Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-05-2004, 15:03
duivelaartje
duivelaartje is offline
Bloesem

Op een mooie lentedag zag ik haar zitten. Het meisje droeg een licht-roze jurkje en zat helemaal alleen op een groot grasveld. Het grasveld was omringd met grote bomen die vol in bloei waren.
Op de schoot van het meisje stond een laptop. Haar vingers rattelden over het toetsenbord en ze staarde aandachtig naar het beeldscherm. Met haar blote teentjes speelde ze met de lange groene grassprietjes. Af en toe kwam er een glimlachje op haar gezicht. Het leek alsof het kietelde. Op de achtergrond waren geluiden te horen van ritselende bladeren en tjilpende vogels. De hele omgeving, met het meisje erbij, straalde een soort rust uit. De rust van de lente.

Na een tijdje stak er een zacht windje op. De takken van de bomen begonnen langzaam heen en weer te wiegen, grassprietjes zwaaiden mee met de wind. Langzaam begonnen de bloesem aan de bomen naar beneden te dwarrelen. Het meisje keek op van haar laptop en zag de neervallende bloesem met grote ogen. Voorzichtig zette ze haar laptop naast zich neer en stak haar handen uit. Ze probeerde de bloesemblaadjes op te vangen. Het waren er zo veel. Het leek wel sneeuw. Het meisje sprong op een begon tussen de bloesemvlokjes te dansen. Haar jurkje zwiepte om haar heen. Lachend met haar handen in de lucht rende ze door de regen van bloesem. Een witte wereld vol bloesem. Een wereld met bloesem als sneeuw.

---------------
Dit verhaaltje kwam ik vandaag op m'n computer tegen. Ik was 'um wat aan het opruimen. Zelf vind ik het niet zo perfect, maar misschien zou ik het nog wat kunnen herschrijven.

Edit: Ik weet zelf eigenlijk niet waarom het over een meisje met een laptop gaat. Heb ik toen denk ik bedacht...

Laatst gewijzigd op 10-05-2004 om 16:50.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-05-2004, 15:25
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Een beetje cliché is het wel, maar dat heeft ook wel weer wat .
Alleen zit ik een beetje met de leeftijd: het is een meisje met een roze jurkje met blote voetjes in het gras, dat komt over als zo'n engeltjesachtig meisje van vijf jaar, en vervolgens ratelt ze opeens op een laptop... beetje bizar, maar grappig wel, verder

Citaat:
Lachend met haar handen in de lucht rennen ze door de regen van bloesem

rende

Citaat:
Ze was vrolijk. Op een gegeven moment

vind ik niet zo mooi
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 15:28
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Fladdergeval schreef op 10-05-2004 @ 16:25 :
Een beetje cliché is het wel, maar dat heeft ook wel weer wat .
Alleen zit ik een beetje met de leeftijd: het is een meisje met een roze jurkje met blote voetjes in het gras, dat komt over als zo'n engeltjesachtig meisje van vijf jaar, en vervolgens ratelt ze opeens op een laptop... beetje bizar, maar grappig wel, verder

rende

[/B]
vind ik niet zo mooi [/B]
Ja, dat bedoelde ik dus met die laptop. Maar de jeugd van tegenwoordig he.

Oeps, zal het even veranderen.

Nee, vind ik ook niet zo mooi. Ik weet alleen niet hoe ik het moet veranderen...
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 15:51
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 10-05-2004 @ 22:03 :
Lachend met haar handen in de lucht rende ze door de regen van bloesem. Ze was vrolijk. Op een gegeven moment bevond ze zich in een witte wereld vol met bloesem. Een wereld met bloesem als sneeuw.
De eerste zin geeft al aan dat ze vrolijk is toch.
Ik zou iets zeggen als: Lachend met haar handen in de lucht rende ze door de regen van bloesem. Een witte wereld vol bloesem. Bloesem als sneeuw.

