Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2004, 19:11
tuttebel
tuttebel is offline
ik schilder nu een tijdje, maar ik wil ook wel eens wat anders doen.
dus ik wou misschien met een of ander krijt gaan werken, maar ik weet daar helemaal niks van.
ik weet dat er aquarel en vetkrijt/wasco (is dat t zelfde?) is..maar of er nog meer zijn enzo weet ik niet.

ik wil dat krijt ook gebruiken met verf, op doek en op papier..

weet iemand hier meer over te vertellen, welk krijt ik het beste kan kopen en welk effect ik hiermee krijg?
Oud 27-05-2004, 19:45
Verwijderd
Ik weet er ook nix van Ik koop gewoon iets als ik het goedkoop tegenkom en probeer er dan een boel mee. Ik heb nu pastelkrijt van Marie's, was toen heel goedkoop bij het Kruidvat en ik ben er supertevreden over. Je moet t je een beetje voorstellen als stoepkrijt, als je daarmee vlakken inkleurde, kreeg je van die gekleurde stofrestjes, dat krijg je hier ook bij, dus kijk uit met vegen . Het is heel makkelijk te mengen, heel zacht, tekent makkelijk,...

Wasco/vetkrijt (ook geen idee of dat hetzelfde is), heb ik het verleden gebruikt en daar kun je eigenlijk beter wel voor de betere kwaliteit gaan, want de goedkope dingen (die ze standaard in de kinderwinkels verkopen) zijn niet echt dekkend, vind ik. Maar het is op zich niet echt iets voor mij, het is te vast, je kunt nix laten overvloeien (kan wel natuurlijk, maar je begrijpt hopelijk wat ik bedoel), voor afgelijnde vlaktekeningen vind ik het dan wel eens leuk.

Geen idee of je het op doek kunt gebruiken, ik teken en schilder bijna altijd op papier, op doek schilderen is maar echt sporadisch omdat die dingen toch een beetje te duur zijn voor mijn wazige uitspattingen.
Je zou het krijt wat kunnen vergelijken met houtskool, alleen houtskool komt wat ruwer op papier, krijt is te verzachten (door te vegen met je vingers handen), kan ook met houtskool, maar ik vind dat dat toch nog altijd iets grover overkomt (daarbij veegt houtskool net iets minder makkelijk, maar dat zal ook wel aan de soort liggen).

Het krijteffect, moment, ff zoeken hoor...
Deze heb ik met krijt (en houtskool) gemaakt, hij staat hier ook ergens op art, maar het is ff simpeler om ze daar samen te zoeken.
Ook krijt en houtskool, uit een scrapbook, dus niet al te netjes.
Deze is van iemand wiens stijl ik ernstig bewonder, is ook helemaal met krijt gemaakt (tenminste, met crayons... wat zij daarmee bedoelt , wasco, of krijt of.. iig zoiets)

Je zou er eens moeten rondwandelen, komt vast interessante dingen tegen Jammer dat de search het alleen doet als je betalend lid bent...
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 21:03
deadpassenger
deadpassenger is offline
oliepastelkrijt is echt superfijn materiaal - is te koop in heel veel verschillende kleuren , maar je kan ook zelf mengen door twee kleuren over elkaar op papier te zitten , en vervolgens met een heel klein beetje olie op je vingers erover heen te wrijven . het droogt niet op ofzo , dus je kan je tekening blijven veranderen ( met wat meer olie en een katoenen doekje kan je alles er vrij gemakkelijk helmaal af halen ) . door veel te 'wrijven' met je vingers krijg je een glad / vaag-achtig effect , maar je kan ook hele strakke lijnen maken , kortom heel veel mogelijkheden , ik vind het echt ideaal spul . bij winkels voor kunstenaarsbenodigdheden ( of hoe heten die dingen ) kunnen ze je er vast meer over vertellen . het fijnste merk heet geloof ik rembrandts , en als olie kan je gewone olijfolie gebruiken . let wel op dat je stevig papier hebt als je met olie werkt ( anders heb je kans dat je er een gat inwrijft )

Laatst gewijzigd op 27-05-2004 om 21:11.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 17:41
tuttebel
tuttebel is offline
oh zeer sjieke tekeningen.

en bedankt voor de tips..ik kijk hoe duur dat oliepastel is en anders koop ik gewoon pastelkrijt.

merci!
Reageren

Regels voor berichten