Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-09-2002, 22:54
twiety
twiety is offline
http://nu.nl/document?n=62206

CDA, LPF en VVD willen meer boeven in één cel

Uitgegeven: 12-9-2002 20:35

DEN HAAG (ANP) - De coalitiepartijen CDA, LPF en VVD willen dat er meerdere veroordeelden in één cel kunnen worden gezet. Het CDA zal minister Donner van Justitie binnenkort vragen dat mogelijk te maken en het steeds nijpender cellentekort op te lossen. VVD en LPF steunen het plan.

Volgens CDA-Kamerlid Rietkerk zullen dit jaar naar verwachting 4000 gedetineerden naar huis worden gestuurd voor ze hun straf er op hebben zitten. Hij vindt dit onaanvaardbaar. Kortgestraften (enkele weken tot enkele maanden) en illegalen en vreemdelingen kunnen wat hem betreft in één cel.

Het opsluiten van meerdere veroordeelden in één cel is al jarenlang onderwerp van politieke discussie. Onder paars was er onvoldoende draagvlak voor, omdat de linkse meerderheid in de Kamer er tegen was. Gevangenen hebben ook recht op privacy, luidde het argument.

Enkel bed vervangen door stapelbed

"Privacy moet ondergeschikt zijn aan het feit dat iemand zijn straf moet uitzitten," vindt VVD-Kamerlid Cornielje. "Privacy kan niet altijd maar de doorslag geven. Dat is een dooddoener. Mensen in een verpleeghuis willen ook liever een kamer alleen," vult LPF-Kamerlid Schonewille aan. De fracties zijn wel van mening dat meerdere veroordeelden niet in hele kleine ruimtes mogen zitten. Om twee of meer gevangenen in één cel te plaatsen, is verandering van de wet noodzakelijk. Daarnaast moeten gevangenissen worden aangepast. "In sommige gebouwen kan het direct . Dan vervang je een enkel bed door een stapelbed en ben je klaar," aldus Rietkerk.

CDA, LPF en VVD willen ook uitbreiding van het elektronisch toezicht, waarbij daders thuis onder voortdurend toezicht staan. Het kabinet heeft al aangekondigd met plannen te komen om het cellentekort op te lossen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-09-2002, 22:55
twiety
twiety is offline
BRAVO! HOERA! Hier pleit ik al jaaaaaaren voor!!!!
Nogmaals....lang leve het kabinet!!! Ik ben er echt blij mee! (En niet alleen hierom, maar voor diegenen die me kennen moge dit duidelijk zijn).

O ja, uiteraard, als nieuw topic is de vraag: Wat vinden jullie hiervan?
Met citaat reageren
Oud 13-09-2002, 00:01
Verwijderd
Ik vind dat meerdere gedetineerden op één cel wel mogelijk moet zijn. Echter, er moet dan vantevoren wel enige overweging plaatsvinden over de manier waarop en de hoedanigheid waarin gedetineerden geplaatst worden. Dit teneinde ruzies en vechtpartijen op cellen te vermijden, alsmede het risico dat 'kleine' boefjes in de cel door 'grote' boeven worden 'opgeleid'.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2002, 08:47
UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Dan mogen ze wel heel goed toezicht houden, om vechtpartijen, verkrachtingen, en het opleiden (wat nare man al zei) van kleine criminelen te voorkomen. Dat houd dus in, dat je helemaal geen privacy meer over houd. Dat je het nou met zn tweeen moet delen, okee, maar het houd dus ook in dat deze mensen dag en nacht bekeken (zouden) moeten worden. Ach ja, weer extra arbeidsplaatsen

Hopelijk dus alleen bij kleine crimineeltjes, en alleen bij korte straffen. Dan heb ik er niks op tegen.
Oud 13-09-2002, 10:55
autodropje
autodropje is offline
ze doen hun best maar...
Oud 13-09-2002, 12:41
Balance
Balance is offline
wel zelfde soort delict bij elkaar en zelfde zwaarte van het delict.
dat zal best moeilijk zijn, maar in het geval van bolletjesslikkers bijv. is dat best te doen.
Oud 13-09-2002, 13:06
Carpe Diem
Carpe Diem is offline
Citaat:
nare man schreef:
Ik vind dat meerdere gedetineerden op één cel wel mogelijk moet zijn. Echter, er moet dan vantevoren wel enige overweging plaatsvinden over de manier waarop en de hoedanigheid waarin gedetineerden geplaatst worden. Dit teneinde ruzies en vechtpartijen op cellen te vermijden, alsmede het risico dat 'kleine' boefjes in de cel door 'grote' boeven worden 'opgeleid'.
Beter kon ik het niet zeggen
Oud 13-09-2002, 15:44
a little vague
a little vague is offline
Eigenlijk ben ik hier natuurlijk tegen, maar goed, als het cellentekort hierdoor wordt opgelost...

Zolang ze, zoals hiervoor al gezegd, maar heel zorgvuldig overwegen welke mensen geschikt zijn om bij een ander in de cel te zitten en bij wie...
Oud 13-09-2002, 20:48
2D
2D is offline
Goed ik ben voor dat meer mensen in 1 cel komen, omdat dit dan het cellentekort oplost. Ik vind het gewoon onzin dat criminelen nu gewoon vrij worden gelaten, omdat er geen cellen meer zijn.

Meer mensen in 1 cel is ook al gebruikelijk in Belgie en daar heeft het geen problemen opgeleverd, dus dat zal waarschijnlijk hier ook wel goed gaan.
Oud 15-09-2002, 17:48
NN
NN is offline
Nu men met de uitspraak in de zaak van Volkert van der G. heeft besloten dat permanent cameratoezicht is toegestaan is het toch al gedaan met de privacy van de arrestant. Dus dan kan meerdere mensen in één cel er ook nog wel bij......

Gevangen zijn toch ook mensen, hebben zij geen enkel recht op een plekje helemaal voor hen zelf alleen?
Met citaat reageren
Oud 16-09-2002, 10:24
Diablos
Diablos is offline
Citaat:
NN schreef:
Gevangen zijn toch ook mensen, hebben zij geen enkel recht op een plekje helemaal voor hen zelf alleen?
hangt er van af wat ze hebben misdaan, ik vind dat sommige criminelen geen enkel recht meer verdienen.

en wat een gezeik over meerdere criminelen op een cel, in sommige landen zitten ze wel met 20 man in een cel. en nu hoeft dat natuurlijk ook weer niet maar 2 man op een cel is toch geen probleem.. ik hoorde zelfs criminelen zeggen dat ze het eigenlijk best goed vonden want dan was het wat gezelliger.. dus geen gezeur gewoon doen.
Oud 16-09-2002, 12:14
Verwijderd
lijkt me niet prettig als je bewaker bent in een gevangenis..sta je in je eentje tegenover 2 man
Met citaat reageren
Oud 16-09-2002, 15:42
arrebar
arrebar is offline
dit is zeker zon plan om de uitzendrechten van volkert van de graaf duurder te maken
zorgen dat het een soort big brother word met nog zon zware crimineel,
en nu maar hopen dat sbs 6 genoeg geld bied om het begrotingstekort te dichten
Oud 16-09-2002, 18:38
TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
Milk schreef:
lijkt me niet prettig als je bewaker bent in een gevangenis..sta je in je eentje tegenover 2 man
De bewakers gaan al nooit alleen met 1 gevangenen om. Ik ben voor de harde aanpak, gewoon de knuppel er overheen.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2002, 18:45
Verwijderd
Citaat:
TefnachT schreef:
De bewakers gaan al nooit alleen met 1 gevangenen om. Ik ben voor de harde aanpak, gewoon de knuppel er overheen.
ik heb het uit het nieuwd hoor.. of is het journaal ook al een roddelblad?
Met citaat reageren
Oud 22-09-2002, 18:49
UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
TefnachT schreef:
jaaa, gaan we bij jou ook doen als je aan het wildplassen bent, of een kauwgompje op straat uitspuugt
Oud 22-09-2002, 18:59
krijgdepleuris
krijgdepleuris is offline
Citaat:
NN schreef:
nee, hadden ze maar niet een misdaad moeten begaan, jammer voor ze. Als je graag privacy wil ga je maar lekker thuis zitten niks doen ipv de wet overtreden.
Oud 23-09-2002, 03:15
twiety
twiety is offline
Citaat:
NN schreef:
Natuurlijk wel. Zo gauw als ziekenhuizen, bejaarden- , verpleeg- en verzorgtehuizen dat voor hun bewoners kunnen doen en iedereen ook nog zitplaats heeft in de trein (+privatisering terugdraaien), dan kan er aan geld worden gedacht voor anderen als dat er dan nog is, en dan is het nog even dubben of dan eerst de gevangenen (met name legale Nederlanders) aan de beurt moeten komen of buitenlanders in nood.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2002, 18:50
Milayo
Milayo is offline
Ik vind het absoluut een peuke idee. Gewoon dat tuig opsluiten desnoods met z'n tweeen,drien, viere , gewoon naar nodzaak. Ik vind het vreemd dat er zo moeilijk over gedaan wordt. Zoals al eerder gezegd is worden er in andere landen veel meer boeven in een cel gedumpt. Zelfs onze Zuiderburen, de Belgen , doen het.
Het tegenargument van privacy vind ik kolder ; mensen die de wet overtreden die hebben hun recht op privacy simpelweg verknalt.
Het is toch belachelijk dat wetovertreders naar huis gestuurd moeten worden wegens het cellen tekort. De Nederlandse samenleving die genoeg heeft van al die criminelen die moet niet nog eens geconfronteerd worden met die vervuilers.
Het belang en de veiligheid van de samenleving weegt voor mij zwaarder dan de privacy van criminelen.
Desnoods droppen we op enkele afgelegen plaatsen in het land een paar hokken neer en dumpen we daar 't schorem in . De bouw, de toezich , de bewaking; dat is alleen maar arbeid. Hierdoor komen tal van arbeidsplaatsen vrij.

milayo
Oud 23-09-2002, 19:00
TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
Milk schreef:
ik heb het uit het nieuwd hoor.. of is het journaal ook al een roddelblad?
Het is een feit dat 1 gevangenen door minimaal 2 bewakers moet worden behandeld.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2002, 19:47
Boogie
Boogie is offline
Ik vind het een schending van de mensenrechten en de privacy.
Oud 23-09-2002, 20:00
Milayo
Milayo is offline
Waarom vind jij dat ,geef een aantal argumenten en bovendien dat recht vind jij belangrijker dan de veiligheid van onze spullen en onze eigen levens. Want we sturen boeven nu de straat weer op en wie weet dat ze zich nog eens vergrijpen aan een delict.
Oud 23-09-2002, 21:02
autodropje
autodropje is offline
In pricipe vind ik het wel kunnen, maar wie zet je bij wie?

als je dezelfde misdaad bij elkaar zet kunnen ze van elkaar leren, doe je dat niet, heb je kans dat iemand die voor een lichtere misdaad zit aangezet wordt tot een zwaardere.
Oud 24-09-2002, 19:31
Milayo
Milayo is offline
Ja het lijkt me inderdaad ook niet verstandig om een gestoorde seriemoordenaar in een cel te stoppen met een autodief, maar een juiste en weloverwogen plaatsing moet mogelijk zijn.
Maar het argument dat ze erger uit de gevangenis komen,omdat ze in contact komen met andere toppers vind ik echt onzin, want het moment dat ze vrijkomen leven ze in het circuit van slechterikken en dan is de kans tot beinvloeding veel groter dus we hoeven echt niet bang te zijn dat het na de strafzitting nog zwaardere jongens worden dan dat ze al zijn.
En zeker niet als ze gewoon een beetje redelijk gesplits worden.

Milayo
Oud 24-09-2002, 20:29
twiety
twiety is offline
Bovendien is het nu meestal al zo dat (volgens mij meestal bij straffen voor een langere tijd) er wordt gewerkt volgens het opendeursysteem: binnen hun vleugel kunnen de gevangenen vrij bij elkaar op de cel gaan (zou kunnen dat dat alleen overdag is). Dus contact hebben ze toch wel met elkaar en volgens mij zitten nu de plegers van de zwaardere misdrijven in een andere vleugel dan de plegers van de minder zware misdrijven.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-09-2002, 20:57
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
twiety schreef:
Natuurlijk wel. Zo gauw als ziekenhuizen, bejaarden- , verpleeg- en verzorgtehuizen dat voor hun bewoners kunnen doen en iedereen ook nog zitplaats heeft in de trein (+privatisering terugdraaien), dan kan er aan geld worden gedacht voor anderen als dat er dan nog is, en dan is het nog even dubben of dan eerst de gevangenen (met name legale Nederlanders) aan de beurt moeten komen of buitenlanders in nood.
Precies. Ik heb van de zomer in een verpleeghuis gewerkt en men lag daar met z'n zessen op een kamer.
Ik ben er wel voor om allen 2 'lichtere' dan bij elkaar te zetten. Nare man heeft wat dat betreft gelijk.
Oud 24-09-2002, 22:17
Joepie
Joepie is offline
Citaat:
nare man schreef:
En waarom moeten we zo "zachtjes" zijn ?

Ze doen maar wat ze niet laten kunnen. Ze zitten er immers niet voor niets.
In dit land zijn we al tientallen jaren véél te bezorgd om het lot van criminelen. Deze lieden worden in de watten gelegd en hebben alles beschikbaar, inclusief een legertje "hulpverleners" waar de eerste de beste kliniek voor zieke mensen trots op zou zijn. . De vergelijking met een hotel gaat wel degelijk op.
Te gek voor woorden.
Deze lieden hebben er zélf voor gekozen om in de fout te gaan dus moeten ze ook maar de gevolgen daarvan dragen.

En kom nu niet aan met de bekende uitspraken dat de gevangenis de boeven nóg slechter maakt.
De Nederlandse, softe aanpak, heeft nog NOOIT bewezen dat de criminaliteit minder wordt als we deze lieden met zijden handschoentjes aanpakken.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2002, 22:27
twiety
twiety is offline
Citaat:
ieke schreef:
Precies. Ik heb van de zomer in een verpleeghuis gewerkt en men lag daar met z'n zessen op een kamer.
Ik ben er wel voor om allen 2 'lichtere' dan bij elkaar te zetten. Nare man heeft wat dat betreft gelijk.
Dat in ieder geval. Maar er mag van mij ook wel gekeken worden naar 2 'zwaardere' bij elkaar. Al zul je hier wel goed moeten selecteren (even aangenomen dat je niet zoals ik graag zou zien moordenaars de doodstraf geeft volgen enkele voorbeelden): Een serie- of lustmoordenaar niet bij een moordenaar die de minnaar van zijn vrouw heeft vermoord, een kindermoordenaar niet bij een moordenaar die een pedosexueel heeft vermoord, een verkrachter of mishandelaar niet bij een moordenaar of terrorist, etc.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2002, 21:06
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
twiety schreef:
Dat in ieder geval. Maar er mag van mij ook wel gekeken worden naar 2 'zwaardere' bij elkaar. Al zul je hier wel goed moeten selecteren (even aangenomen dat je niet zoals ik graag zou zien moordenaars de doodstraf geeft volgen enkele voorbeelden): Een serie- of lustmoordenaar niet bij een moordenaar die de minnaar van zijn vrouw heeft vermoord, een kindermoordenaar niet bij een moordenaar die een pedosexueel heeft vermoord, een verkrachter of mishandelaar niet bij een moordenaar of terrorist, etc.
Lijkt me dat je zeker goed moet selecteren bij allebij.
Reageren

Regels voor berichten