Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-05-2004, 18:11
Mu
Mu is offline
Aan de oostzijde van het station Amsterdam Centraal zijn zojuist een intercity en een leeg treinstel op elkaar gebotst. Dat meldt de Amsterdamse lokale zender AT5. Er zouden mensen bekneld zitten.

De intercity kwam uit de richting Utrecht en was op weg naar Haarlem.

Op dit moment wordt het Centraal station in Amsterdam geheel ontruimd. Het treinverkeer van en naar Amsterdam Centraal is stilgelegd.

Volgens de eerste berichten zijn er zeker 15 gewonden gevallen, waarvan drie ernstig. Er zouden nog mensen bekneld zitten in het wrak. Volgens getuigen zou de intercity gelanceerd zijn over de andere trein.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-05-2004, 18:16
waaromniet?
waaromniet? is offline

Ben ik even blij dat ik A'dam CS al voorbij ben vandaag
Oud 21-05-2004, 18:17
Gatara
Gatara is offline
Oud 21-05-2004, 18:18
Mujahideen
Mujahideen is offline
Ow, ik zie het op tv.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 18:23
Gatara
Gatara is offline
Gewonden bij botsing treinen bij CS

Aan de oostzijde van het Centraal Station (CS) is vrijdagavond een intercity met passagiers gebotst op een leeg treinstel. Volgens de eerste berichten zijn er zeker 15 gewonden gevallen, waarvan drie ernstig.
De intercity kwam uit de richting Utrecht en was op weg naar Haarlem.
De spanning is van de bovenleiding gehaald. Er is geen treinverkeer mogelijk tussen Amsterdam Centraal en Weesp en tussen Amsterdam Centraal en Breukelen. Een traumahelikopter is ter plaatse. Het Stationsplein is ontruimd en de Prins Hendrikkade is afgesloten. later meer
www.at5.nl

Gewonden bij botsing Amsterdam Centraal
21-05-2004

Een locomotief is op station Amsterdam Centraal gebotst op de trein naar Haarlem. Prorail, de organisatie die de sporen beheerd heeft bekend gemaakt dat er enkele reizigers gewond zijn geraakt. Deze worden geëvacueerd met traumahelikopters. Hoe ernstig de reizigers gewond zijn, is nog niet bekend. AT5 meldt vijftien gewonden.

De snelheid van de locomotief was ongeveer 40 kilometer per uur toen hij net voor het station in botsing kwam met de intercity. Dat was om 18.40 uur. Vier sporen van het station zijn daarom niet bruikbaar en het treinverkeer is gedeeltelijk gestremd. De Prins Hendrikkade en het stationsplein zijn afgesloten.
nieuws.nl

Laatst gewijzigd op 21-05-2004 om 18:30.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 18:24
Mu
Mu is offline
Je hebt echt niet het idee dat zoiets kan gebeuren als je rustig in de trein zit he.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 18:27
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mu schreef op 21-05-2004 @ 19:24 :
Je hebt echt niet het idee dat zoiets kan gebeuren als je rustig in de trein zit he.
Het stomme is dat ik daar wel aan denk
Oud 21-05-2004, 18:33
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
My god ik kom net van CS, gelukkig ben ik al thuis.
Oud 21-05-2004, 18:38
MissCzechMeOut
16 gewonden 2 zwaar gewond, er zitten misschien nog mensen vast in de trein.

gelukkig rijden de treinen nog niet zo hard bij het CS. Maar hoe die ene trein op die andere komt
Oud 21-05-2004, 18:58
Mu
Mu is offline
Citaat:
MissCzechMeOut schreef op 21-05-2004 @ 19:38 :
16 gewonden 2 zwaar gewond, er zitten misschien nog mensen vast in de trein.

gelukkig rijden de treinen nog niet zo hard bij het CS. Maar hoe die ene trein op die andere komt
Het leek buiten het station zo te zien? Misschien kwam de lege trein van de ene kant en reed de IC net CS binnen?

@Gatara: ja ik denk ook wel eens aan zulke dingen maar ik kan het me nooit voorstellen. Trein bovenop andere trein...echt weird
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 19:01
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mu schreef op 21-05-2004 @ 19:58 :
Het leek buiten het station zo te zien? Misschien kwam de lege trein van de ene kant en reed de IC net CS binnen?

Zo als ik het herken is het tussen NEMO (dat groene "zinkend schip") en het Centraal Station in. En ik denk idd dat je gelijk hebt.

Citaat:

@Gatara: ja ik denk ook wel eens aan zulke dingen maar ik kan het me nooit voorstellen. Trein bovenop andere trein...echt weird
En dan vindt de NS het aardig om tijdens storingen wel mensen als sardientjes opeen gepakt laten staan en ze zo te vervoeren. Ik denk dan altijd: lekker onveilig zo. Maar de NS interesseert dat geen zier.

ze heten niet voor niets NS........sorry kon t niet laten
Oud 21-05-2004, 19:02
Daan
Daan is offline
Aan de oostzijde van het Centraal Station in Amsterdam is vrijdagavond omstreeks half zeven een intercity met passagiers op een wissel in de zijkant van een leeg treinstel gereden. Er zijn volgens onbevestigde berichten twee doden gevallen en twintig gewonden.
Dat heeft de railverkeersleiding meegedeeld.

Er zijn dus al 2 doden en 20 gewonden. Ik had niet verwacht dat dit soort dingen ook in Nederland konden gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 19:09
Mu
Mu is offline
Citaat:
Daan schreef op 21-05-2004 @ 20:02 :
Aan de oostzijde van het Centraal Station in Amsterdam is vrijdagavond omstreeks half zeven een intercity met passagiers op een wissel in de zijkant van een leeg treinstel gereden. Er zijn volgens onbevestigde berichten twee doden gevallen en twintig gewonden.
Dat heeft de railverkeersleiding meegedeeld.

Er zijn dus al 2 doden en 20 gewonden. Ik had niet verwacht dat dit soort dingen ook in Nederland konden gebeuren.
Oh echt twee doden? Kut zeg, was nog niet op het nieuws niet
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 19:09
Mu
Mu is offline
Citaat:
Gatara schreef op 21-05-2004 @ 20:01 :

Zo als ik het herken is het tussen NEMO (dat groene "zinkend schip") en het Centraal Station in. En ik denk idd dat je gelijk hebt.

En dan vindt de NS het aardig om tijdens storingen wel mensen als sardientjes opeen gepakt laten staan en ze zo te vervoeren. Ik denk dan altijd: lekker onveilig zo. Maar de NS interesseert dat geen zier.

ze heten niet voor niets NS........sorry kon t niet laten [/B]
Inderdaad, je zit soms in treinen waarin je door de voetpaden niet meer kunt lopen zo druk is het daar, opeengepakt op de balkons etc.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 19:15
MissCzechMeOut
Nou dat van die doden heb ik echt nog niet gehoord hoor

Wel zeiden ze dat er nog een aantal mensen vast zaten in de trein.
Oud 21-05-2004, 19:16
Mu
Mu is offline
Citaat:
MissCzechMeOut schreef op 21-05-2004 @ 20:15 :
Nou dat van die doden heb ik echt nog niet gehoord hoor

Wel zeiden ze dat er nog een aantal mensen vast zaten in de trein.
Er zitten van die mensen met politiescanners op Fok! enzo, maar misschien is het niet waar.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 19:18
MissCzechMeOut
Citaat:
Mu schreef op 21-05-2004 @ 20:16 :
Er zitten van die mensen met politiescanners op Fok! enzo, maar misschien is het niet waar.
Er zijn wel 2 mensen zwaargewond.
Oud 21-05-2004, 19:19
Gatara
Gatara is offline
2 mensen van de 16 gewonden zijn zwaargewond, 1 vrouw zit nog bekneld.
Oud 21-05-2004, 19:20
MissCzechMeOut
Citaat:
Gatara schreef op 21-05-2004 @ 20:19 :
2 mensen van de 16 gewonden zijn zwaargewond, 1 vrouw zit nog bekneld.
ja das wat ik ook heb gehoord op AT5
Oud 21-05-2004, 19:24
Atje85
Atje85 is offline
mn moeder is daar met een hele groep, zouden zo in de trein stappen (gelukkig neit die trein), maar ze belde en het is echt vette chaos daar
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 19:34
Gatara
Gatara is offline
Mogelijk doden bij treinongeluk 21-05-2004

Er zijn ongeveer twintig mensen gewond geraakt bij de botsing tussen een intercity en een leegstaande trein net voor het Centraal Station in Amsterdam.Volgens onbevestigde berichten zijn er twee doden gevallen. De trein waar de slachtoffers in zitten is bovenop de lege trein geschoven. De eerste paar meters van de trein zijn daarbij totaal verkreukeld.

Brandweermensen zijn rond 19.45 uur bezig om de gewonden uit de verongelukte intercity te halen.

Adele Geritzen, een toerist, heeft het ongeluk zien gebeuren. Ze hoorde een hele luide klap en heel veel geschreeuw. "Ik zag eerst geen mensen, die waren allemaal naar beneden gedoken. Even later kwamen ze weer omhoog."

Inmiddels zijn er twee traumahelikopters gearriveerd. Het station is ontruimd en afgesloten. Volgens geruchten zijn er twee doden gevallen en om en nabij de twintig gewonden. De politie wil dit nog niet bevestigen.

Het treinverkeer ligt gedeeltelijk stil. De bemande trein was afkomstig uit Utrecht. Vier sporen van het station zijn buiten gebruik.
nieuws.nl
Oud 21-05-2004, 19:36
Gatara
Gatara is offline
fok.nl:

Update 20:29 uur
Een woordvoerder van de spoorwegpolitie sluit niet uit dat er in het voorste, in elkaar geperste treinstel, nog slachtoffers zitten.

Oud 21-05-2004, 19:38
Luego
Luego is offline
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 19:41
McCaine
McCaine is offline
Oh shit.
Oud 21-05-2004, 19:42
Verwijderd
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-05-2004, 19:46
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
geloof me.. op die tijden zitten daar altijd mensen ! Die leven zekers niet meer als ik naar de foto kijk!
Oud 21-05-2004, 19:49
Dr. Durrr
Dr. Durrr is offline
Me vriendin is vanmiddag naar Amsterdam gegaan en ze neemt nu niet op.. word je nietecht vrolijk van
Oud 21-05-2004, 19:52
Gatara
Gatara is offline
Botsing treinen bij CS: 20 gewonden
Bij een botsing tussen twee treinen aan de oostzijde van Amsterdam CS zijn 20 gewonden gevallen. Twee van hen zijn zwaargewond geraakt. Twee slachtoffers zijn in de trein bekneld geraakt. Dat zei een woordvoerder van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD).
De machinisten zijn er volgens hem goed van af gekomen. Een raakte lichtgewond, de ander bleef ongedeerd.
Het is volgens de KLPD niet bekend hoeveel passagiers in de intercity zaten die frontaal op de andere, lege trein botste. De laatste trein kwam uit het station. Over de oorzaak van het ongeval kon hij nog niets zeggen. >>>

www.at5.nl
Oud 21-05-2004, 19:55
Gatara
Gatara is offline
Dubbeldekker was aan het rangeren
De treinen kwamen vrijdagavond om 18.30 uur ter hoogte van het voormalige TPGgebouw met elkaar in botsing. De ravage is groot. De eerste intercitywagon is door de botsing over de locomotief geschoven en steekt de lucht in.
De intercity met passagiers kwam uit de richting Utrecht en was op weg naar Haarlem. De trein botste tegen een lege dubbeldekker, die aan het rangeren was. Voor de veiligheid van reizigers en hulpverleners is de spanning van de bovenleiding gehaald.
Door de aanrijding is voorlopig geen treinverkeer mogelijk van en naar Amsterdam Centraal. >>>

NS adviseert Amsterdam CS te mijden
De NS adviseren reizigers Amsterdam zo veel mogelijk te mijden in verband met de aanrijding van twee treinen bij het Centraal Station in de stad. Dat heeft ProRail Verkeersinformatie laten weten.
Van en naar CS is geen treinverkeer mogelijk. Treinreizigers kunnen binnen de stad gebruik maken van de metro, tram en bus, aldus ProRail. Voor treinreizigers zijn omleidingen ingesteld.
De stationshal van het CS is niet toegankelijk voor publiek en reizigers. Voor informatie over de slachtoffers is een informatienummer geopend (08000540). ProRail benadrukt dat dit nummer niet is bedoeld voor reizigers.
www.at5.nl
Oud 21-05-2004, 20:21
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Als ik die trein zo zie zou het een wonder zijn als iedereen het overleefd heeft.
Oud 21-05-2004, 20:49
Verwijderd
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 21-05-2004 @ 21:21 :
Als ik die trein zo zie zou het een wonder zijn als iedereen het overleefd heeft.
Inderdaad. Gelukkig rijden treinen over het algemeen niet met 100 kilometer per uur over de wissels bij Amsterdam CS, maar aangezien die ICK-bakken zo'n 80 ton wegen levert een gangetje van 25 ook al een redelijke ravage op.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 21:05
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-05-2004 @ 21:49 :
Inderdaad. Gelukkig rijden treinen over het algemeen niet met 100 kilometer per uur over de wissels bij Amsterdam CS, maar aangezien die ICK-bakken zo'n 80 ton wegen levert een gangetje van 25 ook al een redelijke ravage op.
[hobbyďst]ICK? Het was zo te zien gewoon ICR, in gemoderniseerde toestand.

Vervelend zeg Rijtuig net gemoderniseerd, loc net uit revisie, en dat DD-IRM treinstel is ook flink beschadigd [/hobbyďst]

Tsja, ik reis meerder keren per week met de trein, maar dit verwacht ik toch niet echt
Oud 21-05-2004, 21:35
Verwijderd
Nee. Treinbotsingen komen in beginsel niet voor in Nederland
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 21:38
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-05-2004 @ 22:35 :
Nee. Treinbotsingen komen in beginsel niet voor in Nederland
Er was waarschijnlijk sprake van menselijk falen (sein genegeerd) of technisch falen (sein stond niet goed/wissel stond niet goed).
Oud 21-05-2004, 21:39
Silvia19
Silvia19 is offline
idd...als je in de trein zit besef je niet zo wat er zoal met je kan gebeuren, althans ik nie
Oud 21-05-2004, 21:40
Caballero
Caballero is offline
Dramatisch
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 21:45
meisje
meisje is offline
het is de trein die ik altijd pak
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 21:48
Verwijderd
Laatste stand van zaken:

Brandweer: 7 zwaargewonden, 20 overige gewonden (2)

AMSTERDAM (ANP) - Bij de treinbotsing bij het Centraal Station in
Amsterdam zijn zeven zwaargewonden en twintig overige gewonden
gevallen. Dat heeft een woordvoerster van de brandweer in Amsterdam gezegd. Hoe ernstig de zwaargewonden eraan toe zijn, is volgens haar nog niet bekend.
De brandweer is nog bezig om een passagier uit de trein te
bevrijden.
(bron: ANP)
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 21:57
Verwijderd
hmm ben ik blij dat ik een treintje eerder had....
ellendig voor die mensen
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 22:07
Verwijderd
Jeetje.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 23:16
MissCzechMeOut
Cohen: 18 gewonden, 2 zwaargewonden

Bij de treinbotsing bij het Centraal Station in Amsterdam zijn twintig gewonden gevallen. Twee van hen zijn zwaargewond geraakt. Dat heeft burgemeester Cohen van Amsterdam tijdens een persconferentie gezegd.
Zestien gewonden zijn naar ziekenhuizen verspreid over de stad gebracht. Twee van hen konden na behandeling direct naar huis. Een zwaargewonde ligt in het Academisch Medisch Centrum.
De andere zwaargewonde, een vrouw, is rond 23.30 uur uit haar benarde positie bevrijd. Een woordvoerder van de brandweer kon niet precies zeggen hoe de vrouw er aan toe is. >>>
Oud 21-05-2004, 23:31
Dr. Durrr
Dr. Durrr is offline
K heb nog steeds niks van dr gehoord.. k ga echt kapot hier
Oud 21-05-2004, 23:33
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Zlatani10 schreef op 22-05-2004 @ 00:31 :
K heb nog steeds niks van dr gehoord.. k ga echt kapot hier
Voor informatie over de slachtoffers is een informatienummer geopend (0800-0540).
Oud 21-05-2004, 23:40
MissCzechMeOut
Waar kwam ze vandaan dan?
Oud 21-05-2004, 23:41
Dr. Durrr
Dr. Durrr is offline
Citaat:
Gatara schreef op 22-05-2004 @ 00:33 :
Voor informatie over de slachtoffers is een informatienummer geopend (0800-0540).
is al gebeld.. hadde geen info.. maar k ga hier nie zielig lope doen.. kunnen jullie ook niks mee
Oud 21-05-2004, 23:42
Luego
Luego is offline
Citaat:
Zlatani10 schreef op 21-05-2004 @ 20:49 :
Me vriendin is vanmiddag naar Amsterdam gegaan en ze neemt nu niet op.. word je nietecht vrolijk van
Vanmiddag naar Amsterdam....
Was ze daar dan niet al om half 7?
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 23:46
Dinalfos
Dinalfos is offline
Ik schrok een beetje van mezelf toen ik in eerste instantie meteen een Tiswah-gevoel kreeg bij het bericht.

Ben ik dan zo onverschillig en murw geslagen?

Oud 21-05-2004, 23:49
Verwijderd
ik had vanaaf met mn liefie op de munt afgesproken. eerst ging de metro nog naar centraal, maar daarna stond er opeens nieuwmarkt . kwis nie waarom, khoorde het net pas... arme mensen!
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 09:40
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Tja, dat is niet zo mooi nee. Zo zie je idd maar weer dat ook bij relatief lage snelheden er nog behoorlijk wat schade kan zijn.
Oud 22-05-2004, 09:56
Bendzj
Bendzj is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 22-05-2004 @ 00:46 :
Ik schrok een beetje van mezelf toen ik in eerste instantie meteen een Tiswah-gevoel kreeg bij het bericht.

Ben ik dan zo onverschillig en murw geslagen?

Het is ook een Tiswah-bericht, IMHO. Maar omdat het zo dicht bij huis is hebben mensen toch blijkbaar meer de behoefte om erover te praten. Was het een trein-ongeluk in China geweest van dezelfde omvang dan hadden we er niks over gehoord.
Reageren

Regels voor berichten