Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-05-2004, 17:43
Gatara
Gatara is offline
Wat gebeurt er als je goede mensen in een slechte plaats onderbrengt?
Wint menselijkheid over slechtheid of zal slechtheid uiteindelijk overwinnen?
In 1971 stonden o.a. deze vragen centraal in het Stanford Prison Experiment. Jullie hebben wellicht van dit experiment gehoord.

Hier vind je een dia-show met de nodige informatie m.b.t. dit experiment.

Op deze site staan ook discussievragen. Kun jij de volgende door mij geselecteerde vragen beantwoorden ?

1. Als je een bewaker was, wat voor een type bewaker zou je zijn? Hoe zeker ben je hiervan?

2. Als je een gevangene was, zou je het hebben kunnen volhouden? Wat zou je anders gedaan hebben dan de gevangenen in het experiment? Als je in een echte gevangenis zat voor 5 jaar, denk je dat je dat zou kunnen volhouden?

3. Welke factoren zullen ervoor zorgen dat gevangenen de gemeenheid van de bewaker zullen toekennen aan het karakter of aanleg van de bewaker, eerder dan aan de situatie zelf?

4. Denk je dat mensen van een lagere klasse - uit een ghetto bijvoorbeeld - op eenzelfde manier emotioneel gebroken zouden worden als gebeurde bij de gevangenen uit de middenklasse in het experiment? Waarom? En hoe zit dat met vrouwen?

5. Na deze studie, hoe denk je dat de gevangenen en bewakers zich voelden toen ze elkaar weer zagen in dezelfde burgerkleding en hun gevangenis weer teruggebracht werd naar wat het oorspronkelijk was?

6. Voorbij fysieke gevangenissen van staal en beton gedacht, welke psychologische gevangenissen creeren we onszelf en anderen?
Als gevangenissen gezien worden als een manier van controle die de individuele vrijheid begrenst, hoe zijn deze anders dan gevangenissen die we creeren door middel van racisme, seksisme, leeftijdsdiscriminatie, armoede en andere sociale instituties?
Breidt de discussie uit naar:
  • * De illusie van gevangenis die in huwelijken gecreerd worden waarin de ene de "bewaker" wordt en de andere "de gevangene";
    * De illusie van gevangenis in neurosis waar één aspect van de persoon de gevangene wordt, terwijl het andere aspect de bewaker wordt?
    * De stille gevangenis dat "verlegenheid" heet, waarin de verlegen persoon zowel zijn/haar eigen bewaker als ook gevangene is.

7. Was deze studie ethisch verantwoord? Was het juist om het lijden van de deelnemers te gebruiken voor kennis die we eruit verkregen voor onderzoek?

8. Wetende wat dit onderzoek zegt over de macht in gevangenissituaties die een bijtend effect hebben op de menselijke natuur, wat zou je in het huidige "correctieve systeem" van je land willen veranderen?

Laatst gewijzigd op 10-05-2004 om 19:20.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-05-2004, 17:57
Fade of Light
Fade of Light is offline
voordat je begint: 42 pagina's
is er geen kortere samenvatting? pfft :]
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 18:30
Daan
Daan is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 10-05-2004 @ 18:57 :
voordat je begint: 42 pagina's
is er geen kortere samenvatting? pfft :]
Ja, er stond ooit iets over in de Kijk.

Een aantal professoren aan de Stanford universiteit willen kijken hoe hun studenten reageren als de helft van de studenten als gevangene wordt opgesloten en de andere helft bewakers zijn.

Die studenten waren allemaal vrienden van elkaar, maar desondanks gingen ze toch beestachtig met elkaar om. Het werd zo erg dat het experiment al na 1 week werd afgebroken.

Als je het hele verhaal wil weten moet je de Kijks van een jaar geleden maar even doorlezen.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 18:38
Verwijderd
Citaat:
Daan schreef op 10-05-2004 @ 19:30 :
Als je het hele verhaal wil weten moet je de Kijks van een jaar geleden maar even doorlezen.
Die heeft iedereen ook echt in huis...

Als iemand zin heeft om het uitgebreid in het Nederlands uit te leggen en de vragen in het Nederlands te vertalen, graag. Dan kan ik namelijk ook inhoudelijk op deze topic reageren, wat nu helaas niet kan, omdat je die dia-show er bij nodig hebt (?) en ook omdat de vragen in het Engels zijn en ik ze dan nooit voor 100% begrijp (en ik denk wel meer mensen niet)...
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 19:13
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 10-05-2004 @ 19:38 :

Als iemand zin heeft om het uitgebreid in het Nederlands uit te leggen en de vragen in het Nederlands te vertalen, graag. Dan kan ik namelijk ook inhoudelijk op deze topic reageren, wat nu helaas niet kan, omdat je die dia-show er bij nodig hebt (?) en ook omdat de vragen in het Engels zijn en ik ze dan nooit voor 100% begrijp (en ik denk wel meer mensen niet)...
de dia-show is op internet
en de vragen zijn redelijk simpel
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 19:20
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 10-05-2004 @ 19:38 :

Ik heb ze vertaald naar het Nederlands

best actueel dit, eigenlijk
Oud 10-05-2004, 19:42
Verwijderd
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 10-05-2004 @ 20:13 :
de dia-show is op internet
en de vragen zijn redelijk simpel
Ik had het over de Kijks. ( )

Voor jou misschien wel, voor mij (en anderen) misschien niet. ( )

@Gatara: dank je wel.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 20:48
Verwijderd
Ik heb de dia-show niet gelezen, het kan dus zijn dat ik hele domme dingen zeg.

1. Als je een bewaker was, wat voor een type bewaker zou je zijn? Hoe zeker ben je hiervan?
Ik zou nooit een bewaker willen zijn. Ik ben daar niet de persoon voor, ik kan niet echt super streng zijn ed, zeker niet tegen mensen die weet ik het wat gedaan hebben.

2. Als je een gevangene was, zou je het hebben kunnen volhouden? Wat zou je anders gedaan hebben dan de gevangenen in het experiment? Als je in een echte gevangenis zat voor 5 jaar, denk je dat je dat zou kunnen volhouden?
Volgens mij is dat experiment uit de hand gelopen, toch? (Ik herinner me opeens iets uit een tv-programma hierover.) Ik denk niet dat ik het vol zou hebben kunnen houden als de andere gevangenen en/of de bewakers agressief zijn ed...in andere situaties ook niet, denk ik, ik zou m'n vriend nooit vijf jaar kunnen missen. Omdat ik de dia-show niet heb bekeken/gelezen, kan ik niet specifiek zeggen wat ik anders gedaan zo uhebben dan de gevangen in het experiment, maar ik denk dat ik me heel erg op de achtergrond zou houden, me ergens in een hoekje zou drukken en daar zou blijven zitten in de hoop dat het 'weg' gaat.

3. Welke factoren zullen ervoor zorgen dat gevangenen de gemeenheid van de bewaker zullen toekennen aan het karakter of aanleg van de bewaker, eerder dan aan de situatie zelf?
Pff...zou ik zo ff niet weten.

4. Denk je dat mensen van een lagere klasse - uit een ghetto bijvoorbeeld - op eenzelfde manier emotioneel gebroken zouden worden als gebeurde bij de gevangenen uit de middenklasse in het experiment? Waarom? En hoe zit dat met vrouwen?
Mensen van de lagere klasse hebben, denk ik, in de meeste gevallen al een soort van overlevingsstrategie ontwikkeld, omdat ze die in het dagelijks leven ook meer nodig hebben. Ik denk dat zij meer kunnen hebben op dit gebied. De meeste mannen zijn harder dan vrouwen, vrouwen zijn vaak emotioneler, dat maakt denk ik dat mannen het minder emotioneel zullen houden.

5. Na deze studie, hoe denk je dat de gevangenen en bewakers zich voelden toen ze elkaar weer zagen in dezelfde burgerkleding en hun gevangenis weer teruggebracht werd naar wat het oorspronkelijk was?
Ik zou het niet weten...vanuit mezelf zou burgerkleding en de omgeving niks veranderen als iets echt enorm uit de hand is gelopen, maar misschien wijst die studie heel iets anders uit.

6. Voorbij fysieke gevangenissen van staal en beton gedacht, welke psychologische gevangenissen creeren we onszelf en anderen?
Andere gevangenissen hebben alleen betrekking op de geest, dat is niet minder erg, maar ik denk dat een fysieke gevangenis ook deze werking heeft op de geest naast de 'fysieke werking', een dubbele werking dus.

(De rest van wat je hier bij had gezet snap ik even niet zo.)

7. Was deze studie ethisch verantwoord? Was het juist om het lijden van de deelnemers te gebruiken voor kennis die we eruit verkregen voor onderzoek?
Ik vind deze studie niet ethisch verantwoord. (Als ik het me goed herinner wisten de personen niet voor 100% waar ze aan mee deden en/of waar ze aan begonnen oid...en dat vind ik niet kunnen. En ook al wisten ze het, dan wisten ze nog niet dat het zo uit de hand zou lopen. (Als ik de goede studie voor me heb dan ed. ))

8. Wetende wat dit onderzoek zegt over de macht in gevangenissituaties die een bijtend effect hebben op de menselijke natuur, wat zou je in het huidige "correctieve systeem" van je land willen veranderen?
Ik denk (en hoop vooral) dat het er in een echte gevangenis anders aan toe gaat...sowieso leven we in Nederland, dat is toch al anders dan bv. Amerika...bewakers krijgen een opleiding, gevangenen zitten niet voor niks, er is veel controle, ze laten dingen denk (en weer hoop vooral) over het algemeen niet zo uit de hand lopen. Mensen die in de gevangenis zitten, zitten daar over het algemeen niet voor niks...en een andere manier van 'straffen' zou ik zo ook niet kunnen verzinnen.

Dit een beetje wat je bedoeld?
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 23:04
Verwijderd
Over zo'n experiment heb ik ook een film gezien: Experiment. Is wel een leuke film!

Ik zou als bewaker en gevangene het zeker niet uithouden!
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 23:20
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
12Trix schreef op 11-05-2004 @ 00:04 :
Over zo'n experiment heb ik ook een film gezien: Experiment. Is wel een leuke film!

Ik zou als bewaker en gevangene het zeker niet uithouden!
Ja, Das Experiment is op dat experiment gebaseerd!
Oud 11-05-2004, 10:32
Verwijderd
nee! heb ik alle vragen beantwoord, moet ik opnieuw inloggen en is mijn getypte stuk verdwenen

dan doe ik het nog wel een andere keer
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 11:34
Verwijderd
Citaat:
Leuk zou ik Das Expiriment niet noemen. Verontrustend en fascinerend echter wel.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 16:58
Verwijderd
jaah die film heb ik ook gezien... wel int engels, en opzich wil ik m nog wel een keer zien, maar ik kan m nergens meer vinden int engels *mja ben nie zo'n fan van duits*
leuke film nie nee, cker nie, maar wel mooi...
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 17:09
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Moet ik nou de hele dia-show doorwerken voor ik de vragen ga beantwoorden of niet?
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 19:19
Guinevere03
Guinevere03 is offline
Ik zou eigenlijk geen bewaker willen zijn, maar als ik dan toch zou zijn uitgekozen, dan zou ik het type zijn dat de gevangen toch enigszins probeert te helpen. Ik zou ervoor willen zorgen dat ze een humaan leven kunnen leiden in de gevangenis

Ik zou het denk ik niet kunnen volhouden.
Misschien zou ik geprobeerd hebben de groep zo goed mogelijk bij elkaar te houden, ondanks dat de rest daar misschien niet op zit te wachten. Als het niet zou lukken om de groep bij elkaar te houden dan zou ik me helemaal terugtrekken.
Dat zou ik absoluut niet kunnen volhouden. Ik zou emotioneel volledig instorten als ik in een gevangenis zou zitten voor 5 jaar.

Miss omdat het veel makkelijker is om een persoon de schuld te geven dan te zeggen dat het aan de situatie ligt? Je bent namelijk zelf ook betrokken bij die situatie en niet veel mensen hebben de neiging om zichzelf de schuld te willen geven van dingen. Verder zou ik geen idee hebben.

Ik denk het niet. Meestal gaat het er in de lagere klassen toch wel wat harder aan toe. Die mensen zijn dus al meer gewend en zullen dus minder snel instorten (uitzonderingen daargelaten).
Ik denk dat vrouwen sneller zullen instorten dan mannen. Vrouwen zijn over het algemeen nu eenmaal emotioneel instabieler dan mannen (ze uiten het iig meer). Bovendien leeft nog steeds het idee dat het bij vrouwen niet zo erg is als ze emotioneel overbelast zijn, maar mannen hebben vaak nog steeds het idee dat zij sterk moeten zijn en hun emoties niet te erg mogen uiten. Zij zullen zich dus sterker opstellen dan de vrouwen en ook veel minder snel toegeven aan hun emoties.

Ik denk dat de bewakers zich nog steeds enigszins verheven voelden boven de gevangenen en dat de gevangenen zich minderwaardig en overheerst voelden door de bewakers. Ik denk echter dat dat gevoel na een tijdje wel sterk zal afnemen, aangezien je dan weer op normale voet verder gaat en niet meer overheerst (wordt).

Als gevangenissen gezien worden als een manier van controle die de individuele vrijheid begrenst, hoe zijn deze anders dan gevangenissen die we creeren door middel van racisme, seksisme, leeftijdsdiscriminatie, armoede en andere sociale instituties?

* De illusie van gevangenis die in huwelijken gecreerd worden waarin de ene de "bewaker" wordt en de andere "de gevangene";
* De illusie van gevangenis in neurosis waar één aspect van de persoon de gevangene wordt, terwijl het andere aspect de bewaker wordt?
* De stille gevangenis dat "verlegenheid" heet, waarin de verlegen persoon zowel zijn/haar eigen bewaker als ook gevangene is.

Ik denk dat deze gevangenissen allemaal ook erg zijn. Een 'echte' gevangenis werkt alleen ook fysiek op je in en niet alleen psychisch, wat wel een kenmerk is van bovengenoemde 'gevangenissen'. Welke erger is, durf ik niet te zeggen.

Voor zover ik uit de diapresentatie op kon maken, wisten de mensen waar ze aan begonnen. Als dat zo is, vind ik de studie ethisch verantwoord. Het is tenslotte hun eigen keuze geweest. Is dit echter niet zo, dan vind ik het absoluut niet ethisch verantwoord.
Lijden gebruiken voor wetenschappelijke kennis, tsja. Moeilijk punt. Aan de ene kant zeg ik 'nee, foute boel', maar aan de andere kant levert het natuurlijk wel weer inzicht op in de menselijke geest.

In Nederland zou ik in principe niet zoveel willen veranderen, maar als kijkt naar bijvoorbeeld Amerika...daar zou ik wel aardig wat willen veranderen. Ik ben er bijvoorbeeld tegen dat je gevangenen zo ongeveer een minderwaardigheidscomplex bezorgt. Bovendien lijkt het me niet zo effectief. Als je bijvoorbeeld een verhaal leest in de presentatie; er wordt verteld over een gevangene die niet meer zou stelen, omdat hij dat niet goedkeurd, maar nu kan hij alleen nog aan moorden denken. Het vermoorden van diegenen die hem zo hebben vernederd en mishandeld. Dat lijkt me nu ook niet echt de bedoeling van een gevangenisstraf...

*immens lange post*
Oud 11-05-2004, 20:26
Luna
Luna is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 11-05-2004 @ 12:34 :
Leuk zou ik Das Expiriment niet noemen. Verontrustend en fascinerend echter wel.
inderdaad, leuk was hij niet maar ik vond hem toch wel redelijk indrukwekkend. We keken hem met Duits op school en mn lerares vond hem eigenlijk te confronterend, zij vindt dat iedereen een 'beest' in zich heeft wat in zo'n situatie naar buiten kan komen en vond het dus voor ons te confronterend om hier naar te kijken aangezien wij dit zelf dus ook zouden hebben en wij ook zo zouden kunnen reageren in zo'n (gevangenis)situatie. Maar kom op, we zijn 18, daar kunnen we wel tegen
Oud 11-05-2004, 20:48
Verwijderd
Citaat:
vizz schreef op 11-05-2004 @ 21:26 :
inderdaad, leuk was hij niet maar ik vond hem toch wel redelijk indrukwekkend. We keken hem met Duits op school en mn lerares vond hem eigenlijk te confronterend, zij vindt dat iedereen een 'beest' in zich heeft wat in zo'n situatie naar buiten kan komen en vond het dus voor ons te confronterend om hier naar te kijken aangezien wij dit zelf dus ook zouden hebben en wij ook zo zouden kunnen reageren in zo'n (gevangenis)situatie. Maar kom op, we zijn 18, daar kunnen we wel tegen
Ja, ik zou ook niet weten hoe we gereageerd zouden hebben als we Das Experiment hadden gekeken toen we nog geen 18 waren
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 00:18
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Ik heb die film ook gezien, ondertussen al een jaar (of twee denk ik) geleden. Ik was er erg door onder de indruk en ik vrees dat ik net als de anderen even gruwelijke daden zou stellen als bewaker.

(Later beantwoord ik de vragen wel eens, nu kan mijn zus niet slapen door mijn getyp.)
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 10:19
Nona
Nona is offline
Ik heb er een tijdje geleden een oppervlakkig stukje over geschreven. Als je geen zin hebt om het hele experiment te lezen kun je dat misschien bekijken. Het is Nederlands, dus misschien makkelijker.
http://huiswerk.scholieren.com/werks...erslagid=14199

1. Ik zou geen flauw idee hebben. Ik weet van mezelf dat ik er moeite mee heb mensen te kwetsen. Ik kan niet hard zijn voor mensen, ook al hebben ze dat verdiend. De enkele keer dat ik mijn zin doorzet voel ik me er schuldig over. Ik denk dus dat ik de bewaker zou zijn die de gevangenen ging helpen.

2. Ja, ik denk dat ik het vol zou houden, puur omdat er geen andere keuze is. Maar ik zou willen stoppen. Misschien zou ik zelfs instorten, die kans lijkt me niet minimaal.

3. Dat doen mensen nu eenmaal. Dat heet fundamental attribution error: mensen kennen fouten van een ander toe aan persoonlijkheid, fouten van zichzelf kennen ze toe aan de situatie. Bescherming van je zelfbeeld een beetje, het zelfbeeld van anderen hoef je niet te beschermen. Bovendien heeft het een bepaalde logica: je ziet een ander iets doen, logisch dat e het persoonlijk toeschrijft.

4. Ik denk dat dat meevalt. Zelfs in een ghetto heb je vrienden en familie die je kunnen ondersteunen, ook al is de situatie hard. Zonder dat kleine beetje steun is het snel gebeurd, dat wel. Bovendien heb je in een ghetto denk ik meer het gevoel controle te hebben over de situatie. In het experiment mochten de gevangenen geen enkele beslissing zelf maken, daar kun je in ieder geval nog bepalen wat je vanavond gaat eten.

5. Ik denk dat ze zich heel ongemakkelijk voelden. De bewakers zullen zich schuldig gevoeld hebben en de gevangenen zullen gemenge gevoelens gehad hebben: het zijn hele normale jongens, maar wat ze hen aangedaan hebben is niet in de haak. Daar moet je eigenlijk boos om zijn. En toch is het maar een experiment, dus...

6. Och, daar draait het hele leven toch om... Mensen leggen zichzelf beperkingen op en leggen elkaar beperkingen op. Al is het maar dat ze elkaar gaan bekeren. Ja, je gaat naar de hel als je niet in mijn versje gelooft. En als je niet conformeert aan de regels van de samenleving ben je ook de lul. Leef er maar mee, ik kan er iig niets aan doen.

7. Ethisch verantwoord? Nee. Zijn we blij met de resultaten? Ja. Nu zou het niet meer mogen, maar het is mooi dat men eens gezien heeft hoe dit soort dingen mensen kunnen beïnvloeden.

8. Wat? In Nederland? Poehpoeh, wat zal het erg zijn... Nee, ik denk dat het in het buitenland een groter probleem is, met name in de landen waar corruptie een grote rol speelt.
Oud 12-05-2004, 14:40
Luna
Luna is offline
Citaat:
12Trix schreef op 11-05-2004 @ 21:48 :
Ja, ik zou ook niet weten hoe we gereageerd zouden hebben als we Das Experiment hadden gekeken toen we nog geen 18 waren
bij wijze van spreken, slimmerik
Oud 21-05-2004, 15:32
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gatara schreef op 10-05-2004 @ 18:43 :

Ik hoop dat dit inderdaad zo zal zijn, maar ik denk dat ik een bewaker zou zijn die niet in staat zal zijn mensen te gaan vernederen of te martelen. En alleen zal meppen ofzo uit zelfverdediging; mocht de gevangene mij aanvallen.

Als ik andere mensen zou zien martelen of vernederen dan denk ik wel dat ik geneigd zal zijn dit door te vertellen naar hogerop (als deze te vertrouwen is, dan). Dat ik het zal rapporteren of naar buiten zal brengen, dus.

Citaat:

2. Als je een gevangene was, zou je het hebben kunnen volhouden?

Ik denk dat je in jezelf iets moet vinden wat je bezig kan houden en wat je niet laat denken aan de situatie waarin je nu zit. Zo was er een Brit (ben zn naam vergeten) die gevangen zat in Libanon en gedwongen dag in dag uit in de foetushouding moest liggen, o.a.. Hij begon een boek te schrijven in zijn hoofd.

Citaat:
Als je in een echte gevangenis zat voor 5 jaar, denk je dat je dat zou kunnen volhouden?

Lijkt me behoorlijk kut, eigenlijk. Maar ik zou proberen wel productief te zijn. Op de 1 of andere manier.

Citaat:

Als deze openlijk uit komt voor een bepaalde religie of ideologie.

Citaat:

Ik denk dat daarin weinig verschil zit. Hoewel mensen die een moeilijker leven in het algemeen kennen wellicht makkelijker iets dergelijks kunnen doorstaan dan iemand bij wie het leven van een leien dakje gaat.

Citaat:

Geschrokken en teleurgesteld van zichzelf. Althans dat mag ik hopen voor ze
Oud 21-05-2004, 15:48
Verwijderd
Citaat:
fiepje schreef op 11-05-2004 @ 17:58 :
jaah die film heb ik ook gezien... wel int engels, en opzich wil ik m nog wel een keer zien, maar ik kan m nergens meer vinden int engels *mja ben nie zo'n fan van duits*
leuke film nie nee, cker nie, maar wel mooi...
In het Duits is ie m.i. nog indrukwekkender. Al is het alleen maar omdat dat de originele taal is, en omdat het me toch onwillekeurig doet terugdenken aan WOII... hoe raar en ongepast dat ook is misschien, maar het geeft een extra dimensie.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 17:26
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 21-05-2004 @ 16:48 :
In het Duits is ie m.i. nog indrukwekkender. Al is het alleen maar omdat dat de originele taal is, en omdat het me toch onwillekeurig doet terugdenken aan WOII... hoe raar en ongepast dat ook is misschien, maar het geeft een extra dimensie.
foei

Terwijl t experiment plaatsvond in de VS
Oud 21-05-2004, 17:27
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Gatara schreef op 10-05-2004 @ 18:43 :
Wat gebeurt er als je goede mensen in een slechte plaats onderbrengt?
Wint menselijkheid over slechtheid of zal slechtheid uiteindelijk overwinnen?
In 1971 stonden o.a. deze vragen centraal in het Stanford Prison Experiment. Jullie hebben wellicht van dit experiment gehoord.

Hier vind je een dia-show met de nodige informatie m.b.t. dit experiment.

Op deze site staan ook discussievragen. Kun jij de volgende door mij geselecteerde vragen beantwoorden ?

plicht getrouwe , doen wat er gedaan moet worden. Niet zeker ik zou mischien medelijden met de gevangen kunnen krijgen.
ik denk dat ik gewoon zou luisteren naar de bewakers , ik zou de 5 jaar wel vol houden denk ik , ik zou wel moeten
de univorm
minder want die zijn ruw gedrag al gewend, vrouwen zullen mischien iets erger hebben qua emotieneel gebroken dan mannen
de bewakers bang en de gevangen er g boos
  • * De illusie van gevangenis die in huwelijken gecreerd worden waarin de ene de "bewaker" wordt en de andere "de gevangene";
eeeh? (sorry)

niet juist

ehhh? moeilijke vragen
Oud 21-05-2004, 17:57
Verwijderd
Goed, ik heb alleen het stuk van Kruimel gelezen.

- Ik zou één van de mildere bewakers zijn, iemand die het leven dragelijk probeert te maken voor de gevangenen. Ik ben hier eigenlijk wel helemaal zeker van. Ik schrijf met twee amerikaanse gevangenen en dat maakt dat ik veel afweet van de situatie waarin ze zitten en de gevoelens die ze hebben én hoe menselijk ze zijn, ookal hebben zij echt zware misdrijven begaan. Ik zou als bewaker denk ik telkens aan deze twee jongens moeten denken en hoe zij behandelt worden en daardoor vriendelijk blijven. Bovendien zit het gewoon echt niet in mijn karakter om sadistisch te zijn. Het zou mogelijk zijn dat ik streng maar rechtvaardig zou zijn, aangezien ik in bepaalde aspecten van mijn karakter aan het veranderen ben, maar dat kan ik nog niet voorspellen.

- Ik denk dat ik het niet vol zou houden, ik denk dat ik door zou draaien. Ik er zou zelf wel alle regels opvolgen, maar ik zou er niet tegen kunnen om de agressie van anderen te zien en daar tussen te zitten en daar zou ik denk ik 'gek' door worden. In een echte gevangenis in Nederland zou ik het denk ik wel uit kunnen houden, in Amerika weet ik het niet.

- Niet direct een reactie op en geen zin om over na te denken.

- Ik denk dat er wel een zelfde onderverdeling zou zijn. Het mochten geen mensen zijn die als een gevangen hadden gezeten dus op die manier 'gehard' zouden ze niet zijn. Ik denk daarom dat er zelfde soort groepen zouden ontstaan, ook bij vrouwen.

- Heel erg ongemakkelijk. Beschaamd, ook. Maar ik denk dat de realiteit ook weer heel snel de overhand zou kunnen nemen, net als het experiment dat deed, en men redelijk snel weer met elkaar zou omgaan zoals eerder, met enkele uitzonderingen daargelaten.

- Ik begrijp niet helemaal wat ik hier precies op moet zeggen. Ik denk dat we onszelf vaak zat gevangen zetten en dat angst daarbij een grote boosdoener is. Waarbij je, net als in het laatste geval, ook je eigen bewaker bent. Maar wat voor discussiepunt ik hier nu aan zou moeten snijden?

- Ik vind het niet juist mensen op die manier hiervoor te gebruiken. Zij hebben zich van te voren opgegeven, maar konden niet weten wat hen zou overkomen, dus het 'eigen schuld, dikke bult' vind ik dan ook niet van toepassing. Het is wel schrijnend, met de situatie nu, zoals wat er in Irak gebeurd is. Dat is eigenlijk dit experiment geweest, maar dan in het echt. Mensen, gewoon uit het dagelijks leven geplukt, die ineens gevangenen moesten bewaken. Nooit opgeleid en dus verzonnen ze zelf inventieve oplossingen. Dat maakt dat hele experiment nog nuttelozer, want men heeft er kennelijk niets van geleerd.

- Geen idee
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-05-2004, 18:05
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 21-05-2004 @ 16:32 :

Ik denk dat daarin weinig verschil zit. Hoewel mensen die een moeilijker leven in het algemeen kennen wellicht makkelijker iets dergelijks kunnen doorstaan dan iemand bij wie het leven van een leien dakje gaat.
Dat laatste vraag ik me af hoor. Ik denk dat het echt aan je karakter ligt. Zo denk ik dat mijn vriend zo'n situatie veel beter zou kunnen doorstaan dan ik, ookal is zijn leven geloof ik toch een stuk stabieler geweest. (Misschien niet eens, maar is zijn gemoedstoestand stabieler geweest omdat hij altijd al makkelijker omging met tegenslagen).

En als ik de jongens die in Amerika on death row zitten met elkaar vergelijk, dan houdt de jongen die een redelijk braaf leventje had het een stuk beter vol dan degene die vanaf zijn 14e een drugsbende leidde en meerdere mensen heeft vermoord en dus behoorlijk bekend is met het zware leventje. Dat heeft volgens mij te maken met het optimistische karakter van de eerste. Terwijl de tweede zichzelf overigens nog meer bezig houdt, hij schrijft een boek, pent met veel mensen en houdt via een jongen in Duitsland een website bij. De eerste leest en kijkt wat tv en sport. Echt het verschil in karakter, imho. (Of misschien dat de eerste onschuldig is, de tweede niet, en daardoor toch meer hoop heeft toch te mogen blijven leven)
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 19:06
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 21-05-2004 @ 18:26 :
foei

Terwijl t experiment plaatsvond in de VS
Tsjah

Maar de film was Duits, toch?

(Met Moritz Bleibtreu (?) <3 )
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 20:34
JCG
JCG is offline
het valt me toch op dat bijna iedereen een milde gevangenenbewaarder zou zijn . Ikzelf geen idee, ik hoop ook een milde, maar ik heb dat stuk ook in de kijk gelezen, en dat waren ook normale jongeren.
Reageren

Regels voor berichten