Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2004, 20:58
Buskruitje
Buskruitje is offline
Ok ik geef toe, zelf doe ik er af en toe ook nog even lekker aan mee. Een potje zaniken over het gedrag van een ander of whatever. Maar waar komt toch die drang vandaan bij zoveel mensen om altijd maar elkaar af te zeiken achter elkaars rug? Als jij het andtwoord weet,...ik ben heel benieuwd.
Oud 09-05-2004, 21:02
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
contact maken
en samen klagen over hetzelfde onderwerp schept een band
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 21:06
Verwijderd
voor jezelf duidelijk maken dat ook jij niet perfect bent ofzo? als ik het zelf soms doe, doe ik het over iemand diei k echt niet mag en mij begin dit jaar heeft laten vallen. om dan stomme dingen over haar te zeggen herinner ik mezelf eraan waarom ik haar niet mag ofzo? en om dr terug te pakken voor wat ze mij deed. maar dat niet tegen haar te durven. ik weet niet het niet precies, zoiets denk ik.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 21:16
+knier+
+knier+ is offline
O ik roddel veel. het heeft geen zin om te zeggen dat je het niet doet hoor. Er zijn enkele mensen (volgens mijn conrector) die het nooit doen. pas op wara je het doet. IK ben er laatst behoorlijk door in de problemen gekomen!
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 21:25
Eend
Eend is offline
Ik noem het niet echt roddelen. Ik gebruik roddelen niet om iemand zwart te maken, maar om stress kwijt te raken. Ik ben van nature al een zwarte humorfreak, dus leedvermaak aan de top.
Met roddelen is het bij mij alleen maar alle irritaties van de dag op een humoristisch manier bij een ander luchten. Niet dat ik bijvoorbeeld tegen iemand ga zeggen: "Ja, die en die zijn niet goed wijs, want ik heb dit en dat gehoord van die en die ander en euhm..."

Dat haat ik zo enorm
Oud 09-05-2004, 21:26
Eend
Eend is offline
Er stond ook deze maand in psychologie Magazine, dat roddelen werkt tegen stress
Ik denk ook wel dat het een groot gedeelte weg kan halen ja
Oud 09-05-2004, 21:45
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Roddelen is in het Jodendom STRENG verboden.

Dus nee, dat doe ik niet.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 22:31
Ruudje
Ruudje is offline
Ik weet uit ervaring wel bijna zeker dat je het doet om stress kwijt te kunnen raken
Je irriteert je aan hoe iemand zich gedraagt/hoe iemand doet en als je dat kan delen met iemand, raak je naar mijn idee wat stress kwijt
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 23:09
Fantôme
Fantôme is offline
oke, de stress kwijt raken idd.
misschien ook om (shit, net wist ik nog hoe het te zeggen)... je eigen 'eigennaardigheden' 'fouten' 'rare dingen' te verbergen/verduisteren oid. zo van 'ja, en toen deed ze.... zoiets zou ík nou nooit doen!!' waardoor je zelf wat beter lijkt. maar dan is het idd wel meer roddelen om een ander zwart te maken.

ik kan niet zeggen dat ik niet roddel, het is ook maar net waar je de grens ligt van roddelen of niet roddelen. Maar als ik iets hoor, waarvan ik meer wil weten ga ik dat meestal wel bij iemand eventjes navragen die er misschien meer van kan weten. Bijv. Een meisje die ik wel redelijk goed ken enzo bleek anorexia te hebben. een andere vriendin van mij, die overigens ook weer een vriendin van haar is, wist dat.... mij vielen dingen op dus ik vroeg of zij er meer van wist, toen heeft ze me verteld dat dat meisje dus een eetstoornis heeft. ik schrok hier ontzettend van... het werd ook meer gezegd van 'dan ken je een beetje opletten dat je geen foute dingen zegt ofzo'. Maar toch, je kan het evengoed als roddelen zien.

aan de andere kant vind ik het vreselijk als er wordt geroddeld over iemand die ik graag mag, en dan ook nog eens tegen mij, dan durf ik niet zo goed te zeggen van 'sorry, hierin deel ik niet je mening' of 'sorry, maar ik heb geen zin om te roddelen over hem/haar'. Toch heb ik vandaag wel wat in die richting gedaan: 'ja sorry hoor, weet niet wat ik hiervan moet denken, bovendien is het iets tussen jou en haar en heb ik hier niets mee te maken' Ik dacht dat het vrij duidelijk was, maar blijkbaar niet. *zucht*

oke, sorry voor dit verhaal
xxiez en welterusten! wen
Oud 10-05-2004, 07:35
cyntha
cyntha is offline
Ik roddel bijna nooit. Als ik al roddel dan is het niet om die andere personen zwart te maken, maar om het gewoon even over haar/hem te hebben, omdat je bijvoorbeeld iets hebt gehoord ofzo.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 08:28
Verwijderd
Roddelen is eigenlijk best wel menselijk...soms zijn er gewoon dingen over je vrienden die je wel kwijt wilt, maar niet tegen die vrienden zelf
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 08:53
Mu
Mu is offline
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 09:15
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-05-2004 @ 09:28 :
Roddelen is eigenlijk best wel menselijk...soms zijn er gewoon dingen over je vrienden die je wel kwijt wilt, maar niet tegen die vrienden zelf
*schaamt zich*
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 09:22
Babette
Babette is offline
Citaat:
Ben ik het helemaal mee eens..
Oud 10-05-2004, 10:38
leucomelas
leucomelas is offline
ja idd... neem me elke keer voor het niet te doen, omdat het mij soms ook kwetst, maar dat schijnt niet te lukken, want elke keer doe ik het weer... vind het zelf ook beetje laffe benadering, iemand bekritiseren wanneer hij/zij er niet bij is... maja, helaas, daar zullen we wel mensen voor zijn...
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 10:41
Luna
Luna is offline
Citaat:
idd, maar dat is niet met de intensie die mensen zwart te maken dus vind ik het niet heel erg. Dat doe ik ook zo vaak en ik denk niet dat er iemand is die kan zeggen dat ie nooit over een ander praat... Negatief over anderen praten doe ik ook wel eens maar dan heeft diegene het vast zelf uitgelokt.
Oud 10-05-2004, 10:45
Shitonya
Shitonya is offline
Mja, doe ik ook veel. Maar ja, wie niet? Iedereen denk wel. Als je nooit roddelt ben je niet menselijk meer. Het wordt pas een slechte eigenschap als je het te veel doet en echt een "roddeltante" (of oom ) wordt. En het hangt er maar net vanaf WAT je door roddelt. Hoe belangrijk/erg datgene is...
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 11:01
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik roddel wel eens maar niet echt vaak en als ik roddel dan doe ik dat ook niet met de bedoeling om die persoon zwart te maken of af te zeiken, het is dan meer om mijn vriendin te informeren die dit jaar niet meer in mijn klas zit maar wel al mijn klasgenoten heel goed kent. Ik heb het zelf een keer meegemaakt dat mensen over mij aan het roddelen waren en ik kon alles horen maar zij wisten dat niet en dat is echt zo ontzettend lullig.
Oud 10-05-2004, 14:39
Verwijderd
Ik vorm met 5 andere meiden een vriendinnengroepje en elke dinsdag gaan we bij een van ons kletsen enzo. Meestal zijn er één of twee mensen niet bij. opvallend is dat er dan altijd over diegene wordt geroddeld.
Vaak is het dan over iets dat ons irriteert aan die persoon en dan komen we erachter dat we dat allemaal voelen. Dan weet ik iig dat het niet aan mij ligt, als het dan weer zover is dat de persoon 'het' weer doet, dan kijken we elkaar aan. dat schept ook wel een beetje een band denk ik.

Roddelen betekent voor mij trouwens (meestal) niet dat ik die persoon niet mag, het gaat gewoon over irritaties en opvallende verhalen over diegene
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 16:42
Quiana
Quiana is offline
Roddelen gaat eigenlijk vanzelf, als iemand zijn/haar irritaties
eruit gooit over een ander, en ik kan me daar wel in vinden,
heb je al snel een roddelpartij.

Roddelen met het doel om de ander zwart te maken oid,
doe ik niet, wel om wat nare man al zei; 'soms zijn er gewoon dingen over je vrienden die je wel kwijt wilt, maar niet tegen die vrienden zelf '.

En wat Cytherea zei geldt voor mij ook wel: 'Roddelen betekent voor mij trouwens (meestal) niet dat ik die persoon niet mag, het gaat gewoon over irritaties en opvallende verhalen over diegene '

Mja.
Oud 10-05-2004, 20:02
FireCracker
FireCracker is offline
Ik roddel afgrijselijk veel.. best erg op zich.. maar ik kan het niet laten..en als je goed roddelt heeft niemand er last van
Oud 11-05-2004, 12:30
Eend
Eend is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 09-05-2004 @ 22:45 :

Waar laat je je irritaties dan? In je keppeltje?!

En toen je Christ was mocht het wss wel. Iedereen heeft roddelen nodig. Dat is iets wat je niet kunt verbieden. Je roddelt toch wel.

Hoevaak heb jij wel geen negatieve gesprekken over een persoon met iemand anders, waar die persoon niet eens bij is? Juist, dat is roddelen.
Oud 11-05-2004, 12:31
Eend
Eend is offline
Eigenlijk roddel je pas goed, wanneer je accepteerd, dat het ook over jezelf gedaan wordt.
Oud 11-05-2004, 14:12
DvoorA
DvoorA is offline
mensen roddelen omdat ze zich dan beter voelen over zichzelf. Het is voor een (groot) deel ook denk ik jaloezie. Persoonlijk roddel ik praktisch nooit. Althans niet in de zin van: die en die heeft een lelijk kapsel of die en die praten raar. Ïk zou het immers ook niet prettig vinden als mensen over mij praten achter mijn rug om in negatieve zin.
Oud 11-05-2004, 15:48
coopergirl
coopergirl is offline
Ik denk dat wanneer je níet tijdig feedback aan de persoon geeft welke in jouw zienswijze storend gedrag vertoond, je deze ergenissen bij iemand anders gaat uiten..

Roddelen is onvermijdbaar, ongemerkt doet een ieder het wel 'ns.
Oud 11-05-2004, 16:05
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 09-05-2004 @ 22:45 :

Ja, lekker makkelijk als je geen vrienden hebt.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 16:30
Verwijderd
Ik probeer het niet doen, maar soms doe ik het toch wel. Roddelen schept inderdaad een band, hoe gemeen het ook is.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 17:07
Verwijderd
ik roddel praktisch niet, als ik over de ander praat is t vrijwel altijd positief, of t is iets waar ik pissig over ben en dan weet die gene dat ook wel waar t over gaat, ik ga dan ook gewoon door als die gene dan toevallig eraan komt.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 19:03
synclinorium
synclinorium is offline
Ik praat wellis over iemand. En mijn vriendin hebben het ook vaak over andere mensen.

Maar ik vind roddelen: kwaadspreken over iemand of iemand zwart maken bij de ander. En dat doe ik haast niet.
Oud 11-05-2004, 22:07
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-05-2004 @ 17:05 :
Ja, lekker makkelijk als je geen vrienden hebt.

Niet zo lullig
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 23:37
Verwijderd
Citaat:
Shitonya schreef op 11-05-2004 @ 23:07 :
Niet zo lullig
Nee, niet lullig, waarheidsgetrouw. Roddelen is naar mijn mening een menselijke behoefte. Je kunt niet altijd open en oprecht tegen iedereen zijn en zeggen wat je op je lever hebt. Soms moet je over iemand praten. Als hij beweert dat hij dat (al dan niet door zijn geloof) kan of moet wegstoppen, dan levert dat een lekkere misvormde persoonlijkheid op, of hij heeft gewoon niemand om over en tegen te roddelen.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 23:42
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-05-2004 @ 00:37 :
Nee, niet lullig, waarheidsgetrouw. Roddelen is naar mijn mening een menselijke behoefte. Je kunt niet altijd open en oprecht tegen iedereen zijn en zeggen wat je op je lever hebt. Soms moet je over iemand praten. Als hij beweert dat hij dat (al dan niet door zijn geloof) kan of moet wegstoppen, dan levert dat een lekkere misvormde persoonlijkheid op, of hij heeft gewoon niemand om over en tegen te roddelen.
Hmm...je KAN het "verdringen" of hoe je het ook wilt noemen, maar ik vraag me af of je inderdaad dan nog wel menselijk bent...
En sindsdien mensen graag met mensen omgaan, vraag ik het me ook ernstig af of hij wel menselijk contact heeft

Of hij moet vrienden hebben die er ook zo over denken...
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 23:43
Verwijderd
Citaat:
Shitonya schreef op 12-05-2004 @ 00:42 :
Hmm...je KAN het "verdringen" of hoe je het ook wilt noemen, maar ik vraag me af of je inderdaad dan nog wel menselijk bent...
En sindsdien mensen graag met mensen omgaan, vraag ik het me ook ernstig af of hij wel menselijk contact heeft

Of hij moet vrienden hebben die er ook zo over denken...
Dat lijkt me sterk. Hoe het met jou zit weet ik niet, maar ik moet gewoon af en toe met mensen praten over andere mensen. Dat lijkt me zo ongeveer de meest natuurlijke sociale behoefte die er bestaat. Als het jodendom roddelen verbiedt, heb ik meteen ook een verklaring waarom al die lui zo verzuurd zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 23:47
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-05-2004 @ 00:43 :
Dat lijkt me sterk. Hoe het met jou zit weet ik niet, maar ik moet gewoon af en toe met mensen praten over andere mensen. Dat lijkt me zo ongeveer de meest natuurlijke sociale behoefte die er bestaat. Als het jodendom roddelen verbiedt, heb ik meteen ook een verklaring waarom al die lui zo verzuurd zijn.
Tja...zulke extreme Joden bestaan ook amper meer In nederland Maar ja...als ze nooit roddelen...dan hebben ze weinig gesprekstof meer, ik bedoel...

- he pietje, wat zei truus nou net tegen jou?
- geen commentaar...

Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 23:48
Verwijderd
Uhu het is denk ik ook gezond om te roddelen, dat wil zeggen het zorgt ervoor dat frustraties en onvrede niet opkroppen.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 23:55
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-05-2004 @ 00:48 :
Uhu het is denk ik ook gezond om te roddelen, dat wil zeggen het zorgt ervoor dat frustraties en onvrede niet opkroppen.
Justem. En vaak is het ook het geval dat degene waaraan je iets (door) verteld, het ook weer doorverteld en degene het weer... nahja ga zo maar door. Uiteindelijk weet de desbetreffende persoon over wie de roddel ging het ook en wordt je ermee geconfronteerd.
Dan kunnen jullie het "probleem" uitpraten zodat er geen onnodige ruzie/conflicten kan door onstaan
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 07:33
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
achja, stress kwijt, je even beter voelen, etc

ik roddel behoorlijk veel, ik heb ook een hekel aan schijnheiligheid, dus die mensen over wie ik roddel weten ook dat ik ze niet mag.

(ik twijfel nu trouwens over de definitie van roddelen, is het nou echt doorvertellen wat waar is, of gewoon domme dingen over diegene verzinnen?)

en ik wil gewoon alles weten natuurlijk, aangezien ik altijd weinig oppik..

ik heb wel zoiets: als je over mij roddelt, laat dat dan ook merken, dat ik niet aardig tegen je ga lopen doen terwijl je zo dom doet. want dat vind ik nog erger dan roddelen, aardig tegen iemand doen terwijl je daar helemaal geen zin in hebt en achter zijn of haar rug om praat over vanalles.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten