Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-05-2004, 13:08
Gatara
Gatara is offline
Hoi

Wil een nieuw instrument leren. Speel al piano en noten lezen enzo kan ik dus wel.
Wil een blaasinstrument leren, maar ben aan het twijfelen tussen twee:
clarinet of saxofoon.

Speelt iemand van jullie één van deze instrumenten en kun je daar wat meer over vertellen? Wat voor een soort muziek speel je met dit instrument en wat kun je er allemaal mee?

Wil zelf graag spelen: klassiek, klezmer en jazz.
Oud 29-05-2004, 13:24
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
Gatara schreef op 29-05-2004 @ 14:08 :
Hoi

Wil een nieuw instrument leren. Speel al piano en noten lezen enzo kan ik dus wel.
Wil een blaasinstrument leren, maar ben aan het twijfelen tussen twee:
clarinet of saxofoon.

Speelt iemand van jullie één van deze instrumenten en kun je daar wat meer over vertellen? Wat voor een soort muziek speel je met dit instrument en wat kun je er allemaal mee?

Wil zelf graag spelen: klassiek, klezmer en jazz.
Volgens mij ligt het er in dit geval puur aan wat je zelf leuker vind klinken eigenlijk. De stijlen die je wilt spelen zijn met beide instrumenten prima te doen, dus daar zal het probleem iig niet liggen.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 13:27
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Reel Big Nothin schreef op 29-05-2004 @ 14:24 :
Volgens mij ligt het er in dit geval puur aan wat je zelf leuker vind klinken eigenlijk. De stijlen die je wilt spelen zijn met beide instrumenten prima te doen, dus daar zal het probleem iig niet liggen.
En moeilijkheidsgraad natuurlijk Ik vermoed dat het lastiger is om uit een klarinet geluid te produceren in vergelijking tot een saxofoon?

(en dan nog welke? alt-sax? tenor-sax? alt-klarinet?)

Verder: waar moet je op letten bij aankoop (tweedehands) klarinet/saxofoon? M.b.t. klarinet: is hout aan te raden of is kunststof ook goed? En wat m.b.t. het mondstuk?

Laatst gewijzigd op 29-05-2004 om 13:36.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 13:46
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
Gatara schreef op 29-05-2004 @ 14:27 :
En moeilijkheidsgraad natuurlijk Ik vermoed dat het lastiger is om uit een klarinet geluid te produceren in vergelijking tot een saxofoon?

(en dan nog welke? alt-sax? tenor-sax? alt-klarinet?)

Verder: waar moet je op letten bij aankoop (tweedehands) klarinet/saxofoon? M.b.t. klarinet: is hout aan te raden of is kunststof ook goed? En wat m.b.t. het mondstuk?
En toen ging je voor mij te ver in op details. Ik speel zelf basgitaar, maar we hebben wel een saxofonist in de band. Alles wat ik weet, weet ik van hem.....Ik zou het verschil tussen een klarinet en een sax qua bespeelbaarheid niet weten. Wat ik wel weet is dat bij een klarinet het geluid mooier is als ie van hout is. Het klinkt dan 'echter' zeg maar. Verder ben ik bang dat je het toch van andere mensen zal moeten hebben, want meer weet ik niet..
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 14:40
EggeD
EggeD is offline
Ik heb vroeger 5 jaar alt-sax gespeeld, dat is goed te doen, alleen zal het in het begin wennen zijn met de houding van de mond. Klarinet heeft wel een mooie warme klank, kan ook leuk zijn, ik zou dan inderdaad wel voor hout kiezen, zoals RBN aanraadt.

Laatst gewijzigd op 30-05-2004 om 08:44.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 14:42
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Gatara schreef op 29-05-2004 @ 14:27 :
Eh nee. Alleen geluid produceren gaat veel makkelijker met een klarinet. De verdere verschillen in moeilijkheidsgraad zou ik niet weten, ik speel alleen saxofoon. Als je wat meer voor het 'stevigere' werk wilt gaan moet je saxofoon doen. De stijlen die jij noemt helpen niet echt, aangezien je meer klassiek met klarinet hebt en meer Jazz met saxofoon.

