Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-08-2004, 01:06
combat95
combat95 is offline
Why life is linear.

Life is a big word; it depends on time to maintain itself and to keep the rhythm which is essential in most aspects. The question of ‘fate’ also known as destiny has always been an essential question in the development of human consciousness. Life is supposed to be about choices, the choices you make effect things around you which in turn affect their own things, this could be seen as a huge chain reaction where the smallest action could cause a huge reaction.

My aim in this short essay is to explain my view on why the choices we make are the only ones we can make, and that life could be predicted by a computer if it had enough data to compute the human brain and every single molecule in the universe (which is impossible).

Perceiving time as a human.

Humans can only perceive time going in one way, as if it is being created as things happen. What if time were already to be laid out because the things that occur in life are the only possible reactions to actions already undertaken? Because we only perceive things as they happen opposed to say something from another planet being able to see into the future along the 4’th dimension (time) and thus not only watch a tree grow but be able to see it’s whole life. This would indelibly mean that the creatures could see their own death, but would probably understand that there is no way of changing things because of what I am about to explain to you.

Example

Explaining this sketchy idea is quite tricky, the best way is to give an example.

John is shot dead in a bar by a 9mm pistol, he is dead because he won a gambling game and the guy he won the money from was pissed off. If the gun hadn’t been invented he probably would have been stabbed by a sword, but who knows, if the gun wasn’t around wars probably would have been a very different experience, in fact I think we can all agree that history wouldn’t be the same. John probably would never have met the man who killed him. Both of them might never have been alive. John’s father would never have discovered a passion for drawing during the second world war, when he moved to Paris to become a painter he met John’s mother.

Then again, If John had twitched the fingers in his left thumb slightly more while throwing the dice he would have lost, thus saving his life, the decision on how to roll the dice is a subconscious complex calculation of thousands of factors, not one of them is random though.
From the moment a child is born its starts to learn, every single input in its brain is knowledge it can draw on later for decisions. All the decisions we have ever made have been because our brains decide it is the right thing to do because everything points in that way, it is the only decision we can make at that point in time. There seem to be other choices, and it may seem that you can endlessly worry about what choice to make, but in the end you always choose 1 path.

A young child likes red things and walks over to a red plastic ball and sticks it in his mouth.
Even though this seems like everyday stuff, the child still drew on past experiences when making the decision, if you kept rewinding time and putting the child in the exact same situation it would always do the same thing.

You can keep taking this back in time, John exists because of his father moving to Paris. His Father ultimately exists because his great-great-great-great-great-great-great-great-great-great grandfather was late for an appointment and tripped over a stone while running to get there on time; he broke his leg and met his wife in hospital. The decision to run because he was late was a split second one; if you put him in the same situation again he wouldn’t walk because the information and personality that has been building up his whole life decide against it.

The reason you are sitting here is probably because 2 particles of dust collided in space a few billion years ago. The aftermath of the big-bang must have been predictable; after all, it is possible to compute particles flying in all directions, where they will collide, what they will form, how planets will form, where suns will explode, the only problem is knowing the whole book of rules and having loads of spare time to work it all out
Oud 30-08-2004, 09:11
Verwijderd
Je bedoelt determinisme. Allang weerlegd.

Voor verdere details verwijs ik je naar een leerboek over quantumfysica.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 09:36
combat95
combat95 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 30-08-2004 @ 10:11 :

tnx, had me het typen gespaard
Oud 30-08-2004, 10:48
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 30-08-2004 @ 10:11 :

de·ter·mi·nis·me (het ~)1 [fil.] levensbeschouwing volgens welke het lot en gedrag van de mens bepaald worden door omstandigheden van buitenaf, waarbij de menselijke wil een ondergeschikte rol speelt

wat heeft de menselijke wil te maken emt quantumfisica ?
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 16:47
T_ID
T_ID is offline
is determinisme niet gewoon een ander woord voor de (redelijk houtsnijdende) chaos theorie?

voor de rest: ctrl+c, ctrl+v thread..
Oud 30-08-2004, 18:56
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
T_ID schreef op 30-08-2004 @ 17:47 :
is determinisme niet gewoon een ander woord voor de (redelijk houtsnijdende) chaos theorie?
Nee, dat is het niet. In natuurkundige zin houdt determinisme in dat uit een gegeven toestand van het universum op een bepaald moment precies één latere toestand kan volgen.
Oud 30-08-2004, 19:29
Verwijderd
Citaat:
onderkoffer schreef op 30-08-2004 @ 11:48 :
Veel.

Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 10:30
TD
TD is offline
Citaat:
Determinisme gaat uit van een soort voorbestemdheid, zoals Mathfreak al aangaf. Een bepaalde omstandigheid wordt gevolgd door precies één andere, die ligt dus vast.
Uit de quantumfysica volgt (vermoed ik) dat dit 'lot' niet klopt, de toekomst is niet te voorspellen, toevalligheden bestaan en determinisme klopt totaal niet.

Dat in het kort en simpel, als het totaal onjuist is moet Mephostophilis me maar verbeteren of verwijzen naar een leerboek over quantumfysica
Oud 31-08-2004, 10:45
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
TDH schreef op 31-08-2004 @ 11:30 :
Determinisme gaat uit van een soort voorbestemdheid, zoals Mathfreak al aangaf. Een bepaalde omstandigheid wordt gevolgd door precies één andere, die ligt dus vast.
Uit de quantumfysica volgt (vermoed ik) dat dit 'lot' niet klopt, de toekomst is niet te voorspellen, toevalligheden bestaan en determinisme klopt totaal niet.

Dat in het kort en simpel, als het totaal onjuist is moet Mephostophilis me maar verbeteren of verwijzen naar een leerboek over quantumfysica
Citaat:
Nee, dat is het niet. In natuurkundige zin houdt determinisme in dat uit een gegeven toestand van het universum op een bepaald moment precies één latere toestand kan volgen.
volgensmij is de filosofische definitie anders dan de natuurkundige
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 10:47
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 30-08-2004 @ 20:29 :
Veel.

nou is dit al de 6e keer ofzo dat ik je dit zie posten
niet iedereen is 2e aars natuurkunde student
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 14:13
Verwijderd
Is dit niet het verkeerde forum voor wetenschaps-praatjes?
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 14:37
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
onderkoffer schreef op 31-08-2004 @ 11:47 :

nou is dit al de 6e keer ofzo dat ik je dit zie posten
niet iedereen is 2e aars natuurkunde student
inderdaad, alsof iedereen een leerboek over quantumfysica thuis heeft liggen
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 16:58
Verwijderd
Lees het stuk van GinnyPig:

http://forum.scholieren.com/showthre...0&pagenumber=2
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 17:21
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 31-08-2004 @ 17:58 :
Lees het stuk van GinnyPig:

http://forum.scholieren.com/showthre...0&pagenumber=2
de connectie met Determinisme zie ik nog altijd niet
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 17:24
TD
TD is offline
Het toont aan dat je van bepaalde (in dit geval zeer elementaire) zaken (of dus deeltjes) niet precies de plaats of impuls kan bepalen. Er is met andere woorden 'onzekerheid' over zijn toestand en we kunnen enkel een waarschijnlijkheid toekennen.
Wat dan de effectieve toestand is, blijkt onzeker en is onderworpen (voor zover bekend denk ik?) aan het toeval.

Voor alle duidelijkheid, dit stuk (toeval) is tegenstrijdig met het determisme, dacht ik toch
Oud 31-08-2004, 17:54
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
TDH schreef op 31-08-2004 @ 18:24 :
Het toont aan dat je van bepaalde (in dit geval zeer elementaire) zaken (of dus deeltjes) niet precies de plaats of impuls kan bepalen. Er is met andere woorden 'onzekerheid' over zijn toestand en we kunnen enkel een waarschijnlijkheid toekennen.
Wat dan de effectieve toestand is, blijkt onzeker en is onderworpen (voor zover bekend denk ik?) aan het toeval.

Voor alle duidelijkheid, dit stuk (toeval) is tegenstrijdig met het determisme, dacht ik toch
de menselijke wil is ondergeschikt aan de invloed van de omgeving
de menselijke wil bestaat dus niet of nauwelijks
onzekerheid heeft hier denk ik niet veel mee te maken
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 17:56
TD
TD is offline
Dit toonde aan (breder dan puur menselijke wil), dan toeval en onzekerheid bestaan met als gevolg dat niet alles vaststaat (determinsme).
Oud 31-08-2004, 19:27
Verwijderd
Citaat:
onderkoffer schreef op 31-08-2004 @ 18:21 :
de connectie met Determinisme zie ik nog altijd niet
De quantummechanica leert ons dat er onzekerheid is - sterker nog, moet zijn - in het "waarnemen" van deeltjes.

Hiermee is het determinisme weerlegd, aangezien we de toekomst niet kunnen voorspellen.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 19:28
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 31-08-2004 @ 20:27 :
De quantummechanica leert ons dat er onzekerheid is - sterker nog, moet zijn - in het "waarnemen" van deeltjes.

Hiermee is het determinisme weerlegd, aangezien we de toekomst niet kunnen voorspellen.
zie de definitie van determinisme
dat heeft niets emt toekosmt voorspellen te maken
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 22:15
Daevrem
Daevrem is offline
Jawel, lot is toekomst.

En menselijk gedrag is het resultaat van de processen in de hersenen. Als die processen niet te voorspellen zijn is het menselijk gedrag ook niet te voorspellen.

Ik weet niet uit welk boek je die definitie van determinisme gehaalt hebt maar hij is nogal ongelukkig. Het punt is dat precies dezelfde processen meerdere uitkomsten kunnen hebben. Dat betekent dat als je persoon A hebt hij in exact dezelfde situaties verschillende dingen kan doen. Dit omdat de natuurkundige processen die het gedrag van persoon A veroorzaken diezelfde verschillende uitkomsten kunnen hebben terwijl de situatie hetzelfde is.

Die definitie van determinisme is nogal erg gefocussed op vrije wil. Het is nog steeds mogelijk dat vrije wil niet bestaat. Maar dat is een andere discussie.
Oud 31-08-2004, 22:42
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 31-08-2004 @ 23:15 :
Jawel, lot is toekomst.

En menselijk gedrag is het resultaat van de processen in de hersenen. Als die processen niet te voorspellen zijn is het menselijk gedrag ook niet te voorspellen.

Ik weet niet uit welk boek je die definitie van determinisme gehaalt hebt maar hij is nogal ongelukkig. Het punt is dat precies dezelfde processen meerdere uitkomsten kunnen hebben. Dat betekent dat als je persoon A hebt hij in exact dezelfde situaties verschillende dingen kan doen. Dit omdat de natuurkundige processen die het gedrag van persoon A veroorzaken diezelfde verschillende uitkomsten kunnen hebben terwijl de situatie hetzelfde is.

Die definitie van determinisme is nogal erg gefocussed op vrije wil. Het is nog steeds mogelijk dat vrije wil niet bestaat. Maar dat is een andere discussie.
uit de van dale
ja daar had ik eht dus ook over daarom had ik ook het gevoel dat iedereen eenbeetje langs mij heen zat te praten maar dit betekent determinsme in de nederlandse taal dus dan is het handig of je daar ook over hebt
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 22:50
Daevrem
Daevrem is offline
We bedoelen denk ik het filosofische determinisme

http://en.wikipedia.org/wiki/Determinism
Oud 31-08-2004, 23:05
T_ID
T_ID is offline
op zich hebben ze een punt als ze zeggen dat vrije wil een illusie is, aangezien de manier waarop je wil tot stand komt door externe factoren bepaalt wordt.
Oud 31-08-2004, 23:16
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 31-08-2004 @ 23:50 :
We bedoelen denk ik het filosofische determinisme

http://en.wikipedia.org/wiki/Determinism
jammer dat het niet helemaal strookt met de nederlandse taal
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 23:19
onderkoffer
onderkoffer is offline
2) If non-determistic interpretations of quantum mechanics are correct, and uncaused events occur, these events are not the products of human cognition. Rather, the actions of a person influenced by these events would be attributable to a truly independent quantum mechanism, not the person's own free will.

tegen argument dat het wel klopt
de theorie focust zich toch wel op vrije wil hoor
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-08-2004, 23:37
combat95
combat95 is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 31-08-2004 @ 23:15 :
[B]Dit omdat de natuurkundige processen die het gedrag van persoon A veroorzaken diezelfde verschillende uitkomsten kunnen hebben terwijl de situatie hetzelfde is.B]
Leg dit uit aub.

Als iemand 1000 knikkers heeft en hij laat ze 10x precies op dezelfde manier vallen, steeds met precies dezelfde omstandigheden dan zullen ze elke keer precies hetzelfde vallen.

Is ons brein niet hetzelfde? Hoe groot de complexiteit van de berekening ook is, het blijft een berekening. Je hersenen doen alles om een reden en ik ben van mening dat als je iemand 2 keer dezelfde situatie laat beleven met identieke omstandigheden dat deze persoon alletwee de keren precies hetzelfde zal handelen.
Oud 31-08-2004, 23:56
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
onderkoffer schreef op 01-09-2004 @ 00:19 :
2) If non-determistic interpretations of quantum mechanics are correct, and uncaused events occur, these events are not the products of human cognition. Rather, the actions of a person influenced by these events would be attributable to a truly independent quantum mechanism, not the person's own free will.

tegen argument dat het wel klopt
de theorie focust zich toch wel op vrije wil hoor
maar ja, die zelfstandige factoren hebben ook geen vrije wil, dus zit nog steeds alles vast in 'hoe de factoren dicteren dat het moet gaan'
Oud 01-09-2004, 00:18
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
combat95 schreef op 01-09-2004 @ 00:37 :
Leg dit uit aub.

Als iemand 1000 knikkers heeft en hij laat ze 10x precies op dezelfde manier vallen, steeds met precies dezelfde omstandigheden dan zullen ze elke keer precies hetzelfde vallen.
Knikkers wel, electronen, fotonen enz niet. Dat is kwantum mechanica.
Oud 01-09-2004, 08:50
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
T_ID schreef op 01-09-2004 @ 00:56 :
maar ja, die zelfstandige factoren hebben ook geen vrije wil, dus zit nog steeds alles vast in 'hoe de factoren dicteren dat het moet gaan'
mee eens
de theorie komt in hoofdzaak wel neer op het niet bestaan vand e wil van de mens

Mephostophilis opmerkingen over het heisenberg principe doen dus ooo niet veel terzake aangezien het belangrijkste deel van determinisme daar niet over gaat
Met citaat reageren
Oud 01-09-2004, 09:28
combat95
combat95 is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 01-09-2004 @ 01:18 :
Knikkers wel, electronen, fotonen enz niet. Dat is kwantum mechanica.
sorry dat ik niks van kwamtum mechanica afweet, of een leerboek thuis heb Kleine deeltjes die soms anders bewegen in dezelfde omstandigheden (electronen, fotonen enz), zitten daar ook regels aan verbonden, of is het dan 'purely random' wat er gebeurt.
Oud 01-09-2004, 09:31
TD
TD is offline
Wat ik er van begrepen heb is dat de feitelijke toestand willekeurig is (en dus niet vastligt, en ook niet exact te voorspellen) maar dat we er wel een kans aan kunnen toekennen.
Er is maw een bepaalde waarschijnlijkheid (die overigens niet lineair hoeft te zijn uiteraard) om een element in een bepaalde toestand terug te vinden (bvb zijn plaats, snelheid, etc)
Oud 01-09-2004, 10:47
Verwijderd
Citaat:
onderkoffer schreef op 01-09-2004 @ 09:50 :
mee eens
de theorie komt in hoofdzaak wel neer op het niet bestaan vand e wil van de mens

Mephostophilis opmerkingen over het heisenberg principe doen dus ooo niet veel terzake aangezien het belangrijkste deel van determinisme daar niet over gaat
Toch wel, zij het via een omweg. Het 'micro' van de quantummechanica kan het 'macro' van de vrije wil beïnvloeden, bijvoorbeeld via een ziekte als kanker, die te maken heeft met radioactief verval, wat te maken het met een kansverdeling, wat weer te maken heeft met quantummechanica.

Aangezien wij niet kunnen voorspellen wanneer precies iemand kanker krijgt - en dit ook theoretisch onmogelijk is - kunnen wij ook niet de exacte interactie tussen mensen voorspellen en daarmee zijn de acties van mensen niet vastliggend, maar dynamisch en afhankelijk van natuurkundige processen.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2004, 12:11
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 01-09-2004 @ 11:47 :
Toch wel, zij het via een omweg. Het 'micro' van de quantummechanica kan het 'macro' van de vrije wil beïnvloeden, bijvoorbeeld via een ziekte als kanker, die te maken heeft met radioactief verval, wat te maken het met een kansverdeling, wat weer te maken heeft met quantummechanica.

Aangezien wij niet kunnen voorspellen wanneer precies iemand kanker krijgt - en dit ook theoretisch onmogelijk is - kunnen wij ook niet de exacte interactie tussen mensen voorspellen en daarmee zijn de acties van mensen niet vastliggend, maar dynamisch en afhankelijk van natuurkundige processen.
volgens mij snap je me niet
Met citaat reageren
Oud 01-09-2004, 12:14
Verwijderd
Citaat:
onderkoffer schreef op 01-09-2004 @ 13:11 :
volgens mij snap je me niet
Ik denk dat het andersom is. In ieder geval is het leven niet lineair.

Verder is het zo dat 'menselijke wil' niet eenduidig is gedefinieerd.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2004, 12:15
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 01-09-2004 @ 13:14 :
Ik denk dat het andersom is. In ieder geval is het leven niet lineair.

Verder is het zo dat 'menselijke wil' niet eenduidig is gedefinieerd.
ik zou het met je eens zijn dat het leven niet lineair is maar niet dat het determinisme helemaal is weerlegt
Met citaat reageren
Oud 01-09-2004, 12:30
Daevrem
Daevrem is offline
Dat komt omdat de een het alleen over het determinisme van het menselijk intellect heeft en de andere het over determinisme van het hele universum heeft.
Oud 02-09-2004, 12:07
Verwijderd
De 'buitenwereld' is niet deterministisch, wat volgt uit de quantummechanica. Menselijke beslissingen vloeien voort uit wat er om ons heen gebeurt. Menselijke beslissingen zijn dus mede bepaald door toeval.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 12:11
Verwijderd
Ik d8 dat copy-paste topics gesloten werden?
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 13:34
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-09-2004 @ 13:07 :
De 'buitenwereld' is niet deterministisch, wat volgt uit de quantummechanica. Menselijke beslissingen vloeien voort uit wat er om ons heen gebeurt. Menselijke beslissingen zijn dus mede bepaald door toeval.
iets wat ik ook nooi bestreden heb maar dat is niet waar eht mij omging
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 14:20
Daevrem
Daevrem is offline
De vraag is of de manier waarom een mens gedraagt vast staat. Dus, is er vrije wil?
Oud 02-09-2004, 14:51
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 02-09-2004 @ 15:20 :
De vraag is of de manier waarom een mens gedraagt vast staat. Dus, is er vrije wil?
dat was waar ik het overhad alleen
Mephostophilis had eht over wat anders
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 16:04
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 02-09-2004 @ 15:20 :
er is de mogelijkheid om keuzes te maken, maar omdat je vrije wil gevormd word door externe factoren staat die eigenlijk (niet altijd absoluut, aangezien we niet alle factoren kennen) ook al van tevoren vast.
Oud 02-09-2004, 18:22
Verwijderd
Tsja, het ligt er natuurlijk aan wat je als 'keuze' definieert.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten