Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2004, 14:59
funqueen15
funqueen15 is offline
Ik zit nu op vwo 3 en ik kies n en g. Eerst was ik vastbesloten ik ga verder met havo4 omdat dat maar twee jaartjes is en ik erna toch naar het hbo wil. Maar nu twijfel ik omdat de docenten zeggen dat ik het wel kan als ik er maar iets voor doe. Heeft iemand hetzelfde meegemaakt? Of heeft er iemand advies?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-05-2004, 15:04
I love stars
I love stars is offline
Advies: 1. ga op internet zoeken naar mogelijke opleidingen die jij wilt doen, en kijk of daar universiteiten tussen zitten. advies 2, doe bij de laatste proefwerken je best en kijk welke cijvers je haalt als je echt je best ervoor doet.
Oud 27-05-2004, 15:26
Yvat
Yvat is offline
Ik zit nu ook in vwo 3 maar volgend jaar kies ik voor havo 4 C&M ondanks het advies van m'n leraren. Waarom? Omdat ik denk dat vwo heel moeilijk gaat worden en ik geen zin heb om me nog 3 jaar uit de naad te werken en ik waarschijnlijk toch een hbo-opleiding ga doen.
Ga anders ook eens bij je decaan langs en vraag wat hij/zij je adviseert.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 16:22
Bloompje
Bloompje is offline
Ik zit nou in 4 VWO

Als je het makkelijk kan, probeer het dan gewoon, HBO kan je altijd nog doen... als jij opeens een leuke WO opleiding tegenkomt, moet je eerst weer naar VWO...
Oud 27-05-2004, 16:26
cyntha
cyntha is offline
Je kunt altijd nog hbo gaan doen, ook met een vwo diploma. Misschien kom je over een jaar opeens een studie tegen die je heel graag wilt doen en is dat een wo opleiding. Het zou dan wel erg jammer zijn als je naar havo 4 was gegaan. Je moet het zelf weten natuurlijk, maar als je vwo kunt zou ik vwo blijven doen.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 16:44
Femic
Femic is offline
Nu denk je dat je (waarschijnlijk) een HBO wil gaan doen, maar het kan heel goed zijn dat je daar over 1 of 2 jaar anders over denkt. Als je dan als nog WO wil gaan doen en je hebt voor HAVO gekozen, dan heb je een probleem. Doe je er NOG een jaar langer over. Als ik jou was zou ik dus VWO blijven doen.
Maar: als je nu met heel veel moeite 6jes haalt, zou ik toch voor de HAVO gaan. Haal je echter met weinig doen 6jes of met goed leren zevens en achten, dan zou ik op het VWO blijven. Zo moeilijk is VWO bovenbouw niet (ik zit nu in de 5e). Als je maar gewoon je handelingsdelen op tijd inlevert en oplet dat je je SE's goed maakt (proefwerken zijn bijna onbelangrijk...) red je het waarschijnlijk prima.
Succes met je keuze!
Oud 28-05-2004, 05:39
Verwijderd
ik zou de havo gaan doen, VWO 4 is een stuk moeilijker dan VWO 3, de kans is groot dat je dan in VWO 4 blijft zitten, en dan moet je daarna alsnog 2 jaar als je overstapt naar de havo.
scheikunde in 3 vwo, natuurkunde in 3 vwo, het valt amper te vergelijken, de moeilijkheidsgraad ligt echt een stuk hoger
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 05:40
Verwijderd
Citaat:
Bloompje schreef op 27-05-2004 @ 17:22 :
Ik zit nou in 4 VWO

Als je het makkelijk kan, probeer het dan gewoon, HBO kan je altijd nog doen... als jij opeens een leuke WO opleiding tegenkomt, moet je eerst weer naar VWO...
nee, daar hebben we HBO P voor..
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 06:46
Verwijderd
Vind je de stof in 3hv nu moeilijk? Je hebt neem ik aan aparte havo/vwo cijfers. Kijk naar je havo cijfers voor wiskunde, scheikunde, natuurkunde en kijk naar wat je daarvoor hebt op vwo.

Kijk ook naar hoeveel je moet verzetten om op vwo óók hoge cijfers te halen. Is dat niet zoveel? Dan zou ik vwo gaan doen.

Vergeet niet dat vwo4 toch net iets moeilijker is en er meer van je wordt verwacht. Owja, bij ons zeggen ze altijd als je twijfelt : kijk naar het advies van je basisschool. Want die mensen hebben meestal ook wel wat inzicht.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 07:00
Cinamon
Cinamon is offline
Citaat:
per piacere schreef op 28-05-2004 @ 06:39 :
ik zou de havo gaan doen, VWO 4 is een stuk moeilijker dan VWO 3, de kans is groot dat je dan in VWO 4 blijft zitten, en dan moet je daarna alsnog 2 jaar als je overstapt naar de havo.

Bij ons kun je meteen van 4VWO naar 5HAVO ?
Nou goed, ik denk dat jij moet doen waar jij je het lekkerste bij voelt. Je moet natuurlijk wel even kijken naar 'the bigger picture' als in: Wat wil ik? Heeft naar de HAVO gaan wel zoveel voordelen als ik dacht? Heeft op het VWO blijven wel zoveel voordelen?
Misschien moet je een 'pro-conlijstje' maken. Alle min en pluspunten opschrijven van HAVO en VWO en daaruit maak je je keuze op.
Succes
Oud 28-05-2004, 09:31
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
drinks@myplace schreef op 28-05-2004 @ 08:00 :
Bij ons kon dat als je voor alle cijfers een 7 of hoger had.

Als je het aankunt, go for it, ik heb er flinke spijt van dat ik het niet gedaan heb.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 09:50
NN
NN is offline
Ik vond de Tweede Fase op het VWO absoluut niet zwaar en is sinds ik eindexamen heb gedaan (2002) is er ook nog weer veel meer verlicht. Dus ook VWO-TF is makkelijk te doen.
Oud 28-05-2004, 10:54
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 28-05-2004 @ 10:31 :

Als je het aankunt, go for it, ik heb er flinke spijt van dat ik het niet gedaan heb.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 16:34
Femic
Femic is offline
Citaat:
NN schreef op 28-05-2004 @ 10:50 :
Ik vond de Tweede Fase op het VWO absoluut niet zwaar en is sinds ik eindexamen heb gedaan (2002) is er ook nog weer veel meer verlicht. Dus ook VWO-TF is makkelijk te doen.
helemaal mee-eens. ik heb nu 5V bijna klaar en voor de toetsen moet je af en toe wat doen, maar verder is t echt niet zo moeilijk hoor..
Oud 28-05-2004, 16:46
Verwijderd
Duh, als je VWO kunt doen vind ik eigenlijk wel dat je dat moet doen. Als je VWO doet staan er later veel meer mogelijkheden open dan met havo, dat is toch mooi meegenomen als je VWO kunt doen.
Je bent nu 15 en zegt dat je naar het HBO wil, maar misschien denk je er over een paar jaar weer heel anders over en wil je liever naar het WO, en dan is het toch mooi als je VWO gedaan hebt, want dan staan beide mogelijkheden voor je open.
Toen ik 15 was had ik nog geen idee wat ik wou om heel eerlijk te zijn, dus lijkt het me wel aan te bevelen dat je zoveel mogelijk opties open houd
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 17:44
Energie
Energie is offline
Citaat:
funqueen15 schreef op 27-05-2004 @ 15:59 :
Ik zit nu op vwo 3 en ik kies n en g. Eerst was ik vastbesloten ik ga verder met havo4 omdat dat maar twee jaartjes is en ik erna toch naar het hbo wil. Maar nu twijfel ik omdat de docenten zeggen dat ik het wel kan als ik er maar iets voor doe. Heeft iemand hetzelfde meegemaakt? Of heeft er iemand advies?
Je moet alleen Vwo doen als je naar de universiteit wil anders is het zonde van je tijd, want niemand kijkt meer om naar je VWO diploma als je je HBO ofzo hebt .

Doe je HBO -> 1e jaar haal je kan je meteen naar universiteit gaan in veel gevallen dus geen tijd verlies achteraf he en je hebt de makkelijkste weg gekozen
Oud 28-05-2004, 18:31
Balance
Balance is offline
Als je vwo kunt doen en bereid bent je een beetje in te zetten zou ik dat absoluut gaan doen. Je mening qua vervolgopleiding kan nog 10x veranderen in de tijd van nu tot de tijd dat je examen doet. Het zou erg zonde als je zodadelijk een universitaire studie toch ook erg leuk vindt, maar je 'slechts' havo hebt.
Met het vwo kun je alle kanten op en als je het toch kan: waarom dan niet? Voor dat ene jaartje extra krijg je een hoop terug.
Oud 28-05-2004, 18:34
Balance
Balance is offline
Citaat:
per piacere schreef op 28-05-2004 @ 06:40 :
nee, daar hebben we HBO P voor..
Kijk de cijfers er eens op na hoeveel mensen het halen met hun HBO-P.
Bovendien zijn universiteiten niet blij met mensen die van het HBO afkomen met enkel hun propedeuse.
Kijk, als het nou je enige oplossing is om er te komen.. oke.
Maar als je in 3vwo zit en je kunt 4vwo gewoon aan volgens de leraren, dan zou ik gewoon voor het vwo gaan.
Oud 28-05-2004, 18:51
dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
drinks@myplace schreef op 28-05-2004 @ 08:00 :
Bij ons niet. Volgens mij heeft dat te maken met dat je als je bijvoorbeeld N&T hebt, je op de havo in de 4e al Na2 hebt en op het VWO nog niet.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 19:39
Verwijderd
ik zou kijken naar de opleiding die je wilt gaan doen..
als je nu een goede leerlingen bent en je echt zeker bent dat je vwo aankan moet je dat doen. ben je niet helemaal zeker doe dan havo, dat is een stuk minder werk en makkelijker.

ik zit in 4 vwo, en heb een beetje spijt dat ik vwo ben gaan doen. ik moet er best hard voor werken namelijk. met de havo had ik dat helemaal niet.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 11:36
NN
NN is offline
Citaat:
Energie schreef op 28-05-2004 @ 18:44 :
Je moet alleen Vwo doen als je naar de universiteit wil anders is het zonde van je tijd, want niemand kijkt meer om naar je VWO diploma als je je HBO ofzo hebt .

Doe je HBO -> 1e jaar haal je kan je meteen naar universiteit gaan in veel gevallen dus geen tijd verlies achteraf he en je hebt de makkelijkste weg gekozen
VWO heeft altijd meerwaarde ten opzichte van een HAVO-diploma.

Het is lekker simpel om de makkelijke TF-route te kiezen via de HAVO, maar met een HBO-P'tje krijgt het enorm zwaar op de uni omdat je de zwaardere algemene kennis van het VWO mist. Heel veel HBO'ers op de uni lopen vast of doen jaren langer over hun studie.
Oud 29-05-2004, 12:11
Energie
Energie is offline
Citaat:
NN schreef op 29-05-2004 @ 12:36 :
VWO heeft altijd meerwaarde ten opzichte van een HAVO-diploma.

Het is lekker simpel om de makkelijke TF-route te kiezen via de HAVO, maar met een HBO-P'tje krijgt het enorm zwaar op de uni omdat je de zwaardere algemene kennis van het VWO mist. Heel veel HBO'ers op de uni lopen vast of doen jaren langer over hun studie.
1 jaar Hbo p staat gelijk aan 2 jaar vwo dus daarom laten ze je toe
Oud 29-05-2004, 12:18
NN
NN is offline
Citaat:
Energie schreef op 29-05-2004 @ 13:11 :
Het staat gelijk aan, maar gelijkwaardig is het niet.
Oud 29-05-2004, 13:29
Femic
Femic is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 28-05-2004 @ 20:39 :
ik zit in 4 vwo, en heb een beetje spijt dat ik vwo ben gaan doen. ik moet er best hard voor werken namelijk. met de havo had ik dat helemaal niet.
en wat is daar erg aan? kijk, ik heb het voordeel dat ik makkelijk leer enzo, maar er zijn bij mij mensen in de klas die ook heel weinig doen en slechte cijfers halen. de discipline en houding is zo veranderd. veel spijbelgedrag, weinig motivatie en inzet. wel jammer, want school is wel belangrijk! merk heel vaak dat mensen weinig bereid zijn om iets voor hun opleiding te doen. alles moet makkelijk en vanzelf gaan. ik zeg niet dat ik hiervan totaal anders ben (tuurlijk spijbel ik zelf ook wanneer dat kan ) maar als er een toetsweek aankomt ben ik wel bereid iets harder te werken dan anders en ik zie dat dat bij mijn klasgenoten vaak anders is.
ik zou dus willen zeggen: doe VWO als je dat kan, ook al moet je daar soms wat harder voor werken. (daar is niks mis mee namelijk!)
Oud 29-05-2004, 13:43
Balance
Balance is offline
Citaat:
Energie schreef op 29-05-2004 @ 13:11 :
Universiteiten hebben dat willen afschaffen. Dat was vorig jaar (geloof ik) in het nieuws. Dit werd echter tegen gehouden door de politiek.

Maar om enkele cijfers te geven:

Het aantal vwo'ers dat in het eerste jaar uitvalt = 9%
Het aantal HBO-P'ers dat in het eerste jaar uitvalt = 25%

Het aantal vwo'ers dat zijn/haar diploma haalt = 75%
Het aantal HBO-P'ers dat zijn/haar diploma haalt = 40%
(hoewel mijn decaan het een tijd terug over 10% had wat de nieuwste cijfers zouden zijn, maar daarvan weet ik verder geen bron)

Het geeft dus wel een beetje aan hoeveel kansen je hebt.
Oud 29-05-2004, 14:40
Verwijderd
Citaat:
FMathers schreef op 29-05-2004 @ 14:29 :
en wat is daar erg aan? kijk, ik heb het voordeel dat ik makkelijk leer enzo, maar er zijn bij mij mensen in de klas die ook heel weinig doen en slechte cijfers halen. de discipline en houding is zo veranderd. veel spijbelgedrag, weinig motivatie en inzet. wel jammer, want school is wel belangrijk! merk heel vaak dat mensen weinig bereid zijn om iets voor hun opleiding te doen. alles moet makkelijk en vanzelf gaan. ik zeg niet dat ik hiervan totaal anders ben (tuurlijk spijbel ik zelf ook wanneer dat kan ) maar als er een toetsweek aankomt ben ik wel bereid iets harder te werken dan anders en ik zie dat dat bij mijn klasgenoten vaak anders is.
ik zou dus willen zeggen: doe VWO als je dat kan, ook al moet je daar soms wat harder voor werken. (daar is niks mis mee namelijk!)
ben het zeker met je eens, school is belangrijk. en als je het kan moet je het ook doen. tenzij je er toch niets mee wil doen, dan is het zonde van dat extra jaar en harder werken.
ik merk bijvoorbeeld dat vriendinnen op de havo veel minder PO's en handelingsdelen moeten maken. ik moet veel meer doen, opzich niet erg. maar het kost heel veel tijd en energie.
bij toetsweken moet je op vwo meer stof leren, meestal kunnen de vwo'ers dat net iets beter. ik denk dat de druk dan ongeveer even hoog ligt.
dus: als je het kan en je er iets mee wil doe het dan.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 18:52
rubenrtv
rubenrtv is offline
Citaat:
Per Piacere schreef op 28-05-2004 @ 06:40:
VWO 4 is een stuk moeilijker dan VWO 3
hier ben ik het zeker niet mee eens. vorig jaar bleven er bij mij veel meer mensen zitten dan dit jaar.

Laatst gewijzigd op 02-06-2004 om 18:55.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten