Dit is simpel te verklaren vanuit de rol van verliefdheid in het 'proces'. Als je iemand leuk vindt, wil je graag bij die persoon zijn, er dingen mee doen, seks mee hebben, gewoon alles. Maar zodra je idd op het punt staat er iets mee te krijgen, of je hebt er iets mee, dan is de spanning weg. Het 'mysterieuze' is weg, de ander heeft geen geheimen meer voor je. Dat is denk ik één van de meest plausibele verklaringen. Ik merk zelf ook dat als ik verliefd op iemand ben, en ik 'heb' die persoon, dat de spanning er dan toch af is.
Verder is het zo dat je pas weet wat je mist op het moment dat je het niet meer hebt. Als jij geen vriend hebt, dan is single zijn de 'standaardsituatie'. Als je dan op het punt staat een vriend te krijgen, verandert de situatie in positieve zin. Dat is goed. Maar zodra je hem hebt, wordt die nieuwe situatie de standaardsituatie en valt het niet meer op hoe blij je met hem bent, júist omdat het gewoon zo ís. Als het dan echter uitgaan, verandert de situatie in negatieven zin, zodat je je weer klote voelt, terwijl je éigenlijk weer in precies dezelfde situatie bent als eerst.
|