Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() (en dan nog welke? alt-sax? tenor-sax? alt-klarinet?) Verder: waar moet je op letten bij aankoop (tweedehands) klarinet/saxofoon? M.b.t. klarinet: is hout aan te raden of is kunststof ook goed? En wat m.b.t. het mondstuk?
Laatst gewijzigd op 29-05-2004 om 13:36. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik heb 6 jaar saxofoonles gehad, daarna nog een jaar of twee bij een orkest gezeten. Nu doe ik er zo'n vier jaar niets meer mee. Ik wil af en toe nog wel eens bijspringen op school als ze begeleiding nodig hebben (musicalorkest, kerstconcert voor brugklassers, open podium etc.) maar daar houdt het mee op. Niet dat saxofoon niet leuk is hoor, maar het ligt mij gewoon niet echt. Ik hou veel meer van zingen, en daar ben ik nu dus actief mee bezig. Als je voor saxofoon kiest moet je gewoon beginnen met alt, dan zou je na een tijdje altijd nog over kunnen stappen. Alt is gewoon het meest voor/over te vinden. En beetje algemene tip, waarschijnlijk weet je het wel maar toch ![]()
Laatst gewijzigd op 29-05-2004 om 14:45. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]() Klassiek bevalt me sowieso goed. Ik luister er veel naar en heb op piano bijna alleen maar klassiek gespeeld. En voor klezmer lijkt me klariner sowieso beter geschikt dan sax ![]()
||
Citaat:
![]() Ik ga binnenkort eens langs muziekscholen enzo ![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() De enige belangrijke rol van ene klarinet is in een symfonieorkest. Die klarinetstukken zijn enkel oefenstukken, hobbie en bijzaak. Deze opmerking is gegenaralizeerd natuurlijk maar dat moet juist in dit argument. Als je moet kiezen tussen klarinet en saxofoon is dit wel degelijk een groot nadeel. Ik houd dus vast aan mijn punt. En wat is er mis met een dwarsfluit? Ik heb geen idee van cultuur en vooroordelen dus misschien kan iemand mij dat vertellen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Oefenstukken?? ik geloof dat je echt geen weet hebt van het repertoire ( ik ook niet, maar ik weet heel zeker dat het meer is dan alleen maar oefenstukken, koop maar eens een paar solo cd'd van een goede klarinettist. En belangrijk alleen in een symfonie orkest?? Ik dacht dat een beetje harmonie orkest er pakweg 20 nodig heeft, dus hoezo elders onbelangrijk. ( waar maak ik me druk om, ik ben trompettist, en das natuurlijk nog veel ![]() |
![]() |
||
Citaat:
En je hebt niet dezelfde grepen op sax en klarinet.
||
Citaat:
Je kent het beroemde klarinetconcert van Mozart niet eens? ![]() Of kijk eens in het repertorium, voor klarinet is er veel meer ![]() Ik zal eens een greep nemen uit het repertorium: C.M. von Weber: Concertino voor strijkorkest en klarinet solo Concert nr. 1 voor klarinet en orkest Concert nr. 2 voor klarinet en orkest Grande duo Concertante (duet met klarinet en piano) Aaron Copland: Twee klarinet concerten. W.A. Mozart; Klarinet kwintet Concerto KV 622, voor klarinet en orkest Heinrich Bärmann: Adagio voor klarinet en orkest Crusell: In totaal 3 klarinetconcerten voor klarinet en orkest. Spohr: Ook 3 klarinetconcerten voor klarinet en orkest. Lutoslawski: Dances Preludes voor klarinet en orkest Stravinsky: Three pieces voor clarinet solo f.V. Krommer: Concert in es opus 36- concert voor klarinet en orkest Dubbelconcert voor twee klarinetten en orkest Carl Stamitz: Ook 3 klarinet concerten. En dan heb ik het nog niet gehad over sonates en dergelijke. Er is ongelooflijk veel keus. Wat hierboven staat zijn mijn favorieten <3
Laatst gewijzigd op 30-05-2004 om 21:41. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() En de basisgrepen zijn niet overal hetzelfde, iig zijn ze voor blokfluit en klarinet verschillend.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Ik heb trouwens nooit gezegd dat er niet veel muziek voor klarinet is. Ik heb alleen gezegd dat de echte goede stukken symfonische werken zijn. Er zijn ook wel wat andere stukken van kwaliteit, ook enkele die ik niet ken. Een harmonie orkest? Maken die ook muziek? ![]() Trouwens, ik ben dan wel moedwillig een discussie over het repertore van de klarinet begonnen, maar onderschat de belangrijkheid van de saxofoon in de jazzmuziek niet. Het is daar het belangrijkste soloinstrument.
Laatst gewijzigd op 31-05-2004 om 03:19. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 31-05-2004 om 03:12. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
2e alinea=zal wel 3e alinea= mening, er zijn veel hele goede werken voor, maar ook bizar slechte 4e= nauwelijks waar, oke Sonny Rollins is een van mijn favorite saxofonisten, maar je vergeet zang, gitaar, trompet, trombone, klarinet percussie ( jazz marimba).. Ik krijg hier sterk het gevoel dat je de klok hebt horen luiden, maar de klepel niet echt kan vinden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
[QUOTE]*Kim EL* schreef op 30-05-2004 @ 22:33 :
[B]Fout, voor dwarsfluit heb je een uitstekende vingercoördinatie nodig. Ik heb voordat ik saxofoon ging spelen 4 jaar dwarsfluit gespeeld. En ik moet zeggen je hebt ook voor de saxofoon vingercoordinatie nodig. Aleen je moet niet tijden het spelen gaan nadenken hoe is die greep. Dat gaat automatisch. Als je over de grepen gaat nadenken dan gaat het fout. Als je van tevoren wel over de grepen nadenkt. Dan heb je nog niet een echte muzikale ontwikkeling. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 31-05-2004 om 13:08. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|