Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-05-2004, 14:49
Michael_oud
Michael_oud is offline
kan iemand mij misschien helpen met het uitpluizen van de oprichtingsakte van een firma?? want ik heb geruchten gehoord dat de firma niet 100% zuiver zou zijn. kan iemand mij daarmee helpen of kennen jullie misschien een site of iemand die mij daarbij kan helpen?? zo ja, stuur me een mailtje, dan stuur ik jullie de oprichtingsakte door in pdf-file.
Oud 18-05-2004, 10:42
bayirgul
bayirgul is offline
Citaat:
michael schreef op 17-05-2004 @ 15:49 :
kan iemand mij misschien helpen met het uitpluizen van de oprichtingsakte van een firma?? want ik heb geruchten gehoord dat de firma niet 100% zuiver zou zijn. kan iemand mij daarmee helpen of kennen jullie misschien een site of iemand die mij daarbij kan helpen?? zo ja, stuur me een mailtje, dan stuur ik jullie de oprichtingsakte door in pdf-file.
stuur die oprichtingsakte maar effe naar mijn email: bayirgul_@hotmail.com. ik zal kijken wat ik kan doen.
Oud 19-05-2004, 09:27
Verwijderd
Wat voor firma? Vof of cv? Of bedoel je misschien een maatschap? En wat zou er 'niet zuiver' aan zijn?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 13:53
Michael_oud
Michael_oud is offline
het gaat over gewoon een Firma. er zou iets zijn met de verdeling van de aandelen zodat het eigelijk een lege pot is. zodat, als er iets gebeurd met de firma, er niemand aansprakelijk gesteld kan worden
Oud 19-05-2004, 14:27
Verwijderd
Een firma is geen bestaande samenwerkingsvorm. Je hebt maatschappen, vennootschappen onder firma en commanditaire vennootschappen, dat zijn zogenaamde contractuele samenwerkingsvormen. De firma zelf is niets, het is een samenwerkingsverband tussen mensen zodat die mensen individueel aansprakelijk zijn voor de schulden van de onderneming.

Als je het kapitaal van je onderneming in aandelen wilt verdelen, kun je eigenlijk niet om de BV heen. Dat is de meest gebruikte rechtsvorm voor een kleine onderneming. Een BV is een zelfstandige entiteit, de bestuurders en aandeelhouders zijn in principe niet aansprakelijk voor de schulden die de BV maakt.

Er moet echter wel geld in die BV gestopt worden (18.000 euro startkapitaal). Zolang de aandelen niet volledig zijn volgestort, blijven de bestuurders zgn. 'hoofdelijk' aansprakelijk, dat wil zeggen dat ieder van hen aansprakelijk is voor het totaal van de schulden. Ook blijven de bestuurders hoofdelijk aansprakelijk náást de BV voor allerlei verrichtingen zolang nog niet is voldaan aan alle oprichtingvereisten (notariële akte, inschrijving in het handelsregister).

Gebruik van een 'lege BV' waar geen kapitaal inzit, zal al snel leiden tot privé-aansprakelijkheid van de bestuurders. Bij een kleine BV zullen de bestuurders vaak zelf ook grootaandeelhouders zijn. Er zijn genoeg anti-misbruikregels die ervoor zorgen dat iemand die met een lege BV allemaal schulden maakt, zelf privé aansprakelijk gesteld kan worden.

Je kunt die oprichtingsakte best mailen als je wilt: w.buikstra@student.kun.nl, dan kijk ik er wel even naar. Maar een opzetje waarin je probeert aansprakelijkheid te ontwijken door te 'knutselen' met BV's, zal niet snel lukken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten