Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-05-2004, 17:37
Rensjuh
Rensjuh is offline
Hoe komt het dat als je eerst een oplossing proeft die nog net een beetje zoet is, vervolgens een suikerklontje eet, en dan weer die oplossing proeft dat het lijkt dat die oplossing helemaal niet meer zoet is? Komt dit alleen maar door het verschil? Of gebeurt er iets op je tong ofzo?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-05-2004, 17:43
sdekivit
sdekivit is offline
ik denk dat je het zo moet zien:

eerst heb je die zoete oplossing --> deze proef je door je smaakpapillen die dan licht geprikkeld worden.

Nu neem je een suikerklontje waardoor de smaakpapillen prikkels uitzenden en met een hogere frequentie.

--> nu neem je weer de oplossing en omdat deze papillen minder geprikkeld worden denken de hersenen dat de oplossing helemaal niet meer zoet is, omdat de paillen eerst sterker werden geprikkeld
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 19:01
Rensjuh
Rensjuh is offline
Oke bedankt!

Maar ik heb nu nog een vraagje, iets heel anders hoor:

Bij deze proef moesten we met een potlood tegen een trechter met slang tikken. Deze trechter moest de proefpersoon tegen zijn oren houden. De waarnemer kan met het potlood op -4, -3, -2, -1. 0, 1,2,3,4 cm tikken. De proefpersoon moest zeggen of hij het geluid links, midden of rechts hoorde.

Ok dit hebben we gedaan, en in een tabel gezet.

Maar nu staat er bij de proef: Trek conclusies en kijk of je met behulp van de voortplantingssnelheid van het geluid nog iets meer kunt zeggen over de naukeurigheid van je gehoor.
Ik heb geen idee wat ze hiermee bedoelen en wat ik moet doen? weet iemand dit?

Laatst gewijzigd op 11-05-2004 om 21:32.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 14:18
sdekivit
sdekivit is offline
ik zal de vraag anders stellen:

hoe nauwkeurig is je gehoor als de plaats van tikken verder weg is? wordt deze minder,blijft deze gelijk of neemt deze af?

de conclusie trek je dan uit de tabel aan de hand van het percentage goede of foute antwoorden of iets dergelijks.

dat met die voorplantingssnelheid zou je kunnen testen met een voorwerp dat geluid minder snel geleidt of iets met een temperatuursverschil (temperatuur lager geeft een lagere geluidssnelheid)
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 14:42
Rensjuh
Rensjuh is offline
Maar we hebben een blaadje gekregen waar precies opstond hoe de proef moest.... We hoeften niets met andere voorwerpen en temperatuur te doen.

volgens mij gaat het ook meer om dat bijvoorbeeld een persoon als er links getikt wordt zegt dat het rechts is. En bijvoorbeeld bij rechts minder vaak zegt dat het links is.

Of kun je dan gewoon zeggen dat het gehoor rechts beter is dan links?
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 21:07
sdekivit
sdekivit is offline
als hij correcht zegt dat er rechts wordt getikt en dat zegt hij in veel gevallen dan kun je concluderen dat het gehoor nauwkeuriger is als het geluid van rechts komt, maar niet dat het gehoor dan rechts beter is

Dit kan misschien per oor verschillen he want aan het linkeroor kan misschien beter de richting van linkskomend geluid bepalen.

Het gehoor is pas slechter als de persoon bij het ene oor over het geheel genomen beduidend meer foute antwoorden geeft dan bij het andere oor.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 17:54
Rensjuh
Rensjuh is offline
Maar wat heeft dat dan te maken met de voortplantingssnelheid van het geluid??
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 18:41
sdekivit
sdekivit is offline
niets lijkt mij --> je gebruikt hetzelfde materiaal en dezelfde temperatuur en dat soort dingen --> geen invloed van de voortplantimgssnelheid van geluid lijkt mij
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 18:43
Rensjuh
Rensjuh is offline
Oke bedankt!! Ben ik gelukkig niet dom haha!!
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 21:21
Fantôme
Fantôme is offline
heeft het niet ook met gewenning te maken?
Oud 15-05-2004, 21:32
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 15-05-2004 @ 22:21 :
heeft het niet ook met gewenning te maken?
ik zou het in dit geval niet weten wat dit met gewenning te maken zou hebben

--> gewenning is namelijk het uiteindelijk niet meer reageren op een prikkel, bijvoorbeeld a;se bij een slak regelmatig op een tafel tikt, gaat de slak zijn huisje niet meer in (uiteindelijk).

ik zie niet in waarom het hier dus met gewenning te maken zou hebben
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 21:37
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 15-05-2004 @ 22:32 :
ik zou het in dit geval niet weten wat dit met gewenning te maken zou hebben

--> gewenning is namelijk het uiteindelijk niet meer reageren op een prikkel, bijvoorbeeld a;se bij een slak regelmatig op een tafel tikt, gaat de slak zijn huisje niet meer in (uiteindelijk).

ik zie niet in waarom het hier dus met gewenning te maken zou hebben
ik weet dat dat het is... want dat hoofdstuk heb ik net een paar dagen geleden doorgenomen...
ik zocht het waarschijnlijk gewoon te ver, maar ik dacht.... laat ook maar wat ik dacht.
wát gewenning is weet ik, maar misschien kon het meer zijn.
boeie, let maar niet op mijn reacties vanavond.
Reageren

Regels voor berichten