Ik doe 4 havo in het volwassenenonderwijs, de dagopleiding.
De meeste leerlingen zijn jonger dan 18 (alhoewel dit officieel niet de bedoeling is van volwassenenonderwijs!)
Veel leerlingen doen Havo-4 voor de 2e of 3e keer. Het klasseniveau is daarom vrij laag, veel mensen zijn nog 'in denial' over het feit dat ze eigenlijk naar mbo moeten. De aanwezigheid is heel erg laag, iedereen spijbelt heel erg veel. Je hebt, omdat iedereen zoveel afwezig is, veel minder binding met medeleerlingen dan op de middelbare school. Leraren gaan vrijwel altijd uit van het slechtste, smoesjes worden niet getolereerd. Veel volwassenenonderwijs zit in mbo-gebouwen, wat ook weer niet zo gezellig is (maar dat is heel persoonlijk

).
Als je je een beetje inzet, steek je al met kop en schouders boven de rest uit.
Er is geen enkele klassenexcursie of gezamelijke activiteit.
Bij mij is de 2e fase wel heel ver doorgevoerd, je komt om in de praktische opdrachten (waarbij je moet samenwerken, wat weer niet gaat met die ongemotiveerde medeleerlingen).
Poeh, ik klink wel heel negatief! Maar ik raad je dus aan om de avond-variant te gaan doen, waar wat oudere en meer volwassen mensen zitten. Je loopt in het dagonderwijs grote kans meegetrokken te worden in de ongemotiveerdheid van anderen. Succes!