Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-05-2004, 15:08
In_stilte
In_stilte is offline
Stel je hebt een verbinding met een schuifweerstand; hoe werkt dit dan.

Je hebt altijd drie delen; aanhechting dan het schuifje en dan nog het eindje. (damn dis moeilijk uit te leggen)

...........I----V--I
...I-------M---------I
P S Q---------------I
I...........................I
I...........................I
I--------I I---------I

Hierin is P ene aanhechtingspunt, S het schuifje van de schuifweerstand, Q de andere kant van de schuifweerstand, V de volt meter, M een motor (alle --- en I zijn draad.... duidelijk he... de puntjes moeten er staan omdat anders alles verschuift )

Loopt nu de Spanning van P naar S langs M terug naar de batterij of loopt de spanning via P naar parralelgeschakeld Q en M?

Ik hoop dat iemand me nog snapt met dit tekeningetje

Laatst gewijzigd op 22-05-2004 om 15:12.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-05-2004, 15:26
Verwijderd
Citaat:
In_stilte schreef op 22-05-2004 @ 16:08 :
Stel je hebt een verbinding met een schuifweerstand; hoe werkt dit dan.

Je hebt altijd drie delen; aanhechting dan het schuifje en dan nog het eindje. (damn dis moeilijk uit te leggen)
Code:
                                                    I----V--I
                                            I-------M--------I
                                 I----P   S  Q-------------I      
                                 I                                 I  
                                 I                                 I
                                 ---------I I----------------I
Hierin is P ene aanhechtingspunt, S het schuifje van de schuifweerstand, Q de andere kant van de schuifweerstand, V de volt meter, M een motor (alle --- en I zijn draad.... duidelijk he... )

Loopt nu de Spanning van P naar S langs M terug naar de batterij of loopt de spanning via P naar parralelgeschakeld Q en M?

Ik hoop dat iemand me nog snapt met dit tekeningetje
Dat tekeningetje komt niet duidelijk over, maar ik denk dat ik weet wat je bedoelt (met die 2 onderste I's bedoel je de batterij?).
Je wilt dus weten hoe de stroom loopt (een spanning loopt niet!)
Het idee van een regelbare weerstand (ook potmeter genoemd) is dat je de 'lengte' van de weerstand kunt bepalen, dus de weerstand die de motor 'ziet'. Daarom lijkt het me logisch dat de stroom door 'P->S' in serie met M zal lopen. Ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan dus ik kan het mis hebben..
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 15:35
In_stilte
In_stilte is offline
Ik zit zo in de knoop met die rotopgave; het komt uit een examen; op www.havovwo.nl -> VWO-> natuurkunde-> examens en uitwerkingen-> opgave 1 elektromotor

In het antwoord bij opgave 3 van de elektromotor gaan ze ervanuit dat PS maar 6 volt is (terwijl de batterij 12 volt is), maar ik heb geen idee hoe ze hieraan komen....
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 16:01
sdekivit
sdekivit is offline
het gaat om het volgende:

de spanning over de motor is 6,0 volt. De schuifweerstand teken je dan als een normale weerstand en dan de motor in serie geschakeld (volg het pijltje)

omdat er geldt dat Ubron = 12,0 V en daty over motor 6,0 V staat dan moet er over de weerstand dus ook 6,0 V staan (Ubron = U1+U2 .....)
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 17:50
In_stilte
In_stilte is offline
Maar staat dan bij een schuifweerstand niet het tweede deel van de weerstand parralel aan de motor, waardoor daar 1/Rtotmotor+deel2schuifweerstand= 1/ Rmotor + 1/Rdeel2schuifweerstand
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 18:15
snookdogg85
snookdogg85 is offline
Citaat:
In_stilte schreef op 22-05-2004 @ 18:50 :
Maar staat dan bij een schuifweerstand niet het tweede deel van de weerstand parralel aan de motor, waardoor daar 1/Rtotmotor+deel2schuifweerstand= 1/ Rmotor + 1/Rdeel2schuifweerstand
Een schuifweerstand is toch eigenlijk een "gewone" weerstand met als enig verschil dat je de grootte ervan kan wijzigen. Correct me if I'm wrong...
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 18:22
Verwijderd
Citaat:
In_stilte schreef op 22-05-2004 @ 18:50 :
Dat is helemaal niet belangrijk.
Ik neem aan dat je deze vraag stelde voor opgave 3, want voor 1 en 2 heb je dit topic sowieso niet nodig.
ze vragen de bronstroom, en deze loopt volledig door PS. Je weet de spanning hierover (6V, want Ubron=Ups+Umotor) en de weerstand ( (6,4/20)*40 Ohm) en dan is de stroom uit te rekenen met I=U/R
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 18:33
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Hij loopt parallel, want anders is de lijn Q-en-verder overbodig omdat hier dan toch geen stroom doorheen zou lopen
Oud 22-05-2004, 18:50
Verwijderd
Citaat:
Zotje schreef op 22-05-2004 @ 19:33 :
Hij loopt parallel, want anders is de lijn Q-en-verder overbodig omdat hier dan toch geen stroom doorheen zou lopen
Die lijn is ook niet belangrijk voor het functioneren van de schakeling en dus voor de vraag.
bovendien is het afhankelijk van de opbouw van de weerstand of er stroom door QR loopt.
Ik weet de fysische opbouw van die schuifweerstand niet dus ik weet ook niet of er stroom door de rest loopt.
Het is dat de bronstroom kleiner is dan de stroom door de motor (gegeven), dus moeten ze wel parallel lopen. (stroomwet van Kirchhoff)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten