Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-05-2004, 19:33
roBin.teunm
roBin.teunm is offline
he mense ik moet dus ff iets weten over katrollen omdat ik daarover dus een po gedaan had en een verslag moet schrijven. Maar nu is het probleem dat die leraar van ons niet kan uitleggen daarover en in het boek staat ook totaal niets wat van toepassing is . er staat btw "Voor een losse katrol geldt: Ft * 2r + F1*r = 0, dus Ft=1/2 F1" en "Bij de vaste katrol is de formule gesteld Ft * r + F1 * r = 0, dus Ft = F1". Ik hoop dat iemand van jullie me nog wat meer over dit kan vertellen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-05-2004, 19:36
Tourniquet-
Tourniquet- is offline
wat voor katrol heb jij dan gebruikt?
wat moet je nou precies weten? de wrijvingskracht? de kracht waarmee aan het voorwerp wordt getrokken?
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 19:54
roBin.teunm
roBin.teunm is offline
Nou k heb dus vaste en losse katrollen samen gebruikt. Die twee dingen die jij nu opnoemt kan k so owk gwoon in men binas opzoeken denk. maar k wil dus gwoon ff wat algemene dingen over katrollen weten. ik heb owk al op internet gezocht ma men engels s niet sow fantastisch. ik hoopte gwoon dat een boek van jullie wat duidelijker is.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 11:04
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
roBin.teunm schreef op 25-05-2004 @ 20:54 :
ik heb owk al op internet gezocht ma men engels s niet sow fantastisch.
Je Nederlands is ook niet bepaald alles (en dat moet ik zeggen )

Ft is neem ik aan de trekkracht die wordt uigeoefend om bijvoorbeeld iets op te tillen en ik denk dat F1 de kracht is die wordt uitgeoefend door het op te tillen opject, dus eigenlijk gewoon de zwaartekracht. (Het had handig geweest dat je dat er even bij had gezet, want dat staat vast wel vermeld)

Het doel van een katrol is dat je dingen makkelijker kan optillen. Bij een losse katrol blijkt uit de formule dat je maar de helft van de kracht moet optillen i.v.m. als je zelf zou tillen. Met een vaste katrol kan je er voor zorgen dat je ipv tillen moet trekken aan een touw. Dat is vaak veel eenvoudiger. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, want het is niet echt duidelijk wat je nu wilt.
Oud 26-05-2004, 15:02
roBin.teunm
roBin.teunm is offline
Nou sorry voor dat verkeerde typen maar dat komt omdat ik een beetje haast had. Maar bedankt voor de extra informatie die je me kon geven want dit is volgens mij meer dan dat mijn leraar kon vertellen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten