Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-09-2004, 16:59
Nebel
Nebel is offline
Hi,
De laatst weken van de vakantie voelde ik me echt beter dan ooit! Ik bewoog elke dag (3 x fietsen, 3x hardlopen, en 1 keer paardrijden) en vond het geweldig dat ik vooruitging! Ik had nog wel een aantal 'geestelijke probleempjes' maar ook dat ging steeds beter.
Helaas is nu school weer begonnen... Ik beweeg nog steeds elke dag, alleen komt er een beetje de klad in het hardlopen, omdat ik het samendoe met mn moeder en we kunnen haast nooit samen. Tegen de tijd dat ik klaar ben met huiswerk is het donker en ze wil niet dat ik alleen ga... Maar eigenlijk is dit een beetje gezeur, ik doe het gemiddeld nog 3 keer per week.
Punt is, na een paar uur school voel ik me uitgeblusd. Ik dacht eerst dat ik te weinig at, dus ging ik wat meer eten: gevolg, ik voel me nog belabberder, want ik denk nu dat ik te dik word.
Als ik uit school kom heb ik moeite me tot huiswerk te zetten en al helemaal me te concentreren. Ik zit nu in de vijfde van het VWO, en ga een zwaar jaar tegemoet, maar kan het nu al amper bijbenen!
Het hardlopen zelf gaat ook zo slecht.. ik ga al 2,5 week niet meer vooruit.. eerder achteruit! Ik ben vaak een beetje misselijk, maar de huisarts zij gewoon dat meisjes van mijn leeftijd dat wel vaker hebben. Ook was ik regelmatig ongesteld maar de laatste keer bleef het 8 weken uit, en toen was wat er kwam nouwelijks menstruatie te noemen, maar ik had gigantische buikpijn...
Weten jullie misschien wat er met mij is? Want griep is he tniet want ik heb het al vanaf het begin van school. Ik kan me niet concentreren, denk negatief over mezelf, ben ontzettend moe en een beetje duizelig/misselijk...
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 17:11
Verwijderd
Eet, drink en slaap je voldoende? En vooral ook: eet je gezond?

Als je het te zwaar hebt met school moet je misschien toch iets van sporten schrappen ofzo...bv. één of twee keer minder in de week en één dag echt rust nemen (geen afspraken maken ed) ofzo zo iets, dat je ook tijd hebt ok gewoon tot rust te komen ipv maar door en door te gaan.

Als je denkt dat het iets geestelijk is, dan zou ik iig proberen er met iemand over te praten.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 17:17
Verwijderd
In de vakantie was je natuurlijk niet gestressed en was het allemaal heel leuk, je kon lekker sporten, enz. Nu krijg je het weer druk en school IS natuurlijk ook best vermoeiend.. het is niet zo gek dat je je nu een stuk vermoeider voelt dan in de vakantie vind ik..

Had je het voorgaande schooljaren eigenlijk ook weleens? Probeer jezelf in ieder geval momenten van rust te gunnen.. niet meteen als je thuiskomt al in de boeken duiken, maar eerst lekker thee drinken enzo.. dat soort dingen. En misschien idd ook iets minder sporten, het klinkt alsof je het een beetje te druk hebt en dan vooral met school..
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 18:21
Cookie
Cookie is offline
ik denk dat je jezelf een beetje overbelast.
Oud 14-09-2004, 20:33
manGo0s
manGo0s is offline
Citaat:
cookie16 schreef op 14-09-2004 @ 19:21 :
ik denk dat je jezelf een beetje overbelast.
daar had ik ook last van en had ook nog eens last van paniekaanvallen en was ook steeds erg misselijk, had voordurend kotsneigingen, nergens meer zin in en ik kon me ook niet concentreren...ik heb er niet veel verstand van maar denk dat je best wel overbelast zou kunnen zijn jaa...
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 20:35
manGo0s
manGo0s is offline
ooh en moe was ik ook jaa, daarom dacht de dokter eerst dat ik pheiffer had, ook omdat ik keelontsteking had, maar dat bleek later dus niet waar te zijn, omdat ik overal ook heel zenuwachtig en angstig over was...misschien dat je nog eens na de dokter moet gaan...
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 09:37
Nebel
Nebel is offline
Ik heb er op zich denk ik niet eerder last van gehad. Ik voelde me altijd moe/kut, want ik heb een hartafwijking waar ik in april weer aan geopereerd ben. Ben nu voor het eerst van mn leven als een 'normaal persoon'.
Ik kan geen pfeiffer hebben want dat heb ik al gehad...
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 09:48
Verwijderd
Citaat:
Sassiefje schreef op 15-09-2004 @ 10:37 :

Ik kan geen pfeiffer hebben want dat heb ik al gehad...
Pfeiffer heeft ook allerlei 'broertjes' en 'zusjes'. Kan het geen nasleep zijn van de operatie oid...? Dat je conditie toch nog niet zo op pijl is oid en dat je doordat je het nu veel drukker hebt gekregen dat nu pas merkt oid?

Keertje langs de dokter kan iig geen kwaad als het te lang stand houdt, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 10:14
Ninnoc
Ninnoc is offline
zorg goed voor jezelf, eet en drink gezond en voldoende (zowel vitaminen ed als energieshit als koolhydraten) en als je te moe bent ga dan lekker slapen en laat t hardlopen een keer zitten.

evt andere dingen
- bloedarmoede, zorgt dat je erg vermoeit bent en duizelig
- drink je voldoende? mijn vriend ging de afgelopen week elke ochtend over zijn nek, bleek uitgedroogd te zijn, geen cola drinken maar 2 flessen water en 4 kopjes thee per dag
- pfeifer heeft idd nasleep, zorg goed voor jezelf, als je je te overbelast na pfeifer kan t overgaan in me (chronisch vermoeidheidssyndroom)
Oud 15-09-2004, 12:20
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Ik herken je erg in mijn verhaal. Ben ook heel actief gaan sporten en op mijn eten gaan letten. Echter is dit niet altijd gezond. In de vakantie kan het allemaal wel, als school er dan bij komt moet je jezelf ook rust gunnen. Je bent toch bezig met van alles dan.

Goed gezond eten en drinken scheelt al heel erg. Daarnaast; op tijd gaan slapen , en zeke ral sje veel sport denken aan je uren slaap. Je lichaam vraag dan meer rust, omdat je zoveel bezig bent. Het zou kunnen schelen om daar rekening mee te houden met bedtijden. Klinkt mss suf, maar helpt wel heel erg.
Ook zou ik als ik jou was gewoon2x per week gaan sporten ofzo ipv elke dag. Twee keer per week een uurtje of anderhalf uur is voldoende. Je moet elke dag een ahlf uur bewegen, maar daar zit ook het fietsen naar school etc. bij inbegrepen dus dat werkt wel.
Bovendien heb je veel meer aan 2x actief dan 4 of 5x in het begin actief maar het later nie tmeer op kunnen bouwen.

Voor hardlopen kun je een opbouwschema maken;

(getallen zijn minuten, streepjes zijn stukje lopen --> dit mag niet meer zijn dan het aantal minuten dat je hebt gelopen!)

WEEK 1 : 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1

WEEK 2 : 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1

WEEK 3 : 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1

WEEK 4 : 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1

WEEK 5 : 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1

WEEK 6 : 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7- 7 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2

WEEK 7 : 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7- 8 - 7 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2

WEEK 8 : 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 8 - 7 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2

WEEK 9 : 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 8 - 7 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2

WEEK 10 : 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 9 - 8 - 7 - 6 - 5 - 4 - 3

ETC...

Grtjs.
Oud 15-09-2004, 15:51
Nebel
Nebel is offline
Pfeiffer is al zo lang geleden, dat kan geen nasleep zijn.
In principe ben ik voldoende gerevalideerd van mijn operatie om alles aan te kunnen. Duizeligheid na opstaan en hardkloppingen kunnen nog wel voorkomen. Bij mn laatste controle (weekje of twee geleden) zeiden ze dat alles in orde was. Bloedarmoede heb ik ook niet.
Ik drink zeker voldoende! Ik heb nu denk ik al 3 liter water op, en ook nog wat melk en jus d'orange, dus dat zit wel goed. Ik eet tegenwoordig wel als ik honger heb, volgens sommige eet ik te weinig, maar zodra ik meer ga eten kom ik gigantisch aan
Ik heb het al met mn ouders erover gehad dat ik me niet zo goed voel en mn moeder maakt zich wel zorgen, maarja, ik slaap 's nachts ook niet zo goed, dus zij denkt dat het daarvan komt. Ik heb ook heel veel moeite met wakker worden.. Mn vader nam het niet zo serieus, die is altijd van het niet zeiken, als je echt ziek bent uitzieken, en anders tanden op elkaar, niet zeiken en doorgaan.
Ik heb ook een opbouwschema voor hardlopen, gekregen van mn cardioloog (die het dus een goed idee van me vond om te gaan joggen)
Eerst was het 1 week 9 keer 1 minuut hardlopen, met daartussen 1 minuut wandelen. Daarna 1 week 9 keer 2 minuten hardlopen, met daartussen 1 minuut wandelen. Daarna 1 week 7 keer 3 minuten hardlopen, met daartussen 1 minuut wandelen. Vervolgens 1 week 5 minuten hardlopen 1 minuut wandelen, 4 minuten hardlopen, dan weer 5, dan weer 4 en dan weer 5. Hierna zou je 4 keer 6 minuten moet hardlopen, met 1 minuut wandelen ertussen.
Nou ben ik al 2,5 week bezich om die 5,4,5,4,5 voor elkaar te krijgen :@...
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 15:53
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Mss kan je dáárom beter die piramide opbouw bij het hardlopen gebruiken. Lukt het nog niet om de volgende week week2 te lopen (bijvoorbeeld) dan doe je gewoon nog een weekje hetzelfde.

En ga iig even langs de dokter he?! Als je klachten lang aanhouden en je je er ook een beetje zrgn over maakt.

Grtjs.

Regels voor berichten