Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-05-2004, 11:12
gw
gw is offline
ik neem aan dat we voor economie beide belastingstelsels moeten kunnen beheerser, maa rik had er een vraag over:

bij het oude stelsel kan je een belasting vrije voet aftrekken voordat je alles in die schijfen gooit, maar bij het nieuwe stelsel, komt dat toch juist achteraf?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-05-2004, 11:17
Verwijderd
Economische vakken
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 12:49
never mind
never mind is offline
ehhh oude stelsel is toch juist zónder die schijfen...?

of zeg ik nou iets heel doms?
Oud 20-05-2004, 13:14
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
never mind schreef op 20-05-2004 @ 13:49 :
ehhh oude stelsel is toch juist zónder die schijfen...?

of zeg ik nou iets heel doms?
Best wel, het meervoud van schijf is schijven

Daarnaast was het oude stelsel wel met schijven, het nieuwe stelsel niet. In het nieuwe stelsel heb je boxen. In box 1 zie je alleen nog wel iets terug van de oude schijven, daar wordt namelijk ook nog steeds een progressief belastingtarief gehanteerd.

Op de vraag van de topicstarter kan ik zo geen antwoord geven, ik studeer geen fiscale economie
Oud 20-05-2004, 17:34
AJKwak
AJKwak is offline
Ook bij het huidige belastingstelsel zijn er voor box 1 verschillende schijven met verschillende tarieven, en in box 3 in principe ook door een drempel (box 2 heb ik eigenlijk nooit mee te maken gehad dus kan ik niks over zeggen).

Als ik je vraag zo lees gaat het bij de topicstarter om belastingvrije voet VS heffingskorting. Als ik me de uitleg die ik hieromtrent gehad heb had je vroeger een systeem waarbij de belastingvrije voet ervoor zorgt dat de hoogste inkomens het meeste profiteren van het feit dat je over het eerste x bedrag geen belasting hoeft te betalen. Nu heb je die heffingskortingen, je berekent eerst de belasting en daarna gaat er een korting vanaf, dus inderdaad, na alles 'in die schijven' te hebben gegooid gaat er een som vanaf. Werkt dus nivellerend.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 19:13
never mind
never mind is offline
Citaat:
Dwarfie schreef op 20-05-2004 @ 14:14 :
Best wel, het meervoud van schijf is schijven

Daarnaast was het oude stelsel wel met schijven, het nieuwe stelsel niet. In het nieuwe stelsel heb je boxen. In box 1 zie je alleen nog wel iets terug van de oude schijven, daar wordt namelijk ook nog steeds een progressief belastingtarief gehanteerd.

Op de vraag van de topicstarter kan ik zo geen antwoord geven, ik studeer geen fiscale economie
pfff ik ben dyslect

maarja, als ze zon vraag gaan stellen zegt de opdracht meestal wel hoe het zit, je hoeft het zelf niet voor 100% te weten (dacht ik: ik heb wat examenopgaven gemaakt)

Bij die opgave moest je met box1 het percentage belasting bepalen en daar vervolgens een belastingvrijesom vanaf trekken.
Oud 22-05-2004, 20:28
El_Nour
El_Nour is offline
En de arbeidskorting moet die er ook pas af nadat je de belasting hebt berekend?

Of alleen de heffingskorting?
Oud 23-05-2004, 17:01
never mind
never mind is offline
Citaat:
El_Nour schreef op 22-05-2004 @ 21:28 :
En de arbeidskorting moet die er ook pas af nadat je de belasting hebt berekend?

Of alleen de heffingskorting?
arbeidskorting ook, in mijn opgave dan.
maar dat staat er meestal allemaal wel bij
Reageren

Regels voor berichten