Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-06-2004, 16:21
journey
journey is offline
Een vriendin van me heeft van school de volgende opdracht meegekregen voor morgen, maar kan er niks mee, en zelf zou ik ook niet weten wat ik hierop moet antwoorden, dus ik denk ik vraag het hier. De opdracht is:

Er bestaat een verhaal over Herakles dat hij eens op een tweesprong aankwam en niet wist welke weg hij moest kiezen. Bij de ene weg stond een prachtige sexy dame die hem op verleidelijke wijze haar kant op wilde krijgen: de weg van het prettige leven die echter tot niets leidt. Bij de andere weg stond een bescheiden meisje dat hem met zachte stem haar weg aanprees: de weg van de deugd die tot de onsterfelijkheid leidt. Je kunt wel raden welke weg Herakles koos!. Dit verhaal was in de renaissance en later erg populair bij de Christenen. Leg uit wat de christelijke interpretatie van dit verhaal is.

nou heb ik zelf een beetje rondgekeken op internet en ben hier uitgekomen
http://www.let.uu.nl/nederlands/nlre.../herakles.html
maar verder heb ik eigelijk geen antwoord, dus ik hoop dat iemand hier wat weet.

Bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-06-2004, 17:21
Verwijderd
Citaat:
journey schreef op 07-06-2004 @ 17:21 :
Je kunt wel raden welke weg Herakles koos!
Jazeker. De sexy dame.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 17:33
Daevrem
Daevrem is offline
Nou, ik ken her verhaal niet en ik zou denken dat hij voor die andere koos. Maar ja, ik ben raar.
Oud 07-06-2004, 17:38
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 07-06-2004 @ 18:33 :
Nou, ik ken her verhaal niet en ik zou denken dat hij voor die andere koos. Maar ja, ik ben raar.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 17:43
never mind
never mind is offline
als hij voor de sexy dame koos heb ik geen idee wat r christelijk aan is..

Nou de andere: matigheid, bescheidenheid, het goede (deugd. Dat zijn allemaal christelijkgetinte dingen toch?
Oud 07-06-2004, 17:51
Verwijderd
Alle gekheid op een soepstengel:

De christelijke interpretatie van het verhaal is dat het een metafoor is voor vroom leven. Als je vroom leeft (en je je onderwerpt aan de indoctrinatie van het geloof) dan zul je eeuwig leven in de hemel.

Als je alleen maar plezier wilt hebben (de sexy dame) dan zul je eeuwig branden in de hel. Zondaar!

Pfft, wie wil er dan ook plezier hebben in zijn leven.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 18:09
journey
journey is offline
Kijk dat klinkt als een zeer logisch antwoord! Dank je wel!
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 18:42
Gecko
Gecko is offline
Lijkt me wel duidelijk:

Uitbundig leven vs. Vroom leven

Directe beloning vs. Latere, maar uiteindelijk volmaaktere, beloning

Uitnodigende, lege, keuze vs. Onaantrekelijke, betere, keuze
etc.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 07:19
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-06-2004 @ 18:51 :
Alle gekheid op een soepstengel:

De christelijke interpretatie van het verhaal is dat het een metafoor is voor vroom leven. Als je vroom leeft (en je je onderwerpt aan de indoctrinatie van het geloof) dan zul je eeuwig leven in de hemel.

Als je alleen maar plezier wilt hebben (de sexy dame) dan zul je eeuwig branden in de hel. Zondaar!

Pfft, wie wil er dan ook plezier hebben in zijn leven.
Nu heb ik deugd en christendom altijd al een vreemde combinatie gevonden, maar goed, dat zal wel aan mij liggen. Je moet het verhaal wel heel krom interpreteren wil je hier wat christelijks uithalen. Dit is toch pure stoa of niet soms?

Ja, toevallig was dat verhaaltje onderdeel van de stof voor het eindexamen latijn en ja, hercules koos voor de deugd en niet voor voluptatis xD. Ik weet niet wat ik had gedaan...
Oud 09-06-2004, 10:52
Verwijderd
Ligt eraan, hè. Er staat niet dat het bescheiden meisje lelijk is, die kan dus ook best mooi zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten