Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-09-2001, 20:48
Verwijderd
wie weet waarvor een binair en heximaal stelsel dient?
dankje
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-09-2001, 22:26

Ho ho zoveel spoed kan er niet zijn.

Jij werkt op een computer nietwaar? Nou daar hebben ze die codes in nodig.

In een computer heb je verschillende bussen onderandere de databus en de adresbus.
Nu gaan we er vanuit dat een databus bestaad uit 4 lijnen 4 bits. Op elk lijntje kan ik een nul of een een zetten. Dus ald ik de adresbus aflees in de computer dan lees je 1001 bv. De databus vormt dus een digitaal woord. Nu is het zo dat ik met een databus van 4 bits 16 combinaties kan maken probeer maar 0001 0010 0011 dit doe ik dan hexadecimaal ik tel niet tot tien maar tot 16 ( 0123456789ABCDEF ) vandaar.

Tegenwoordig is de databus 32bits en daar vraagt windows wel eens naar je begrijpt dat het met de jaren steeds ingewikkelder is geworden om in hexadecimale code te programeren daarom zijn er allerlij besturingsprogramma's die de binaire en hexadecimalecodes omzetten een daarvan is Dos. ( ook al weer oud )

groetjes
Met citaat reageren
Oud 01-10-2001, 14:48
Verwijderd
heel erg bedankt, maar ik moest het gisteravond voor 12 uur naar de leraar toesturen! daarom had het spoed snappie, maar toch heel erg bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten