Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() als ik sommige op onze school dingen in de rekenmachine zie programmeren... geen flauw idee waar dat over gaat. Maar info d'r inzetten kan ik nog wel ![]() |
![]() |
|
Maar je mag op je wiskunde-examen toch niet zeggen bij bijvoorbeeld het uitrekenen van snijpunten: plotten (y1=... en y2=...) calc, intersect en dan het antwoord? Je moet er wel altijd een berekening bij hebben, of niet?
Volgens mij controleren je bij mij op school wel alle GR, en binasboekjes krijgen wij altijd van de school, je eigen mag je niet gebruiken (geldt ook voor biodata). Bovendien heb je er vaak toch maar weinig aan en als je gepakt wordt kan je je hele diploma wel vergeten, dan heb ik liever een vraagje fout. |
![]() |
||
Citaat:
Vorig jaar mochten we hem gebruiken bij wiskunde, natuurkunde en scheikunde. Dit jaar is er iig economiet bijgekomen, voor M&O weet ik het niet. Maar deze dingen zijn ook na te zoeken op het internet of in het examenregelement watje als het goed is van school krijgt. Ik had er zelf verschillende programma's in staan. Een aantal zelf gemaakt en een aantal van een vriend gekregen. (hij had ze zelf gemaakt, hele mooie programma's die echt een aanvulling op binas en de formulekaart waren, ik heb ze nog steeds en gebruik ze nu nog wel eens ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
En met dat plotten mag je alleen als antwoord gebruiken als ze vragen 'Bepaal...' of 'Laat zien...' geloof ik. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Eerst aangeven dat je het met de grafische rekenmachine hebt uitgerekend: GR. Dan [Math] --> [Ncr] --> Ncr(4,2) = (een voorbeeldje van hoe je het zou kunnen doen). En bij plotten moet je dus ook duidelijk aangeven wat je onder y1= hebt gezet en hoe je schermindeling is (dus xMin en xMax enzo)
||
Citaat:
![]() maar je kan idd spelletjes spelen met je GR. Mits je die er natuurlijk eerst op hebben gezet, want ze zitten niet standaard op je GR.
|
Een lerares bij mij op school zegt; de mensen die de examens maken weten dat je dingen in je rekenmachiene kunt zetten, en dat dat ook gebeurd, daar houden ze rekening mee met het maken van de examens. Dus maak daar gewoon gebruik van, en zet er zoveel mogelijk in.
Maar het kan best zijn dat ze straks vlak voor het examen zeggen dat het helemaal niet mag. Leraren bij mij op school veranderen nog wel eens van mening..... dus zeker weet ik het niet.
||
Citaat:
Maar bij wiskunde wordt meestal om een exact antwoord gevraagd, en als het antwoord 1/2pi of wortel 3 is, heb je er niets aan om het grafisch-numeriek (met de GR) op te lossen, want dan krijg je een getal in decimalen. Een exact antwoord krijg je alleen door algebraïsch op te lossen... |
![]() |
|
![]() |
ook als je een exact antwoord moet hebben kun je de grm gebruiken hoor. Bijvoorbeeld bij goniometrie krijg je wel eens een heel raar antwoord. Doe dan gewoon kwadrateren en dan kan er bijvoorbeeld 0,75 uitkomen. Dan is de uitkomst dus sqrt 0,75 dus 0,5sqrt3.
Of deel door pi komt er 0,5 uit dan weet je dat het antwoord 0,5pi is en zo kun je dat wel vaker doen. Bij goniometrie moet je altijd controleren op de wortel3 of de pi. Bij vergelijkingen gebruik ik hem meestal niet,tenzij er staat in decimalen. Anders los ik hem algebraisch op. Btw de grm is bij de vakken wiskunde, natuurkunde en scheikunde en dit jaar ook bij economie toegestaan. Bij biologie mag je GEEN grm genruiken en bij de andere vakken dus ook niet. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
@Chloe Siere Dat mag niet omdat het antwoord dan niet exact is, en omdat je dan niet de wiskunde toepast die je hebt geleerd! Een grafiekje plotten op de GR kan iedereen, maar je moet het in principe ook zonder GR kunnen, want dáár gaat het om bij wiskunde. Ik zou het toch nog maar eens aan je docent wiskunde vragen.... Bij natuurkunde en scheikunde mag je uiteraard wel afronden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Over die programma's: ik heb begrepen dat het eerst wel zo was, dat de GR gewist werd of dat je het risico liep dat hij gecontroleerd werd, maar dat de regels daarvoor dit jaar zijn veranderd: de GR is jóuw eigendom dus mogen ze die niet wissen of controleren. Zo heb ik het gehoord.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Regel: Het is niet nodig dat het geheugen van een grafische rekenmachine wordt gewist voor de aanvang van een zitting van het centraal examen. Echter: Er zijn machines waar later ook andere programma's in geladen kunnen worden, bij voorbeeld programma's voor computeralgebra. Een apparaat dat met deze programmatuur is uitgerust, mag op het centraal examen niet worden gebruikt. Dat wil zeggen dat dat het gebruik van dergelijke programma's op het c.e. niet is toegestaan Laatst gewijzigd op 29-03-2004 om 17:51. |
![]() |
|
Ons is verteld dat wij optimaal gebruik mogen maken vn onze GR bij alle vakken waar je een rekenmachiene nodig hebt. Onze wiskunde leraar ontrestreepte ook nog eens dat het handig is om progammatjes met informatie te maken omdat ook dat niet als verboden beschreven stond.
||
Citaat:
![]() Iemand enig idee welke formules daar allemaal op staan? De kettingregel enzo? Dat zou wel handig zijn!
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
@Nienie: Leg mij eens even uit waarom dat niet exact is? Exacter kan haast niet namelijk. Verder weet ik zeker dat wij de handelingen van de GR gewoon mogen gebruiken om tot ons antwoord te komen, behálve als er staat 'los algebraïsch op'. |
![]() |
|
Wat ik heb gehoord is dat je de GR helemaal vol mag zetten met van alles en nog wat
![]() Je mag hem alleen niet gebruiken, als in de vraagstelling staat dat je exact of algebraïsch moet oplossen of berekenen.
||
Citaat:
Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld wortels, (natuurlijk) logaritme, breuken (altijd streepbreuken bij exact), en e-machten. En zoals ik al eerder zei, je doet geen wiskunde meer als je alles met de GR oplost. In de examenbundel (de examens dus) staat het overigens zo aangegeven: "Bereken in twee/drie/enz. decimalen nauwkeurig" of "Bereken grafisch-numeriek" wil zeggen dat je het met de GR mag oplossen. "Bereken exact" of "Bereken algebraïsch" wil zeggen dat je het algebraïsch moet oplossen en dan ook het exacte, niet-afgeronde antwoord moet geven. @Balance De kettingregel op de formulekaart? ![]() Op de formulekaart staan o.a. regels voor machten en logaritmen, somformules voor rijen, regels voor differentiëren en integreren (maar niet de kettingregel), een aantal omrekeningen in de goniometrie, parameterkrommen en een groot aantal stellingen uit de meetkunde. Laatst gewijzigd op 30-03-2004 om 13:21. |
![]() |
||
Citaat:
Ik heb zelf een programma gemaakt wat een aanvulling is op de formulekaart. Echt super handig ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En wij hebben ook nog nooit met zo'n formulekaart gewerkt, dus ik had ook geen idee wat er op zou staan. We moeten altijd alles uit ons hoofd leren wat er in resulteerd dat alles in m'n GR staat ![]()
|
Wij mogen de GR alleen bij wiskunde gebruiken, en dan mag je dr van alles inzetten. Maar we krijgen bij wiskunde ook nog een formule-kaart, waar alle formules opstaan, die mag je gewoon bij het examen houden.
Mogen jullie de GR wel bij eco en andere vakken houden? dat zou namelijk niet fair zijn! |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
|
|
![]() |