerd zou zijn.

Heel veel staat er inderdaad voor het ritme, heb nog geen betere woorden gevonden. Heel veel rijmt ook, vond het wel grappig.

Dichten was voor mij een middel van publieke confrontatie met een trauma en dus de absolute acceptatie voor mijzelf. Ik heb daarover 5, geen 4 en geen 6, gedichten geschreven en toen was voor mij de cirkel rond. Ik had geen reden meer om te dichten. Maar een week geleden begon het weer te kriebelen, ik heb liefde voor het dichten gekregen, dus vandaar. Ik hoop dat je een verandering in toon hoort. En wat ik wilde bereiken met dit gedicht heb ik denk ik absoluut bereikt. Het gedicht bestond eigenlijk uit 8 strofen, dat zijn er 2 geworden. Ik heb er ruim 2 uur over gedaan. Leuk dat erover de inhoud wordt nagedacht. Dus bedankt voor jullie reacties.

P.S. Dit is mijn langste post ooit o_O;;;. Ik hoop dat ik niets ben vergeten

EDIT: oh ja... dit is natuurlijk zoals ik het geschreven heb, maar het gaat er uiteindelijk natuurlijk om wat het gedicht jou zegt
Oud 10-05-2004, 08:55
EggeD
EggeD is offline
Huilt de boom dan omdat het in een dilemma zit, het dilemma van de slotregel - is bloed zuigen vriendelijk of egoistisch ? Of eerder omdat hij zijn licht niet kan geven ? Ik neig eerder naar het eerste, ik weet alleen niet hoe jij erover dacht.

Wat ik toevallig mooi vind, is dat de boom 's nachts licht geeft buiten je slaapkamerraam. Dit wekt, zeker nu de betekenis van het gedicht wat meer doorgedrongen is, beelden op van een jongen die in de nachtelijke uurtjes bij het licht van de boomlantaarnpaal de meesters aan het bestuderen is, om later zijn licht te schijnen, net als die boom. Een mooi doel, je deelt hem misschien wel (:

Het komt - heel toevallig - ook terug in een post van me bij de kettingreactiegedichtjes (http://forum.scholieren.com/showthre...0&pagenumber=2), als is dit gedicht in een fractie van jouw 2 uur geschreven hehe.

Citaat:
De woorden die wij spraken,
doen nu niet meer terzake.
Je hebt me voorgelogen,
mijn zieltje leeggezogen.

Je was tot niks bereid,
al opende ik wijd
mijn hart voor jou apart.
Je slurpte erg leergierig,
het scheen toen zo plezierig.
Helaas werd alles smart.

Nu leef je door met mijn geheim,
verkoopt het door en steelt de show.
Ik denk niet meer aan flow of rijm,
in de put waar de ondankbaren stil liggen te wezen.
Alleen zou mijn persoon in dit gedicht een oude koe zijn, en jouw persoon een wijze boom, als je snapt wat ik bedoel. Het leek me wel grappig om te vermelden, als een soort feedback.

Maar ach, ik glimlach nog eens... goed werk.
Oud 10-05-2004, 10:00
Halogeen
Halogeen is offline
Dat was ik vergeten te vermelden ja, de boom huilt vanwege dat dilemma. Je hebt het écht begrepen . Geweldige feedback overigens ook. Ik was te lui om die kettingreactie te lezen.

Ja het leren in de avonduurtjes... mooi beeld . Bij mij zijn het trouwens meestal vroege uurtjes. 's ochtends vroeg, als niemand nog denkt, dan is het moment om echt te kunnen denken cq leren!
Oud 11-05-2004, 08:10
EggeD
EggeD is offline
Nou ja, begrepen.. een gedicht kent altijd meerdere interpretaties. Zeker dit gedicht. Misschien dat je wel kunt zeggen dat ik jou een beetje heb begrepen (:

Ah leuk dat je de feedback mooi vond - wist jij veel dat er een kettingreactie-iets was, niks voor jou zeker ? - oh en over leren, niet dat ik dit jaar geleerd heb (omstandigheden), maar ik lees en denk op elk willekeurig moment van de dag. Wel zijn er lamme momenten dat je even uren, soms dagen niks wilt doen, ken je dat ? Maar dan komt een bruisend moment alleen maar fijner aan. In de ochtend is inderdaad je hoofd een beetje leeg, dat leert makkelijker denk ik. In de avond ben je soms vol van de dag, maar lang niet altijd.
Oud 11-05-2004, 19:27
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 10-05-2004 @ 09:37 :
De uitleg van Lovetear vind ik zeer apart. Hij lijkt de lading niet zo goed te dekken. Bovendien, als je me zou kennen, dan zou je weten dat ik over zelfmoord nooit nadenk .
Ik zat er behoorlijk naast ja . Hoe bedoel je lijkt de lading niet zo goed te dekken?

Ik vind het wel een beetje vergezocht nu ik het zo terug lees, zowel mijn verklaring als die van jou. Maar dat is meer mijn smaak, zoals ik al zei: ik houdt meer van toegankelijkere gedichten.

Maar bedankt voor de moeite om het uit te leggen , ik zat er echt over te denken en ik kwam er echt niet goed uit .
Reageren

Regels voor berichten