Dat heb ik ook vaak. Ik kan heel erg gezellig met iemand praten, soms zelfs zoenen, en dan de volgende week herken ik hem/haar niet aan z'n/d'r gezicht maar bijvoorbeeld aan jas of stem of bijzondere uiterlijke kenmerken (moedervlek in gezicht ofzo). Best vervelend eigenlijk.
Voorbeeld: Vorig jaar ben ik een weekendje naar Brussel geweest, naar een oude vriend van me, en daar heb ik een jongen leren kennen die ik echt ongelofelijk leuk vond. Door omstandigheden (enigszins door mij gecreëerd

) bleef ik een nacht bij hem slapen ipv bij die oude vriend, en we hebben vanaf half zes 's ochtends (toen we thuiskwamen van een kroeg) tot één uur 's middags in bed gelegen en alleen maar gepraat over een heleboel best intieme dingen. De middag erna moest ik weer terug naar ons kikkerlandje en ik was erg verliefd. Maar toen mijn zus me vroeg hoe Xavier er dan uit zag, wist ik dat niet. Hij kon net zo goed blond als donker haar hebben, kleur ogen? Geen idee. Lengte? Langer dan ik, meer weet ik niet. Ik weet zeker dat ik hem niet zou herkennen als ik hem weer eens zag... Heel vreemd...
Hoe dat komt, ik weet het niet. Ik weet dat er een verschijnsel is, een soort foutje van de hersenen zeg maar, waarbij iemand een gezicht in z'n geheel niet kunnen onthouden, maar in plaats daarvan opvallende punten onthoudt, zoals moedervlekken, extreem lange wimpers etc. Maar als iemand met extreem lange wimpers z'n wimpers heeft verbrand ofzo, zal die persoon met het foutje in z'n hersenen, de ex-extreem-lange-wimpers-persoon, niet herkennen, simpelweg omdat het herkenningspunt is verdwenen.
Maar als je die stoornis hebt, dan zou je dat bij ieders gezicht moeten hebben, dat heb ik niet en zo te lezen jij ook niet, Dolores. Misschien is het wel gewoon dat jij en ik compleet voor het innerlijk van mensen gaan, en dat het uiterlijk eigenlijk geen ene flikker uitmaakt.
Maar ja, toch is het inderdaad vreemd.
Liefs, Mollusc