Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-04-2004, 07:32
PeTeRpEtEr
PeTeRpEtEr is offline
Sinds een paar week (geloof ik) zie ik in rare bewegende puntjes, rondjes, sliertjes of wat het ook precies is overal waar ik kijk. Ik zie ze het sterkts in de lucht of op een witte achtergrond. Weet iemand misschien wat dit is, want ik ben namelijk bang dat het erger word. Alvast bedankt !
Oud 09-04-2004, 07:35
Verwijderd
Heb je gelast zonder beschermingsbril of teveel in ander fel licht of in de zon of wat dan ook gekeken? Als je het al een paar weken hebt en/of als het erger wordt, dan zou ik toch maar eens langs de dokter gaan.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 07:38
PeTeRpEtEr
PeTeRpEtEr is offline
Ik zie zeg maar heel veel stipjes zeg maar, dit is eg moeilijk uit te leggen vind ik. Maar kan het ook komen dat ik een periode veel heb gecomputerd. Maar kan dit overgaan ?
En kan het ook komen omdat mijn ogen overdag soms moe zijn ?

Laatst gewijzigd op 09-04-2004 om 07:48.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 07:59
PeTeRpEtEr
PeTeRpEtEr is offline
Weet iemand het misschien. Sorry dat ik zo ongeduldig doe maar ik begin een beetje bang te worden.
Oud 09-04-2004, 08:07
Verwijderd
Citaat:
PeTeRpEtEr schreef op 09-04-2004 @ 08:38 :
Ik zie zeg maar heel veel stipjes zeg maar, dit is eg moeilijk uit te leggen vind ik. Maar kan het ook komen dat ik een periode veel heb gecomputerd. Maar kan dit overgaan ?
En kan het ook komen omdat mijn ogen overdag soms moe zijn ?
Zou best kunnen dat het daar door komt.

Maar je hebt dus niet gelast of in fel licht gekeken?

Als je bang begint te worden, waarom bel je de dokter niet dan?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 08:08
rare kwast
rare kwast is offline
als je een beejte bang begint te worden is er maar 1 oplossing
naar de dokter!
Oud 09-04-2004, 08:24
kimberley
kimberley is offline
Ik krijg die stippeltjes/sliertjes altijd als ik 'somers buiten ben in de zon en ik geen zonnebril draag. Zoals al eerder is gevraagd: niet in de zon gekeken?
Zowiezo kan je er even mee naar de dokter.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 08:31
Silver rain
Silver rain is offline
Ik heb het ook weleens gehad. Na een week was het weer over
Oud 09-04-2004, 09:57
leucomelas
leucomelas is offline
oh, dat heb ik wel vaker... t lijken van die kleine stippeltjes met een rondje eromheen en als ik ze zie *idd op witte achtergrond vaak* en ze bewegen dan over mijn hele gezichtsveld... maar voor mij ziet het eruit alsof ze op mijn netvlies zitten zeg maar... anyway, kweet niet wat het zijn, zijn beetje vaag maar heb er verder geen last van
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 10:55
PeTeRpEtEr
PeTeRpEtEr is offline
Het zijn meer knipperende dingen zeg maar die heel snel bewegen en knipperen. Maar ik zie er heel veel, maar als ik in een (rijdende) auto zit en ik kijk naar de lucht zie ik die dingen nog maar amper heel vaag. Maar weet iemand of dit weg gaat ?

PS: Ik heb niet lang in de zon gekeken en ook niet gelast. Maar kan het ook niet komen doordat ik soms halfslapend achter de computer zit !

Laatst gewijzigd op 09-04-2004 om 10:59.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 11:01
Ostensibly
Ostensibly is offline
kunnen ook bacteriën of eiwitten zijn ofzoiets. Nix om je druk over te hoeven maken.
Oud 09-04-2004, 11:04
Verwijderd
Citaat:
Ostensibly schreef op 09-04-2004 @ 12:01 :
kunnen ook bacteriën of eiwitten zijn ofzoiets. Nix om je druk over te hoeven maken.
Als je zoveel bacteriën in je ogen hebt zitten dat je er 'rare dingen' door gaat zien, dan lijkt me dat toch niet echt gezond...

@PeTeRpEtEr: Bel de dokter op als je je zo ongerust maakt.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 11:06
Verwijderd
Misschien heb je iets aan dit topic? Ik weet niet of het precies hetzelfde is, maar het klinkt wel zo als wat ik vaker zie

http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=703611
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 11:35
PeTeRpEtEr
PeTeRpEtEr is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-04-2004 @ 12:04 :
Als je zoveel bacteriën in je ogen hebt zitten dat je er 'rare dingen' door gaat zien, dan lijkt me dat toch niet echt gezond...

@PeTeRpEtEr: Bel de dokter op als je je zo ongerust maakt.
Het zijn niet echt rare dingen maar gewoon hele kleine knipperdingen ofzo en een klein zwart vlekje net als dat topic wat Pebbles aangaf. En ik zal binnenkort wel naar de dokter gaan.
Oud 09-04-2004, 11:46
PeTeRpEtEr
PeTeRpEtEr is offline
Citaat:
Replica schreef op 09-04-2004 @ 12:40 :
Misschien heb je gewoon een bril nodig.
Ik heb vorige week vrijdag bij de schoolarts een oogtest gedaan, en zij zei dat ik prima kon zien.
Oud 09-04-2004, 11:50
Verwijderd
Citaat:
PeTeRpEtEr schreef op 09-04-2004 @ 12:46 :
Ik heb vorige week vrijdag bij de schoolarts een oogtest gedaan, en zij zei dat ik prima kon zien.
En ze heeft niet gezegd wat die 'rare dingen' dan konden zijn?
(Je had er toen immers ook al last van, toch?)
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 12:01
PeTeRpEtEr
PeTeRpEtEr is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-04-2004 @ 12:50 :
En ze heeft niet gezegd wat die 'rare dingen' dan konden zijn?
(Je had er toen immers ook al last van, toch?)
Toen had ik er net las van, maar ik had het niet verteld .
Maar kan het zo zijn dat het komt dat ik veel koffie drink (dit zal wel nergens op slaan hoor), want ik ben nog "maar" 14 jaar.
Oud 09-04-2004, 12:03
Verwijderd
Citaat:
PeTeRpEtEr schreef op 09-04-2004 @ 13:01 :
want ik ben nog "maar" 14 jaar.
Misschien moet je dan die 21 onder je naam vandaan halen en het bespreken met je ouders (als je dat niet al gedaan hebt).
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 12:16
PeTeRpEtEr
PeTeRpEtEr is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-04-2004 @ 13:03 :
Misschien moet je dan die 21 onder je naam vandaan halen en het bespreken met je ouders (als je dat niet al gedaan hebt).
Oke, ik zal het er met m`n ouders over hebben. Maar weet je of het misschien eraan ligt dat ik veel computer ?

Laatst gewijzigd op 09-04-2004 om 12:19.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 13:15
MieX
MieX is offline
Ik kan me herinneren dat hier pas ook een topic over geweest is, ik heb ook wel eens van die soort sliertjes als ik naar de lucht of naar papier kijk en de conclusie van dat topic was dat het gewoon bloedvaatjes in je ogen zijn, lijkt me niet iets om je al te veel zorgen over te maken.
Oud 09-04-2004, 13:17
Verwijderd
Citaat:
PeTeRpEtEr schreef op 09-04-2004 @ 13:16 :
Maar weet je of het misschien eraan ligt dat ik veel computer ?
Wat is veel? Kan best meespelen, denk ik, maar of het ook de hoofdoorzaak is? Dan zou de halve wereld er last van moeten hebben.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 13:27
I love stars
I love stars is offline
ik dnek dat je ogen niet zo goed tegen licht kunnen zomers als ik te veel in de zon kijk heb ik er ook wel last van . Maar het is dan wel binnen een minuutje weg. Gewoon naar de dokter gaan.
Oud 09-04-2004, 15:36
PeTeRpEtEr
PeTeRpEtEr is offline
Ikzelf denk dat het komt omdat ik de laatste tijd erg moe ben overdag en omdat ik er sinds die tijd zo`n beetje last van heb. Maar ik weet het niet zeker als je daarvan dat kan krijgen . Misschien weet iemand anders het ?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 15:38
Verwijderd
Ga eens een periode op tijd naar bed en zorg dat je verder ook voldoende rust krijgt, als het dan minder wordt of over gaat, dan weet je dat het daar door kwam.

Wat zeiden je ouders?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 15:56
PeTeRpEtEr
PeTeRpEtEr is offline
Citaat:
Wat zeiden je ouders?
M`n moeder komt er vanavond weer, dus heb het nog niet verteld.

O, ja nog bedankt voor de reacties !
Oud 10-04-2004, 14:38
I love stars
I love stars is offline
Weet je ik kon vanavond niet slapen sliep pas echt rond half 8 tussen door natuurlijk wel wat ingedommeld maar na een tijdje ga je dan ook van die rare dingen zien , ik denk dus vermoeiheid. Als je echt heel erg moe bent kan het zelfs zo zijn dat je bijna niks meer ziet alles lijkt anders. Je ziet alles heel anders staan het kan zijn dat een kast die 2 meter weg staat bijna over je heen leunt . Ik denk echt vermoeidheid.
Oud 10-04-2004, 16:40
watervlo
watervlo is offline
Je hebt een aandoening genaamd Mouche Volantes(vliegende vliegjes). Dat heeft 10 % van de wereldbevolking en is totaal onschuldig. Hoe erg je het ook hebt, je kunt er nooit blind van worden. Het kan hooguit hinderlijk zijn. Ze zijn overigens te verwijderen met een operatie genaamd Vitrectomie. Daarbij wordt het glasvocht aan de binnenkant van je oog verwijderd en vervangen door een andere vloeistof. Geen enkele oogarts zal dit trouwens aanraden omdat hier enige risico's aan zitten. Al je de operatie op oudere leeftijd laat uitvoeren, dus na je 40e zijn de risicos kleiner omdat het glasvocht dan makkelijker te verwijderen is.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 16:43
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
watervlo schreef op 10-04-2004 @ 17:40 :
Je hebt een aandoening genaamd Mouche Volantes(vliegende vliegjes). Dat heeft 10 % van de wereldbevolking en is totaal onschuldig. Hoe erg je het ook hebt, je kunt er nooit blind van worden. Het kan hooguit hinderlijk zijn. Ze zijn overigens te verwijderen met een operatie genaamd Vitrectomie. Daarbij wordt het glasvocht aan de binnenkant van je oog verwijderd en vervangen door een andere vloeistof. Geen enkele oogarts zal dit trouwens aanraden omdat hier enige risico's aan zitten. Al je de operatie op oudere leeftijd laat uitvoeren, dus na je 40e zijn de risicos kleiner omdat het glasvocht dan makkelijker te verwijderen is.
Hoe komt het dat je dat ook ziet als je lang in de zon kijkt of erg moe bent?????????
Oud 10-04-2004, 16:49
Verwijderd
Citaat:
wat knap dat jij met zekerheid een precieze diagnose kan stellen zonder de topicstarter ook maar ooit gezien te hebben en zonder vragen aan hem te stellen enzo . Dat kan een echte dokter meestal nog niet eens mét anamnese!
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 16:49
watervlo
watervlo is offline
Citaat:
I love stars schreef op 10-04-2004 @ 17:43 :
Hoe komt het dat je dat ook ziet als je lang in de zon kijkt of erg moe bent?????????

Het heeft niks met moe zijn of lang in de zon kijken te maken. Als je lang in de zon kijkt zie je inderdaad een vlek omdat het beeld van het zonlicht nog even op je netvlies blijft staan. maar dat heeft niks met Mouche Volantes te maken.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 19:03
PeTeRpEtEr
PeTeRpEtEr is offline
Ik heb het m`n vader verteld en die zegt dat het komt omdat ik steeds te weinig slaap heb, dan kan misschien ook wel kloppen want ik kan soms overdag amper m`n ogen openhouden van de slaap en ze prikken dan heel erg enzo. Maar misschien is het ook wel dat Mouche Volantes.
Oud 10-04-2004, 19:55
Emilia
Emilia is offline
Een vriendin van mij had onlangs ook zoiets: ze zag een zwart bolletje 'ergens'. Jah ik weet niet hoe dat precies is, maar ze was toen naar de dokter geweest en die zei dat ze meer moest eten. Heb je een gezond (= evenwichtig!) eetpatroon?
Ik denk dat zij meer vetten moest eten, maar dat ben ik niet meer zeker.
Oud 10-04-2004, 20:48
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
Klopt, het zijn mouches volantes (vrij vertaald: 'zwevende muggen'). Ze zijn inderdaad onschuldig, maar kunnen wel super hinderlijk zijn (kijk maar eens op google op de woorden 'hulpgids'+'forum'. Klik dan gewoon de bovenste link aan die je te zien krijgt geloof ik. Dan naar 'lotgenoten' gaan, hierna klikken op 'lotgenoten algemeen' en dan op het topic 'ik zie zwarte vlekjes voor mijn ogen' -o.i.d- dan zul je zien dat veel mensen er last van hebben en het toch als heel hinderlijk ervaren kan worden, je zal er vast wel wat in herkennen).

(Zoek verder anders ook eens op google op 'mouches volantes' of 'zwevende muggen', dan kun je precies lezen wat het is.
Het heeft geloof ik iets te maken met krimpend glasvocht, en eiwitten die dan los gaan zweven in je glasvocht. Door het licht wat op je oog valt en door je glasvocht gaat zie je deze eiwitten dan vergroot op je netvlies, ze lijken dan een soort van zwevende muggen (vandaar de naam). )

Vooral tegen een witte achtergrond of als je naar de lucht kijkt vallen ze erg op. In de zomer kun je er meer last van hebben vanwege het licht in de zomer (ook bij bewolkt weer) en de zon, dan vallen ze meer op.

Ze komen voor in verschillende verschijningsvormen: als een soort van groepje samengeklonterde doorzichtige belletjes (die heb ik zelf vaak), als zwarte vlekken (sinds een week of 2 heb ik ook zwarte vlekken erbij zitten), als sliertjes, als gekleurde puntjes enz.
Het overeenkomstige tussen al deze verschijningsvormen van mouches volantes is dat ze langs komen zweven, en als je je ogen beweegt, dan keren ze terug op hun oorspronkelijke positie en beginnen weer opnieuw met hun 'weg'.

En dan heb je ook nog iets anders, wat wel een 'soort van' mouches volantes is, maar dan toch een heel ander soort verschijningsvorm.
Dit is dat je een soort van sluier in je oog hebt hangen als het ware. Je ziet dan continu een soort van 'testbeeld' als op TV, je weet wel, zo'n sneeuwbeeld. Alsof je continu door een soort sneeuwgordijntje loopt te kijken. Ik heb hier zelf last van.
Dit valt vooral op tegen een witte of donkere achtergrond. Zodra het begint te schemeren en ik in huis geen lampen aan heb zie ik op de donkere plekken/ schaduwen in huis 'sneeuw'.
En als het helemaal/ bijna donker is -als ik s'avonds in bed lig- zie ik echt heel veel 'sneeuw'. Het is bij mij nooit meer 'stil' 'egaal' donker.
Het verschil met normale mouches volantes is dat dit 'sluiertje' over je hele beeld zit en zich min of meer statisch op 1 plek bevindt waar het dan krioelt. Het zijn niet 'maar een paar' dingetjes die voorbij komen vliegen, maar heel veel over je hele beeld en ze zitten dus wat stiller maar bewegen wel driftig.
Je kan het in meer of mindere mate hebben. Heb je het in heel erge mate is het natuurlijk heel hinderlijk want dan zie je continu sneeuw. Ik heb het sinds mijn 14e en de laatste week lijkt het steeds erger te worden, waar ik dus wel van baal :-(
Ik zie in het donker gewoon bijna niks behalve sneeuw.
tis onschuldig verder geloof ik, net als mouches volantes, en ik geloof niet dat veel mensen van zo'n sluiertje last hebben...ik heb er zelf in ieder geval nog nooit iemand over gehoord behalve gister dan de huisarts (ik ben dus niet gek).

Hmm, kweenie of mensen dit laatste herkennen? Of er hier misschien mensen zitten die hier last van hebben?

Mijn mouches volantes lijken ook meer te worden, wat heel hinderlijk is. Sinds 2 weken dus een zwarte vlek erbij die af en toe langs komt zweven en ook veel sliertjes en andere dingen.
Tja het wisselt per periode. Soms heb ik een dag bijna geen last van die zwarte vlek, en dan komt ie ineens weer langszeilen.
Op zonnige dagen vallen ze verder ook meer op.
En soms zijn het er gewoon minder dan een andere keer.
t kan dus soms minder en soms meer zijn dan een andere keer.

Laatst gewijzigd op 10-04-2004 om 20:56.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 21:01
PeTeRpEtEr
PeTeRpEtEr is offline
Citaat:
En dan heb je ook nog iets anders, wat wel een 'soort van' mouches volantes is, maar dan toch een heel ander soort verschijningsvorm.
Dit is dat je een soort van sluier in je oog hebt hangen als het ware. Je ziet dan continu een soort van 'testbeeld' als op TV, je weet wel, zo'n sneeuwbeeld. Alsof je continu door een soort sneeuwgordijntje loopt te kijken. Ik heb hier zelf last van.
Dit valt vooral op tegen een witte of donkere achtergrond. Zodra het begint te schemeren en ik in huis geen lampen aan heb zie ik op de donkere plekken/ schaduwen in huis 'sneeuw'.
En als het helemaal/ bijna donker is -als ik s'avonds in bed lig- zie ik echt heel veel 'sneeuw'. Het is bij mij nooit meer 'stil' 'egaal' donker.
Het verschil met normale mouches volantes is dat dit 'sluiertje' over je hele beeld zit en zich min of meer statisch op 1 plek bevindt waar het dan krioelt. Het zijn niet 'maar een paar' dingetjes die voorbij komen vliegen, maar heel veel over je hele beeld en ze zitten dus wat stiller maar bewegen wel driftig.
Je kan het in meer of mindere mate hebben.
Precies ! Dat heb ik dus (ik kon het woord niet vinden) van dat sneeuwbeeld. Dat andere heb ik ook dat je zo`n doorzichtig rondje of soms andere vormen en die "drijven" dan met m`n zicht mee zeg maar, maar dat heb ik al heel lang. Ik dacht het zal wel iets engs zijn ofzo, maar ik ben zooo blij dat ik niet de enige ben (ik dacht eerst dat het door zou gaan tot ik niks meer zag ofzo).
Oud 10-04-2004, 21:13
PeTeRpEtEr
PeTeRpEtEr is offline
Op dat forum wat tulpje6 mij gaf, zie iemand dat het echter de voortekenen op netvliesloslating ofzo kunnen zijn ? Weet iemand daar wat meer over ? (ja, ik zeur veel )
Oud 10-04-2004, 21:23
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
PeTeRpEtEr schreef op 10-04-2004 @ 22:01 :
Precies ! Dat heb ik dus (ik kon het woord niet vinden) van dat sneeuwbeeld. Dat andere heb ik ook dat je zo`n doorzichtig rondje of soms andere vormen en die "drijven" dan met m`n zicht mee zeg maar, maar dat heb ik al heel lang. Ik dacht het zal wel iets engs zijn ofzo, maar ik ben zooo blij dat ik niet de enige ben (ik dacht eerst dat het door zou gaan tot ik niks meer zag ofzo).
Blij dat ik je een beetje gerust heb kunnen stellen en (sorry) ook blij dat ik niet de enige ben die dit heeft .
Zelf heb ik dus ook van beide dingen last: 'gewone' mouches volantes en zo'n 'sneeuwgordijn'.
Ik ben 5 jaar jaar geleden eens naar de oogarts geweest vanwege oogklachten (onder andere dit 'sneeuwgordijn', maar ook vanwege dat ik niet meer tegen licht kon/kan en dingen die stilstaan zag/zie bewegen etc.) en die concludeerde toen dat hij niks ernstigs zag, alleen dat ik wat meer mouches volantes had dan gemiddeld.
Ik voelde me toen onbegrepen omdat dat dat 'testbeeld' niet helemaal verklaarde (en mijn andere klachten ook niet).

Heb hier dus nog 5 jaar (in totaal al 8 jaar) mee rondgelopen. Gister naar een huisarts geweest die ook bevoegd was om mijn ogen te bekijken (vanwege weer andere oogklachten) en die zei dat ze een soort van 'sluier' in mijn oog zag, rechts iets meer dan links (maar dat heb ik niet door, het lijkt in beide ogen even erg te zijn). Het is dus een soort van mouches volantes, maar dan anders volgens haar.
Eindelijk dus de bevestiging dat het er wel degelijk is en dat het dus iets anders is dan 'normale' mouches volantes -ik ben dus niet gek-!
Mijn lichtgevoeligheid werd gister ook verklaard, de rest van mijn oogklachten is niks lichamelijks aan te vinden maarja.

Oja, ik heb er dus ook last van bij een witte achtergrond, ook bij het lezen. Er krioelen continu dingetjes tussen de regels door een beetje -laatste dagen is het erger geworden waardoor ik nu nog moeilijker lees-.
Als ik nu de half-schemerige kamer rondkijk en naar mijn broertjes hoofd kijk die op de bank zit zie ik ook sneeuw voor zijn hoofd zweven. 'k zie hier overal sneeuw.

tja of het bij jouw erger gaat worden kan ik niet zeggen. Ik denk dat het wel mee zal vallen hoor. k zou me er niet te druk om maken.
Tis in ieder geval onschuldig, je wordt er niet blind van en die dingen die ik noem zul je ook niet krijgen want dat komt bij mij door iets anders (psychisch denk ik en door een zonsverduistering) . Het zit niet op je netvlies ofzo maar net als mouches volantes in je glasvocht geloof ik.
Ik kreeg het van de ene op de andere dag nadat ik zo dom was in een zonsverduistering te kijken -zonder beschermende brilletjes e.d. want daar wist ik toen nog niks van- op mijn 14e. Maar dat is meer toeval denk ik. Het zal wel net een soort 'trigger' zijn geweest die ervoor gezorgd heeft dat het toen kwam opzetten. Normaal gesproken hoeft het niet door iets ernstigs te komen geloof ik hoor. Je kan het gewoon krijgen denk ik.
Bij mij was het 8 jaar lang niet erger of minder erg geworden, tot een paar dagen geleden dan.
Nou moet ik wel zeggen dat ik afgelopen weken erg in de stress heb gezeten omdat ik bang was dat mijn ogen ineens heel erg achteruit gingen (ik zag ineens nog maar een deel van wat ik normaal zie) en door stress kan het misschien wel (tijdelijk?) erger zijn geworden. En omdat ik al weken met mn ogen bezig ben valt het nu misschien ook meer op. Bovendien lijken mijn mouches volantes meer/erger te worden, waardoor ik nu mouches volantes en gordijn door elkaar heen zie denk ik.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 21:41
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
PeTeRpEtEr schreef op 10-04-2004 @ 22:13 :
Op dat forum wat tulpje6 mij gaf, zie iemand dat het echter de voortekenen op netvliesloslating ofzo kunnen zijn ? Weet iemand daar wat meer over ? (ja, ik zeur veel )
Ik heb er niet meer gekeken, op dat forum...maar als er iemand op mijn (ik heet daar M/ tulpje6) reactie heeft gereageerd over het sneeuwgordijn, dat dat een netvliesloslating zou kunnen zijn dan heeft ze dat denk ik gezegd omdat je bij een netvliesloslating vaak een 'gordijn' gaat zien. Dit is echter een heel ander soort gordijn dan ik (en jij) zien hoor! Maar omdat ik het woord 'gordijn' heb gebruikt zal zij/ hij wel meteen gedacht hebben dat ik een netvliesloslatingsgordijn bedoel.
Lees even hieronder maar, dan zie wat een netvliesloslatings'gordijn' is.

Als je van de ene op de andere dag heeeeeeeel veel last krijgt van -'normale' geloof ik- mouches volantes dan KAN dat inderdaad een teken zijn van netvliesloslating (geloof ik). Maar het is natuurlijk logisch dat je, als het na een lange tijd eindelijk de eerste zonnige lentedag is, je ineens meer mouches volantes (denkt) te gaat zien omdat die bij meer zomers licht nu eenmaal meer opvallen.

Als je netvlies los begint te raken is het eerste wat je merkt een zwart of donker gebied ergens in het gezichtsveld, meestal aan de zijkant (boven, onder, rechts of links opzij).
Naarmate de netvliesloslating vordert (kan dagen of weken duren dus gaat soms langzaam) wordt deze donkere vlek/ gedeelte groter en breidt zich uit naar het midden.
Het kan zo lijken alsof er een gordijn (!! ander gordijn dus dan wat ik zie, je ziet dan ook echt minder....want je netvlies zakt weg..ik zie niet zozeer minder maar kijk gewoon ergens doorheen..waardoor ik dingen wel moeilijker kan zien overigens maar das anders) naar beneden zakt, of van links naar rechts gaat (langzaamaan).
Ook kunnen lichtsflitsen worden gezien.
Een netvliesloslating moet behandeld worden, zo snel mogelijk.

Dan heb je ook nog een glasvochtloslating (=iets anders dan een netvliesloslating, minder ernstig als netvliesloslating).
Als je al mouches volantes ziet, merk je als je een glasvochtloslating hebt, dat ze toenemen en duidelijker worden. Ook kan er een vrij grote bewegende vlek ontstaan, meestal 1 per oog. Deze beweegt net als mouches volantes mee met je kijken naar links of rechts, maar langzamer als bij een normale mouches volantes.
Ook worden er soms lichtflitsen waargenomen (niet altijd).
tis vergelijkbaar met het zien van sterretjes na een stomp op het oog.
Een glasvochtloslating heeft geen behandeling nodig, je blijft verder ook gewoon goed zien.

Ik zou me niet teveel zorgen maken hoor Ik ken het ik doe het zelf ook maar tis niet nodig volgens mij.

Ga anders eens naar de dokter. Niet dat het volgens mij nodig is, maar deze kan dan bevestigen dat het mouches volantes of zo'n sneeuwgordijn is. Dan weet je zeker wat het is en dat het niet ernstig is en hoef je je geen grote zorgen meer te maken.
Kun je je tijd weer besteden aan leuke en nuttigere dingen dan je hierover zorgen te maken
Gewoon ter geruststelling en om het te kunnen laten rusten dus.

Laatst gewijzigd op 10-04-2004 om 21:46.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 06:15
PeTeRpEtEr
PeTeRpEtEr is offline
Ik maak me nu niet meer zorgen over netvliesontlasting, want ik zie nergens een zwarte gebied/vlek. Alleen vind ik hetr raar dat het ineens zomaar komt opzetten. En zie ik ook als ik ergens naar kijk (muur, lucht en iets waar licht op shijnt) heel even een afdruk maar dat is niet iets ergs denk ik. En nog bedankt voor de reacties !

Laatst gewijzigd op 11-04-2004 om 06:19.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 19:59
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
PeTeRpEtEr schreef op 11-04-2004 @ 07:15 :
Ik maak me nu niet meer zorgen over netvliesontlasting, want ik zie nergens een zwarte gebied/vlek. Alleen vind ik hetr raar dat het ineens zomaar komt opzetten. En zie ik ook als ik ergens naar kijk (muur, lucht en iets waar licht op shijnt) heel even een afdruk maar dat is niet iets ergs denk ik. En nog bedankt voor de reacties !
Ik kreeg het ook van de ene op de andere dag..okee nu had ik wel die dag of de dag of week ervoor (weet niet meer precies of ik het echt exact op die dag kreeg of een paar dagen of een week erna) in een zonsverduistering gekeken dus misschien toch andere situatie dan bij jou, maar er is nooit iets op mijn netvlies gevonden wat erop wijst dat mijn ogen door het kijken naar de zon toen beschadigd zijn, dus in principe heb ik verder ook 'gezonde' ogen.
t was er dus ook 'zomaar', en ook op mijn 14e al.

Ik heb het ook overal waar ik kijk. Maar in schemer/ donker wordt het wel erger/ valt het meer op.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 12:36
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Goed nieuws! De dokter zei gister tegen me dat zo'n sluier ook weer over kan gaan (hij kan ook langer blijven, zoals in mijn geval). Maar het KAN dus zijn dat ie weer weggaat (snel of na jaren)!
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 14:49
groovy
groovy is offline
ik heb daar al heel lang last van, dus wen er maar aan
Heb je toevallig migraine? Want ik heb dat sinds dat ik ook migraine heb..
Mjah,

trek je er maar niets van aan! Sterkte!

Liefs
Met citaat reageren
Oud 17-04-2004, 16:15
Verwijderd
Misschien moet je maar eens beter gaan slapen als je zoveel computert en overdag zo moe bent, zelfs al zou het daar niet aan liggen (wat best kan) dan is het nog niet goed voor je om constant naar een beeldscherm te turen, zeker niet als je ogen al moe zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 11:35
PeTeRpEtEr
PeTeRpEtEr is offline
Citaat:
Heb je gelast zonder beschermingsbril of teveel in ander fel licht of in de zon of wat dan ook gekeken?
In die periode dat ik het kreeg, heb ik even bij iemand gekeken die aan het lassen was. Maar dat was maar heel even... (herriner ik me ineens).

En als je naar de dokter gaat, moeten je ouders dan mee?
Oud 04-05-2004, 11:38
Verwijderd
Citaat:
PeTeRpEtEr schreef op 04-05-2004 @ 12:35 :
In die periode dat ik het kreeg, heb ik even bij iemand gekeken die aan het lassen was. Maar dat was maar heel even... (herriner ik me ineens).
Dat zou de oorzaak kunnen zijn (lasogen).

Citaat:
En als je naar de dokter gaat, moeten je ouders dan mee?
Voor zo ver ik weet niet.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 12:16
PeTeRpEtEr
PeTeRpEtEr is offline
Citaat:
Dat zou de oorzaak kunnen zijn (lasogen).
Maar als je er maar heel even in kijkt kun je dan al lasogen krijgen?
Oud 04-05-2004, 12:18
Verwijderd
Citaat:
PeTeRpEtEr schreef op 04-05-2004 @ 13:16 :
Maar als je er maar heel even in kijkt kun je dan al lasogen krijgen?
Ik ben geen arts.

Als je wilt weten wat het is (en als je het nu nog steeds hebt, dan lijkt me dat nogal verstandig), dan moet je langs je huisarts gaan. Meer kan ik er ook niet over zeggen.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 12:24
PeTeRpEtEr
PeTeRpEtEr is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 04-05-2004 @ 13:18 :
Ik ben geen arts.

Als je wilt weten wat het is (en als je het nu nog steeds hebt, dan lijkt me dat nogal verstandig), dan moet je langs je huisarts gaan. Meer kan ik er ook niet over zeggen.
Ik heb op google gekeken en er stond ergens dat je het al kon krijgen door een paar seconden in laslicht te kijken. Maar ik ga binnenkort wel naar de dokter of schoolarts.
Oud 04-05-2004, 12:31
Verwijderd
Citaat:
PeTeRpEtEr schreef op 04-05-2004 @ 13:24 :
Ik heb op google gekeken en er stond ergens dat je het al kon krijgen door een paar seconden in laslicht te kijken. Maar ik ga binnenkort wel naar de dokter of schoolarts.
Je hebt het nu meer dan een maand, volgens mij, ik dan idd maar heel binnenkort gaan (als in: binnen nu en het weekend), anders hoeft het straks misschien niet meer (zijn je ogen misschien blijvend beschadigd oid, ik weet niet of dat kan, maar goed). Waarom wacht je onnodig lang als je er last van hebt? Een dokter eet je echt niet op ofzo.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 12:33
Verwijderd
ik heb het ook een tijdje gehad, en dan ook soort van druk achter mn ogen. Maar bij mij gin ghet vanzelf weg, dus eigenlijk kan ik je niet ECHT helpen
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 12:40
PeTeRpEtEr
PeTeRpEtEr is offline
Kun je gewoon een afspraak maken en naar de dokter gaan (dat zonder je ouders)? Als dat kan ga ik meteen een afspraak maken.

Regels voor berichten