Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik heb het niet zo op PCI kaarten. Mensen die een PC hebben met wel 6 PCI devices; bah. Lekker alles on-board; heb je ook geen last van PCI clocks en dividersettings. ![]()
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Overigens draait er in de computer waar ik nu op werk ook een Maxtor, een D740X van 40 GB. Die is ontzettend luidruchtig, ik weet niet of die DMax+9 stiller is. In elk geval is hij niet bijzonder snel. |
![]() |
||
Citaat:
de western digital schijfjes zijn ook ok, in ieder geval stiller |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
![]() Citaat:
||
Citaat:
Neem gewoon een Hitachi 7K250 160GB SATA, €105 bij www.sallandautomatisering.nl of check de Tweakers.net Pricewatch.
||
Citaat:
Wat is er zo traag aan 120gb?
||
Verwijderd
|
Citaat:
Stel, je hebt een schijf van 120 GB, die is opgebouwd uit drie schijven (disks) met elk twee oppervlakken (platters), dus zes platters van elk 20 GB, dus in totaal 120 GB. Een moderne schijf van 160 GB heeft twee disks, maar daar past er 40 GB per platter op, dus vier maal 40 GB = 160 GB. Je snapt dat die schijf van 160 GB sneller is, omdat er meer data per seconde gelezen kan worden. Het is overigens niet zo dat platters altijd een even aantal moeten hebben. Er zijn schijven met twee disks en drie platters. De Hitachi Deskstar 7K250 bijvoorbeeld, heeft in de 120 GB-uitvoering echt geen kleinere platters dan in de 160 GB-uitvoering, alleen bij de 120 GB-uitvoering zit er gewoon een 'halve disk' bij. Het platterverschil is overigens niet schokkend. Ik heb thuis zowel een Deskstar 7K250 als een WD1200JB en de sequentiële lees- en schrijfprestaties ontlopen elkaar niet veel (55 MB/sec tops voor de Hitachi t.o.v. 48 MB/sec voor de WD). En op zoektijden is de grootte en het gewicht van de actuator (de koppen-arm) van veel meer invloed dan de plattergrootte. Laatst gewijzigd op 12-05-2004 om 12:41. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Turlijk werken ze, en veel mensen hebben Maxtor doordat het goedkoop is.. Maar de snelheid is niet echt geweldig, de betrouwbaarheid is minder, en over het geluid dat ze produceren ben ik niet te spreken... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Overigens is het niet verstandig verschillende schijven te gebruiken voor een RAID array, de ene schijf moet dan op de andere wachten (zwakste schakel) hetgeen enig prestatieverlies kan veroorzaken. @Nare Man, je hebt het over discs en platters; maar dat is toch hetzelfde? Platter is niet het oppervlak, maar de disc zelf. Daarom ook 80GB platters; dus één schijfje (disc) met 80GB capaciteit. Twee van die platters in een harddisk en je hebt 160GB capaciteit.
||
Citaat:
![]() Maar als je een head crash bedoelt; dan kun je je schijf afschrijven. Hitachi's 7K250 heeft overigens een betere beveiliging hiertegen dan andere desktop schijven.
||
Verwijderd
|
Citaat:
En daarbij zal een "huis-tuin en keuken" gebruiker het verschil niet merken. Zelf merk ik het wel, maar het verschil is zo minimaal dat ik niet van plan ben om van maxtor af te stappen. |
![]() |
||
Citaat:
De doorsnee gebruiker zou het verschil misschien niet kunnen zeggen, maar dat neemt niet weg dat de Hitachi een betere schijf is. sowieso heeft IBM (nu Hitachi) altijd de snelste desktop schijven gemaakt.
|
Ik heb ooit een Maxtor van 80Gb gehad, en die ging kaduuk. Opgestuurd naar Ierland, en een weekje later keurig een 160Gb teruggekregen. Dat was opzich geen héle vervelende ervaring dus.
![]() Ik heb nu twee Hitachi 7K250's 160Gb SATA in RAID0 hangen, en dat bevalt goed. Als ik ze qua snelheid vergelijk met andere RAID scores van vergelijkbare schijven (Maxtor, WD, Seagate) zit ik er vaak boven, dus de snelheid is in orde. Het enige nadeel is het 'kattengejank'. Om de 10 minuten maken deze schijven een geluid van 1 á 2 sec wat enigszins lijkt op kattengejank/het schuiven van een stoel/koffiegepruttel uit een thermoskan/vrouwengekreun. Opzich nix schadelijks, het is zelfs een of andere feature, maar je hoort het wel. De geluidsproductie is acceptabel; als je een erg stil systeem hebt hoor je de schijven wel, maar voor verreweg de meeste situaties zijn het voldoende zijn. ![]() Zie voor meer info dit topic op GoT.
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 12-05-2004 om 19:47. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Bovendien is prijs/prestatie heilig. Behalve voor de mensen die graag iets uitgeven en zij het niet hoeven te betalen. Zoals al die IT-ers die geil worden van dure shit en hun manager weten te overtuigen. Bah :/ Maar dat hoeft niet op jou te slaan hoor. ![]() Citaat:
![]() Met duurdere serverborden die beschikken over PCI-X is dat een minder groot probleem natuurlijk. Maar voor een normaal mobo wel.
||
Citaat:
Daar kun je je enorm aan ergeren; niet doen. Als zij op een dergelijke manier hun mening willen vastleggen is dat hun keus, hun gebrek.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is echt niete alleen mijn hdd die herrie maakt hoor.. En juist de huis-tuin-en-keuken gebruikers willen stille harde schijven... |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Gewoon alle chipsets die in de southbridge een geïntegreerde SATA controller hebben. Maar nogmaals, ik weet het dus niet zeker. Het zit in mn hoofd, wat niet in alle gevallen dus klopt. ![]()
||
Citaat:
Ook al gaat een losse SCSI kaart ten koste van de bandbreedte van de PCI bus dan nog zie ik het probleem niet zo. Een server heeft namelijk weinig verkeer op de PCI bus op de SCSI en netwerk kaart na.
|
![]() |
|
|