Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
klonen is idd het einde van evolutie.
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De evolutietheorie heeft er in dit geval niets mee te maken, en de evolutietheorie is alleen maar een verklaring/verdere uitspitting van ~. Alleen maar omdat je niet in de "evolutietheorie" gelooft, hoeft niet te zeggen dat evolutie niet normaal is (in jou ogen dan). Probeer daar rekening mee te houden.... ![]() |
![]() |
||
Citaat:
daarom dacht ik zo van: wij zijn inmiddels zo vergevorderd dat we kunnen klonen, en hebben dat mede te danken aan evolutie. vandaar dat ik eerder dacht dat klonen een resultaat was dan een onderdeel. besides, klonen met een foutje is geen klonen. @Mu ja zeg, er is toch zeker een of andere defenitie van evolutie? ik weet niet wie gezegd heeft dat evolutie zus en zo moet zijn, maar er IS iemand gezegd die dat zei.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() hoewel het eigenlijk vreemd is. er is een woord, en dat betekend iets, en jij vind het stom dat het dat betekend. eigenlijk belachelijk dat met een dekbed bedoeld wordt dat op je bed ligt.
||
Citaat:
![]() of bedoel je eigenlijk organismen.. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Toen op een gegeven moment is geslachtelijke voortplanting ge-evolueerd. Hoe dat gebeurd is is een van de grote raadselen van de evolutie(maar zeker geen argument tegen). Dit had als voordeel dat men de DNA van twee exemplaren door elkaar gooide om er zo een nieuwe van te maken. Meer genetische variatie. Meer kans dat goede genen bij elkaar komen. Sterker evolutionair effect. Klonen is gewoon ongeslachtelijke voortplanting. Er is maar een gen dus elk gen wordt gekopieerd. Geen nieuwe genetische informatie. Dus een exacte genetische kopie. Maar dit is middelbare school biologie. Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
als je het delen van cellen ook klonen noemt, dan heb je gelijk, maar volgens mij is dat niet wat de topicstarter bedoelde. Citaat:
een "perfect" mens zou mode afhankelijk zijn, en dientengevolge om de drie weken veranderen. perfect in de zin van efficientie gaat al helemaal niet op, de mens is niet efficient. Citaat:
-evolutie is het gelijdelijk aan veranderen van een bepaalde omdat het genoom van opeenvolgende generaties steeds een beetje anders wordt door mutaties. DUS als je kloont, sluit je evolutie uit, waarom is dat een verkeerde conclusie volgens jou?
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Verder halen nog al wat mensen genetische manipulatie in de war met klonen. Bij klonen verander je niets aan de genetische informatie van de stam persoon. Het word dus gewoon een ééneiige tweeling broer of zus die alleen een x aantal jaar na nummer 1 geboren word. Superman was ook niet de 2e van een paar ééneiige tweelingen dus de superkrachten zullen allemaal wel meevallen. Genetische manipulatie moet gezien worden als een heel ander onderwerp. Het heeft veel met klonen te maken, en als het klonen eenmaal een beetje lukt zal dat een tweede stap zijn. Of het een goede stap is kun je je afvragen. Zo gek veel weten we nog niet over de funties van veel genen dus er mee experimenteren is niet geheel zonder risico. Er zal dus nog een hoop onderzoek aanvooraf moeten gaan voordat vanuit een wetenschappelijk oogpunt er een argument voor of tegen genetische manipulatie van komen. Ethisch ligt dit natuurlijk anders, er is een hoop tegen te zeggen op dit vlak. Met name door de kosten van dergelijke manipulatie zou er -in theorie- een tweedeling in ons ras kunnen ontstaan, waarbij de rijke bovenlaag genetisch 'beter' is dan de rest van de mensheid. Dat kan geen goede gevolgen hebben. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
zucht, bijdehandjes
![]() natuurlijk, er zullen altijd nog dieren zijn die zich op de normale manier dupliceren, en daarbij zal evolutie blijven optreden, duh wat ik bedoel (en ik dacht dat dat wel duidelijk was, nofi begreep het wel blijkbaar) is dat waneer je kloont, er geen evolutie tijdens dat klonen optreedt, en dat evolutie dus stopt waar men met klonen begint. dus, digitracker, shai-halud: als je een bepaalde groep individuen hebt, en die planten zich enkel voort dmv klonen, dan krijg je in die groep eenvoudig weg geen evolutie, en dus is klonen het eind van evolutie.
|
![]() |
"Dus als je kloont, sluit je evolutie uit, waarom is dat een verkeerde conclusie volgens jou"
Hoe kan het dan zo zijn dat die dieren die zichzelf kloonden toch ge-evolueerd zijn in een organisme met twee geslachten? Je wil het waarschijnlijk over het klonen van mensen hebben. Ten eerste, evolutie is te langzaam om te zien of te meten in de levensduur van een civilisatie. Verder staat evolutie nu toch al stil. Er is geen natuurlijke selectie meer. Verder, bij het maken van exacte kopieen kun je alleen maar nieuwe genetische combinaties krijgen door mutaties. Dat heb je bij mensen die elkaar klonen ook. Alleen duurt het enorm lang voordat er genoeg mutaties zijn geweest voor een goede mutatie. Stel je voor we gaan 100 miljoen jaar mensen klonen. Ja dan zijn er een stuk minder nieuwe genencombinaties gemaakt. Maar zijn die zeldzame goede dan uitgeselecteerd? En gaan we 100 miljoen jaar lang mensen klonen? Trouwens, als we niet klonen en het gewoon op de normale manier is, wat gaat er dan voor zorgen dat we evolueren. Vraag je zelf af, welke mensen gaan dood voor ze voort kunnen planten? Welke mensen hebben het meeste kinderen die ook weer kinderen gaan hebben? De eerste groep gaat dus minder genen toevoegen aan de toekomstige menselijke genenpoel en de tweede groep juist heel veel. De genetische eigenschappen van de eerste groep evolueren uit, die van de tweede groep evolueren in. Wat zijn die eigenschappen? Mensen die geen kinderen nemen zijn vaak hoogopgeleide carrieremensen. Mensen die wel veel kinderen hebben zijn arme mensen in Afrika, christelijke of moslimmensen, of andere mensen die geen geld voor voorbehoedsmiddelen hebben. Hoe evolueren we dan? En wat gaat klonen daar voor invloed op hebben. Antwoord: We evolueren niet en klonen gaat daar 0,0 invloed op hebben. En over de genetische manipulatie van een nieuw ras mensen, even leg ik de enorme ethische problemen opzij om te bekijken wat we zouden kunnen verbeteren aan de mens. De mens is een product van de evolutie. Evolutie heeft geen doel. Evolutie selecteerd dikwels vreselijk barbaarse wezens, egoisme, wezens die elkaar verkrachten, kun eigen partner, soort of kinderen opeten en meer van dat soort onzin. Verder, omdat alle systemen evolueren zijn ze allemaal erg onefficient. Alle gewerfelde dieren hebben last van rugproblemen. Deze fout is er nooit uitgegaan omdat je met deze onefficiente rug jezelf net zo goed voort kut planten dan met een perfect ontworpen rug. Verder zitten er ook allerlei genetische ziekten in de menselijke genenpoel. Die moeten er helemaal uit. Dus alle erfelijke ziekten en afwijkingen eruit. Je kunt de spieren en botten sterker maken, je kunt het menselijk verteringssysteem verbeteren zodat we in tijden van nood ook voedingsvezels kunnen verteren, maar ook in andere energie en suikerprocessen in het lichaam valt vast wel te sleutelen. Natuurlijk het intellect van de mens groter maken, we willen er veel meer mee dan de dingen waarvoor het ge-evolueerd is(sterker nog, we zullen alleen nog maar dommer evolueren), natuurlijk ga je heel hard proberen menselijke ethiek in die genen te krijgen. Het is een grote vraag of dit mogelijk is. Er zullen vast wel mensen zijn die gehoord hebben van het kleptomanie-gen. Die moet eruit natuurlijk. Hetzelfde zou je kunnen zeggen over het homo-gen. Niet dat ik iets tegen homos heb maar de gemiddelde homo is vaak ook liever hetro. Geen homo's is een stuk makkelijker voor iedereen. En dan ook nog graag een anti-slavernij, anti-geweld, anti-onderdrukkingsgen. Misschien een anti-verslavinsgen of een anti-depressiegen toevoegen. Je kunt je nog afvragen of je iets wil doen aan genetisch geheugen, de geschiedenis van de mens, elementaire natuurkunde of menselijke anatomie. Zou kunnen, goede vraag of dat gewenst is. Verder wil je het menselijk lichaam zo maken dat het zich aan kan passen aan verschillende zwaartekrachten. Zodat we zonder problemen kunnen leven op planeten met veel meer of veel minder zwaartekracht.(oke, als de verschillen te groot zijn dan levert dat hoe dan ook problemen, in iedergeval voor zorgen dat we er niet ziek van worden) of in de ruimte. Een huid die radioactive straling absorbeerd is mogelijk ook mogelijk, evenals het lichaam zo bouwen dat het tegen nog hogere en lagere temperaturen kan. Vooral de simpele dingen zullen op de lange termijn effectief zijn. Dit zijn hele moeilijke en belangrijke afwegingen. Ze zullen immers voor eeuwig bepalen hoe de mens vanaf dat moment bestaat. Plus we hebben een voordeel over al het andere leven in het universum. We zijn niet meer helemaal gecreeerd door evolutie om domweg te overleven. We zijn gemaakt om intelligent leven te zijn. Pas dan zullen we echt naar gods evenbeeld gecreeerd zijn. Dan hebben we nog een ander probleem. We hebben nu wel articiele 'mutaties' maar voor evolutie is ook nog selectie nodig. Stel we maken 1000 van deze nieuwe mensen. We hebben gewoon een heleboel spermacellen van een man en enkele eicellen van een vrouw. Daar moeten een paar wetenschappers dan een supermens van maken. Vooral door de goede genen te selecteren en dan de bovengenoemde aanpassingen te maken. Maar dat kind krijgt later natuurlijk ook een liefdesleven. Als z'n partner een van die andere 1000 is maakt het niet uit. Maar is het een gewoon mens, wat goed mogelijk is, dan wordt hun nageslecht half mens/half supermens. Dan is de helf van het werk van de wetenschappers al voor niets geweest. Duizend mensen op (nu) 6 miljard (, dan misschien veel meer) is maar heel weinig. Na een tijdje zal er niet veel meer over zijn van het supermens genoom, het zal versnippert worden onder het menselijke genoom. Oke, de mens zal dan wel iets meer super zijn, vooral als de genen dominant zijn(lijkt me een slim plan), maar toch is dit niet effectief. Je kunt er natuurlijk voor proberen te zorgen dat normale mensen en supermensen geen kinderen krijgen. Dit is lastig en je hebt dan ook een permanente tweedeling. En deze is veel sterker dan de zwart/wit tegenstelling die eigenlijk nergens over ging. Het is vooral erg als die 1000 mensen alleen maar westerse blanken elite van de elite zijn. Dan hebben we een probleem. De perfecte situatie die ik kan bedenken is om een of ander (nano)virus te maken dat mensen infecteerd en hun genen herschrijft zodat hun nageslacht een supermens wordt. Zo worden alle mensen supermens, geen tweedeling, je behoud de veelzijdigheid. Het enige probleem is is dat het technisch ingewikkeld is.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
Ja, het moet eigenlijk zijn "Verder staat evolutie van de mens nu toch al stil. Er is geen natuurlijke selectie meer." De rest klopt wel gewoon.
||
Citaat:
||
Citaat:
nou, dan krijg je verschillende mensen, heel fijn. maar alle genotypen zijn nog steeds hetzelfde toch?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||||||||||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Verder, bij het maken van exacte kopieen kun je alleen maar nieuwe genetische combinaties krijgen door mutaties. Dat heb je bij mensen die elkaar klonen ook. Alleen duurt het enorm lang voordat er genoeg mutaties zijn geweest voor een goede mutatie. Stel je voor we gaan 100 miljoen jaar mensen klonen. Ja dan zijn er een stuk minder nieuwe genencombinaties gemaakt. Maar zijn die zeldzame goede dan uitgeselecteerd? En gaan we 100 miljoen jaar lang mensen klonen? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Ik zei al, ik zet ethiek aan de kant. Ik ben helemaal niet per se voor dit soort technieken. Sterker nog, ik ben eigenlijk tegen. Maar aangezien de technieken ooit toch uitgevonden gaan worden dan kunnen we het beter gecontroleerd en democratisch gaan doen. Niet een of ander geheim militair overheidsproject welke niet de gehele mensheid vertegenwoordigd. Citaat:
Ik zie ook best in dat genetica hier maar een deel van het probleem zijn. Er zijn ook grote nurture factoren. Maar onze dierlijke genen zijn gewoon erg vervelend. Ik zou dus ook mensen niet perfect willen maken, ik zou hun genen zo aan willen passen dat ze genetisch gedwongen worden zich te gedragen als geciviliseerde wezens en niet als dieren. Bijna elk mens kan verschikkelijke dingen doen. Kijk naar Stanford Prison Experiment (of Iraq Abu Ghraib). Dit zijn dierlijke genen en dierlijke emoties. Denk aan Freuds Ego. Verder zou ik dan nog wel wat meer genetische aanpassingen willen maken. Er valt echt veel aan te verbeteren. Meer dan ik me voor kan stellen. Als alles dan zo gaat als ik het zou zien dan zijn we echt een mooi wezen. We zouden mens als ras daarmee misschien wel bijna onsterfelijk kunnen maken. Citaat:
Daarom zei ik ook, herschrijf de geslachtscellen. Dat virus zou dan enorm slim moeten zijn. Het zou zelf de genen uit moeten lezen en zelf kunnen zien wat hij moet aanpassen. De DNA van elk mens is flexiebel dus dat ding moet echt erg slim worden. Het moet zelf inventief alle onverwachte problemen kunnen oplossen. Daarnaast is het een enorm knip-en-plakwerk. Al die eiwitten van het DNA moeten losgemaakt worden, weer naar een andere plek gebracht worden, weer vastgemaakt worden enz. De hele DNAstreng zou wel eens opnieuw in elkaargezet moeten worden. En dit elke keer met elke geslachtscel. Dit is een enorm werk voor dat virus. Ik weet niet in hoeverre dat haalbaar is. Bij de vrouw is dit geen probleem maar bij de man, die maakt een enorme hoeveelheid spermacellen aan. Elke spermacel zou aangepast moeten worden voordat hij wellicht gebruikt gaat worden.
Laatst gewijzigd op 27-05-2004 om 18:45. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ja, maar die veranderingen worden niet meer geselecteerd.
Als een van de mensen goede genen heeft wil dat nog niet zeggen dat hij z'n DNA beter door kan geven dan de rest. Dit is wel nodig.
||
Citaat:
natuurlijke selectie is niet alleen maar overleven of niet. het gaat om meer dingen, aantrekkelijk voor andere geslacht enzo
||
Citaat:
||
Citaat:
-> een virus bevat OF dna, of RNA, nooit allebei tegelijk
|
![]() |
|
|