Ik heb 6 jaar saxofoonles gehad, daarna nog een jaar of twee bij een orkest gezeten. Nu doe ik er zo'n vier jaar niets meer mee. Ik wil af en toe nog wel eens bijspringen op school als ze begeleiding nodig hebben (musicalorkest, kerstconcert voor brugklassers, open podium etc.) maar daar houdt het mee op. Niet dat saxofoon niet leuk is hoor, maar het ligt mij gewoon niet echt. Ik hou veel meer van zingen, en daar ben ik nu dus actief mee bezig.

Als je voor saxofoon kiest moet je gewoon beginnen met alt, dan zou je na een tijdje altijd nog over kunnen stappen. Alt is gewoon het meest voor/over te vinden.

En beetje algemene tip, waarschijnlijk weet je het wel maar toch : Neem asjeblieft een voldoende gekwalificeerde leraar. Ik heb in het begin les gehad van zo'n huismoedertje die klarinet speelde en die mij na mijn blokfluitles ook wel saxofoon wilde leren spelen, en daar heb ik dus hele verkeerde dingen aangeleerd, waar ik, toen ik wel een conservatroriumgeschoolde docent kreeg, heel lang mee bezig ben geweest om dat weer af te leren.

Laatst gewijzigd op 29-05-2004 om 14:45.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 14:44
Chameleon2000
Chameleon2000 is offline
Ik heb afgelopen maandag het metropole orkest + steve vai zien optreden. Saxophone of clarinet? Ik zou het niet weten het zijn beide prachtige instrumenten.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 15:18
Verwijderd
Ik speel zelfs sax en zou dat zeker aanraden. Echter is het vaak zo dat meisjes vaker voor de klarinet gaan dan jongens. Dus misschien ligt het ook een beetje daaraan.
Op je genoemde stijlen afgaande zou ik toch zeggen: ga voor de klarinet. Klezmer is namelijk meer iets daarvoor, evenals klassiek. Jazz met klarinet vond je vooral in de jaren '30, je zit dus mijns inziens wel een klein beetje vast aan bepaalde muziekstijlen. Maar je kan natuurlijk ook gewoon schijt hebben aan die dingen en gewoon alles spelen met je klarinet.
Hoop dat dit je een beetje op weg helpt.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 15:32
Pierreke
Pierreke is offline
Ik zou gaan voor saxofoon. Ik speel zelf trompet. Jazz is er in vele stijlen natuurlijk, maar ik denk dat je met saxofoon makkelijker in bands/ jazzbands/ bigbands terrecht komt.
Tip voor als je toch op klarinet gaat; neem alsjeblieft géén kunstoffen. Een echte klarinet is van hout! Doe wat je het beste / leukste lijkt. Overstappen van Klarinet naar saxofoon gebeurt vaak; andersom minder. Wil je later het lagere register in; kan bij allebei. Niet alleen saxen bestaan er in bariton/sopraan uitvoering. Je hebt ook fantastische instrumenten zoals een bass-klarinet/ contrabass-klarinet.
It's your own choise!
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 15:52
Gatara
Gatara is offline
een beginneling op klarinet begint meestal met een bes-klarinet, toch?
(bEs dus )
Oud 29-05-2004, 16:00
Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Wat is klezmer?
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 16:33
Expanium
Expanium is offline
speel nu zo'n 12 jaar sax waarvan ik er 9 les heb gehad. Heerlijk instrument, alhoewel je in het begin d'r niet veel mee kan. Zodra ik me ben gaan profileren, afgestapt van het klassieke gedoe en meer de jazz/funk kant op. Zo leer je beter improviseren, klanken aanvoelen, je eigen ding te doen. Speel trouwens tenoor sax. Voorheen alt gespeeld, wat me ook goed beviel.

klarinet, geen ervaring mee, vind het meer een klassiek instrument hoewle je ze veel tegenkomt bij jazz bands.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 19:24
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
OPGEROTH schreef op 29-05-2004 @ 17:00 :
Wat is klezmer?
zeg maar, joodse muziek uit Oost-Europa afkomstig.
Oud 29-05-2004, 19:26
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 29-05-2004 @ 16:18 :
Jazz met klarinet vond je vooral in de jaren '30, je zit dus mijns inziens wel een klein beetje vast aan bepaalde muziekstijlen.
Jaren dertig jazz, klinkt goed Misschien dat ik toch wel voor de klarinet ga
Klassiek bevalt me sowieso goed. Ik luister er veel naar en heb op piano bijna alleen maar klassiek gespeeld.
En voor klezmer lijkt me klariner sowieso beter geschikt dan sax
Oud 29-05-2004, 19:55
Verwijderd
ik zou voor de saxofoon gaan (de sopraan). ik vind de klank van een sax mooier dan die van een clarinet. Ze zijn allebei goed te bespelen volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 21:08
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 29-05-2004 @ 20:55 :
ik zou voor de saxofoon gaan (de sopraan). ik vind de klank van een sax mooier dan die van een clarinet. Ze zijn allebei goed te bespelen volgens mij.
lol,.. heb ik net allemaal argumenten aangehaald waarom me klarinet beter lijkt passen voor wat ik wil, zet je dit er achter

Ik ga binnenkort eens langs muziekscholen enzo
Oud 30-05-2004, 02:31
Verwijderd
hmm,
eerste opmerking: tegenwoordig zijn de meeste klaritnettisten nogal gepikeerd als je klarinet met een c schrijft ( vraag me niet waarom ).
Het tweede is idd een kwestie van smaak: als saxofonist heb je minder te maken met klassiek in de letterlijke zin van het woord, om de simpele reden dat de saxofoon een relatief nieuw instrument is, wat dat betreft zou je dus op de meer modernere muziek, tot jazz en pop terecht kunnen. Klarinet is wat dat betreft iets veelzijdiger, omdat het een langere geschiedenis heeft.
Als jij nu al meer richting klarinet zit te denken zou ik je aanraden om ( zeker met je wens tot klassieke muziek ) die wens te volgen, en maar eens les te gaan nemen.

de rest stuur ik wel via pm
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 03:08
Daevrem
Daevrem is offline
Ik denk dat je beter voor een saxofoon kunt gaan. Met een klarinet ben je nogal gelimiteerd tot de klassieke muziek. Met de saxofoon is dat misschien weer anders om maar je speelt al piano. Ik kan me niet voorstellen dat je klassieke muziek wilt spelen met een klarinet als je al klassiek piano speelt. Verder ben je volgens mij nogal gelimiteerd tot obscure werken waar de kwaliteit vaak ook niet alles van is(ten minste, vergeleken met andere werken), tenzij je in een groep gaat spelen.

Met de saxofoon kun je dus veel beter andere genres toevoegen aan je muzikale nexus.

Als je per se een klassiek blaasinstrument wil dan zou ik voor een dwarsfluit gaan, maar ja. Dat ben ik.
Oud 30-05-2004, 08:51
Niet Slaan
Niet Slaan is offline
ik speel zelf klarinet.
klarinet is wel makkelijker spelen dan saxofoon, maar ik zou toch eerder voor saxofoon gaan.
met saxofoon kun je veel meer richting jazz, en ook pop.. mogelijkheden om bij een band te gaan ed.
met klarinet beperk je je meer tot de klassieke muziek.. ja, je kunt ook wel van die boekjes kopen met pop dingetjes, maar dat gaat lang niet zo ver als bij saxofoon.
saxofoon is gewoon meer een improviseer-instrument
een saxofoon is trouwens vaak wel duurder.
uit een saxofoon komt ook een veel warmer, mooier geluid, vind ik. bij klarinet zit er zo'n irritante ruis door.
oja, en anders kun je nog altijd bv met sax beginnen en er later klarinet of zelfs dwarsfluit bij doen, want bij dwarsfluit liggen de tonen hetzelfde als op de sax.
succes!
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 11:41
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Niet Slaan schreef op 30-05-2004 @ 09:51 :
oja, en anders kun je nog altijd bv met sax beginnen en er later klarinet of zelfs dwarsfluit bij doen, want bij dwarsfluit liggen de tonen hetzelfde als op de sax.
Maar een altsax is een es-instument en een fluit een c, dus dan heb je er lekker veel aan.
Oud 30-05-2004, 12:08
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 30-05-2004 @ 04:08 :
Verder ben je volgens mij nogal gelimiteerd tot obscure werken waar de kwaliteit vaak ook niet alles van is(ten minste, vergeleken met andere werken), tenzij je in een groep gaat spelen.

nu loop ik toch al een aardig poosje rond in de klassieke muziek, en vind ik dat ik dit verhaaltje naar het rijk de fabelen mag verwijzen. Ik ken voorbeelden van klarinet in Jazz, pop en klassieke muziek, en zeker dat laatste er zijn voldoende prachtige stukken geschreven voor klarinet en aar is echt niks obscuurs aan ( ja tenzij je van het repertoire voor klarinet gewoon geen weet hebt ). Dus voordat je uitspraken ergens over doet zou het je sieren als je wat meer kennis van zaken zou opdoen over de klarinet.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 12:59
Gatara
Gatara is offline
Citaat:

Als je per se een klassiek blaasinstrument wil dan zou ik voor een dwarsfluit gaan, maar ja. Dat ben ik.
Dat is neit echt een instrument voor mij
Oud 30-05-2004, 13:00
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Gatara schreef op 30-05-2004 @ 13:59 :
Dat is neit echt een instrument voor mij
Dwarsfluit is stom, behalve met Ian Andersen
Oud 30-05-2004, 13:57
Verwijderd
Citaat:
Briseïs schreef op 30-05-2004 @ 14:00 :
Dwarsfluit is stom, behalve met Ian Andersen
al die meisjes op fluit, en dan ook nog lelijk vals....
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 14:07
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 30-05-2004 @ 14:57 :
al die meisjes op fluit, en dan ook nog lelijk vals....

Oud 30-05-2004, 14:19
Gatara
Gatara is offline

Oud 30-05-2004, 15:07
Verwijderd
mooie foto van een sopraansax....
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 19:05
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 30-05-2004 @ 13:08 :
Dus voordat je uitspraken ergens over doet zou het je sieren als je wat meer kennis van zaken zou opdoen over de klarinet.
Ik wist dat iemand z'n opmerking ging plaatsen

De enige belangrijke rol van ene klarinet is in een symfonieorkest. Die klarinetstukken zijn enkel oefenstukken, hobbie en bijzaak. Deze opmerking is gegenaralizeerd natuurlijk maar dat moet juist in dit argument. Als je moet kiezen tussen klarinet en saxofoon is dit wel degelijk een groot nadeel.

Ik houd dus vast aan mijn punt.

En wat is er mis met een dwarsfluit? Ik heb geen idee van cultuur en vooroordelen dus misschien kan iemand mij dat vertellen.
Oud 30-05-2004, 20:07
Verwijderd
Welke je kiest is echt aan jezelf. Met klarinet kun je in een symphonie orkest. Maar met een saxofoon moet je naar een fanfareorkest.

Zelf speel ik sopraan saxofoon. Klarinet is eigenlijk gewoon klarinet. Al zijn er volgensmij kleine verschillen. Maar bij de saxofoon heb je echt een grote keus. sopraan,- alt,- tenoor,- bas,- barriton en dan is er nog een maar daar bestaan erover de hele wereld maar 28 van volgensmij.

Dus laat het horen als je een keus hebt gemaakt
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 20:11
Verwijderd
Citaat:
Niet Slaan schreef op 30-05-2004 @ 09:51 :
ik speel zelf klarinet.
klarinet is wel makkelijker spelen dan saxofoon, maar ik zou toch eerder voor saxofoon gaan.
met saxofoon kun je veel meer richting jazz, en ook pop.. mogelijkheden om bij een band te gaan ed.
met klarinet beperk je je meer tot de klassieke muziek.. ja, je kunt ook wel van die boekjes kopen met pop dingetjes, maar dat gaat lang niet zo ver als bij saxofoon.
saxofoon is gewoon meer een improviseer-instrument
een saxofoon is trouwens vaak wel duurder.
uit een saxofoon komt ook een veel warmer, mooier geluid, vind ik. bij klarinet zit er zo'n irritante ruis door.
succes!
Wou even reageren dat saxofoon een warmer geluid heeft. Dat hoeft niet zo te zijn. Dat ligt er maar net aan hoe je met je ademhuishouding omgaat. En die ruis van de klarinet is ook niet waar. Dat ligt maar net of je een zuivere toon hebt of niet. En of je speeksel erin hebt. Maar die ruis ligt meestal aan je zelf. Ben blij dat ik een echte saxofoon geluid voorbreng. Want er zijn mensen nou die saxofoon kraakt en de toon is niet mooi. Omdat ze dat niet kunnen of nog niet kunnen. Het is ook een kwestie van tijd.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 20:49
El Kim
El Kim is offline
Absoluut klarinet

Waarom? Het is een prachtig instrument met het grootste bereik. Het is een veelzijdig instrument en heeft als belangrijk voordeel op de saxofoon dat het wat ouder is, waardoor er meer muziek voor is geschreven. Daarnaast vonden/vinden veel componisten de klarinet een erg mooi instrument, dus heb je een groot repertoire tot je beschikking En óók voor klarinet is er veel moderne muziek Daarnaast heeft een klarinet een wat 'zachter' en imho een mooier geluid dan een saxofoon.

En klarinet een bij-instrument? Weet jij hoeveel soloconcerten er zijn geschreven voor dit fantastische instrument? Ik noem twee concerten van von Weber, Mozart, Copland, Krommer, Kurpinsky, Nielsen, concerten van Crusell, en dat is nog een kleine greep uit het aanbod.

Hoewel ik denk dat sax makkelijker is, omdat die overwegend dezelfde grepen hebben als een blokfluit.

Maar goed, ik ben natuurlijk zwaar bevooroordeeld; ik speel het instrument ook al weer 9 jaar <3.
Oud 30-05-2004, 20:55
Verwijderd
Tegen wie had je het??

Vind over het algemeen saxofoon en klarinet niet ver uit elkaar liggen. Maar je hebt volgensmij precies dezelfde grepen op een saxofoon als op de klarinet. Je kunt wel zeggen dat het makkelijk is. Net zo makkelijk als een fluit vanwege dezelfde grepen. Maar dan moet je wel fluit hebben gespeeld. Maar saxofoon heb je toch wel wat meer lucht nodig dan op de fluit. Je moet ook wat muzikaler aangelegd zijn. Fluit spelen is eentonig. Met de saxofoon en klarinet kun je alle kanten op
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 20:59
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 30-05-2004 @ 20:05 :
Ik wist dat iemand z'n opmerking ging plaatsen

De enige belangrijke rol van ene klarinet is in een symfonieorkest. Die klarinetstukken zijn enkel oefenstukken, hobbie en bijzaak. Deze opmerking is gegenaralizeerd natuurlijk maar dat moet juist in dit argument. Als je moet kiezen tussen klarinet en saxofoon is dit wel degelijk een groot nadeel.

Ik houd dus vast aan mijn punt.

Dit is natuurlijk een onzin redenatie, want dit kan voor sax evengoed gelden. Voor ieder solo instrument trouwens.

Oefenstukken?? ik geloof dat je echt geen weet hebt van het repertoire ( ik ook niet, maar ik weet heel zeker dat het meer is dan alleen maar oefenstukken, koop maar eens een paar solo cd'd van een goede klarinettist.

En belangrijk alleen in een symfonie orkest?? Ik dacht dat een beetje harmonie orkest er pakweg 20 nodig heeft, dus hoezo elders onbelangrijk.

( waar maak ik me druk om, ik ben trompettist, en das natuurlijk nog veel er )
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 21:33
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
motormuis schreef op 30-05-2004 @ 21:55 :
Tegen wie had je het??

Vind over het algemeen saxofoon en klarinet niet ver uit elkaar liggen. Maar je hebt volgensmij precies dezelfde grepen op een saxofoon als op de klarinet. Je kunt wel zeggen dat het makkelijk is. Net zo makkelijk als een fluit vanwege dezelfde grepen. Maar dan moet je wel fluit hebben gespeeld. Maar saxofoon heb je toch wel wat meer lucht nodig dan op de fluit. Je moet ook wat muzikaler aangelegd zijn. Fluit spelen is eentonig. Met de saxofoon en klarinet kun je alle kanten op
Fout, voor dwarsfluit heb je een uitstekende vingercoördinatie nodig.

En je hebt niet dezelfde grepen op sax en klarinet.
Oud 30-05-2004, 21:35
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 30-05-2004 @ 21:59 :
Dit is natuurlijk een onzin redenatie, want dit kan voor sax evengoed gelden. Voor ieder solo instrument trouwens.

Oefenstukken?? ik geloof dat je echt geen weet hebt van het repertoire ( ik ook niet, maar ik weet heel zeker dat het meer is dan alleen maar oefenstukken, koop maar eens een paar solo cd'd van een goede klarinettist.

En belangrijk alleen in een symfonie orkest?? Ik dacht dat een beetje harmonie orkest er pakweg 20 nodig heeft, dus hoezo elders onbelangrijk.

( waar maak ik me druk om, ik ben trompettist, en das natuurlijk nog veel er )
Idd.

Je kent het beroemde klarinetconcert van Mozart niet eens? (of anders zijn klarinet kwintet?)
Of kijk eens in het repertorium, voor klarinet is er veel meer

Ik zal eens een greep nemen uit het repertorium:

C.M. von Weber:
Concertino voor strijkorkest en klarinet solo
Concert nr. 1 voor klarinet en orkest
Concert nr. 2 voor klarinet en orkest
Grande duo Concertante (duet met klarinet en piano)

Aaron Copland:
Twee klarinet concerten.

W.A. Mozart;
Klarinet kwintet
Concerto KV 622, voor klarinet en orkest

Heinrich Bärmann:
Adagio voor klarinet en orkest

Crusell:
In totaal 3 klarinetconcerten voor klarinet en orkest.

Spohr:
Ook 3 klarinetconcerten voor klarinet en orkest.

Lutoslawski:
Dances Preludes voor klarinet en orkest

Stravinsky:
Three pieces voor clarinet solo

f.V. Krommer:
Concert in es opus 36- concert voor klarinet en orkest
Dubbelconcert voor twee klarinetten en orkest

Carl Stamitz:
Ook 3 klarinet concerten.

En dan heb ik het nog niet gehad over sonates en dergelijke. Er is ongelooflijk veel keus. Wat hierboven staat zijn mijn favorieten <3

Laatst gewijzigd op 30-05-2004 om 21:41.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 21:36
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 30-05-2004 @ 22:33 :
En je hebt niet dezelfde grepen op sax en klarinet.
En ook niet op sax en blokfluit.
Oud 30-05-2004, 21:41
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 30-05-2004 @ 22:36 :
En ook niet op sax en blokfluit.
Nou ja, dat is mij verteld
Oud 30-05-2004, 21:46
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 30-05-2004 @ 22:41 :
Nou ja, dat is mij verteld
Natuurlijk liggen de basisgrepen hetzelfde maar dat is op elk blaasinstrument. Maar verder ligt saxofoon niet dichter bij blokfluit dan klarinet.
Oud 30-05-2004, 21:50
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 30-05-2004 @ 22:46 :
Natuurlijk liggen de basisgrepen hetzelfde maar dat is op elk blaasinstrument. Maar verder ligt saxofoon niet dichter bij blokfluit dan klarinet.
Het blaast ook op dezelfde manier... het verschil is alleen dat je mondstuk wat anders in je mond ligt. Ik vind persoonlijk dat klarinet fijner blaast, maar dat kan ook gewenning zijn

En de basisgrepen zijn niet overal hetzelfde, iig zijn ze voor blokfluit en klarinet verschillend.
Oud 30-05-2004, 21:57
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 30-05-2004 @ 22:50 :
Het blaast ook op dezelfde manier... het verschil is alleen dat je mondstuk wat anders in je mond ligt. Ik vind persoonlijk dat klarinet fijner blaast, maar dat kan ook gewenning zijn
Wat blaast op dezelfde manier? Ik volg je nu niet helemaal meer
Oud 30-05-2004, 22:03
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 30-05-2004 @ 22:57 :
Wat blaast op dezelfde manier? Ik volg je nu niet helemaal meer
de klarinet en sax.. allebei op een rietje (alleen is het rietje van de sax wat breder).
Oud 30-05-2004, 22:11
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 30-05-2004 @ 23:03 :
de klarinet en sax.. allebei op een rietje (alleen is het rietje van de sax wat breder).
Ja idd. Ik dacht eerst dat je blokfluit en sax bedoelde, maar dat zou wel heel raar zijn
Oud 31-05-2004, 01:44
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 30-05-2004 @ 21:59 :
..want dit kan voor sax evengoed gelden.
Ooh, zeker. De sax is zowat nietbestaand in the klassieke muziek. Terwijl het daar eigenlijk een beetje voor uitgevonden was.

Ik heb trouwens nooit gezegd dat er niet veel muziek voor klarinet is. Ik heb alleen gezegd dat de echte goede stukken symfonische werken zijn. Er zijn ook wel wat andere stukken van kwaliteit, ook enkele die ik niet ken.

Een harmonie orkest? Maken die ook muziek? Een harmonie orkest is zo vreselijk daar wil ik het helemaal niet over hebben...

Trouwens, ik ben dan wel moedwillig een discussie over het repertore van de klarinet begonnen, maar onderschat de belangrijkheid van de saxofoon in de jazzmuziek niet. Het is daar het belangrijkste soloinstrument.

Laatst gewijzigd op 31-05-2004 om 03:19.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 03:02
Verwijderd
Als je klezmer wilt spelen, raad ik je klarinet aan, omdat ik dat daarmee mooier vind klinken, hetzelfde met klassieke muziek. Voor jazz moet het niet uitmaken, hoewel ik zelf de neiging heb om bij sax aan jazz te denken en bij klarinet aan blues, maar dat is mijn ding.
Dus met de klarinet zit je geramt voor de muziek die jij wilt spelen. Klezmer op de sax is wat minder vind ik.

Ik speel zelf ook klarinet, hardstikke leuk instrument, je kan er alles mee spelen eigenlijk.
De klarinet heeft verder ook een heel groot bereik aan tonen, in het algemeen meer dan je bij andere instrumenten ziet.

Áls je besluit om klarinet te spelen, zorg dan wel dat je een houten krijgt. Kost misschien iets meer en vergt een klein beetje meer onderhoud, maar het speelt veel fijner en klinkt veel mooier dan kunststof.
Ik zou dan als ik jou was ook gewoon bes-klarinet kopen.
Ik ben zelf begonnen met een jaar es-klarinet, maar dat was omdat ik vrij klein was toen en het op een es-klarinet makkelijk leert als guppie. Ook is er niet zo heel veel muziek voor een es-klarinet.
Een alt-klarinet raad ik je ook af, omdat je nog geen klarinet kan spelen. Alt-klarinet speelt namelijk een stuk moeilijker.
En als je eenmaal een beetje klarinet kan spelen, kan je altijd nog kijken of je es-, alt-, c-, d-, bas-, contrabasklarinet of wat dan ook wilt gaan spelen.

Als je sax gaat spelen, raad ik je eigenlijk sopraan sax aan, omdat die nog het meest op klarinet lijkt.

Laatst gewijzigd op 31-05-2004 om 03:09.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 03:06
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat je beter voor een saxofoon kunt gaan. Met een klarinet ben je nogal gelimiteerd tot de klassieke muziek.

Met de saxofoon kun je dus veel beter andere genres toevoegen aan je muzikale nexus.
Bullshit, met klarinet kan je jazz, funk, punk, bluess, klezmer, klassiek, rock, soul, en wat dan ook spelen.

Citaat:
Daevrem schreef op 31-05-2004 @ 02:44 :
Trouwens, ik ben dan wel moedwillig een discussie over het repertore van de klarinet begonnen, maar onderschat de belangrijkheid van de saxofoon in de jazzmuziek niet. Het is daar het belangrijkste soloinstrument.
Waarheid.

Laatst gewijzigd op 31-05-2004 om 03:12.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 05:26
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 31-05-2004 @ 02:44 :
Ooh, zeker. De sax is zowat nietbestaand in the klassieke muziek. Terwijl het daar eigenlijk een beetje voor uitgevonden was.

Ik heb trouwens nooit gezegd dat er niet veel muziek voor klarinet is. Ik heb alleen gezegd dat de echte goede stukken symfonische werken zijn. Er zijn ook wel wat andere stukken van kwaliteit, ook enkele die ik niet ken.

Een harmonie orkest? Maken die ook muziek? Een harmonie orkest is zo vreselijk daar wil ik het helemaal niet over hebben...

Je eerste alinea= ongeveer waar
2e alinea=zal wel
3e alinea= mening, er zijn veel hele goede werken voor, maar ook bizar slechte
4e= nauwelijks waar, oke Sonny Rollins is een van mijn favorite saxofonisten, maar je vergeet zang, gitaar, trompet, trombone, klarinet percussie ( jazz marimba)..

Ik krijg hier sterk het gevoel dat je de klok hebt horen luiden, maar de klepel niet echt kan vinden.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 06:49
Gatara
Gatara is offline
Goed. Tis definitief. Ik ga voor de klarinet
Oud 31-05-2004, 06:51
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 31-05-2004 @ 07:49 :
Goed. Tis definitief. Ik ga voor de klarinet
veel plezier
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 11:42
Verwijderd
[QUOTE]*Kim EL* schreef op 30-05-2004 @ 22:33 :
[B]Fout, voor dwarsfluit heb je een uitstekende vingercoördinatie nodig.

Ik heb voordat ik saxofoon ging spelen 4 jaar dwarsfluit gespeeld. En ik moet zeggen je hebt ook voor de saxofoon vingercoordinatie nodig. Aleen je moet niet tijden het spelen gaan nadenken hoe is die greep. Dat gaat automatisch. Als je over de grepen gaat nadenken dan gaat het fout. Als je van tevoren wel over de grepen nadenkt. Dan heb je nog niet een echte muzikale ontwikkeling.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 13:04
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 30-05-2004 @ 22:33 :
Fout, voor dwarsfluit heb je een uitstekende vingercoördinatie nodig.
Citaat:
motormuis schreef op 31-05-2004 @ 12:42 :
Ik heb voordat ik saxofoon ging spelen 4 jaar dwarsfluit gespeeld. En ik moet zeggen je hebt ook voor de saxofoon vingercoordinatie nodig. Aleen je moet niet tijden het spelen gaan nadenken hoe is die greep. Dat gaat automatisch. Als je over de grepen gaat nadenken dan gaat het fout. Als je van tevoren wel over de grepen nadenkt. Dan heb je nog niet een echte muzikale ontwikkeling.
Ik doelde erop dat het bij de dwarsfluit méér nodig is omdat je je vingers niet kan zien bij het spelen. Ook speelt een fluit aan de zijkant m.i. wat moeilijker. Dat je je vingers bij de sax en klarinet kan zien is vooral handig in de beginperdiode zo, later kijk je toch niet meer naar je vingers maar naar de muziek

Laatst gewijzigd op 31-05-2004 om 13:08.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten