Advertentie | |
|
![]() |
||||
Citaat:
9.99 - 9 = 0.99 toch? Citaat:
s=a+a^2+a^3+a^4... s-a=a^2+a^3+a^4+a^5+... Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Kan iemand me uitleggen hoe je priemgetallen berekent? (er is een manier die niet op 'proberen' gebaseerd is toch?)
|
![]() |
Choky: In mijn ogen was het in elk geval zo logisch/simpel als het maar kon.
Wel grappig zoals Joël mij 3 keer foutief verbeterd. Ik geef die jongen 2 bewijzen en dan nog wil hij er niet aan geloven. (Waarschijnlijk omdat het tegen zijn intuitie is.) Maar ik wil nog wel even met hem doorlopen wat hij niet begrepen heeft. 1e: Als je 0.999... (en dan oneindig veel negens) met 10 vermenigvuldigt staat er 9.999... (en dan oneindig veel negens). Als je er dan 9 vanaf haalt, staat er gewoon weer 0.999...(en dan oneindig veel negens) Volgens mij is hier geen speld tussen te krijgen. 2e: Als je de som s = a + a^2 + a^3 + a^4 + ... (en dat oneindig ver door) met een a vermenigvuldigt, betekent dit dat je elke term met een a moet vermenigvuldigen. Dus: as = a^2 + a^3 + a^4 + a^5 + ... (en dat oneindig ver door) 3e: En dit vind ik vervelend. Ik verbeter iemand pas als ik bijna 100% zeker weet dat ik gelijk heb. Als ik het niet begrepen heb zeg ik: 'Ik heb het niet begrepen.' Dat 0.111... (en dan oneindig veel 1'en) gelijk is aan 1/9 heb ik daar vlak voor aangetoond. Je schrijft: 'Elke waarde die begint met 0,9.... is <> 1' Dat is hartstikke leuk allemaal maar waar baseer je dat op? Er zijn net twee bewijzen gegeven die het tegendeel bewijzen. Ik vrees dat je stelling nergens op gegrond is en deze is derhalve niet serieus te nemen.
||
![]() |
Citaat:
Definitie: Een getal is priem dan en slechts dan als het getal alleen deelbaar is door 1 en zichzelf. Stelling: Een getal a is priem dan en slechts dan als het getal door geen enkel van de voorgaande priemgetallen deelbaar is(Je hoeft eigenlijk alleen de priemen tot Sqrt[a] te bekijken maar okee). Bewijs: Elk getal a bestaat uit een product van priemgetallen. Om te kijken of een getal b deelbaar is door alle a<b wil je dus kijken of deze a en b gemeenschappelijke factoren hebben. Dit zijn precies de priemgetallen. Dus je hoeft alleen de priemgetallen op deelbaarheid te controleren. Stelling(Euclides): Er zijn oneindig veel priemgetallen. Bewijs: Neem de eerste N priemgetallen en vermenigvuldig deze met elkaar. Tel er 1 bij op en je hebt een getal dat niet meer deelbaar is door alle voorgaande priemgetallen en dus zelf priem is. Dit kun je voor alle N doen, dus er zal steeds weer een nieuw priemgetal bestaan.(QED) En hier heb je meteen je methode. Maak eerst een array met alle priemgetallen onder een bepaalde N. Vermenigvuldig ze met elkaar en tel er 1 bij op. Ik heb wel eens een programmatje een paar uur aan laten staan. Je krijgt er enorme priemgetallen uit. Ik ben op het moment een mersenne priemgetal aan het uitrekenen (www.mersenne.org) van meer dan 10.000.000 decimalen. Ik ben op 8.75 %. Dat raad ik jullie ook aan als jullie je idle time nog niet gebruiken.
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Immers is 9 + 0,999999... de optelling van 2 getallen en komt daar dus 9,999999 uit. Wat dan weer gelijk is aan 10. Nog iets: 1 - 0,99999.... (deze noem ik ff a) a is dus: 0,00000000..... 1/2 * a = 0,0000000000...../2 Een oneindig repeterende reeks nullen door 2 delen? ahjah....
||
Citaat:
|
![]() |
Joël: AAaarrcchh! Je snapt het gewoon nog steeds niet. Als links niet hetzelfde staat als rechts mag er natuurlijk geen gelijkteken staan. Maar DAT is nou juist wat we bewezen hebben. Je klaagt erover dat ik het woord oneindig gebruik; denk je dat ik dat graag doe? Maar omdat jij de notatie van 0.999... niet kent moet ik een woord gaan gebruiken(oneindig) dat jij wel kent. Okee, je wilt geen paradoxale woorden? Jij je zin. Hier krijg je het bewijs in een taal die wel goed gedefinieerd is:
Laat a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]()
|
![]() |
/me is akkoord met choky en albetro
ik ga der nie verder op in gaan..zij hebben al meeeer dan hun best gedaan het duidelijk te maken btw: er is iets mis met choky: ze gebruikt het woord "harstikke" ! -ofwel heb ik me mislezen omdat het snel moest gaan-
||
![]() |
Citaat:
Als dit voor 0,9999enz ook op gaat is dat dus gelijk aan één.
||
Citaat:
Dat klinkt opzich nog wel logisch, ja...
|
|