Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-05-2004, 13:58
Konijn
Konijn is offline
Hey allemaal,

Vrijdagavond is een leraar van mijn school verongelukt.
Hij heeft een motorongeluk gehad en is in het ziekenhuis overleden. Hij was pas 28 en erg geliefd.
Het ging natuurlijk heel snel rond via internet/msn, maar ze hebben ook nog alle eindexamenkandidaten gebeld gister, zodat we het niet vanochtend precies voor het examen zouden horen.
Maar toch is het heel erg moeilijk, je komt op school en ziet andere leerlingen huilen, we kregen er een brief over en er werd nog even wat over gezegd.
(Ik weet zeker dat het mijn examen beinvloed heeft).

Heeft iemand ook zoiets meegemaakt? Heeft het jouw examens beinvloed?

En heeft iemand van jullie tips om toch te concentreren op het examen? Bijvoorbeeld een korte ademhalingsoefenig ofzo iets, of iets heel anders, om gewoon even weer vanaf die vervelende gedachten bij je concentratie te komen?

Natuurlijk krijgen we morgen niet weer een brief etc, maar toch krijg je nog steeds dezelfde indrukken als je de school binnenkomt..

Alvast bedankt...
Oud 24-05-2004, 13:59
heavinly
heavinly is offline
Pf.. jeetje. Dit is altijd vreselijk, maar het is wel een rot moment dat dat gebeurt. Sterkte ermee..
Oud 24-05-2004, 14:08
xxwentjuhxx
xxwentjuhxx is offline
hey dat is echt erg
bij ons op school is er dit jaar (examenjaar)
ook een jongen overleden door een scooterongeluk
dat was ook echt heel erg
maar vooral nu met je examens
veel sterkte
Oud 24-05-2004, 14:10
zus
zus is offline
Hey
Bij ons is een maand geleden een klasgenoot overleden..we denken daar natuurlijk nog aan, zeker om deze tijd..een tafeltje is gewoon leeg..En we hebben wel een ademshalingoefening gehad..Diep inademen door je neus en dan je adem een paar seconden vasthouden en weer !rustig! uitademen door je mond..Ik hoop voor je dat het helpt!
Oud 24-05-2004, 14:24
Verwijderd
hey konijn ik weet hoe je voelt bah wat naar he? ik ben maar gewoon aan het leren, maar gedachten dwalen wel af. Ze zijn nu bezig met een boekje voor de familie van hem, ik pm je de link van de site waar je een bericht achter kan laten.

Succes verder, ik kan je verder niet echt tips geven
Oud 24-05-2004, 14:28
Verwijderd
Wat verschrikkelijk zeg
Sterkte!
Oud 24-05-2004, 14:31
Balance
Balance is offline
Och, dat is wel heel naar
Heel veel sterkte ermee!
Oud 24-05-2004, 16:10
kaarinetjuh
kaarinetjuh is offline
was vorig jaar ook op school bij een vriendin van me
weet niet hoe het haar allemaal gelukt is
maar sterkte iig!
Oud 24-05-2004, 18:31
~some1-nice~
~some1-nice~ is offline
Citaat:
heavinly schreef op 24-05-2004 @ 14:59 :
Pf.. jeetje. Dit is altijd vreselijk, maar het is wel een rot moment dat dat gebeurt. Sterkte ermee..

wat zielig zeg!
Oud 24-05-2004, 19:16
jamstalkershome
jamstalkershome is offline
Citaat:
~some1-nice~ schreef op 24-05-2004 @ 19:31 :
wat zielig zeg!
Respect tonen
Oud 24-05-2004, 19:16
jamstalkershome
jamstalkershome is offline
Heel veel sterkte!

Jams
Oud 25-05-2004, 08:45
doggie
doggie is offline
wat erg zeg.
veel sterkte ermee!!

kus doggie
Oud 25-05-2004, 20:25
MorS
MorS is offline
inderdaad heel veel sterkte, zowel met het verweken van je verdriet als met je examens.
Oud 25-05-2004, 21:12
Fantôme
Fantôme is offline
<knuff> wat erg!!! Zoiets is altijd erg natuurlijk, maar nu komt het ook nog eens op een rottijd!!! (F) ik heb eigenlijk geen tips, dus misschien is dit best wel nutteloos
Oud 25-05-2004, 23:04
kleindraakie
kleindraakie is offline
Veel sterkte!

Ik werd de avond voor mijn duits examen om tien uur gebeld door n vriendin, die zei dat n andere vriendin een auto-ongeluk had gehad en in t ziekenhuis lag
er ging gelijk vanalles door mijn hoofd..
maar ze leeft gelukkig nog en alles gaat goed komen
Oud 26-05-2004, 09:30
dwight88
dwight88 is offline
heel veel succes en sterkte!
Oud 26-05-2004, 10:58
annetjuh
annetjuh is offline
das wel kut.

ik heb faalangst.

en voordat het examen begint en wanneer ik het papier enzo dus is uitgedeelt.
lees ik het rustig door en ga recht op zitten met mijn rug recht tegen de leuning, handen plat op tafel en ik adem een paar keer diep in en uit.
en dan ben ik rustig en kan ik alles vergeten om mij heen.
het helpt echt bij mij.
Oud 26-05-2004, 11:04
Baracuda
Baracuda is offline
Zoiets heb ik ook meegemaakt en had daarna ook meteen examens. Eigenlijk wat Annetjuh zegt: van te voren diep in en uit ademen en dan proberen om je goed te concentreren op de examenstof. Sterkte!
Oud 26-05-2004, 17:46
Rochetta
Rochetta is offline
Dit is echt klote voor JOU, voor je klasgenoten, voor je docenten (die in deze rottijd ook nog examens moeten nakijken), voor de nabestaanden, voor de school; oftewel voor iedereen die nu (in deze stresstijd) wel iets anders aan zijn hoofd heeft dan examens..!
Sterkte ermee!!
Oud 26-05-2004, 17:49
TommY_
TommY_ is offline
sterkte!
Oud 27-05-2004, 15:23
mee-eens
mee-eens is offline
Hmmm dit heb ik ook op mijn school mee gemaakt dit jaar!
Ik vond het echt een zware periode!!! en op een gegeven moment leek het wel alsof iedereen het al was vergeten en ik zat daar nog... helemaal verdrietig. Mijn punten zijn toen ook zwaar achteruit gegaan en het is nu nog steeds slecht. Mijn examens gaan ook al niet goed! Maar ja... ik dwaal een beetje erg van het onderwerp af. In ieder geval... heel veel sterkte!!!
Oud 27-05-2004, 17:45
Nyawa
Wat verschrikkelijk
Heel veel sterkte!
Oud 27-05-2004, 19:58
Jarahh
Jarahh is offline
Was vorig jaar bij ons op school, maar wel de week voor de examens. De feestelijkheden bij de laatste lesdag ging, logischerwijs, niet door.
Sterkte!
Oud 27-05-2004, 20:18
Zonnebloempje
Zonnebloempje is offline
Jeetje wat verschrikkelijk Het is zoiezo erg als er iemand overlijdt, maar dan ook nog in je examenperiode Sterkte aan iedereen!!!
Oud 28-05-2004, 08:33
snoopy
snoopy is offline
om te beginnen wil ik ook even zeggen dat dat heel erg rot is. Het is altijd erg als iemand (jong) overlijdt, maar nu leidt het je ook nog s af van je examen.
Je vraag was of wij ook zoiets hadden meegemaakt... Nou ja, ik iig niet iets wat de hele school beinvloedde, maar m'n kat was de dag voordat m'n eerste examen begon heel erg ziek, en we wisten zeker dat ie zou overlijden gedurende m'n examens. Nou ja... ik me daar een beetje overheen gezet, krijg ik op m'n allereerste examen een verhaal over een kat die mensen hadden moeten laten inslapen... Toen was ik niet blij, nee...
Oud 28-05-2004, 10:40
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
snoopy schreef op 28-05-2004 @ 09:33 :
om te beginnen wil ik ook even zeggen dat dat heel erg rot is. Het is altijd erg als iemand (jong) overlijdt, maar nu leidt het je ook nog s af van je examen.
Je vraag was of wij ook zoiets hadden meegemaakt... Nou ja, ik iig niet iets wat de hele school beinvloedde, maar m'n kat was de dag voordat m'n eerste examen begon heel erg ziek, en we wisten zeker dat ie zou overlijden gedurende m'n examens. Nou ja... ik me daar een beetje overheen gezet, krijg ik op m'n allereerste examen een verhaal over een kat die mensen hadden moeten laten inslapen... Toen was ik niet blij, nee...
Oei.. dat is ook erg zeg . Kan me heel erg voorstellen dat je je toen ook niet meer kon concentreren op je examen..
Oud 28-05-2004, 15:11
Lady Renoir
Lady Renoir is offline
Oh jeetje... Da's wel even schrikken
Ik wil jullie natuurlijk ten eerste allemaal sterkte wensen...
Ja, ook bij mij heeft iets mijn examen beïnvloed; de zelfmoordpoging van een goede vriend van me, laten we zegge ndat ik hem als broer zag.
Ik ben zó geschrokken, en eigenlijk ben ik boos geworden, maar nu ben ik er heel verdrietig over. Ja, de jongen heeft zich optijd kunnen bedenken, maar je schrikt wel even...
Oud 28-05-2004, 16:31
combatguy
combatguy is offline
Ooohw...Das heel naar vlak voor je eindexamen dat je zo'n bericht krijg.
Ik kan alleenmaar zeggen heel veel sterkte en ik hoop dat jullie je examens halen.
Verder qua tips,kan ik je niet helpen.......Denk aan de leuke dingen.....

Rgds combatguy...
Oud 28-05-2004, 18:18
Ietje-Irene
Ietje-Irene is offline
ow das wel heel erg bale ja... ik heb geen tips voor je maar vooral er over blijven praten als je dat wilt, zorg dat je alles wat je kwijt wilt kwijt kan... dat scheelt volgens mij al een hele hoop en voor de rest rustig blijven ademen en niet denken ik kan het NIET maar denken ik kan het WEL... bedenk maar dat je het voor die leraar goed gaat maken ofzo... heel veel succes en heel veel sterkte!
Oud 28-05-2004, 18:24
Beer Geweer
Beer Geweer is offline
Ik zou dan extra goed gaan leren om hem een soort laatste dienst te bewijzen.
Veel sterkte.
Beer.
Oud 29-05-2004, 00:53
Teejow
Teejow is offline
Citaat:
Konijn schreef op 24-05-2004 @ 14:58 :
Hey allemaal,

Vrijdagavond is een leraar van mijn school verongelukt.
Hij heeft een motorongeluk gehad en is in het ziekenhuis overleden. Hij was pas 28 en erg geliefd.
Het ging natuurlijk heel snel rond via internet/msn, maar ze hebben ook nog alle eindexamenkandidaten gebeld gister, zodat we het niet vanochtend precies voor het examen zouden horen.
Maar toch is het heel erg moeilijk, je komt op school en ziet andere leerlingen huilen, we kregen er een brief over en er werd nog even wat over gezegd.
(Ik weet zeker dat het mijn examen beinvloed heeft).

Heeft iemand ook zoiets meegemaakt? Heeft het jouw examens beinvloed?

En heeft iemand van jullie tips om toch te concentreren op het examen? Bijvoorbeeld een korte ademhalingsoefenig ofzo iets, of iets heel anders, om gewoon even weer vanaf die vervelende gedachten bij je concentratie te komen?

Natuurlijk krijgen we morgen niet weer een brief etc, maar toch krijg je nog steeds dezelfde indrukken als je de school binnenkomt..

Alvast bedankt...
Ik kreeg afgelopen maandag te horen dat mijn opa is overleden... Nou dat is ook niet lekker examens maken. Ik denk wel erger dan wanneer je leraar overlijd.
Oud 29-05-2004, 10:44
Ietje-Irene
Ietje-Irene is offline
ja dat is ook wel erg maar daar heb opzich alleen jij last van... als er een leraar overlijd heeft de hele school er last van... dus iedereen die examen maakt maar ook degene die dat nog niet doen... en dan zie je dus ook allemaal huilende mensen en iedereen heeft het erover jij denkt er mischien wel aan maar niet de hele school staat te huilen en erover te praten... dus dat scheelt wel...

en ik vind het niet eerlijk dat je zegt dat het erger is dat je opa overlijd dan dat er een leraar overlijd... want jij wordt er op school niet heel erg mee geconfronteerd en diegene op die school wel...

maar even goed heel veel sterkte met de rest van je examens en met het verwerken en ik hoop dat je ervengoed slaagt!
Oud 29-05-2004, 11:09
Teejow
Teejow is offline
Citaat:
Ietje-Irene schreef op 29-05-2004 @ 11:44 :
ja dat is ook wel erg maar daar heb opzich alleen jij last van... als er een leraar overlijd heeft de hele school er last van... dus iedereen die examen maakt maar ook degene die dat nog niet doen... en dan zie je dus ook allemaal huilende mensen en iedereen heeft het erover jij denkt er mischien wel aan maar niet de hele school staat te huilen en erover te praten... dus dat scheelt wel...

en ik vind het niet eerlijk dat je zegt dat het erger is dat je opa overlijd dan dat er een leraar overlijd... want jij wordt er op school niet heel erg mee geconfronteerd en diegene op die school wel...

maar even goed heel veel sterkte met de rest van je examens en met het verwerken en ik hoop dat je ervengoed slaagt!
Ja, maar ik bedoelde t ook anders dan jij het opvatte. Ik denk dat het voor jou ook erger zal zijn als je opa overlijd dan je leraar, in je examenperiode, veelal omdat je met je opa waarschijnlijk toch een betere band had
Oud 29-05-2004, 11:29
Ietje-Irene
Ietje-Irene is offline
ja ok dat denk ik ook wel... maar ik vond het er zeg maar lullig staan een btje zo van ik ben zieliger ofzo... ik weet niet precies... maar lijkt me iid wel heel kut als je zo'n bericht krijgt in deze tijd... maakt niet uit van wie... ik heb gelukkig nog niet zoiets meegemaakt daar ben ik wel heel blij mee... maar heel veel sterkte met alles en vertel het ff als je geslaagt bent... dat moet toch wel lukken hoop ik voor je!
Oud 29-05-2004, 11:51
mirrie-1986
mirrie-1986 is offline
ik kende die leraar persoonlijk, en hij was een erg goede vent hielp altijd iedereen, deed veel activiteiten voor die school. En dan kan je zeggen dat een opa overlijden erger is?

Oke, als je geen contact had met die leraar.
Maar die leraar heeft zoveel betekend voor die school!!! En voor de leerlingen op die school!!
Oud 29-05-2004, 14:27
Ietje-Irene
Ietje-Irene is offline
kijk dat bedoel ik....
Oud 30-05-2004, 10:57
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
mirrie-1986 schreef op 29-05-2004 @ 12:51 :
ik kende die leraar persoonlijk, en hij was een erg goede vent hielp altijd iedereen, deed veel activiteiten voor die school. En dan kan je zeggen dat een opa overlijden erger is?
Ik kan me het helemaal voorstellen. Ik moet er niet aan denken dat een lerares nu overlijdt! (Ze is een oud lerares van me maar goed ik heb nog contact met dr, enzo.) Ik zou het echt veel erger vinden als zij overlijdt dan mijn opa, die ken ik toch niet echt.

Maar goed, ik wens je nog heel veel sterkte, ookal is het grootste deel van de examens al achter de rug..

xxx mir
Oud 30-05-2004, 11:07
Verwijderd
't ligt er idd maar net aan wat voor band je met iemand hebt, lijkt me. Sowieso is het één niet erger dan het ander...

Mijn opa is overleden tijdens een schoolonderzoekperiode...volgens mij heeft het mijn schoolonderzoeken niet zo heel erg beïnvloed, omdat ik die later in heb gehaald. Dat is bij examens niet echt mogelijk, kan me inderdaad voorstellen dat het je examens ed beïnvloed.

Bij mij hielp het om er 'gewoon' even tijdelijk niet aan te denken (dat proberen iig), het af te sluiten en toch maar 'gewoon' te gaan leren ed. Daarnaast dingen als fanatiek sporten (maar dat kan niet iedereen) om even nergens aan te hoeven denken.

Hopelijk heb je je examens ondanks dit toch gehaald en/of ga je ze nog halen. Sterkte en succes iig.
Oud 30-05-2004, 11:12
Boney Slim
Boney Slim is offline
het is allemaal klote....tgaat dr toch nie om wat erger is? iedereen ervaard het anders, dus ga nie discusseren wie meer recht heeft op verdriet...

toch heel veel sterkte allemaal....
Oud 30-05-2004, 11:43
Marlous
Marlous is offline
Lijkt me duidelijk dat het eerder gaat om de band die je met iemand hebt, en wat voor een impact het op je heeft, dan of degene die overlijdt familie van je is of niet.

Ik heb 2 jaar geleden examen gedaan, maar wel iets dergelijks meegemaakt. Een jongen uit mijn klas bleek zijn zusje, een week voor het examen te hebben gewurgd. Nou is dat niet zozeer het overlijden van iemand die je kent en waarvoor je verdriet voelt, maar het had wel een enorm effect op diverse manieren. Ik kende die jongen niet goed, hij was een beetje een eenling en viel totaal niet op. Cru gezegd, een beetje de sukkel van de klas. Hij had 1 vriend in de klas, en voor hem was het natuurlijk een verschrikkelijke periode. Ik weet eigenlijk niet in hoeverre het invloed heeft gehad op mijn examen. Natuurlijk schrik je ervan, maar ik vond mijn examen simpelweg een stuk belangrijker dan stil te staan bij de psychische problemen en daden van een ander. Uiteraard is dit voor iedereen weer anders, maar zo is het bij mij gegaan, hoe erg het ook was.

Voor jou, in ieder geval heel veel sterkte in deze periode. Probeer je prioriteit bij je examens te leggen, dat zou je leraar ook gewild hebben. Rouwen kan je altijd en je examen maar op 1 moment, dus zorg voor rust. Succes.
Oud 30-05-2004, 11:54
Frank_YY
Frank_YY is offline
veel suC6 met het verwerken allemaal,,
het valt namelijk sowieso al niej mee om iemand te verliezen, en in zo'n belangrijke periode al helemaal (kan best zijn dak iemand napraat nu maarja, schijt aan)

heb ook een keer vlak voor een toetsweek m'n opa verloren, en dat viel ook niet mee.. en vlak daarna m'n oma.. dus dat heeft allemaal invloed.. tja het blijft misschien cliché maar je moet toch verder, hoe belangrijk diegene ook voor je was.. life goes on..
maar ja das ook weer makkelijker gezegd dan gedaan
Oud 30-05-2004, 19:34
Ietje-Irene
Ietje-Irene is offline
zo bedoelde ik het ook niet, was iid al gezegt is, het is wat voor band je met iemand hebt. Als je amper contact met iemand hebt (bijv. je opa dus) is het niet zo heel erg, maar als je heel goed contact hebt met diegene is het heel anders... maar het is voor allebei even erg maar ik vind dat je niet kan zeggen dat het erger is dat je opa overlijd... maar ook niet dat het erger is dat je leraar overlijd...
Oud 30-05-2004, 19:58
Su
Su is offline
Een beetje laat misschien, je hebt nu waarschijnlijk al een aantal examens achter de rug maar toch

Ik denk dat het heel belangrijk is om in je achterhoofd te houden dat de leraar in kwestie niets liever zou willen dan dat jij zou slagen. Daar was hij tenslotte leraar voor. Je diploma halen is een afsluiting van een periode waarin hij heeft geprobeerd jou iets bij te brengen.

Dus ik denk dat je wel mag stellen dat hij zou vinden dat je alles op alles moet zetten en je te proberen te concentreren. Met dat gegeven in je achterhoofd is het concentreren makkelijker. Haal inderdaad diep adem, maak je hoofd leeg voor zover je dat lukt en begin gewoon. Komt het verdriet of de gedachte aan hem tijdens het examen weer terug, drink of eet even iets, haal weer diep adem (of doe je ogen even dicht, dat werkt voor sommigen ook) en ga weer verder.

Ik hoop dat je, en eventueel ook anderen, er iets aan hebt!
Oud 06-06-2004, 19:42
Sjenne
Sjenne is offline
Tjeee....wat erg! Pfff.....hoe zijn de examens gegaan?
Oud 06-06-2004, 22:06
Konijn
Konijn is offline
Ja, het ging wel redelijk..
Eén examen, waarover ik in de beginpost schreef, daar heb ik het echt moeilijk gehad, vooral doordat het toen allemaal net verteld werd en leerlingen huilden enzo.
Voor de andere examens heb ik telkens even een minuutje rustig voor me uit zitten kijken en in en uit geademt, mn gedachten op mn examen proberen te zetten..
Oud 07-06-2004, 09:23
Ietje-Irene
Ietje-Irene is offline
en wat denk je... geslaagt?
Oud 07-06-2004, 09:45
Sjenne
Sjenne is offline
ohw gelukkig maar! En nu hopen dat je geslaagd bent, wat denk jij?

Regels voor berichten