hey.
ik heb met anw een stencil opdrachten gekregen en nu zijn er redelijk veel vragen waarik niet uitkomen. Zouden jullie me willen helpen?
1.Beredeneer de beweging van de maan om de aarde, van de aarde om haar eigen as en van de aarde om de zon(linksom of rechtsom) aan de hand van de schijngestalten van de maan( Nieuwe maan,Eerste kwartier, Volle maan, Laatste kwartier, de opkomst en ondergang van de zon en het verschil zonnedag-sterrendag.(De zon staat na 24uur en 0 minuten weer op zijn hoogste stand, sterren staan na 23 uur en 56 minuten weer op hetzelfde punt.
2.We zien de maan altijd vanaf dezelfde kant van de aarde. Draait de maan om zijn as? Wat is de eventuele omlooptijd om zijn eigen as?
3.De afstand van sterren is te berekenen met behulp van de parallaxmethode en de afstand aarde zon(1 Astronomische Eenheid(1AE)=150miljoen km.) Leg uit hoe deze methode werkt.
1.Naast de parallax-methode wordt ook het Doppler-effect gebruikt om gegevens over sterren te krijgen, met name over de beweging. Hoe heeft men het Doppler-effect gebruikt om aan te tonenen dat het heelal zich uitdijt? Welk gebruik maakt me hier van spectraallijnen?
2.Staat de zon altijd in het zuiden op een plaats op het noordelijk halfrond?
3.Waarom is de draaiing rond een ander voorwerp de basis van alle bewegingn in het zonnestelsel?
Bedankt