Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-05-2004, 16:49
Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Hallo,

Afgelopen weekend is er stroomstoring geweest hier van de nuon, wat me mn server heeft gekost. Computer van de plank gepakt met een MSI K7N2 Delta ilsr bordje.

Gezien de geheugenproblemen nog niet zo heel lang geleden zit er 2x 512 mb ram op en 1,82 gb swap.

Maar als ik dan mn stats-pagina bekijk (http://stats.computerdokter-groenlo.nl bekijk, zie ik dat er maar 882.68 mb gezien/gebruikt wordt en een paar keer unknown device bij ram-memory.

Daarom heb ik geprobeerd de nforce drivers van nvidia te installeren, maar als ik de instructies volg werkt de ./configure, make en make install niet.

Het schijnt, dat er in de kernel 2.6.x wel nforce2 ondersteuning is, maar dat er ook nog problemen mee zijn.

De o.b. netwerkcontroller heb ik niet in gebruik, ik heb daarvoor 2 nics. Ik heb een backup gemaakt naar deze server van ruim 40 gb (en deze later weer teruggekopierd) , maar de meter geeft aan dat er maar iets van 1,60 gb verstouw.

Is dit met een 2.6.6 kernel opgelost ? Gewoon uitproberen doe ik liever niet, want het is een productieserver en die kan er niet te lang uit liggen.

DMA voor de hdd's moet met de hand aangezet worden. Gaat dit ook goed in 2.6.6 ?

Verder werkt alles, net een paar details die niet helemaal kloppen. Misschien weten jullie er meer van.
Oud 15-05-2004, 12:17
Bliep
Bliep is offline
http://www.google.nl/search?q=debian...TF-8&hl=nl&lr=

misschien heb je er wat aan
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 22:26
Tuinkabouter !!
Update:

Dit msi geval bevalt me totaal niet. Browsen met samba is traag, printen vanaf clients wil niet of nauwelijks en hij crasht regelmatig terwijl geheugengebruik heel normaal is. Ook gaat netwerkverkeer niet echt lekker, veel packetloss terwijl de nics in een andere pc wel lekker werken. Maar eens uitkijken naar een alternatief.
Oud 17-05-2004, 13:31
Tuxs
Tuxs is offline
Hmmz.... dus je hebt Debian met kernel 2.6.x kernel?
Daar waren wat problemen mee op Debian, beter kernel 2.4.26 gebruiken...... en je ./configure, make, make install werkt niet?? wat is de fout dan?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 18:24
Tuinkabouter !!
Nee, dit is met een 2.4.26 kernel, en ik wilde weten of 2.6.6 beter gaat dan dit

De problemen op een rijtje:

-4x unknown device bij memory, 800+ van de 1024 mb wordt maar gezien
-(is ook printserver) printen duurt een 5 min voordat er wat gebeurt, tot die tijd hangt de client
-Browsen op de shares van de server is traag
- Veel packetloss op de eth1 interne nic <-- daardoor browsen zo traag ?
-DMA moet met de hand worden aangezet. Niet dat dit een probleem is maar toch.

Deze problemen had ik totaal niet met mn soltek bordje. Deze is overleden maar sinds de 2.4.26 kernel draaide alles perfect.

--Edit--

Ik moest even denken wat je met ./configure enzo bedoelde, maar dit werkt inderdaad niet voor de nforce 2 drivers. Foutmelding zal ik vanavond later nog even posten, moet nu weg
Oud 18-05-2004, 00:19
Tuxs
Tuxs is offline
hmz.... tja, kijk ik had dat namelijk ook een keer dat compilen niet lukte.... segmentation faults.... nou, dan weet je wat je kunt doen, nieuwe hardware/mobo kopen.... dan is er namelijk waarschijnlijk iets mis met je hardware..... maar ik weet dus nog niet welke fout je hebt
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 10:32
Tuinkabouter !!
De foutmelding:

Code:
www:~/nforce# make
make -C  nvnet
make[1]: Entering directory `/root/nforce/nvnet'
cc -c -Wall -DLINUX -DMODULE -DEXPORT_SYMTAB -D__KERNEL__ -O -Wstrict-prototypes -DCONFIG_PM  -fno-strict-aliasing -mpreferred-stack-boundary=2 -march=i686 -malign-functions=4 -DMODULE -I/lib/modules/2.4.26/build/include   nvnet.c
In file included from nvnet.h:20,
                 from nvnet.c:21:
/usr/include/linux/module.h:21: linux/modversions.h: No such file or directory
make[1]: *** [nvnet.o] Error 1
make[1]: Leaving directory `/root/nforce/nvnet'
make: *** [nvnet_make] Error 2
www:~/nforce#
Oud 18-05-2004, 16:50
zazzie
zazzie is offline
ik gok dat je de kernel-source niet geinstalleerd hebt.
Oud 18-05-2004, 16:52
Tuinkabouter !!
Het is een custom-kernel (2.4.26) en de source dir heb ik idd weggegooid.
Oud 18-05-2004, 17:14
Tuinkabouter !!
Heb de kernel-source gedownload en de dir naar de goede plek gekopierd maar krijg nu dit :

Code:
www:~/nforce# make
make -C  nvnet
make[1]: Entering directory `/root/nforce/nvnet'
cc -c -Wall -DLINUX -DMODULE -DEXPORT_SYMTAB -D__KERNEL__ -O -Wstrict-prototypes -DCONFIG_PM  -fno-strict-aliasing -mpreferred-stack-boundary=2 -march=i686 -malign-functions=4 -DMODULE -I/lib/modules/2.4.26/build/include   nvnet.c
In file included from nvnet.h:20,
/usr/include/linux/module.h:21: linux/modversions.h: No such file or directory
In file included from /usr/include/linux/slab.h:14,
                 from nvnet.h:29,
/usr/include/linux/mm.h:381: warning: `page_address' redefined
/usr/include/asm/pgtable.h:270: warning: this is the location of the previous definition
make[1]: *** [nvnet.o] Error 1
make[1]: Leaving directory `/root/nforce/nvnet'
make: *** [nvnet_make] Error 2
www:~/nforce#
Oud 20-05-2004, 16:47
dystopia
dystopia is offline
Je hebt headers nodig. Staat overigens ook aangegeven in de INSTALL dinges. Die headers (of de source, kan ook, is wat meer ruimte en let er dan ook op dat versie overeen komt met kernel die je draait) die zijn nodig. Vervolgens moet je /usr/src/linux wel bestaan dus staan je headers in /usr/src/linux-headers-2.6.7 (oid) dan een symlinkje maken. Het programma module-assistent doet dit automagisch, maar deze moet dan ook deze driver bevatten die jij wilt installeren. (Maakt ie er meteen een .deb van, is netter).
Oud 22-05-2004, 21:29
Parasietje
Parasietje is offline
Dat je de nforce-drivers niet kan compileren is idd omdat je je kernel headers niet hebt. Dit moeten dezelfde headers zijn als waar je glibc mee hebt gecompileerd. Aangezien je debian draait, veronderstel ik dat je glibc als een pakket is geïnstalleerd.
In dat geval is de beste gok: apt-get install linux-headers

Over de problemen met je bord:
ik snap niet waar je de error msg 'unknown device' krijgt bij de mem. Is dat in de kernel messages (dmesg) of in een of ander X-prog?
Je kan misschien eens met een gentoo liveCD proberen de kernel 'memtest' draaien om te zien of je geheugen in orde is. Anders ook 'ns een of ander cpu burn-in programma draaien om te kijken of je proc stabiel is. Volg je temps met een script. Draai misschien ook een cronjob om te kijken of het 'vasthangen' gewoon het disconnecten van de NIC is (lees: je hebt geen ssh-acces meer, maar pc draait braaf verder), of het wel degelijk de hele comp is die hangt. Dit doe je door de 'date >> /root/logje' te doen om de 10 seconden. Als je comp hangt, kijk dan gewoon naar de tijd en zie of de laatst weggeschreven tijd in het logbestand dezelfde is.
Misschien kan de hangcheck timer character device in de kernel 2.6-series je helpen?

Veel geluk! Fucked up hardware is erg klotig, omdat je nooit weet waar het probleem zit.
Oud 22-05-2004, 21:36
Parasietje
Parasietje is offline
Citaat:
dystopia schreef op 20-05-2004 @ 17:47 :
Je hebt headers nodig. Staat overigens ook aangegeven in de INSTALL dinges. Die headers (of de source, kan ook, is wat meer ruimte en let er dan ook op dat versie overeen komt met kernel die je draait) die zijn nodig. Vervolgens moet je /usr/src/linux wel bestaan dus staan je headers in /usr/src/linux-headers-2.6.7 (oid) dan een symlinkje maken. Het programma module-assistent doet dit automagisch, maar deze moet dan ook deze driver bevatten die jij wilt installeren. (Maakt ie er meteen een .deb van, is netter).
Dit is net wat Torvalds afraadt...
Vrij vertaald uit de LFS-manual:
"De enige symlinks in en vanuit de kernel source tree mogen degene zijn die standaard door de kernel scripts worden gemaakt. De /usr/include directory moet de kernel headers bevatten van de kernel source waarop glibc is gecompileerd. Dat vele distributie-makers er nog steeds een symlink van maken kan me niets schelen, de kernel headers naar /usr/include kopiëren is de enige juiste manier!"
Het staat ergens bij de manual om "linux-headers" te installeren.
In /usr/include mag dus niet de src zijn van de kernel die je NU draait, maar de headers die zijn gebruikt om glibc op te compileren.
Jammer dat Debian het nog steeds verkeerd doet...
Oud 23-05-2004, 22:54
Tuinkabouter !!
Citaat:
Parasietje schreef op 22-05-2004 @ 22:29 :
Over de problemen met je bord:
ik snap niet waar je de error msg 'unknown device' krijgt bij de mem. Is dat in de kernel messages (dmesg) of in een of ander X-prog?
op http://stats.computerdokter-groenlo.nl

Je kan misschien eens met een gentoo liveCD proberen de kernel 'memtest' draaien om te zien of je geheugen in orde is. Anders ook 'ns een of ander cpu burn-in programma draaien om te kijken of je proc stabiel is.
onder de winxp installatie hiervoor was er nooit wat aan de hand

Volg je temps met een script. Draai misschien ook een cronjob om te kijken of het 'vasthangen' gewoon het disconnecten van de NIC is (lees: je hebt geen ssh-acces meer, maar pc draait braaf verder), of het wel degelijk de hele comp is die hangt. Dit doe je door de 'date >> /root/logje' te doen om de 10 seconden. Als je comp hangt, kijk dan gewoon naar de tijd en zie of de laatst weggeschreven tijd in het logbestand dezelfde is.
Misschien kan de hangcheck timer character device in de kernel 2.6-series je helpen?

NETDEV WATCHDOG: eth1: transmit timed out
eth1: Transmit timed out, status 000000000, resetting...

Veel geluk! Fucked up hardware is erg klotig, omdat je nooit weet waar het probleem zit.
Het geheugenprobleem zit in de kernel, ik ben vergeten een highmem-kernel te bakken
Oud 23-05-2004, 22:57
Tuinkabouter !!
Nu met veel pijn en moeite een uptime van 8 dagen, nog ff kijken hoe het gaat. Als ie nog een keer hangt, gaat het msi geval eruit en komt er een asus voor in de plaats. Niet dat ik te lui ben om problemen uit te zoeken en op te lossen, maar niet op een productieserver.
Oud 27-05-2004, 00:04
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Parasietje schreef op 22-05-2004 @ 22:36 :
Jammer dat Debian het nog steeds verkeerd doet...
Ik heb er geen problemen mee; het is gebruikersvriendelijk. Ik maak nl nooit aanpassingen in /usr zelf; enkel in /usr/src. Daar staat al die rotzooi. Kortom deze manier vind ik een stuk minder omslachtig.
Oud 30-05-2004, 11:19
Tuinkabouter !!
1 probleem opgelost, zijn bij benadering 10 andere voor in de plek gekomen. Deze zijn opgelost

De oplossing was:

-Raam open
-MSI K7N2 Delta ILSR eruit
-Raam dicht
-ASUS A7V8X-X voor in de plek, nergens problemen meer mee
Reageren

Regels voor berichten