Ofzo
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 16:49
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Fladdergeval schreef op 10-05-2004 @ 16:51 :
De eerste zin geeft al aan dat ze vrolijk is toch.
Ik zou iets zeggen als: Lachend met haar handen in de lucht rende ze door de regen van bloesem. Een witte wereld vol bloesem. Bloesem als sneeuw.

Ofzo
Ja, dat is beter! Ik heb gewoon teveel zinnen erneer gezet.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 16:53
Mux
Mux is offline
grappig verhaaltje
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 18:47
Charlottetje
Charlottetje is offline
oke
tsja, weet niet zo goed wat ik er mee moet, maar misschien mis ik een achterliggende gedachte ofzo?!

Charlotte
Oud 10-05-2004, 19:00
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik weet niet of ik wel een achterliggende gedachte heb...
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 13:20
Verwijderd
Citaat:
Charlottetje schreef op 10-05-2004 @ 19:47 :
oke
tsja, weet niet zo goed wat ik er mee moet, maar misschien mis ik een achterliggende gedachte ofzo?!

Charlotte
zoiets had ik inderdaad ook het is leuk om te lezen, dat wel, maar het "Vertelt" niet echt wat
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 13:27
Charlottetje
Charlottetje is offline
nee, het 'vertelt' dan erg weinig inderdaad, als het geen achterliggende gedachte heeft.
Dan is het slechts een beschrijving, alsof iemand op een bankje zit en naar dat meisje kijkt. punt.
het verhaaltje is zo erg niet hoor, heus niet, maar het is wel, voor mij, echt zo van, ja, oke, een verhaal, prima...
alsof ik meningloos ben, zo lijkt het.
maar goed....

Charlotte
Oud 11-05-2004, 13:41
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ok bedankt
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 13:49
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Je kan het stukje toch ook zien als een beschrijving van een situatie, zodat de lezer een bepaald beeld op het netvlies krijgt, en daarmee klaar? Dat kreeg ik tenminste: ik zag het meisje met het jurkje voor me, kreeg een glimlach op mijn gezicht, en ging verder naar een volgend topic. In dat geval vind ik het persoonlijk best mooi geslaagd
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 14:49
Charlottetje
Charlottetje is offline
als je het bekijkt op de manier van fladdergeval is het inderdaad super gelukt! ja!
maar ja, ik raak er altijd een beetje ehhh, teleurgesteld van, dan denk ik dat er iets heel goeds en geweldigs gaat komen, maar dan is het gewoon opeens afgelopen ofzo....
ach ja, ieder zo zijn eigen smaak, toch...

Charlotte
Oud 11-05-2004, 14:50
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Fladdergeval schreef op 11-05-2004 @ 14:49 :
Je kan het stukje toch ook zien als een beschrijving van een situatie, zodat de lezer een bepaald beeld op het netvlies krijgt, en daarmee klaar? Dat kreeg ik tenminste: ik zag het meisje met het jurkje voor me, kreeg een glimlach op mijn gezicht, en ging verder naar een volgend topic. In dat geval vind ik het persoonlijk best mooi geslaagd
Ja precies, dat was een beetje mijn bedoeling. Een verhaal(tje) hoeft niet altijd een bedoeling te hebben. Het kan ook, net zoals Fladdergeval zei, een bedschrijving zijn van een situatie. En klaar. Het is daarom voor mij niets voor niets een "verhaaltje".
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 14:52
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 11-05-2004 @ 15:49 :
als je het bekijkt op de manier van fladdergeval is het inderdaad super gelukt! ja!
maar ja, ik raak er altijd een beetje ehhh, teleurgesteld van, dan denk ik dat er iets heel goeds en geweldigs gaat komen, maar dan is het gewoon opeens afgelopen ofzo....

Charlotte
Het was niet mijn bedoeling een heel lang verhaal te schrijven. Dit en niks meer eigenlijk...
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 15:34
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 11-05-2004 @ 21:49 :

Charlotte
Maar in feite heb jij hetzelfde gedaan in jouw verhaaltje over de Ster toch? Tenminste, bij jouw verhaaltje kreeg ik hetzelfde gevoel (beeld op het netvlies, in combinatie met glimlach, zegmaar), hoewel het jouwe inderdaad misschien iets verhalender was. Ik vond het juist zo grappig dat er in korte tijd twee aparte korte stukjes werden geplaatst waarbij ik hetzelfde gevoel kreeg. Maar dat was dus niet jouw intentie?
(Sorry dat ik in dit topic over een ander verhaal ga praten, maar vond het wel leuk ter vergelijking )
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 15:40
duivelaartje
duivelaartje is offline
Toen ik zelf dit verhaaltje typte zag ik een meisje voor me, dansend in een soort regen van bloesem. Dat was mijn bedoeling, dat jullie dat beeld ook krijgen.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 19:11
Charlottetje
Charlottetje is offline
Ik vind je verhaaltje ook heel mooi hoor, vergeet dat niet en jouw doel is dan ook bereikt, dus dat is dan toch heel mooi?

Mijn verhaaltje blijkt inderdaad hetzelfde over te komen, alleen was het mijn bedoeling ook mensen aan het denken te zetten, maar goed, daarvoor is het te vaag geschreven ben ik bang.
Ik wou zelf namelijk eigenlijk slechts het 'beeld' gebruiken om een opvatting van mij er te plaatsen, zeg maar.
hmm, nou geen opvatting, maar, ja, weet even niet zo goed hoe ik het anders moet verwoorden.
maar ja, dat is dus mislukt...

Charlotte
Oud 11-05-2004, 19:19
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Zowel jouw verhaaltje als dat van duivelaartje bezorgden mij een glimlach. En over die opvatting: dan probeer je het toch gewoon nog een keer met een nieuw verhaaltje? Een beetje oefenen kan nooit kwaad toch
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 19:43
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 11-05-2004 @ 20:11 :
Ik vind je verhaaltje ook heel mooi hoor, vergeet dat niet en jouw doel is dan ook bereikt, dus dat is dan toch heel mooi?

Mijn verhaaltje blijkt inderdaad hetzelfde over te komen, alleen was het mijn bedoeling ook mensen aan het denken te zetten, maar goed, daarvoor is het te vaag geschreven ben ik bang.
Ik wilde zelf namelijk eigenlijk slechts het 'beeld' gebruiken om een opvatting van mij er te plaatsen, zeg maar.
hmm, nou geen opvatting, maar, ja, weet even niet zo goed hoe ik het anders moet verwoorden.
maar ja, dat is dus mislukt...

Charlotte
Ja, jouw verhaaltje heeft idd het zelfde doel... Ik vind dat dat wel is gelukt hoor, een beeld krijgen bij jouw verhaaltje! Alleen een beetje vaag... Maar oefening baart kunst! Ik oefen ook gewoon rustig door, is er iets niet helemaal gelukt zoals ik wilde, ik probeer het gewoon weer opnieuw!
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 20:57
Charlottetje
Charlottetje is offline
mijn verhaaltje heeft dus niet hetzelfde doel, slechts dezelfde uitwerking...

tsja, ik zou kunnen proberen mijn doel te bereiken dmv een nieuw verhaaltje...

Charlotte
Oud 12-05-2004, 08:07
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 11-05-2004 @ 21:57 :
mijn verhaaltje heeft dus niet hetzelfde doel, slechts dezelfde uitwerking...

tsja, ik zou kunnen proberen mijn doel te bereiken dmv een nieuw verhaaltje...

Charlotte
Oh oeps sorry
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 14:08
Charlottetje
Charlottetje is offline
maakt niet uit hoor! Was voor mij slechts reden het nog even uit proberen te leggen

Charlotte
Oud 12-05-2004, 17:12
duivelaartje
duivelaartje is offline
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten