Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Lieve kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen, ik wil dat jullie nooit vergeten hoeveel ik van jullie houd en dat jullie weten dat ik er altijd voor jullie zal zijn, ook al kunnen jullie mij niet zien. Na het schrijven van deze zin keek ik naar buiten en zag een bloesemende bloemboom met vliegende vogelbeesten die veerig waren daarnaast een krakje. Ik ga weer verder met schrijven. Ik wil dat jullie geen woorden met elkaar hebben over het vermogen dat ik achterlaat. Alles wordt eerlijk verdeeld en niemand zal iets te kort komen, daar zorg ik voor. Ook als ik er niet meer ben. In een van de andere brieven staat het volgende fragment: Lieve kinderen, jullie vader stierf in 1946, hij was een waardig man. ik wil niet dat er tijdens mijn nog zo korte leven of in de eeuwigheid dat ik me niet meer hier op aarde bevind ooit ook maar een slecht woord over hem gesproken gaat worden. Hij liep naar zee en keek in het water, hij keek maar zag niet, hij hoorde maar luisterde niet, hij dronk, hij dronk en hij liep nog steeds. Hij was zwart, ik was wit, ik schrok, vogel, vogel. Dit alles in een moment, zwart wit blauw, wat is dit nou. Ik wil dat jullie een voorbeeld aan hem nemen al hebben jullie hem niet lang gekend, ik wil dat de herinnering aan hem voortleefd in jullie hart en ziel. Het andere fragment komt uit een brief die ze heeft geschreven vlak nadat ze in een verzorgingstehuis kwam: Lieve kinderen en kleinkinderen, ik ben teleurgesteld, niet in jullie maar in de dokter die mijn beoordelingsformulieren zo veranderd heeft dat ik in dit verschrikkelijke tehuis gekomen ben. Ik hoor hier niet, ik voldoe helemaal niet aan de afschriften. Ik ben nog fit en kan nog best voor mezelf zorgen, ik wil terug naar mijn huis aan de dijk, met het frisse uitzicht over de maas, wat doen julli emij aan, ik lig hier in bed, omdat ik toch niets meer heb te doen hier. S'nachts word ik altijd wakker van de zinnen van de dichter in mijn nachtmerrie. Ik slaap niet, ik denk alleen, ik pieker. Dit waren fragmenten uit de brieven. Ik weet echt niet wat ik ermee aanmoet en ik hoop dat iemand er iets van snapt... Nogmaals bedankt! |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik hoop dat je wat aan m'n verklaringen (als je 't zo kunt noemen) hebt...
||||
Citaat:
Citaat:
bloesemende bloemboom--> gewoon een boom denk ik. vliegende vogelbeesten die veerig waren--> redelijk omslachtige manier, maar toch gewoon vogels krakje--> takje denk ik, vind ik wel bij de rest van het taalgebruik passen Citaat:
![]() Ik denk dat 'hij' een geliefde is. Iemand die wel leeft, maar niet bewust bezig is met zijn leven(wel kijken niet zien--> mensen bedoelen dan vaak zoiets; wel bestaan maar er niet bij stilstaan). Het drinken zou dan kunnen duiden op alcoholgebruik als je het heel letterlijk neemt, als je het wat minder letterlijk neemt kun je het zien alsof de hij persoon volop leefde, maar er niet bij stilstond, hij deed veel met zijn leven(dronk en dronk), maar hij genoot niet van het water dat hij dronk(liep door--> stond er niet bij stil). Hij was zwart, ik was wit--> volgens mij betekent dit dan dat zij wel stilstond bij het leven dat ze leed. Die tegenstelling zwart-wit duidt op hoe verschillend je oma en de hijpersoon wel niet zijn. Ik schrok, vogel, vogel--> ze had nog zoveel niet stilgestaan bij de verschillen tussen haar en haar geliefde, ze wordt onzeker over of ze wel bij elkaar passen. 'Vogel, vogel' is volgens mij een roep om iemand die haar kan redden, weg kan halen bij die man bij de zee. Dit alles in een moment, zwart wit blauw, wat is dit nou--> zwart wit blauw staat dus voor hijpersoon, je oma, de zee. Het moment is volgens mij het moment dat ze dit alles besefte, 'wat is dit nou' zou er goed bij passen, omdat het allemaal niet meer klopt, de man waar ze van houdt is heel anders dan zij is. Zo zie ik het, hopelijk kun je er wat mee ![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Boekaansaaiders gezocht #1027 Verwijderd | 500 | 29-06-2010 21:49 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
dump hier u religieuze teksten beaming eye | 116 | 05-02-2005 10:19 | |
Wat vinden christenen en joden van de profeet Mohammed? En wat vinden joden van jezus Donny must die | 117 | 24-01-2005 21:50 | |
De juistheid van de Koran Rafiq | 131 | 01-01-2005 12:01 | |
Verhalen & Gedichten |
Plaats hier gedichten die je mooi vindt van bekende dichters. Dreamerfly | 106 | 28-12-2004 21:45 | |
Dag des Oordeels Mujahidien | 82 | 24-02-2002 21:59 |