Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2004, 13:41
Verwijderd
Ik wil misschien in plaats van verder gaan met mijn mbo , havo volgen op het ROC , volwassenonderwijs.Heeft iemand hier ervaring mee ? Wat is het precies het verschil , behalve dan het feit dat de leerlingen (meestal) 18 of ouder zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-05-2004, 16:24
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik denk dat je moet verwachten dat je op het volwassenenonderwijs wat zelfstandiger zou moeten werken dan op een middelbare school.
Oud 09-05-2004, 16:58
Miracle
Miracle is offline
Sprint havo, of..?

Ik heb het zelf niet gedaan, maar twee kennissen van me doen het. De begeleiding schijnt anders te zijn. Er wordt wel goed op je gelet en de leraren hebben veel tijd voor je (persoonlijke manier van lesgeven). Je zit nooit in de klas met dezelfde leerlingen en er wordt niet (of weinig) gecontroleerd of je aanwezig bent. Je kunt op je eigen tempo werken en zelf bepalen naar welke les gaat en zo nog meer.

Volgens mij moet je op het volwassenonderwijs voor elk vak een voldoende staan om te slagen, dat hoeft op de middelbare niet.
Oud 10-05-2004, 22:25
Verwijderd
Nee de tweejarige havo opleiding , ik zou de sprint havo wel willen doen maar daarvoor moet je in 4 havo hebben gezeten.

Dat je voor elk vak een voldoende moet staan heb ik eigenlijk nog nooit gehoord.Misschien verschilt dat ook weer per volwassenonderwijs.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 22:44
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Volgens mij nemen ze je wel aan, ze willen ook verdienen.

Je hebt wel les volgens kantoor uren. En het is natuurlijk denk ik iets minder gezelliger, ook als je al 18 bent zou ik toch voor 4havo op een conventionele school kiezen. Een vriendin van me heeft express voor het volwassenonderwijs gekozen, toen ze stopte met 4 vwo.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 11:02
Ilsch_temp
Ilsch_temp is offline
Ik doe 4 havo geschiedenis op volwassenonderwijs..
ben dit jaar begonnen, toen ik nog 16 was, en werd gewoon aangenomen ook. eigenlijk hoor ik niet eens in 4 havo maar daar deden ze heel makkelijk over. (ik heb alleen 1 & 2 vwo helemaal gedaan)

Verder, mjah, mijn oude school was heel veel leuker, gezelliger. ik doe maar 1 vak dus kan misschien niet helemaal goed oordelen. Het is een stuk meer relaxt, wat wel zover gaat dat in mijn les telefoons gewoon opgenomen worden.
Het is wel fijn, het is eerder dat je gewoon al eerder weer weg mag als de stof gedaan is, we hebben elke keer een paar weken les, en dan een toets week. dat is denk wel zwaar als je alle vakken doet, zo vaak een toets week..
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 11:16
MoonWolf
MoonWolf is offline
Zit ook op volwassenen onderwijs. En wat bij mij een groot verschil is met een gewone middelbare school is dat ze bijna niet aan de tweede fase doen. Het is allemaal veel persoonlijker, persoonlijk contact met de leerlingen. Verder moet je zelf weten of je aanwezig bent of niet, maar als je boven de 10% afwezigheid zit krijg je geen herkansing. Het klopt ook wel dat ik niet bij 1 vaste groep zit. Iedereen heeft beetje andere lessen, maar dat is geloof ik ook wel door de tweede fase op een ´normale´ middelbare school.
Oud 11-05-2004, 12:28
Verwijderd
Ik vind het allemaal wel okee klinken , gelukkig nog niks negatiefs gehoord.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 16:07
MoonWolf
MoonWolf is offline
Het enige wat ik negatiever vind dan bij een gewone middelbare school is dat het veel rustiger is. Wat ook wel weer een voordeel is, want ik ken iedereen. Maar wordt toch overschakelen als je daarna naar een vervolgopleiding gaat.
Oud 11-05-2004, 18:21
Verwijderd
@Moonwolf , waarom is het dan rustiger bij het volwassenonderwijs , omdat het een kleine school is ?
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 08:17
Ilsch_temp
Ilsch_temp is offline
Citaat:
white rabbit schreef op 11-05-2004 @ 19:21 :
@Moonwolf , waarom is het dan rustiger bij het volwassenonderwijs , omdat het een kleine school is ?
bij mij omdat de meeste mensen toch niet komen opdagen met 5 in een les is normaal..
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 10:08
Verwijderd
Citaat:
Ilsch schreef op 12-05-2004 @ 09:17 :
bij mij omdat de meeste mensen toch niet komen opdagen met 5 in een les is normaal..
Inderdaad. Let daarom op dat je vooral in havo 4 gewoon braaf naar alle lessen gaat, het is zo makkelijk om te spijbelen, maar uiteindelijk trappen ze je dan gewoon van school. Op mijn school gaat 40% van de beginklas over naar havo 5. De rest komt gewoon nooit meer opdagen of heeft te lage cijfers.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 12:02
brinta
brinta is offline
Ik doe 4 havo in het volwassenenonderwijs, de dagopleiding.
De meeste leerlingen zijn jonger dan 18 (alhoewel dit officieel niet de bedoeling is van volwassenenonderwijs!)
Veel leerlingen doen Havo-4 voor de 2e of 3e keer. Het klasseniveau is daarom vrij laag, veel mensen zijn nog 'in denial' over het feit dat ze eigenlijk naar mbo moeten. De aanwezigheid is heel erg laag, iedereen spijbelt heel erg veel. Je hebt, omdat iedereen zoveel afwezig is, veel minder binding met medeleerlingen dan op de middelbare school. Leraren gaan vrijwel altijd uit van het slechtste, smoesjes worden niet getolereerd. Veel volwassenenonderwijs zit in mbo-gebouwen, wat ook weer niet zo gezellig is (maar dat is heel persoonlijk ).
Als je je een beetje inzet, steek je al met kop en schouders boven de rest uit.
Er is geen enkele klassenexcursie of gezamelijke activiteit.
Bij mij is de 2e fase wel heel ver doorgevoerd, je komt om in de praktische opdrachten (waarbij je moet samenwerken, wat weer niet gaat met die ongemotiveerde medeleerlingen).
Poeh, ik klink wel heel negatief! Maar ik raad je dus aan om de avond-variant te gaan doen, waar wat oudere en meer volwassen mensen zitten. Je loopt in het dagonderwijs grote kans meegetrokken te worden in de ongemotiveerdheid van anderen. Succes!
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 17:49
Verwijderd
Ja dat klinkt inderdaad erg negatief , maarja als het zo is.
Ik heb wel in mijn achterhoofd dat het niet op elke volwassenonderwijs het zelfde aan toegaat.Één van de redenen waarom ik van het MBO af wil gaan zijn mijn medeleerlingen , omdat ze zo ongemotiveerd zijn en het niveau op het MBO ligt ook erg laag.Dus op die manier weeg ik ook een beetje af dat het waarschijnlijk op de havo niet nog erger kan zijn dan op de MBO opleiding waar ik nu zit.Daarbij is er geen avond havo waar ik woon , alleen de dagopleiding en een middelbare school ga ik nu voor geen goud meer naar toe.

Bedankt voor je berichtje
jij ook succes met je studie!
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 09:18
MoonWolf
MoonWolf is offline
Citaat:
white rabbit schreef op 11-05-2004 @ 19:21 :
Ja bij mij is het een hele kleine school. En je begint het jaar met iets van 150 leerlingen, en aan het einde zijn de helft al afgevallen. Dat was vorig jaar, en dit jaar weer.

En over die mensen die in denial zijn. Bij mij valt het wel mee, de mensen die dat inderdaad zijn vallen af, maar de meeste anderen zijn juist hardstikke gemotiveerd, omdat ze nog een kans krijgen om toch nog de havo/mavo/vwo te halen wat op een andere school niet meer ging.
Oud 13-05-2004, 18:38
brinta
brinta is offline
Je moet natuurlijk wel je havodiploma in plaats van naar MBO!!!
Ik zal gauw stoppen met mijn gezeur, want misschien is de vavo bij jou in de buurt idd wel veel leuker.

Vavo is zeker beter (leuker/andere mensen) dan mbo.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten