![]() |
|
Wat gebeurt er als je goede mensen in een slechte plaats onderbrengt?
Wint menselijkheid over slechtheid of zal slechtheid uiteindelijk overwinnen? In 1971 stonden o.a. deze vragen centraal in het Stanford Prison Experiment. Jullie hebben wellicht van dit experiment gehoord. Hier vind je een dia-show met de nodige informatie m.b.t. dit experiment. Op deze site staan ook discussievragen. Kun jij de volgende door mij geselecteerde vragen beantwoorden ? 1. Als je een bewaker was, wat voor een type bewaker zou je zijn? Hoe zeker ben je hiervan? 2. Als je een gevangene was, zou je het hebben kunnen volhouden? Wat zou je anders gedaan hebben dan de gevangenen in het experiment? Als je in een echte gevangenis zat voor 5 jaar, denk je dat je dat zou kunnen volhouden? 3. Welke factoren zullen ervoor zorgen dat gevangenen de gemeenheid van de bewaker zullen toekennen aan het karakter of aanleg van de bewaker, eerder dan aan de situatie zelf? 4. Denk je dat mensen van een lagere klasse - uit een ghetto bijvoorbeeld - op eenzelfde manier emotioneel gebroken zouden worden als gebeurde bij de gevangenen uit de middenklasse in het experiment? Waarom? En hoe zit dat met vrouwen? 5. Na deze studie, hoe denk je dat de gevangenen en bewakers zich voelden toen ze elkaar weer zagen in dezelfde burgerkleding en hun gevangenis weer teruggebracht werd naar wat het oorspronkelijk was? 6. Voorbij fysieke gevangenissen van staal en beton gedacht, welke psychologische gevangenissen creeren we onszelf en anderen? Als gevangenissen gezien worden als een manier van controle die de individuele vrijheid begrenst, hoe zijn deze anders dan gevangenissen die we creeren door middel van racisme, seksisme, leeftijdsdiscriminatie, armoede en andere sociale instituties? Breidt de discussie uit naar:
7. Was deze studie ethisch verantwoord? Was het juist om het lijden van de deelnemers te gebruiken voor kennis die we eruit verkregen voor onderzoek? 8. Wetende wat dit onderzoek zegt over de macht in gevangenissituaties die een bijtend effect hebben op de menselijke natuur, wat zou je in het huidige "correctieve systeem" van je land willen veranderen?
Laatst gewijzigd op 10-05-2004 om 19:20. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
is er geen kortere samenvatting? pfft :] |
![]() |
||
Citaat:
Een aantal professoren aan de Stanford universiteit willen kijken hoe hun studenten reageren als de helft van de studenten als gevangene wordt opgesloten en de andere helft bewakers zijn. Die studenten waren allemaal vrienden van elkaar, maar desondanks gingen ze toch beestachtig met elkaar om. Het werd zo erg dat het experiment al na 1 week werd afgebroken. Als je het hele verhaal wil weten moet je de Kijks van een jaar geleden maar even doorlezen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als iemand zin heeft om het uitgebreid in het Nederlands uit te leggen en de vragen in het Nederlands te vertalen, graag. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() en de vragen zijn redelijk simpel ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() best actueel dit, eigenlijk ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Voor jou misschien wel, voor mij (en anderen) misschien niet. ( ![]() @Gatara: dank je wel. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() (Later beantwoord ik de vragen wel eens, nu kan mijn zus niet slapen door mijn getyp.) |
![]() |
|
Ik heb er een tijdje geleden een oppervlakkig stukje over geschreven. Als je geen zin hebt om het hele experiment te lezen kun je dat misschien bekijken. Het is Nederlands, dus misschien makkelijker.
http://huiswerk.scholieren.com/werks...erslagid=14199 1. Ik zou geen flauw idee hebben. Ik weet van mezelf dat ik er moeite mee heb mensen te kwetsen. Ik kan niet hard zijn voor mensen, ook al hebben ze dat verdiend. De enkele keer dat ik mijn zin doorzet voel ik me er schuldig over. Ik denk dus dat ik de bewaker zou zijn die de gevangenen ging helpen. 2. Ja, ik denk dat ik het vol zou houden, puur omdat er geen andere keuze is. Maar ik zou willen stoppen. Misschien zou ik zelfs instorten, die kans lijkt me niet minimaal. 3. Dat doen mensen nu eenmaal. Dat heet fundamental attribution error: mensen kennen fouten van een ander toe aan persoonlijkheid, fouten van zichzelf kennen ze toe aan de situatie. Bescherming van je zelfbeeld een beetje, het zelfbeeld van anderen hoef je niet te beschermen. Bovendien heeft het een bepaalde logica: je ziet een ander iets doen, logisch dat e het persoonlijk toeschrijft. 4. Ik denk dat dat meevalt. Zelfs in een ghetto heb je vrienden en familie die je kunnen ondersteunen, ook al is de situatie hard. Zonder dat kleine beetje steun is het snel gebeurd, dat wel. Bovendien heb je in een ghetto denk ik meer het gevoel controle te hebben over de situatie. In het experiment mochten de gevangenen geen enkele beslissing zelf maken, daar kun je in ieder geval nog bepalen wat je vanavond gaat eten. 5. Ik denk dat ze zich heel ongemakkelijk voelden. De bewakers zullen zich schuldig gevoeld hebben en de gevangenen zullen gemenge gevoelens gehad hebben: het zijn hele normale jongens, maar wat ze hen aangedaan hebben is niet in de haak. Daar moet je eigenlijk boos om zijn. En toch is het maar een experiment, dus... 6. Och, daar draait het hele leven toch om... Mensen leggen zichzelf beperkingen op en leggen elkaar beperkingen op. Al is het maar dat ze elkaar gaan bekeren. Ja, je gaat naar de hel als je niet in mijn versje gelooft. En als je niet conformeert aan de regels van de samenleving ben je ook de lul. Leef er maar mee, ik kan er iig niets aan doen. 7. Ethisch verantwoord? Nee. Zijn we blij met de resultaten? Ja. Nu zou het niet meer mogen, maar het is mooi dat men eens gezien heeft hoe dit soort dingen mensen kunnen beïnvloeden. 8. Wat? In Nederland? Poehpoeh, wat zal het erg zijn... Nee, ik denk dat het in het buitenland een groter probleem is, met name in de landen waar corruptie een grote rol speelt.
||
Citaat:
![]()
|||||||
Citaat:
Ik hoop dat dit inderdaad zo zal zijn, maar ik denk dat ik een bewaker zou zijn die niet in staat zal zijn mensen te gaan vernederen of te martelen. En alleen zal meppen ofzo uit zelfverdediging; mocht de gevangene mij aanvallen. Als ik andere mensen zou zien martelen of vernederen dan denk ik wel dat ik geneigd zal zijn dit door te vertellen naar hogerop (als deze te vertrouwen is, dan). Dat ik het zal rapporteren of naar buiten zal brengen, dus. Citaat:
Ik denk dat je in jezelf iets moet vinden wat je bezig kan houden en wat je niet laat denken aan de situatie waarin je nu zit. Zo was er een Brit (ben zn naam vergeten) die gevangen zat in Libanon en gedwongen dag in dag uit in de foetushouding moest liggen, o.a.. Hij begon een boek te schrijven in zijn hoofd. Citaat:
Lijkt me behoorlijk kut, eigenlijk. Maar ik zou proberen wel productief te zijn. Op de 1 of andere manier. Citaat:
Als deze openlijk uit komt voor een bepaalde religie of ideologie. Citaat:
Ik denk dat daarin weinig verschil zit. Hoewel mensen die een moeilijker leven in het algemeen kennen wellicht makkelijker iets dergelijks kunnen doorstaan dan iemand bij wie het leven van een leien dakje gaat. Citaat:
Geschrokken en teleurgesteld van zichzelf. Althans dat mag ik hopen voor ze ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Terwijl t experiment plaatsvond in de VS ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En als ik de jongens die in Amerika on death row zitten met elkaar vergelijk, dan houdt de jongen die een redelijk braaf leventje had het een stuk beter vol dan degene die vanaf zijn 14e een drugsbende leidde en meerdere mensen heeft vermoord en dus behoorlijk bekend is met het zware leventje. Dat heeft volgens mij te maken met het optimistische karakter van de eerste. Terwijl de tweede zichzelf overigens nog meer bezig houdt, hij schrijft een boek, pent met veel mensen en houdt via een jongen in Duitsland een website bij. De eerste leest en kijkt wat tv en sport. Echt het verschil in karakter, imho. (Of misschien dat de eerste onschuldig is, de tweede niet, en daardoor toch meer hoop heeft toch te mogen blijven leven) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar de film was Duits, toch? (Met Moritz Bleibtreu (?) <3 ![]() |
![]() |
|
|