Advertentie | |
|
![]() |
|||||
Citaat:
of ze wat zachter kunnen doen oid. Wat daarmee bereikt wordt? Ik kan de film nog redelijk volgen (maar leuk is anders), en als je op een normale manier vraagt of ze wat zachter kunnen doen, gebeurt dat meestal ook wel. Citaat:
deels ook doordat opmerkingen als 'wat kijk je chagrijnig' niet bijzonder positief werken voor mijn humeur. ![]() Hiermee bereik ik hoogstens nog een 'goeiemorgen' van de bouwvakker oid, verder niet. Citaat:
bijv m'n tas (rugzak) pakken als ik die bij me heb, aangezien dat meestal wel een ellebogengedoe is als die op de grond staat, negeren, chagrijnig kijken ( ![]() nog echt stinkt ed, of (zoals laatst) z'n nagels gaat knippen, sta ik op, al is er geen andere plek meer. Dan maar staan. Resultaat: een andere plek, de man schuift wat op en ik kan weer ademen, of doet dat juist niet en ik zit krap. Citaat:
Als ik haast heb zeg ik er wat van, anders laat ik het gaan, ik geef niet zoveel om een paar minuten meer of minder in de rij te staan. Wat je bereikt met je reactie op bepaalde dingen hangt heel erg af van hóe je reageert, en hoe de ander(en) daarop reageert, ik merk vaak dat de manier waarop ik reageer door de ander weerkaatst wordt. Als ik op een normale (rustige, vriendelijke) manier vraag/zeg of iemand wat zachter kan doen, kan opschuiven of wat dan ook, is er vrijwel altijd niks aan de hand, doet die ander ook wat zachter of schuift op, enz, doel bereikt dus. En andersom kun je dus ook enorm geïrriteerde reacties terugkrijgen ed.
||
Citaat:
|
![]() |
Oeh...wat dit betreft ben ik nogal 'erg'... Ik zou in eigenlijk alle situaties 'niet' reageren...daar bereik ik dan natuurlijk ook niks mee. Ik probeer het bepaalde dingen ook voor te zijn (op het balkon (de gang dus) gaan zitten of staan in een trein - ik houd niet van met z'n alle opgepropt zitten), stukje om fietsen of lopen als er rare mensen rondlopen).
Per situatie die jij noemt: Film - meestal zeg ik daar niks van, van praten heb ik ook lang niet altijd heel veel last, daar kan ik me wel redelijk voor afsluiten, als ze tegen m'n stoel aan zitten te trappen vind ik dat vervelender. Soms zeg ik daar dan uiteindelijk wel wat van, maar toch ook vaak niet. ![]() Bouwvakker - Denken dat ie gek is. Trein - Opstaan en ergens anders gaan zitten. Rij - Ik laat het er bij (en denk 'de oude vrouwtjes van tegenwoordig' ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
film: ik zeg een paar keer sssssssssst, en als ze dan nog nie ophouden, dan zeg ik er gwoon wat van.
bouwvakker: ik kijk nie om, zeg nix, loop gwoon door. trein: keer m'n keel schrapen of 'trugschuiven'. mocht ie dan nog nie ophouden, ga ik ergens anders zitten ofzow. kassa: ligt eraan hoeveel boodschappen ze heeft. als ik aan de kassa sta, heb ik meestal maar een paar dingen, als de mevrouw in kwestie een volle kar heeft, dan zeg ik er wat van. maar als zij ook maar een paar dingen heeft, dan laat ik t zo. |
![]() |
|
Je langverwachte film komt eindelijk uit en met een vriend(in) ga je gaan kijken. Je zit lekker met de nog geurende popcorn en slurpend aan je drankje naar je film te kijken, maar er zitten enkele vervelende mensen achter je. Ze blijven maar commentaar hebben op de film of vertellen luid de vers-van-de-pers roddels door... Jij hoort enkel die vervelende mensen nog en kan totaal je film niet meer volgen.
Wat doe je? Vragen of ze hun mond willen houden. Je loopt over straat en een bouwvakker fluit je na. Hoe reageer je daarop? Me bedenken dat homo's niet zo geaccepteerd waren in het bouwvakkerswereldje ![]() Je zit in de trein en de man naast je zit zowat op je schoot, terwijl jij wanhopig blijft opschuiven. Wat doe je? Bij het volgende station uitstappen en dan bij een andere deur er weer in. Laf hè? ![]() Je staat in de rij te wachten aan de kassa en een oud vrouwtje steekt je over. Laat je het erbij? Zeg je er iets op? Daar zeg ik niks van. Ik vind zoiets vaak niet eens erg. Ik laat over me heen lopen ja ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
film: acuut mn bek opentrekken. eerst aardig, gaan ze door, dan ga ik ze zodanig voor lul zetten dat de hele zaal het hoort.
Bouwvakker: iets megaflauws terugzeggen, of terugfluiten. nobody fucks with Marlies ![]() trein: heel hard zuchten en een beetje dramatisch tegen de vriendin naast me extra hardzeggen dat 'die man naast me toch wel mn jas kreukt, en dat ie bijna op je zit.' oude dame: ik zou toch wel even subtiel vertellen dat ik eerder was. (pardon mevrouw, het is nog niet uw beurt, ik stond namelijk nog voor u. u zult even moeten wachten) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Film// Vaak geergerd achterom kijken, en overdreven zuchten, misschien een aantal keer duidelijk 'ssst' zeggen. Meer eigenlijk niet, je weet niet wat voor 'n types het zijn.
Bouwvakker// Iets gemeens zeggen, of m'n middelvinger opsteken. Behalve als het een leukerd is ![]() In de trein// Als het kan duidelijk geirriteerd, ergens anders gaan zitten, als dat niet mogelijk is, gewoon vriendelijk vragen of hij een beetje op wil schuiven. Of overdreven in m'n tas gaan rommelen, met uitstekende armen etc, zodat hij wel moét opschuiven. Oud vrouwtje// Gewoon zeggen: 'Sorry mevrouw, maar ik geloof dat ik eerder was.'
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
film = ik zal gewoon zeggen hoezo aandacht willen en kijken hoe hun daarop reageren
bouvakker = ik zal me niet aangesproken voelen trein = vragen hoeveel plaats ie nog nodig denkt te hebben oud vrouwtje = ik zal vriendelijk vragen of ze achteraan wil sluiten we staan allemaal te wachten |
![]() |
|
Verwijderd
|
Film: Waarschijnlijk zou ik me ergeren aan die mensen, maar er niets van zeggen. Misschien dat ik een paar keer sssst zeg in de hoop dat ze kappen.
Bouwvakker: Rood aanlopen, maar er verder niet op reageren. Trein: Hem boos aankijken, beetje kuchen, hopen dat hij de hint begrijpt. Als dat niet werkt vragen of dit echt nodig is of opstaan en ergens anders gaan zitten. Kassa: Ik zou er wel wat van zeggen, of in ieder geval vragen waarom ze het doet. Als het dringend is, en ze heeft niet veel boodschappen zou ik het niet erg vinden. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bouwvakker... > Kijk terug, lach niet (behalve alssie nog jong is, zo'n oude viezerik is alleen maar een boze blik waardig.) Trein...> Ik kijk m vriendelijk aan, meld dat ik van mn ruimte houd en dit niet slecht bedoeld is en ga ergans anders zitten. Kassa...> Meld "mevrouw" (sarcastisch) dat ze als ze het gevraagd had best voor had gemogen, is ze erg slecht ter been, laat ik het maar gewoon gaan. Het vrouwtje word zelf ook vaak uit de rij geduwd. |
![]() |
|
Film:
Als er plaats is gaan we ergens anders zitten, zo niet zegt mijn vriend er meestal iets van. Als ik alleen zou zijn zou ik me zeerwaarschijnlijk gewoon rustig houden en toch iets proberen te volgen van de film. Je loopt over straat en een bouwvakker fluit je na. Hoe reageer je daarop? Angstig. Ik zal naar de grond kijken en zo goed en kwaad als het kan snel naar huis te lopen Je zit in de trein en de man naast je zit zowat op je schoot, terwijl jij wanhopig blijft opschuiven. Wat doe je? Blijven zitten, me focussen op een voorwerp, en hopen dat de trein snel bij het eindstation zal zijn. Je staat in de rij te wachten aan de kassa en een oud vrouwtje steekt je over. Laat je het erbij? Zeg je er iets op? Ik zeg er niets over, ik vind t wel best. ![]()
|
![]() |
|
Film:
Ligt eraan, wat voor mensen het zijn. Niet echt uit te leggen, maar als ik het gevoel heb dat ze me uit zullen lachen als ik er wat van zeg, dan zal ik het niet doen. Als er plaats is, zou ik ergens anders gaan zitten, met duidelijke boze blikken (ik kan erg vernietigend kijken schijnt). Bouwvakker: Ik weet niet of het aan mij ligt, maar die andere reacties hier soms.. Dat gebeurt echt zo ontzettend vaak hier (Achterhoek he...) en zo knap ben ik niet. Soms gewoon doorlopen, of hoi schreeuwen, of zwaaien. Ligt aan mijn bui. Trein: Er iets van zeggen. Zeker wete. Misschien eerst mn keel schrapen, of boos kijken, maar als dat niet helpt zou ik iets zeggen. Kassa: Ligt aan mijn bui. Soms zou ik er wat van zeggen, anders zou ik het erbij laten zitten. Of aan hoeveel haast ik heb. Maar wil er wel even bij zeggen, dat het me er dus niet om gaat dat het een oud vrouwtje is, dat maakt niet uit.
|
Verwijderd
|
Je langverwachte film komt eindelijk uit en met een vriend(in) ga je gaan kijken. Je zit lekker met de nog geurende popcorn en slurpend aan je drankje naar je film te kijken, maar er zitten enkele vervelende mensen achter je. Ze blijven maar commentaar hebben op de film of vertellen luid de vers-van-de-pers roddels door... Jij hoort enkel die vervelende mensen nog en kan totaal je film niet meer volgen.
Wat doe je? Ik geef commentaar, ze krijgen een opmerking dat als ze de film niet boeiend vinden maar ergens anders heen moeten gaan, want dat ik de film wel graag wil volgen. Zoiets. Je loopt over straat en een bouwvakker fluit je na. Hoe reageer je daarop? Ik geef hem een gigantische grijns en loop of fiets gewoon door. Je zit in de trein en de man naast je zit zowat op je schoot, terwijl jij wanhopig blijft opschuiven. Wat doe je? Hier moet ik eigenlijk even overna denken. Ik zou of blijven zitten en gewoon krampachtig blijven opschuiven, maar als ik chagrijnig ben krijgt hij een sarcastische opmerking in de zin van dat hij het ook kan vragen als hij op schoot wil zitten en ik dan toch nee zou zeggen. Of ik sta op en ga ergens anders zitten. Je staat in de rij te wachten aan de kassa en een oud vrouwtje steekt je over. Laat je het erbij? Zeg je er iets op? '' Mevrouw, ik dacht dat ik aan de beurt was. '' |
![]() |
||
Citaat:
Ik negeer de bouwvaker en ik doe net alsof ik het niet gehoord heb. Sta op en ik ga ergens anders zitten. Ik laat het erbij denk ik.
|
Wat doe je? Ligt eraan in wat voor bui ik ben. Als ik in een goede bui ben vraag ik vriendelijk of ze stil kunnen zijn, als ik chagerijnig ben zou ik hard gaan praten met die vriendin dat ik me zo aan hun erger. In de hoop ze het door hebben en zullen stoppen. Je loopt over straat en een bouwvakker fluit je na. Hoe reageer je daarop? Ik geef geen reactie. Je zit in de trein en de man naast je zit zowat op je schoot, terwijl jij wanhopig blijft opschuiven. Wat doe je? Ik zou gewoon vragen of ie wat op wil schuiven, als hij dat niet doet zorg ik ervoor dat mijn tas ertussen komt. Je staat in de rij te wachten aan de kassa en een oud vrouwtje steekt je over. Laat je het erbij? Zeg je er iets op? Ik zou iets zeggen van 'ik stond voor u hoor..' , ik houd niet van voordringers, hoe oud ze ook zijn.
|
![]() |
Wat doe je? Denk dat ik ze gewoon maar laat, of ik verhuis gewoon 5 rijen naar voren zodat ik ze niet/minder meer hoor. Je loopt over straat en een bouwvakker fluit je na. Hoe reageer je daarop? Me afvragen of die bouwvakker homo is. Je zit in de trein en de man naast je zit zowat op je schoot, terwijl jij wanhopig blijft opschuiven. Wat doe je? Die man vragen of ie ff normaal wil gaan zitten, en anders ga ik wel lekker ergens anders staan of zitten. Je staat in de rij te wachten aan de kassa en een oud vrouwtje steekt je over. Laat je het erbij? Zeg je er iets op? Ik zou iets zeggen van 'ik stond voor u hoor..' , ik houd niet van voordringers, hoe oud ze ook zijn.
|
En nu maar even de theorie ertussen smijten.
![]() Je hebt drie soorten reacties (volgens de theorie). [list=1][*]agressief --) je komt op voor jezelf, maar toont geen respect. Het gaat hier zowel om verbale (woorden) als non-verbale (lichaamstaal) communicatie. Zo zal je op de agressieve manier vooral roepen, tieren, schelden, overdrijven... en non-verbaal zal je op een harde toon (intonatie) spreken, ook zal je boos kijken (mimiek). [*]subassertief --) hier kom je niet op voor jezelf. Je trekt je terug, een vluchtreactie dus (angst). Dit zal zich vooral non-verbaal uiten. (geen/weinig woorden) [*]assertief --) Je komt op voor jezelf en er is wederzijds respect. Je zegt de persoon in kwestie wat op je lever ligt en doet dit op een rustige manier. Je kijkt de persoon aan en zit (staat) er kalm bij. Dit is de sterkste manier, aangezien je zo toont dat je jezelf 100% onder controle hebt. Hoe je precies assertief moet reageren : Je gebruikt de ik-boodschap. Niet: Je bent vervelend. Wel: Ik vind dat je vervelend doet. Je zegt duidelijk het ongewenste gedrag. (objectief) Niet: Je bent hier de film aan't verstoren door jullie gebabbel heel de tijd... Wel: Ik vind het vervelend dat je aan het babbelen bent. En je vertelt het effect van zijn negatieve gedrag. --) Ik vind het vervelend dat je aan het babbelen bent, zo kan ik de film niet goed volgen. Je zegt de persoon wat hij in de plaats kan doen. --) Ik vind het vervelend dat je aan het babbelen bent, zo kan ik de film niet goed volgen. Misschien kan je het wat stiller houden? En vertelt erbij wat het effect is van dat andere (betere) gedrag. --) Ik vind het vervelend dat je aan het babbelen bent, zo kan ik de film niet goed volgen. Misschien kan je het wat stiller houden, zo kan ik de rest van de film wel nog op mijn gemak bekijken.[/list=1] Het klinkt heel geforceerd en dat is het ook wel een beetje, aangezien ik mezelf (in't vb) herhaal. Normaalgezien kan je het ook wel korter, maar het was om duidelijk de stappen aan te tonen. Persoonlijk vind ik de eerste stap het belangrijkst. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
over gelezen, maar dat was voor Den Haag & omgeving ed). Het hoe en wat precies zal ook wel verschillen per regio ed, denk ik, misschien eens informeren bij de huisarts (je eigen hulpverlener?) oid? ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
DH & omgeving ed, niet dat het alleen daar zou zijn oid. ![]()
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Zo 'hoort' het idd, maar de theorie kan niet altijd verwezenlijkt worden. Zo vind ik persoonlijk negeren een goede methode in sommige situatie, terwijl deze theorie dit als subassertief zou bestempelen. |
![]() |
|
![]() |
Je langverwachte film komt eindelijk uit en met een vriend(in) ga je gaan kijken. Je zit lekker met de nog geurende popcorn en slurpend aan je drankje naar je film te kijken, maar er zitten enkele vervelende mensen achter je. Ze blijven maar commentaar hebben op de film of vertellen luid de vers-van-de-pers roddels door... Jij hoort enkel die vervelende mensen nog en kan totaal je film niet meer volgen. Wat doe je? "Sorry, maar willen jullie iets stiller zijn, ik kan de film niet volgen zo." Je loopt over straat en een bouwvakker fluit je na. Hoe reageer je daarop? Ligt aan mijn bui. Óf negeren óf glimlachen. Je zit in de trein en de man naast je zit zowat op je schoot, terwijl jij wanhopig blijft opschuiven. Wat doe je? "Meneer, kunt u iets terugschuiven? Ik zit namelijk een beetje opgepropt." Je staat in de rij te wachten aan de kassa en een oud vrouwtje steekt je over. Laat je het erbij? Zeg je er iets op? verontwaardigd: "Mevrouw, u kunt ook wel gewoon vragen of u eerst mag." |
![]() |
|
Wat doe je? Als ik er echt last van heb zal ik zeker iets van zeggen. Als ze dan nog even hard doorgaan ga ik gewoon ergens anders zitten. Je loopt over straat en een bouwvakker fluit je na. Hoe reageer je daarop? Meestal glimlach ik dan gewoon even en loop ik verder door. Behalve als ik heel erg chagerijnig ben. Je zit in de trein en de man naast je zit zowat op je schoot, terwijl jij wanhopig blijft opschuiven. Wat doe je? Vragen of die wat kan opschuiven omdat ik ook ruimte nodig heb. Je staat in de rij te wachten aan de kassa en een oud vrouwtje steekt je over. Laat je het erbij? Zeg je er iets op? Ik zou er zeker iets van zeggen, ongeacht wie het is. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
[Beleid] Het plaatsen van reacties/topics CSN | 66 | 03-02-2006 17:40 | |
De Kantine |
Reacties op feest. Hoe verkrijgen? Wawl | 37 | 22-03-2005 00:15 | |
Eindexamens 2004 |
Faalangst? Simon | 31 | 29-03-2004 16:34 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Wat zijn JOUW politieke standpunten? Evito | 150 | 15-05-2003 20:46 | |
Eindexamens 2003 |
Examenvrees en Faalangst-toets op Scholieren.com Simon | 46 | 14-05-2003 12:38 | |
De Kantine |
Stresstest DrFreeman | 47 | 02-05-2002 15:53 |