Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2004, 21:31
Verwijderd
Ik heb weer een vraagje Ik heb een computer met Windows 2000 op de hardeschijf waarvan ik opstart. Naast die normale IDE hardeschijf heb ik nog een SCSI hardeschijf...die niet door het BIOS herkent wordt, en waarvan ik dus ook niet zondermeer kan opstarten. De SCSI hardeschijf heb ik in een aantal partities ingedeeld: een NTFS partitie (leesbaar door Win2k dus), een Linux partitie en een Linux swap partitie. Mijn bedoeling was/is om met Windows 2000 te kunnen opstarten en met Linux (via een opstartmenuutje). Ik heb dus al Linux (Corel Linux, een tamelijk oude versie van Linux) geïnstalleerd op de Linux partitie. En toen ik dat geïnstalleerd had had meneertje Corel Linux mijn MBR overschreven, de loader althans. Waardoor ik van een schijfje op moest starten... Gelukkig kon ik dit weer herstellen d.m.v. "FDISK /MBR"

Nu start ik dus weer gewoon met Windows 2000 op, maar heb toch nog een verlangen naar Linux Dus weet iemand misschien hoe ik Linux van mijn SCSI hardeschijf kan starten?? In principe is dit niet superingewikkeld, lijkt mij. Het lijkt mij namelijk gewoon een kwestie van een bootloadertje in de MBR die mij de keuze geeft tussen Windows 2000 en Linux. Het moeilijke is echter dat het programmaatje de SCSI hardeschijf moet herkennen...

Misschien heeft iemand een oplossing?

In ieder geval bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-05-2004, 22:58
unpopular
unpopular is offline
vaak kun je vanaf een schijfje of cdrom booten naar linux en daar kun je de bootloader aanroepen vergeet niet ook win2k in het lijstje optenemen.

hier is een linkje van redhat

vergeet niet de loader op de ide te installeren waar door hij dus wel de scsi schijf herkent
succes
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 18:46
dystopia
dystopia is offline
Boot CD erin
Opstarten
Console openen
SCSI driver laden
Partitie Mounten
chroot /mntpoint
lilo draaien
Klaar

Met de BootCD kun je misschien ook het een en ander laden. De oplosasing fdisk /mbt is net zo evil als dat een ander OS de MBR overschrijft. Aso schooiers.
Oud 28-05-2004, 20:41
Verwijderd
Volgens dat RedHat linkje dat ik net gekregen heb van unpopular moet ik dus Loadlin gebruiken. Maar dan moet ik eerst wel een kernel image op m'n IDE hardeschijf zetten. Ik heb bij Corel Linux een bootable CD en schijfje gekregen. En ik moet ze allebei gelijktijdig gebruiken... Alleen start ie dan meteen het installatieprogrammaatje op, en afbreken lukt niet. Althans, ik heb Ctrl+Alt+Backspace (dacht ik) geprobeerd. Dan kom je wel bij de opdrachtprompt, maar dan reboot ie het systeem meteen weer.

Zou ik kunnen booten met een kernel die nieuwer is dan de bij Corel Linux bijgeleverde kernel? Ik heb nl. een nieuwe kernel (als tar.bz2 bestand) gekregen bij een PC-Active. En als ik die dan gebruik dan moet ik dat bestand zeker eerst uitpakken? Heb alleen geen decompressie programma voor bz2. Tar's kan Winzip nog wel aan geloof ik, maar bz2's niet... Misschien weet iemand daar dan een programmaatje voor?

Wel jammer dat ze niet even een fatsoenlijke boot-cd meegeleverd hebben.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 20:46
Verwijderd
Er is trouwens ook nog de mogelijkheid van BOOT.INI volgens mij. Ik heb dus Windows 2000 en die heeft zo'n menuutje waarmee je kunt kiezen waarvan je op wilt starten:

[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
C:\CMDCONS\BOOTSECT.DAT="Microsoft Windows 2000 Herstelconsole" /cmdcons

Je zou zo misschien ook SCSI partities kunnen specificeren. Weet alleen niet hoe (het pad).
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 09:11
Verwijderd
Lijkt me naderhand toch dat dat boot.ini gedoe niet werkt

Op de CD die ik meegeleverd kreeg stond wel een boot image. Die heb ik m.b.v. RAWRITE2 op een diskette gezet. Maar die geeft steeds Error 0x10, en dan begint ie weer overnieuw

Weet iemand misschien wat die fout te betekenen heeft??

Ik heb het ook geprobeerd door een kernel image te laden met LOADLIN... Ik heb een kernel image, zo dacht ik, gedownload van internet: vmlinuz. Maar toen ik die wou laden met:
LOADLIN c:\loadlin\vmlinuz root=/dev/sda2
kreeg ik de foutmelding "not an image file"...

Weet iemand hier dan misschien een link waar ik zimages bzimages kan downloaden?

Laatst gewijzigd op 29-05-2004 om 09:29.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten