![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar je hebt dus niet gelast of in fel licht gekeken? Als je bang begint te worden, waarom bel je de dokter niet dan? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
@PeTeRpEtEr: Bel de dokter op als je je zo ongerust maakt. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Misschien heb je iets aan dit topic? Ik weet niet of het precies hetzelfde is, maar het klinkt wel zo als wat ik vaker zie
![]() http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=703611 |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
(Je had er toen immers ook al last van, toch?) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar kan het zo zijn dat het komt dat ik veel koffie drink (dit zal wel nergens op slaan hoor), want ik ben nog "maar" 14 jaar.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 09-04-2004 om 12:19. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het heeft niks met moe zijn of lang in de zon kijken te maken. Als je lang in de zon kijkt zie je inderdaad een vlek omdat het beeld van het zonlicht nog even op je netvlies blijft staan. maar dat heeft niks met Mouche Volantes te maken. |
![]() |
||
Citaat:
(Zoek verder anders ook eens op google op 'mouches volantes' of 'zwevende muggen', dan kun je precies lezen wat het is. Het heeft geloof ik iets te maken met krimpend glasvocht, en eiwitten die dan los gaan zweven in je glasvocht. Door het licht wat op je oog valt en door je glasvocht gaat zie je deze eiwitten dan vergroot op je netvlies, ze lijken dan een soort van zwevende muggen (vandaar de naam). ) Vooral tegen een witte achtergrond of als je naar de lucht kijkt vallen ze erg op. In de zomer kun je er meer last van hebben vanwege het licht in de zomer (ook bij bewolkt weer) en de zon, dan vallen ze meer op. Ze komen voor in verschillende verschijningsvormen: als een soort van groepje samengeklonterde doorzichtige belletjes (die heb ik zelf vaak), als zwarte vlekken (sinds een week of 2 heb ik ook zwarte vlekken erbij zitten), als sliertjes, als gekleurde puntjes enz. Het overeenkomstige tussen al deze verschijningsvormen van mouches volantes is dat ze langs komen zweven, en als je je ogen beweegt, dan keren ze terug op hun oorspronkelijke positie en beginnen weer opnieuw met hun 'weg'. En dan heb je ook nog iets anders, wat wel een 'soort van' mouches volantes is, maar dan toch een heel ander soort verschijningsvorm. Dit is dat je een soort van sluier in je oog hebt hangen als het ware. Je ziet dan continu een soort van 'testbeeld' als op TV, je weet wel, zo'n sneeuwbeeld. Alsof je continu door een soort sneeuwgordijntje loopt te kijken. Ik heb hier zelf last van. Dit valt vooral op tegen een witte of donkere achtergrond. Zodra het begint te schemeren en ik in huis geen lampen aan heb zie ik op de donkere plekken/ schaduwen in huis 'sneeuw'. En als het helemaal/ bijna donker is -als ik s'avonds in bed lig- zie ik echt heel veel 'sneeuw'. Het is bij mij nooit meer 'stil' 'egaal' donker. Het verschil met normale mouches volantes is dat dit 'sluiertje' over je hele beeld zit en zich min of meer statisch op 1 plek bevindt waar het dan krioelt. Het zijn niet 'maar een paar' dingetjes die voorbij komen vliegen, maar heel veel over je hele beeld en ze zitten dus wat stiller maar bewegen wel driftig. Je kan het in meer of mindere mate hebben. Heb je het in heel erge mate is het natuurlijk heel hinderlijk want dan zie je continu sneeuw. Ik heb het sinds mijn 14e en de laatste week lijkt het steeds erger te worden, waar ik dus wel van baal :-( Ik zie in het donker gewoon bijna niks behalve sneeuw. tis onschuldig verder geloof ik, net als mouches volantes, en ik geloof niet dat veel mensen van zo'n sluiertje last hebben...ik heb er zelf in ieder geval nog nooit iemand over gehoord behalve gister dan de huisarts (ik ben dus niet gek). Hmm, kweenie of mensen dit laatste herkennen? Of er hier misschien mensen zitten die hier last van hebben? Mijn mouches volantes lijken ook meer te worden, wat heel hinderlijk is. Sinds 2 weken dus een zwarte vlek erbij die af en toe langs komt zweven en ook veel sliertjes en andere dingen. Tja het wisselt per periode. Soms heb ik een dag bijna geen last van die zwarte vlek, en dan komt ie ineens weer langszeilen. Op zonnige dagen vallen ze verder ook meer op. En soms zijn het er gewoon minder dan een andere keer. t kan dus soms minder en soms meer zijn dan een andere keer. Laatst gewijzigd op 10-04-2004 om 20:56. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Zelf heb ik dus ook van beide dingen last: 'gewone' mouches volantes en zo'n 'sneeuwgordijn'. Ik ben 5 jaar jaar geleden eens naar de oogarts geweest vanwege oogklachten (onder andere dit 'sneeuwgordijn', maar ook vanwege dat ik niet meer tegen licht kon/kan en dingen die stilstaan zag/zie bewegen etc.) en die concludeerde toen dat hij niks ernstigs zag, alleen dat ik wat meer mouches volantes had dan gemiddeld. Ik voelde me toen onbegrepen omdat dat dat 'testbeeld' niet helemaal verklaarde (en mijn andere klachten ook niet). Heb hier dus nog 5 jaar (in totaal al 8 jaar) mee rondgelopen. Gister naar een huisarts geweest die ook bevoegd was om mijn ogen te bekijken (vanwege weer andere oogklachten) en die zei dat ze een soort van 'sluier' in mijn oog zag, rechts iets meer dan links (maar dat heb ik niet door, het lijkt in beide ogen even erg te zijn). Het is dus een soort van mouches volantes, maar dan anders volgens haar. Eindelijk dus de bevestiging dat het er wel degelijk is en dat het dus iets anders is dan 'normale' mouches volantes -ik ben dus niet gek-! Mijn lichtgevoeligheid werd gister ook verklaard, de rest van mijn oogklachten is niks lichamelijks aan te vinden maarja. Oja, ik heb er dus ook last van bij een witte achtergrond, ook bij het lezen. Er krioelen continu dingetjes tussen de regels door een beetje -laatste dagen is het erger geworden waardoor ik nu nog moeilijker lees-. Als ik nu de half-schemerige kamer rondkijk en naar mijn broertjes hoofd kijk die op de bank zit zie ik ook sneeuw voor zijn hoofd zweven. 'k zie hier overal sneeuw. tja of het bij jouw erger gaat worden kan ik niet zeggen. Ik denk dat het wel mee zal vallen hoor. k zou me er niet te druk om maken. Tis in ieder geval onschuldig, je wordt er niet blind van en die dingen die ik noem zul je ook niet krijgen want dat komt bij mij door iets anders (psychisch denk ik en door een zonsverduistering) ![]() Ik kreeg het van de ene op de andere dag nadat ik zo dom was in een zonsverduistering te kijken -zonder beschermende brilletjes e.d. want daar wist ik toen nog niks van- op mijn 14e. Maar dat is meer toeval denk ik. Het zal wel net een soort 'trigger' zijn geweest die ervoor gezorgd heeft dat het toen kwam opzetten. Normaal gesproken hoeft het niet door iets ernstigs te komen geloof ik hoor. Je kan het gewoon krijgen denk ik. Bij mij was het 8 jaar lang niet erger of minder erg geworden, tot een paar dagen geleden dan. Nou moet ik wel zeggen dat ik afgelopen weken erg in de stress heb gezeten omdat ik bang was dat mijn ogen ineens heel erg achteruit gingen (ik zag ineens nog maar een deel van wat ik normaal zie) en door stress kan het misschien wel (tijdelijk?) erger zijn geworden. En omdat ik al weken met mn ogen bezig ben valt het nu misschien ook meer op. Bovendien lijken mijn mouches volantes meer/erger te worden, waardoor ik nu mouches volantes en gordijn door elkaar heen zie denk ik. |
![]() |
||
Citaat:
Lees even hieronder maar, dan zie wat een netvliesloslatings'gordijn' is. Als je van de ene op de andere dag heeeeeeeel veel last krijgt van -'normale' geloof ik- mouches volantes dan KAN dat inderdaad een teken zijn van netvliesloslating (geloof ik). Maar het is natuurlijk logisch dat je, als het na een lange tijd eindelijk de eerste zonnige lentedag is, je ineens meer mouches volantes (denkt) te gaat zien omdat die bij meer zomers licht nu eenmaal meer opvallen. Als je netvlies los begint te raken is het eerste wat je merkt een zwart of donker gebied ergens in het gezichtsveld, meestal aan de zijkant (boven, onder, rechts of links opzij). Naarmate de netvliesloslating vordert (kan dagen of weken duren dus gaat soms langzaam) wordt deze donkere vlek/ gedeelte groter en breidt zich uit naar het midden. Het kan zo lijken alsof er een gordijn (!! ander gordijn dus dan wat ik zie, je ziet dan ook echt minder....want je netvlies zakt weg..ik zie niet zozeer minder maar kijk gewoon ergens doorheen..waardoor ik dingen wel moeilijker kan zien overigens maar das anders) naar beneden zakt, of van links naar rechts gaat (langzaamaan). Ook kunnen lichtsflitsen worden gezien. Een netvliesloslating moet behandeld worden, zo snel mogelijk. Dan heb je ook nog een glasvochtloslating (=iets anders dan een netvliesloslating, minder ernstig als netvliesloslating). Als je al mouches volantes ziet, merk je als je een glasvochtloslating hebt, dat ze toenemen en duidelijker worden. Ook kan er een vrij grote bewegende vlek ontstaan, meestal 1 per oog. Deze beweegt net als mouches volantes mee met je kijken naar links of rechts, maar langzamer als bij een normale mouches volantes. Ook worden er soms lichtflitsen waargenomen (niet altijd). tis vergelijkbaar met het zien van sterretjes na een stomp op het oog. Een glasvochtloslating heeft geen behandeling nodig, je blijft verder ook gewoon goed zien. Ik zou me niet teveel zorgen maken hoor ![]() Ga anders eens naar de dokter. Niet dat het volgens mij nodig is, maar deze kan dan bevestigen dat het mouches volantes of zo'n sneeuwgordijn is. Dan weet je zeker wat het is en dat het niet ernstig is en hoef je je geen grote zorgen meer te maken. Kun je je tijd weer besteden aan leuke en nuttigere dingen dan je hierover zorgen te maken ![]() Gewoon ter geruststelling en om het te kunnen laten rusten dus. Laatst gewijzigd op 10-04-2004 om 21:46. |
![]() |
|
![]() |
Ik maak me nu niet meer zorgen over netvliesontlasting, want ik zie nergens een zwarte gebied/vlek. Alleen vind ik hetr raar dat het ineens zomaar komt opzetten. En zie ik ook als ik ergens naar kijk (muur, lucht en iets waar licht op shijnt) heel even een afdruk maar dat is niet iets ergs denk ik. En nog bedankt voor de reacties !
![]() ![]() ![]()
Laatst gewijzigd op 11-04-2004 om 06:19. |
![]() |
||
Citaat:
t was er dus ook 'zomaar', en ook op mijn 14e al. Ik heb het ook overal waar ik kijk. Maar in schemer/ donker wordt het wel erger/ valt het meer op. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En als je naar de dokter gaat, moeten je ouders dan mee?
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als je wilt weten wat het is (en als je het nu nog steeds hebt, dan lijkt me dat nogal verstandig), dan moet je langs je huisarts gaan. Meer kan ik er ook niet over zeggen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
|