Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-05-2004, 16:44
Verwijderd
Het examen Frans 1,2 op 3 juni: voor velen het laatste examen, ik weet dat het nog ver is, maar ik wilde ook graag een topic openen.

Wat verwachten jullie ervan? Helpt het als je veel oefent?

Wat voor cijfer wil je graag halen, en wat sta je nu?

Ik heb tot nu toe op de oefenexamens een zesje gehaald en ik twijfel of ik nu heel erg moet gaan oefenen of niet. Ik denk het niet, ik denk dat ik het pas de dag ervoor doe, dan ben ik namelijk vrij.

Zijn jullie al begonnen met oefenen en zie je ernaar uit / ertegenop?

Laatst gewijzigd op 21-05-2004 om 16:58.
Advertentie
Oud 21-05-2004, 16:51
HowLovely
HowLovely is offline
k heb nog niet goefeoend.... maar op school hebben we wel heel veel geoefend... ook in toetsweek hele examens gedaan dus 2,5 uur 8er elkaar.
K heb toen een keer echt slecht gescoord maar dat kwam omdat we die teksten al eerder gehad hadden en dan ga je dnkeen wat was t ook alweer en toen wou t niet.
Laatste keer had k n 7.6 ongeveer geloof ik.

Oefene zal zeker wel helpen!
maar ik heb ook nog niet veel gedaan. Ik heb 3 teksten gedaan afgelopen 3 weken dus das niet zoveel.
Ik heb die woensdag nog ook om te oefenen en dan maak k denk k gewoon even een examen als laatste oefening..

Ondanks dat ik een 4 mag halen zie ik er toch wel n beetje tegenop omdat k toch wel n keer laag gescoord heb en je nooit weet wat voor teksten enzow je krijgt... t is gewoon onzeker bij die talen hoe het zal gaan...

Maar k hoop t beste ervan
Oud 21-05-2004, 16:52
Balance
Balance is offline
Het is helaas niet mijn laatste examen, want de dag erna heb ik ook nog kunstgeschiedenis.

Maar ik maak me over frans niet zo'n zorgen.
We moesten als handelingsdeel en als huiswerk in de les en thuis al oefenexamens maken. Ik heb er nou 3 zelf gemaakt en 1 voor de helft gezamenlijk geoefend.
De ene keer ging het me beter af dan de andere keer, maar de 3,5 die ik minimaal moet halen heb ik elke keer dik gehaald.
Ik denk dat ik de dag van te voren nog even snel een paar teksten oefen en de meest voorkomende verbindingswoorden en vraagstellingen even doorkijk. Maar verder vind ik het gezegend.
Oud 21-05-2004, 17:49
the tourist
the tourist is offline
Ik heb nog niet veel met examens geoefend. Ik was van plan alle woordjes die achterin de examenbundel staan te gaan leren, omdat wij bijna nooit woordjes hebben hoeven leren en ik dus erg veel woorden op moet zoeken. Maar dat heb ik niet gedaan, ik ben eigenlijk alleen maar met andere vakken bezig geweest. We zijn op school al het hele jaar bezig geweest met examens, maar toen heb ik ook niet veel gedaan Het maakt me eigenlijk ook niet zoveel uit, ik mag een 3,4 halen, voor andere vakken moet ik hogere cijfers halen. En het is voor mij maar een vrije deelvak, waardoor ik het minder belangrijk vindt dan andere vakken. Ik wil wel graag een 7,4 halen, want dan sta ik een 8. Maar dan moet ik wel nog wat oefenen. Ik ga volgende week donderdag, op mijn vrije dag, nog wel wat oefenen en misschien nog in de vrije dagen na Engels. Ik denk alleen niet dat er veel van komt omdat ik ook nog erg veel voor scheikunde moet doen en dat vind ik belangrijker.

Ik verwacht dat het examen ongeveer hetzelfde is als andere examen Frans, net als bij Engels. De enige manier van voorbereiden is examens maken, denk ik.
Oud 21-05-2004, 17:52
~Rubberducky~
~Rubberducky~ is offline
Ik heb ook nog kunstgeschiedenis daarna.

Maar wij hebben tijdens de lessen al zoooo veel teksten moeten oefenen en dan ook nog allemaal proefexamens enzo die we moesten maken, dus ik denk niet dat ik nog veel ga doen.
Volgens mij moet ik iets tussen de 3 en 3.5 halen, maar dat zal wel lukken .

Misschien de dagen ervoor nog een paar teksten, maar dat was het. Je kunt er nu toch niet veel meer aan doen denk ik.

Wat wel handig is, is het leren van de basiswoordjes. Dan hoef je niet zoveel op te zoeken.
Oud 21-05-2004, 19:57
ScarletWithin
ScarletWithin is offline
Ik ga de dag ervoor nog een tekst maken, en dan zie ik het wel. Wat ik geoefend heb is tot nu toe allemaal ruim voldoende geweest, dus ik maak me geen zorgen.
Oud 21-05-2004, 20:13
El_Nour
El_Nour is offline
Ik moet een 4.4 halen. Wat te doen moet zijn..

Ik maak me eerder druk om Duits dan om Frans.
Oud 21-05-2004, 20:22
indigo
indigo is offline
Om Frans maak ik me maar een klein beetje zorgen (in verhouding tot bv. wiskunde B1, bio...). Tot nu toe gingen de teksten die ik heb geoefend (nog geen examens gedaan) wel redelijk goed, tussen de 6 en 7 allemaal. Ik wil het liefst wel een 7 halen (moet ik een 6.3 halen), mja, je kan niet alles hebben hè . Als ik 't echt slecht heb gemaakt kan ik 't na mn examen zelfs nog laten vallen...
Oud 21-05-2004, 20:27
Ygdrassil
Ygdrassil is offline
Dit is dus het enige vak waarvoor ik onvoldoende sta en ik vind het werkelijk vreselijk, mede door het slechte Frans onderwijs in de bovenbouw bak ik vrij weinig van frans, laatste keer dat ik een examen maakte had ik een 5.9, dat zou genoeg zijn voor een 6. Ik ga nog wat meer oefenen maar die ene 5 zou op zich wel mogen blijven staan...
Oud 22-05-2004, 16:28
Toscane
Toscane is offline
Ik wil graag een 7,7 halen.. dan sta ik een 8 gemiddeld, zou mooi zijn. Maar met een voldoende ben ik al tevreden.

Ik denk wel dat het nut heeft als je gewoon regelmatig even een franse tekst ziet/ leest. Ik maak soms zo tussendoor eens even een tekstje en ik maak volgende week gewoon nog 1 of 2 examens om te oefenen met het lange concentreren. Maar het zal allemaal wel lukken lijkt me zo.
Oud 23-05-2004, 12:31
Suzet
Suzet is offline
Ik maak me (ook) niet zo druk om Frans. Helaas heb ik 's ochtends ook nog Grieks, dus ik hoop niet dat ik helemaal moedeloos mijn Frans inga. Grieks wordt pas echt een slachting, maar gelukkig zit dat in mijn vrije deel..
Oud 24-05-2004, 19:05
C@ctusje
C@ctusje is offline
Volgens mij maakt niemand zich echt zorgen om Frans.. Ik ook niet.. Ik sta een 8,5 en dat is nog steeds een wonder voor me. Mijn lerares is zo ontzettend makkelijk! Mondelingen, hoppa: een 9! En zo goed Frans spreek ik nou ook weer niet..
Dus ik hoef maar een 2,5 te halen voor m'n examen.. Moet lukken.. Het zou leuk zijn als ik een 6,5 haal, dan sluit ik het met een 8 af. We wachten af, eerst m'n andere 6 examens maken, dan pas Frans..
Oud 25-05-2004, 11:37
Briseïs
Briseïs is offline
Ik sta een 6,7 ofzo, maar teksten kan ik op zich wel dus een 7 moet wel lukken.
Oud 25-05-2004, 11:44
Konstantine
Konstantine is offline
Ik sta nu een 7,0 en dat wil ik wel zo houden, maar ik vind wel dat dat lukt.
Oud 25-05-2004, 11:52
Verwijderd
ik moet een 5,3 halen voor een 6, best jammer. Ik ga pas volgende week oefenen, na duits.

en ik ben jarig die dag, dus extra geluk hoop ik
Oud 25-05-2004, 12:06
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Cytherea schreef op 25-05-2004 @ 12:52 :
ik moet een 5,3 halen voor een 6, best jammer. Ik ga pas volgende week oefenen, na duits.

Dan heeft het toch weinig zin meer om te oefenen
Oud 25-05-2004, 13:17
Deej
Deej is offline
noh een tekstje maken.. maak me er absoluut niet druk om "not to worry cuz worry is wastefull and useless in times like these"
Oud 25-05-2004, 13:33
ItsSuuS
ItsSuuS is offline
FRANS SUXXXXXXXXX

ik kan dat eg niet waarom heb ik dat? waarom waarom??
Oud 25-05-2004, 13:35
Miss Helena
Miss Helena is offline
Ik ben er erg huiverig voor... ik moet een 5 precies halen, maar ik weet niet of me dat wel gaat lukken... Iemand tips??
Oud 25-05-2004, 14:31
Ajax champions
Ajax champions is offline
ik sta nu een 8,4
mag dus een 2,6 halen..... als dat niet lukt......................

maar ik ga voor de 6,6 want dan sta ik een 8 op m'n eindlijst
Oud 25-05-2004, 15:21
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Ik maak me niet zo druk om Frans, het heeft toch geen zin, valt niet veel te leren.

En ik kan het best aardig.

Ga wel voor de 6.5 want dan sta ik een 7 en dat zou toch wel erg leuk zijn Ik sta namelijk ook een 6.5

Ik vind het eigenlijk wel een leuke afsluiter.
Oud 25-05-2004, 18:02
Hakkie
Hakkie is offline
Citaat:
Cytherea schreef op 25-05-2004 @ 12:52 :

Bij mij precies t zelfde allemaal, maar ik ben de dag daarvoor jarig
Ik moet ook een 5,3 halen, moet te doen zijn, ik oefen op m'n verjaardag nog wel ff. Teksten heb ik nooit zo'n moeite mee gehad.
Waar ik me nu vooral op moet concentreren is aardrijkskunde en wiskunde...
Oud 25-05-2004, 18:17
madam
madam is offline
Ik weet echt niet wat ik van Frans moet verwachten, ik snap de teksten meestal wel aardig, maar waarmee ik de mist in ga zijn die vragen waarin gevraagd wordt om aan te geven hoe iets gezegd/bedoeld wordt. Bijvoorbeeld ironisch of uit woede van dat soort vragen...
Hoe zou je deze vragen goed kunnen beantwoorden?
Oud 25-05-2004, 19:22
Chérie
Chérie is offline
Ik sta een 6.8, komt wel goed dus.
Oud 25-05-2004, 19:24
Deej
Deej is offline
Citaat:
madam schreef op 25-05-2004 @ 19:17 :
Ik weet echt niet wat ik van Frans moet verwachten, ik snap de teksten meestal wel aardig, maar waarmee ik de mist in ga zijn die vragen waarin gevraagd wordt om aan te geven hoe iets gezegd/bedoeld wordt. Bijvoorbeeld ironisch of uit woede van dat soort vragen...
ik heb in de examenbundel nog nooit zulk soort vragen gezien eigenlijk....
Advertentie
Oud 25-05-2004, 21:52
madam
madam is offline
Citaat:
Deej schreef op 25-05-2004 @ 20:24 :
ik heb in de examenbundel nog nooit zulk soort vragen gezien eigenlijk....
Misschien is mijn omschrijving een beetje vaag, maar ik bedoel vragen zoals vraag 14 van dit examen:

http://www.havovwo.nl/vwo/vfa/bestanden/vfa03iit3.pdf
Oud 25-05-2004, 23:48
Hakkie
Hakkie is offline
Citaat:
madam schreef op 25-05-2004 @ 19:17 :
Ow ja, zulke vragen.
Goed opletten op kernwoorden. Hoe zouden ze zoiets in het Nederlands zeggen? Verkleinwoordjes, of bijvoorbeeld iets als: "Dat zullen we nog wel eens zien" of "Het zal mij benieuwen".

Meestal als je de tekst vertaalt kom je daar wel achter, misschien dat er iets van een mening doorschemert.
Oud 26-05-2004, 13:44
Deej
Deej is offline
Citaat:
madam schreef op 25-05-2004 @ 22:52 :
Misschien is mijn omschrijving een beetje vaag, maar ik bedoel vragen zoals vraag 14 van dit examen:

ja dat zijn dus wel.. k*ttige vragen
Oud 26-05-2004, 15:08
Hakkie
Hakkie is offline
Ik zal dat examen binnenkort maken en kijken of ik een goede verklaring voor m'n antwoord op die vraag heb ok? Want ik weet anders ook niet precies hoe ik het moet uitleggen.
Oud 26-05-2004, 15:23
Balance
Balance is offline
Citaat:
madam schreef op 25-05-2004 @ 22:52 :

Probeer eerst zoveel mogelijk te vertalen:

De openheid is hier een levensstijl. Nederlanders hangen zelden gordijnen voor hun ramen, de prosituées laten zich bekijken van achter hun ramen en de wietrokers rollen hun jointje op het terras van een coffieshop. Bijna alles is toegestaan, op voorwaarde dat men niks verbergt. Het is misschien ook niet verwonderlijk dat de eerste uitzending van de bespiedenide televisie, Big Brother, hier werd uitgezonden in september 1999.

-----------------------
Vervolgens loop je de opties af: is het goedkeurend? Nee. De schrijver heeft duidelijk kritiek. Dat is bijvoorbeeld te merken aan de manier waarop hij vertelt hoe prostitués achter de ramen staan.
Is het boos/woest? Uitroeptekens kunnen soms een teken van woede zijn, maar die zijn hier niet te zien. Ook de manier waarop men spreekt is niet een boze manier. Nee dus.
Bezorgd? Men spreekt wel van vergaande dingen, maar nergens wordt bezorgdheid getoond. Bij bezorgdheid worden vaak ook de gevolgen wel behandeld. Van: als dit nog even zo door gaat, dan...
Ironisch? De zin 'bijna alles is toegestaan, op voorwaarde dat men niks verbergt' is wel ironisch te noemen ja. Blijkbaar vindt men alles goed in dat kleine landje, als je het maar netjes toegeeft, lijkt men te willen zeggen. De eerste zin spreekt hier ook van: openheid is hun levensstijl en men heeft geen gordijnen voor de ramen (oftewel: je mag overal van zien wat er gebeurt).
Oud 26-05-2004, 16:30
madam
madam is offline
He bedankt!! Dat ik het zo nooit bekeken had (eigenlijk best dom maargoed...)
Je moet die vragen (en dus ook die zin) in verband met de hele tekst zien! En dat begrijpen en vertalen is niet zozeer het probleem, maar meer hoe ik die vraag dan moet oplossen!
Oud 27-05-2004, 11:15
Verwijderd
Ik maak me eigenlijk geen zorgen, maar heb totaal geen zin in dit examen...

Denk dat het vrij nutteloos is als je nu nog moet beginnen met oefenen. Als je eerder best goed was, zal dat nu ook wel zo zijn.
Oud 29-05-2004, 15:31
Cruz
Cruz is offline
Ik zie er best tegenop. Ik ben namelijk slecht in teksten!
En kan me niet 2,5 uur concentreren met alleen maar lezen

Maja, ik sta een 6.5 dus ik hoop ook een 6.5 te halen, zodat ik het afsluit met een 7

Ik oefen trouwens niet. Dat hebben we maanden op school gedaan en veel beter word ik er eigenlijk niet door. Ik zie gewoon wel hoe het gaat.
Oud 29-05-2004, 18:42
kroot
kroot is offline
Ik ga in ieder geval nog een examen oefenen binnenkort.
Ik wil heel graag een 7,2 halen, dan sta ik namelijk voor één vak een 8 en heb ik niet het idee dat ik helemaal mislukt ben
Oud 29-05-2004, 19:10
HowLovely
HowLovely is offline
naah als je slaagt ben je niet mislukt hoor
Oud 02-06-2004, 12:41
kleutertje
kleutertje is offline
wat zie ik tegen frans op.... ik sta een 5.7 dus moet een 5.3 hebben. Ik kan ook echt totaal geen teksten, dat is echt puur gokwerk...

als je echt twijfelt, moet je toch altijd ó het langste óf het kortste antwoord hebben?!?!
(ik snap wel dat dit geen garantie is voor het goede antwoord)
Oud 02-06-2004, 13:01
Balance
Balance is offline
Citaat:
kleutertje schreef op 02-06-2004 @ 13:41 :
wat zie ik tegen frans op.... ik sta een 5.7 dus moet een 5.3 hebben. Ik kan ook echt totaal geen teksten, dat is echt puur gokwerk...

als je echt twijfelt, moet je toch altijd ó het langste óf het kortste antwoord hebben?!?!
nee joh, dat is echt onzin.

Wat ik altijd doe is het antwoord nemen dat zo min mogelijk woorden bevat die ook in de tekst voorkomen. Men gebruikt in het juiste antwoord namelijk altijd synoniemen, terwijl de foute antwoorden heel veel herkenbare woorden bevatten, zodat mensen van de wijs worden gebracht.
Maar ook dat is geen garantie voor alleen maar goede antwoorden.
Het blijft toch verstandig om gewoon te gokken op degene die je het meest logisch lijkt.
Oud 02-06-2004, 13:03
Nebula
Nebula is offline
Citaat:
kleutertje schreef op 02-06-2004 @ 13:41 :

Mijn docente Frans zei dat je dan het beste het langste antwoord kon kiezen ja. Maar mijn docente Engels zei weer dat dit grote onzin was. Maar als je toch moet gokken kun je natuurlijk wel voor de langste gaan.
Oud 02-06-2004, 14:32
desiree1986
desiree1986 is offline
Morgen idd m'n laatste examen, ik zie het echt als een toetje Ben altijd goed geweest in Frans en moet nu een 2.9 halen.. dus dat gaat lukken!

En ik kies altijd voor het meest logische antwoord.. zelfs als dat me niet logisch lijkt
Oud 02-06-2004, 14:36
Nebula
Nebula is offline
Citaat:
desiree1986 schreef op 02-06-2004 @ 15:32 :
Morgen idd m'n laatste examen, ik zie het echt als een toetje Ben altijd goed geweest in Frans en moet nu een 2.9 halen.. dus dat gaat lukken!

En ik kies altijd voor het meest logische antwoord.. zelfs als dat me niet logisch lijkt
idd
Ik moet een 3.7 halen, maar dat lukt ook wel. Op de oefentoetsen heb ik altijd een 7.nogwat of 8.nogwat.
Oud 02-06-2004, 15:49
Seraya
Seraya is offline
moet een 5.4 halen en nu blijkt het dat er geen antwoorden staan in de examenbundel! dus hoe moet ik er nu weer achtergaan komen wat klopt dan ?meh.
Oud 02-06-2004, 15:54
=vi-jooltje=
=vi-jooltje= is offline
ghehe... ik heb niet eens een examenbundel

maar er staan ook wel een aantal examens + antwoorden op www.havovwo.nl he

ik mag een 3,6 gelukkig... moet toch wel lukken? zo'n ramp in Frans ben ik nou ook weer niet... maar toch ga ik er met een minder zeker gevoel naartoe omdat ik aardrijkskunde verknald heb vandaag nu móet ik Frans per se 'goed' maken... maarja jeetje ik moet niet echt zeuren met mn 7,5... en eigenlijk zie ik niet zo heel erg op tegen Frans, maar wel tegen Grieks dat ik daarvóór nog heb hmz

naja, iedereen succes morgen!
Oud 02-06-2004, 16:07
ItsSuuS
ItsSuuS is offline
ik heb ff 2 teksten geoefend met me examenbudeltje; nou ik had maar 2 fout dat is echt heel goed van mij!!
Ik mag een 4.6 halen, maar ik wil wel graag een 6 ofzoow..
Maar ja, als ik gemiddeld een 7 wil staan moet ik tog een 6.5 halen... ik hou et dus maar bij de 6

Ieder1 sterkte morgen

XxX
Oud 02-06-2004, 16:08
ItsSuuS
ItsSuuS is offline
Citaat:
ItsSuuS schreef op 02-06-2004 @ 17:07 :
ik heb ff 2 teksten geoefend met me examenbudeltje; nou ik had maar 2 fout dat is echt heel goed van mij!!
Ik mag een 4.6 halen, maar ik wil wel graag een 6 ofzoow..
Maar ja, als ik gemiddeld een 7 wil staan moet ik tog een 6.5 halen... ik hou et dus maar bij de 6

Ieder1 sterkte morgen

XxX

oooooh wat schrijf ik boeiende stukjes
Oud 02-06-2004, 16:09
Hyphen
Hyphen is offline
Citaat:
Seraya schreef op 02-06-2004 @ 16:49 :
moet een 5.4 halen en nu blijkt het dat er geen antwoorden staan in de examenbundel! dus hoe moet ik er nu weer achtergaan komen wat klopt dan ?meh.
oh nee! gelukkig is er idd Havo VWO.nl ! het komt goed meid.
ik heb dus egt geen zin meer in frans! ik heb zonet een examen gemaakt en ik had een 5,7.. nou, das wel goed hoor.. ik mag tog een 4 halen en dan slaag ik nog. puh.
Oud 02-06-2004, 16:21
Seraya
Seraya is offline
Citaat:
Hyphen schreef op 02-06-2004 @ 17:09 :
oh nee! gelukkig is er idd Havo VWO.nl ! het komt goed meid.
ik heb dus egt geen zin meer in frans! ik heb zonet een examen gemaakt en ik had een 5,7.. nou, das wel goed hoor.. ik mag tog een 4 halen en dan slaag ik nog. puh.
bedankt. nouja, ik wist wel dat daar ook examens staan, maar ik zit nu bij mijn zus en daar op de computer staat geen adobe reader.. en internet hier is via de tel, maar ondanks dat ben ik het nu aan het downloaden. het komt wel goed denk ik... veel succes iedereen!!
Oud 02-06-2004, 16:57
the tourist
the tourist is offline
Ik ga morgen voor de 7,4, zodat ik een 8 sta. Daarvoor moet ik nog even oefenen denk ik, maar met minstens een 5,4 ben ik ook wel blij.

Ik maak me er helemaal niet druk over. De 3,4 haal ik toch wel en op Frans kan ik toch niet zakken (vrije deelvak).
Oud 03-06-2004, 07:41
Verwijderd
Hmm ik moet een 5,6 halen om voldoende te blijven staan. Weet niet of dat wel gaat lukken Engels en Duits vond ik wel goed te doen, maar Frans is niet bepaald mn sterkste punt en heb nog nooit een oefentekst gedaan eigenlijk. Maar we zullen zien..
Oud 03-06-2004, 07:54
Zonnebloempje
Zonnebloempje is offline
Ik heb vannacht gedroomd dat we bij ons examen frans stiekem de antwoorden kregen... Wat een heerlijke droom Alleen nu besef ik me dat ik het toch helemaal zelf moet doen zometeen
Oud 03-06-2004, 09:15
Isabelle17
Isabelle17 is offline
Citaat:
~Mups~ schreef op 03-06-2004 @ 08:54 :
Ik heb vannacht gedroomd dat we bij ons examen frans stiekem de antwoorden kregen... Wat een heerlijke droom Alleen nu besef ik me dat ik het toch helemaal zelf moet doen zometeen

Dat had ik bij wiskunde!! Echt een geweldige droom! Ik kreeg de antwoorden en kon gewoon alles opschrijven.. Beetje jammer dat ik toen wakker werd..

Frans is trouwens het enigste vak waar ik niet tegen op zie! Die 3.2 die ik moet halen, moet te doen zijn toch.. Of hij moet wel heeel moeilijk zijn!!!
Advertentie

Regels voor berichten