Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-05-2004, 14:49
kimberley
kimberley is offline
Hey mensen.
Een kwartier geleden zat ik gewoon te forummen toen mn ma ineens binnenkwam. Ik vond dit nogal vreemd want normaal werkt ze gewoon dinsdags. Ik zag al aan dr gezicht dat er iets helemaal niet goed zat.
Mijn pa heeft een bedrijfsongeluk gehad en met de cirkelzaag zijn wijs- en middelvinger van zijn rechterhand eraf gezaagd.
Ik schrok me wezeloos en ik zit nog steeds helemaal te trillen.

Wat ik wil weten is, wat zijn de kansen dat de doktoren zijn vingers kunnen redden?
Hoe lang duurt het revalideren? en hoe lang zal ie in het ziekenhuis moeten blijven?

Bedankt voor het lezen,

Kimberley
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 14:54
beckytjuhh
beckytjuhh is offline
eng

veel suc6 (ik hoop dat andere mensen je wel kunnen helpen)
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 14:56
Raven
Raven is offline
als ie ze meteen in ijswater gedaan heeft en meteen naar 't ziekenhuis .. kan 't met 'n beetje geluk heel ver herstellen .. maar .. zekerheid is er niet ....

hmmjah .. in elk geval veel sterkte gewenst ..
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 14:58
Guissie
Guissie is offline

Ik heb hier geen verstand van maar ik dacht dat dit nog redelijk te herstellen was.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 14:59
Elmoo
Elmoo is offline
Hoi,

Ik kan je niet zeggen of zijn vingers te redden zijn... hangt helemaal af van de staat waarin zijn hand en zijn vingers verkeren.
In ieder geval veel sterkte daar!
Oud 25-05-2004, 15:00
Inf3sted Funk
Inf3sted Funk is offline
ik kan je iig vertellen dat ie mazzel heeft dat ie zijn duim niet kwijt is... sterkte verder
Oud 25-05-2004, 15:10
ekki
ekki is offline
Sjonge, vervelend.

Ik denk dat ie het gevoel in die vingers, als ze tenminste nog 'gemaakt' kunnen worden, wel kan vergeten.

Sterkte, ook voor je pa!
Oud 25-05-2004, 15:12
Verwijderd
Idd, als ze snel in ijs gestopt zijn is het nog te redden. Dan hangt het er nog vooral van af hoe de zenuwen genezen. Ik weet niet hoe oud je vader is, maar bij zulk soort herstel is het vaak: hoe ouder, hoe moeizamer.
Zijn de vingers er overigens helemaal af of halverwege?

Sterkte in elk geval en veel succes aan je vader bij de operatie
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 15:17
duivelaartje
duivelaartje is offline
Oh bah, m'n vingers beginnen helemaal te kriebelen en te tintelen. Volgens mij kan het nog te redden zijn, maar dan moeten ze er wel heel snel bij zijn...

Heel veel sterkte! En ga je ons nog vertellen of alles goed is afgelopen?
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 15:25
Copycat
Copycat is offline
Als het is afgezaagd is de kans kleiner dan als het is afgesneden.
Maar veel sterkte
Oud 25-05-2004, 15:42
steefos
steefos is offline
Vingertopjes naaien ze toch altijd er weer aan en dat gaat meestal wel goed....
heel veel sterkte
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 15:52
marrel
marrel is offline
volgens mij kunnen ze als de vingers goed bewaart (lees een beetje vochtig gehouden eventueel gekoelt) ze er weer aan naaien. Ik weet niet zeker of ze dan ook weer "werken" zeg maar, zenuwen groeien volgens mij niet... naja ik weet het ook niet zeker, sterkte!
Oud 25-05-2004, 16:09
Verwijderd
Als ze het er weer aan kunnen zetten, zal hij niet heel lang hoeven te blijven. Mijn oma heeft haar vinger ook ooit verloren, meteen in een plasticzakje gestopt en die weer in een bakje met ijsklontje, in het ziekenhuis konden ze hem er meteen weer aanzetten en ze moest toen een tijdje lang thuis oefeningen doen, al vrij snel was het weer helemaal normaal, alleen een litteken. (Ze had ze tussen een zware metalen deur gekregen.)

Maar ik weet niet hoe het zit met een cirkelzaag...
Overigens zal hij zich zonder die twee vingers (zijn ze er echt helemaal af?) ook best kunnen redden. Hij heeft z'n duim nog, dus zal hij dingen nog altijd kunnen vastpakken.

Maar goed, ik hoop dat alles mooi goed komt en wens je vader maar sterkte van me (en jij en je moeder ook!!).
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 16:10
Verwijderd
Citaat:
marrel schreef op 25-05-2004 @ 16:52 :
volgens mij kunnen ze als de vingers goed bewaart (lees een beetje vochtig gehouden eventueel gekoelt) ze er weer aan naaien. Ik weet niet zeker of ze dan ook weer "werken" zeg maar, zenuwen groeien volgens mij niet... naja ik weet het ook niet zeker, sterkte!
Ik dacht ook dat zenuwen niet meer aan zouden groeien, maar mijn oma kan haar vinger gewoon gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 16:12
Verwijderd
ow bah, ik ga helemaal mee zitten trillen.
*nare ervaringen met branddeuren & vingers heeft*

de mijne zitten er allemaal nog aan, maar je vader heeft minder geluk gehad. ik weet stiekum niet of het er nog aangenaaid kan worden. veel mensen hierboven zeggen van wel, dus daar ga ik dan ook maar vanuit.

heel veel sterkte in ieder geval!
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 16:27
esprit-chick
esprit-chick is offline
keb t zelfde n keer gehoord van de vader van n vriendin van me,
zn ene vinger was tussen een of andere zare klep gekomen en ad dr dus zo goed als af, de zenuwen zaten nog wel vast en t is nog goedgekomen, maar hij heeft wel veel geluk gehad,
nu denk ik ook meteen aan n oude buurman, hij had zn duim er n ker afgezaagd, en had m in zn mond gestopt, ik weet niet of die er helemaal af lag, maar tis ook helemaal goedgekomen....

....ikhoop voor je dat jouw vader net zo veel geluk zal hebben
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 17:24
kimberley
kimberley is offline
tnx voor de reacties

De cirkelzaag is dwars door de lengte van zijn middelvinger gegaan, richting zijn wijsvinger die daarna nog maar aan een draadje hing.
Hij ligt nu op de operatietafel, ze zijn zijn vingers aan t proberen te redden. Ik geloof dat zijn middelvinger ook nog verbrijzeld is.

Hopen dat alles goed komt en dat hij snel weer uit t ziekenhuis mag...
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 17:43
Verwijderd
Sterkte iig.

(Beetje stom, maar wat iemand al zei, je kunt twee vingers wel missen...maakt het natuurlijk niet minder erg, lmd.)
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 17:51
cyntha
cyntha is offline

Heel veel sterkte!
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 12:02
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 25-05-2004 @ 11:10 :
Ik dacht ook dat zenuwen niet meer aan zouden groeien, maar mijn oma kan haar vinger gewoon gebruiken.
Zenuwen kunnen soms nog wel herstellen hoor, de overgebleven zenuwen kunnen dan nog uitlopen, dit gaat echter wel langzaam
Oud 26-05-2004, 15:54
koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
ik heb laatst een foto in de krant (metro of spits) gezien van een oosterse man die al zijn vingers was verloren. De artsen hebben ze er allemaal weer opgezet! Er stond bij dat het nog even duurde voordat hij ze weer kon gebruiken maar de wetenschap is al heel erg ver.

Toch zal het in ieder geval anders liggen!
Oud 26-05-2004, 16:10
sientjuh
sientjuh is offline
Mijn vader heeft ook zo'n soort ongeluk gehad, toen hij nog een klein jongetje was
Er is niet echt iets van te merken, alleen kan hij z'n vingers niet helemaal goed buigen, het bovenste gewrichtje werkt niet helemaal meer. Verder valt het absoluut niet op allemaal en kan hij ook gewoon alles.
En dit was 30 of nog meer jaar geleden, intussen zullen ze wel het een en ander verbeterd hebben op dat gebied
Oud 26-05-2004, 17:59
Balance
Balance is offline
Hoe is de operatie gegaan gister?
Oud 27-05-2004, 22:52
Dr. Durrr
Dr. Durrr is offline
Mjah.. hangt eraf of ze er nog aangezet kunne worde.. T kan wel tijdje gaan duren met pezen enzo.. Heb tijdje terug zelf x met ongelukje pees afgesnede in me duim.. Duurde in totaal 6 weken.. Maar met hele vingers zalt wel paar maanden duren.. Maar het kan in elk geval goedkomen
Oud 28-05-2004, 08:42
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Zweepje schreef op 25-05-2004 @ 15:56 :
als ie ze meteen in ijswater gedaan heeft
Nee!

Niet in ijswater man, dan gaat die vinger kapot. Je moet 'em in een plastic zakje doen, en dat zakje in het ijs.

@TS: Zo'n zaagsnede is behoorlijk netjes. De kans dat ze dat kunnen aanzetten is erg groot.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 10:51
DeathKnight
DeathKnight is offline
En hoe is het nu afgelopen?
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 20:40
kimberley
kimberley is offline
Hij is geopereerd en ze hebben z'n wijsvinger er deels afgehaald. Zijn andere vinger konden ze reconstrueren (denken ze dan...). Daar zijn een paar botjes uitgehaald ofzo, maar die vinger zit er nu wel aan.
De arts had gezegd dat het herstel zeker een paar maanden zou duren...
Hij heeft nog wel ontzettend veel pijn, evenveel pijn als eerst maar ik neem aan dat dat wel normaal is?

Tnx voor jullie reacties
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 20:50
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
hej ik denk idd ook dat dat normaal is want het is niet niks natuurlijk dat die vingers er eerst af waren en nu weer erop gezet zijn...
maar laten we hopen dat t allemaal netjes geneest veel sterkte in elk geval (zou me ook echt rotschrikken met zon bericht!)
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 20:59
cyntha
cyntha is offline
Ook ik denk dat het heel normaal is dat zijn vingers nu nog even zeer doen dan eerst. Eigenlijk denk ik dat het nog zeerder gaat doen als hij zijn vingers weer kan gaan bewegen. De spieren hebben dan een paar weken/maanden stil gelegen en moeten weer op gang komen. Ik hoop dat het allemaal netjes geneest en nog een keer sterkte.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 21:29
Verwijderd
Citaat:
sensual schreef op 28-05-2004 @ 21:59 :
Ook ik denk dat het heel normaal is dat zijn vingers nu nog even zeer doen dan eerst. Eigenlijk denk ik dat het nog zeerder gaat doen als hij zijn vingers weer kan gaan bewegen. De spieren hebben dan een paar weken/maanden stil gelegen en moeten weer op gang komen. Ik hoop dat het allemaal netjes geneest en nog een keer sterkte.
Idd, het weer gaan gebruiken van spieren die stijf zijn, doet echt pijn, daar moet je echt door heen, telkens proberen een vuist te maken... Moest mijn oma ook, in een bak met water, telkens opnieuw in een spons knijpen, of proberen te knijpen.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 22:48
Dark Psycho
Dark Psycho is offline
dat ligt er denk ik aan. welke botten er geraakt zijn en welke pezen en zenuwen.

misschien kun je het beter aan een dokter vragen.
Oud 29-05-2004, 13:41
Verwijderd
Ach, dat hij pijn voelt betekent dat er gevoel in zit en dat de zenuwen werken. Lijkt me goed toch?
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 13:50
Auntie M
Auntie M is offline
Inderdaad, in dit geval zou ik pijn ook fijn vinden. Na een operatie heb je sowieso altijd wondpijn en ik denk dat de boel ook flink gekneusd zal zijn. Gelukkig maar dattie alleen maar een deel van zijn wijsvinger kwijt is, volgens mij valt daar goed mee te leven. Veel sterkte in het herstel!
Oud 29-05-2004, 14:42
Verwijderd
Nouja, mooi dat het in ieder geval een beetje opgelapt is. Het is wel zo dat hij veel zal moeten oefenen enzo, als ze in ieder geval nog één vinger gered hebben.

Sterkte voor hem
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten