Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
wat heeft de menselijke wil te maken emt quantumfisica ? |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Voor verdere details verwijs ik je naar een leerboek over quantumfysica. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() nou is dit al de 6e keer ofzo dat ik je dit zie posten niet iedereen is 2e aars natuurkunde student |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Het toont aan dat je van bepaalde (in dit geval zeer elementaire) zaken (of dus deeltjes) niet precies de plaats of impuls kan bepalen. Er is met andere woorden 'onzekerheid' over zijn toestand en we kunnen enkel een waarschijnlijkheid toekennen.
Wat dan de effectieve toestand is, blijkt onzeker en is onderworpen (voor zover bekend denk ik?) aan het toeval. Voor alle duidelijkheid, dit stuk (toeval) is tegenstrijdig met het determisme, dacht ik toch ![]()
||
![]() |
Citaat:
de menselijke wil bestaat dus niet of nauwelijks onzekerheid heeft hier denk ik niet veel mee te maken ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hiermee is het determinisme weerlegd, aangezien we de toekomst niet kunnen voorspellen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
dat heeft niets emt toekosmt voorspellen te maken ![]() |
![]() |
|
![]() |
Jawel, lot is toekomst.
En menselijk gedrag is het resultaat van de processen in de hersenen. Als die processen niet te voorspellen zijn is het menselijk gedrag ook niet te voorspellen. Ik weet niet uit welk boek je die definitie van determinisme gehaalt hebt maar hij is nogal ongelukkig. Het punt is dat precies dezelfde processen meerdere uitkomsten kunnen hebben. Dat betekent dat als je persoon A hebt hij in exact dezelfde situaties verschillende dingen kan doen. Dit omdat de natuurkundige processen die het gedrag van persoon A veroorzaken diezelfde verschillende uitkomsten kunnen hebben terwijl de situatie hetzelfde is. Die definitie van determinisme is nogal erg gefocussed op vrije wil. Het is nog steeds mogelijk dat vrije wil niet bestaat. Maar dat is een andere discussie.
||
![]() |
Citaat:
![]() ja daar had ik eht dus ook over daarom had ik ook het gevoel dat iedereen eenbeetje langs mij heen zat te praten maar dit betekent determinsme in de nederlandse taal dus dan is het handig of je daar ook over hebt ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
2) If non-determistic interpretations of quantum mechanics are correct, and uncaused events occur, these events are not the products of human cognition. Rather, the actions of a person influenced by these events would be attributable to a truly independent quantum mechanism, not the person's own free will.
tegen argument dat het wel klopt de theorie focust zich toch wel op vrije wil hoor ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
Als iemand 1000 knikkers heeft en hij laat ze 10x precies op dezelfde manier vallen, steeds met precies dezelfde omstandigheden dan zullen ze elke keer precies hetzelfde vallen. Is ons brein niet hetzelfde? Hoe groot de complexiteit van de berekening ook is, het blijft een berekening. Je hersenen doen alles om een reden en ik ben van mening dat als je iemand 2 keer dezelfde situatie laat beleven met identieke omstandigheden dat deze persoon alletwee de keren precies hetzelfde zal handelen.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() de theorie komt in hoofdzaak wel neer op het niet bestaan vand e wil van de mens Mephostophilis opmerkingen over het heisenberg principe doen dus ooo niet veel terzake aangezien het belangrijkste deel van determinisme daar niet over gaat ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
Wat ik er van begrepen heb is dat de feitelijke toestand willekeurig is (en dus niet vastligt, en ook niet exact te voorspellen) maar dat we er wel een kans aan kunnen toekennen.
Er is maw een bepaalde waarschijnlijkheid (die overigens niet lineair hoeft te zijn uiteraard) om een element in een bepaalde toestand terug te vinden (bvb zijn plaats, snelheid, etc)
||
Verwijderd
|
Citaat:
Aangezien wij niet kunnen voorspellen wanneer precies iemand kanker krijgt - en dit ook theoretisch onmogelijk is - kunnen wij ook niet de exacte interactie tussen mensen voorspellen en daarmee zijn de acties van mensen niet vastliggend, maar dynamisch en afhankelijk van natuurkundige processen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder is het zo dat 'menselijke wil' niet eenduidig is gedefinieerd. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Dat komt omdat de een het alleen over het determinisme van het menselijk intellect heeft en de andere het over determinisme van het hele universum heeft.
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Mephostophilis had eht over wat anders ![]() |
![]() |
||
Citaat: