Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-05-2004, 18:43
Sawna
Sawna is offline
Ik vroeg me af of iemand hier ooit zo'n cursus heeft gevolgd, of iemand kent die het heeft gevolgd, en wat de bevindingen ervan zijn. Heb je er wat aan gehad?, zulk soort dingen.

(M'n moeder wil namelijk niet langer m'n tekengedoe betalen, maar voordat ik het ga volgen, van eigen geld, wil ik eigenlijk wel weten of het het wel waard is, het kost hier namelijk 157,- voor 20 lessen )
Oud 11-05-2004, 18:48
Captain N
Captain N is offline
www.google.nl

Zoek een paar mooie naaktfoto's en ga tekenen.
Scheelt je een hoop geld.
Oud 11-05-2004, 18:51
Sawna
Sawna is offline
Citaat:
Captain N schreef op 11-05-2004 @ 19:48 :
www.google.nl

Zoek een paar mooie naaktfoto's en ga tekenen.
Scheelt je een hoop geld.
daarom vroeg ik het juist. Ik vraag me af of zo'n cursus helpt, door die docent enzo.

ik kwam er zelf ook nog wel op om plaatjes na te tekenen hoor
Oud 11-05-2004, 18:53
Captain N
Captain N is offline
Euw zo.....het is leuk om een echt model te hebben, maar of het veel uitmaakt denk ik niet, ik ben zelf ook bezig met foto's en merk duidelijk vooruitgang.
Oud 12-05-2004, 10:24
Jarahh
Jarahh is offline
Het ligt er een beetje aan of je jezelf goed kan motiveren om te gaan tekenen en of je kritisch bent over je eigen werk.
Oud 12-05-2004, 15:31
Bientjuuh
Bientjuuh is offline
het maakt niet veel uit of je tekent/schildert vanaf een plaatje of van een model..maar de hulp en tips die je op zo'n cursus krijgt zijn wel echt handig; daar heb je echt wat aan. (Zit ook op een cursus en heb een paar keer model tekenen/schilderen gedaan)
Oud 13-05-2004, 10:46
rodina
rodina is offline
Citaat:
BlueFish schreef op 12-05-2004 @ 16:31 :
het maakt niet veel uit of je tekent/schildert vanaf een plaatje of van een model..maar de hulp en tips die je op zo'n cursus krijgt zijn wel echt handig; daar heb je echt wat aan. (Zit ook op een cursus en heb een paar keer model tekenen/schilderen gedaan)
Het maakt wél uit of je van een foto tekent of met een echt model.

Modeltekenen is leuk en je leert er een hoop van. Om daarvoor een speciale cursus te volgen.. tja, dan kan je beter een cursus volgen waar dat bij in zit maar ook nog veel meer andere dingen is imho veel leuker.
Of begin eens met je broertje of je buurmeisje, gewoon te schetsen kijken hoe het gaat, of je het echt leuk vind etc
Oud 13-05-2004, 15:05
Captain N
Captain N is offline
In wat voor opzicht maakt het wel uit dan?, als je een goeie foto hebt ervaar ik geen verschil, uiteindelijk komt het op hetzelfde neer...waarnemen van vormen, schaduw en lichtinval.
Oud 13-05-2004, 18:18
brinta
brinta is offline
Het verschil met tekenen van een plaatje is dat je JOUW visie tekent en JOUW stijl ontdekt, niet de visie & stijl & compositie van een fotograaf

In ouderwetse tekenboeken staat dat tekenen naar het voorbeeld van een plaatje uit de boze is , en dat je beter en sneller leert van echte voorbeelden

Ik zou het dus zeker aanraden zo'n cursus!

Ik tekende ook altijd plaatjes na hoor
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 20:34
Captain N
Captain N is offline
Vormen...daar gaat het het om bij lifedrawing, snelle gestures, poses etc etc die je zo natuurgetrouw moet natekenen.
Een menselijke vorm veranderd echt niet hoor als je er een foto van neemt.
Wil je je concentreren op licht en kleur technieken dan is het aan te raden om voorwerpen uit je omgeving te gebruiken omdat je dan makkelijk het licht kan aanpassen waar je weer meer van opsteekt.
Maar ouderwetse tekenboeken kunnen mn rug op, ik zit me nu al een paar maanden te focussen op foto's en echte mensen en mn ervaring hiermee is dat het geen zak uitmaakt, ik heb liever foto's voor vormen omdat je die aandachtig kan bestuderen.
Oud 13-05-2004, 20:53
Verwijderd
ik sluit me bij captain N aan. Als je het hebt over het natekenen van tekeningen is het andere koek maar bij foto's boeit het niet, vind ik
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 08:57
Verwijderd
Ik vind persoonlijk natekenen van foto's veel fijner. Het licht verandert dan niet plots, je kun er even mee stoppen, weer verder gaan en dan is je compositie nog steeds hetzelfde en je kunt de foto aandachtiger bestuderen. Het enige verschil is denk ik dat je van een foto naar papier iets groter moet tekenen en van model naar papier wat kleiner moet tekenen.
Maar een echt model is natuurlijk ook heel leuk en daar betaal je denk ik ook het cursus geld voor, die modellen doen dat niet voor niks.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 10:59
ArtGeek
ArtGeek is offline
volgens mij is er wel duidelijk een verschil. het is veel makkelijker om iets van een 2d-vlak na te tekenen dan iets ruimtelijks. een foto is een plat vlak, wat het makkelijk voor jouw maakt om het te tekenen. je tekent namelijk hier wat je ziet en hoeft ook helemaal niet te letten op de diepte.

als je van een ruimtelijk model natekent is het echt veel moeilijker om te doen. je ziet hier namelijk in het echt of iets dichtbij of ver weg staat. je maakt hier van iets ruimtelijks een plat beeld en dat is gewoon veel anders dan van een foto natekenen. het is moeilijk om uit te leggen, maar je moet het zelf maar eens proberen. bijvoorbeeld met een fles water, neem een echte fles en een plaatje en probeer het allebei, dan merk je vanzelf of het verschil voor jou uitmaakt. en als je onder een cursus gaat heb je natuurlijk wel hulp van een leraar/lerares.
Oud 15-05-2004, 16:13
Verwijderd
Ik zou er eerst een goed boek met tips enzo over kopen en familieleden en vriendinnen vragen om model te zitten (in bikini ofzo als je echt het lichaam wilt bestuderen), en als je dan besluit dat je nog niet genoeg weet zo'n cursus gaan volgen. Maar misschien heb je er al boeken over, dat weet ik niet
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten