Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je wilt dus weten hoe de stroom loopt (een spanning loopt niet!) Het idee van een regelbare weerstand (ook potmeter genoemd) is dat je de 'lengte' van de weerstand kunt bepalen, dus de weerstand die de motor 'ziet'. Daarom lijkt het me logisch dat de stroom door 'P->S' in serie met M zal lopen. Ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan dus ik kan het mis hebben.. |
![]() |
|
Ik zit zo in de knoop met die rotopgave; het komt uit een examen; op www.havovwo.nl -> VWO-> natuurkunde-> examens en uitwerkingen-> opgave 1 elektromotor
In het antwoord bij opgave 3 van de elektromotor gaan ze ervanuit dat PS maar 6 volt is (terwijl de batterij 12 volt is), maar ik heb geen idee hoe ze hieraan komen.... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik neem aan dat je deze vraag stelde voor opgave 3, want voor 1 en 2 heb je dit topic sowieso niet nodig. ze vragen de bronstroom, en deze loopt volledig door PS. Je weet de spanning hierover (6V, want Ubron=Ups+Umotor) en de weerstand ( (6,4/20)*40 Ohm) en dan is de stroom uit te rekenen met I=U/R |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
bovendien is het afhankelijk van de opbouw van de weerstand of er stroom door QR loopt. Ik weet de fysische opbouw van die schuifweerstand niet dus ik weet ook niet of er stroom door de rest loopt. Het is dat de bronstroom kleiner is dan de stroom door de motor (gegeven), dus moeten ze wel parallel lopen. (stroomwet van Kirchhoff) |
Advertentie |
|
![]() |
|
|