Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-06-2004, 20:15
Stitch
Stitch is offline
DAT vraag ik me nou al tijden af!
ik ken een jongen die over de raarste dingen liegt!
ik begrijp er echt helemaal niks van! iedereen zegt wel eens een
'leugentje om eigen best wil'
je moeder vraagt wat je vanmiddag gedaan hebt jij zegt dat je bent wezen winkelen maar ondertussen was je bij een jongen/meisje maar dat wil je nog ff stil houden! ik noem maar wat!
maar liegen over dat je een vriendin hebt wat niet waar is of liegen over dat je geld aan het sparen bent en dat doet doormiddel van wiet te verkopen en voor 1000 euro aan wiet bij je hebt?!?! (volgens mij heb je dan een vuilniszak op je rug met wiet ofzo?!? kweet niet want heb daar geen verstand van) maarja...ik bedoel maar: WAT IS HET NUT ERVAN??
hoe komt dat dat liegen want sommige mensen zijn zich van geen kwaad bewust lijkt het wel! ze geloven hun eigen leugens lijkt het wel eens!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-06-2004, 20:20
Verwijderd
Ik denk dat er zoveel redenen kunnen zijn...

Je zelf niet interessant genoeg vinden bv. en daarom maar mooie verhalen gaan verzinnen. Je zelf niet willen prijs geven en daarom andere dingen verzinnen. Aandacht willen en daarom erge verhalen verzinnen. Enzovoorts. En bij sommige mensen is het ziekelijk, dat kan.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 20:21
Fantôme
Fantôme is offline
waarom liegen mensen? om interessanter over te komen en zo denken dat ze (meer) vrienden kunnen krijgen. om de aandacht dus eigenlijk. Tenminste, wel in het opzicht van liegen zoals jij het bedoeld.
Als je een leugen lang genoeg volhoudt kan je er inderdaad zelf in gaan geloven dat het waar is. Het kan zelfs zo worden dat mensen 2 totaal verschillende levens gaan leiden....
Oud 02-06-2004, 20:38
Stitch
Stitch is offline
ja indd...dat zie ik ook bij die jongen...bij hem is het zo erg dat het lijkt alsof die 2 persoonlijkheden heeft! zijn moeder dacht dat ooit ook van hem maar ik weet niet of ze dat nu nog denkt. ik dacht namelijk dat die nu die wat ouder is geworden wel veranderd is maar ben er achter gekomen dat mensen niet zomaar veranderen!
maar wel raar want je weet dat als je liegt je vroeg of laat gesnapt wordt en liegen voelt nooit fijn lijkt mij! ik zou gek worden van al die verhalen die ik zou verzinnen! dat zulke mensen dat zo lang vol kunnen houden zonder dat anderen het in de gaten hebben.
ik heb meerdere keren vertrouwen gehad in personen die logen en het schaadt je vertrouwen enorm (bij mij dan) maar ben nu zo ver dat het me weinig meer doet...vind het alleen zo jammer!
maar ik ga me wel altijd af vragen waarom ze dan liegen!

zo ingewikkeld zulke mensen!
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 20:46
DiSiLLUSiON
DiSiLLUSiON is offline
Citaat:
Stitch schreef op 02-06-2004 @ 21:38 :
... maar ben er achter gekomen dat mensen niet zomaar veranderen!...
Dat is niet zo. Vroeger loog ik alles aan 1 stuk vast. Creeërde hele webben van leugens. Nu lieg ik echt helemaal nergens meer over, ook de zgn. 'leugentjes voor bestwil' niet.. heb ingezien dat het nergens voor nodig is. Dus mensen kunnen wel degelijk veranderen
Oud 02-06-2004, 20:52
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
DiSiLLUSiON schreef op 02-06-2004 @ 21:46 :
Dat is niet zo. Vroeger loog ik alles aan 1 stuk vast. Creeërde hele webben van leugens. Nu lieg ik echt helemaal nergens meer over, ook de zgn. 'leugentjes voor bestwil' niet.. heb ingezien dat het nergens voor nodig is. Dus mensen kunnen wel degelijk veranderen
heb je ook je vorige leugens opgebiecht? of ben je gewoon gestopt met liegen??

@ ts, ik kan me wel enigzins voorstellen dat mensen het zo lang volhouden... als je eenmaal liegt, kan je moeilijk terug!
Oud 02-06-2004, 21:06
Verwijderd
Er zijn zoveel redenen om te liegen. Je kan een leugentje om bestwil vertellen, je kan liegen om aandacht te trekken, je kan liegen om dingen mooier te maken dan dat ze zijn, je kan liegen omdat je niet wil dat mensen echt weten wat er in je omgaat. Ik kan er zoveel meer noemen.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 21:09
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Mushu schreef op 02-06-2004 @ 22:06 :
Er zijn zoveel redenen om te liegen. Je kan een leugentje om bestwil vertellen, je kan liegen om aandacht te trekken, je kan liegen om dingen mooier te maken dan dat ze zijn, je kan liegen omdat je niet wil dat mensen echt weten wat er in je omgaat. Ik kan er zoveel meer noemen.
*ik wou een reactie plaatsen, maar ik kom niet uit mn woorden *
Oud 02-06-2004, 21:18
BustedEngine
BustedEngine is offline
als je goed nadenkt kan je zelf ook wel op het antwoord komen denk ik
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 21:48
DiSiLLUSiON
DiSiLLUSiON is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 02-06-2004 @ 21:52 :
heb je ook je vorige leugens opgebiecht? of ben je gewoon gestopt met liegen??
Opgebiecht natuurlijk, anders moet je blijven doorliegen Kan me wel voorstellen dat het moeilijk is voor mensen die niet zo makkelijk denken.. Over bijv vriendschappen die komen en gaan enzo. Want er zullen altijd mensen zijn die het niet doorhadden en niks meer met je te maken willen hebben. Gelukkig was die doorbraak voor mij al een tijd terug en ach, een beetje je vriendenkring opschonen is soms wel fris.

Liegen komt vaak uit een gebrek aan zelfrespect.. Wanneer je dat opbouwt zie je in dat liegen nergens meer voor nodig is.. En voila
Oud 02-06-2004, 22:19
LaGoon
LaGoon is offline
Ik lieg tegen mijn ouders over mijn punten. Maar ik mag van mijn ouders niet lager dan een 7 halen. Ik zit in 4 vwo enne daar lukt het echt niet meer om alleen maar 7 en hoger te halen als in de brug klas.

Als ik ze vertel dat ik bv een 6 heb of 5.8 ofzo worden ze woest slaan op tilt echt op tilt me pa begint te schreeuwen (vroeger slaan tegenwoordig alleen bij punten lager dan 3) Wat me moeder doet ga ik hier niet vertellen.

Ik heb weinig zelf respect echt heel weinig maar of dat de redenis dat ik lieg weet ik niet.

Ik zag dat iemand getypt dat je vroeg of later toch wel gesnapt wordt. Klopt in mijn geval bij me rapport. Maar zo hoef ik maar 1 keer de volle lading te krijgen ipv elke keer dat ik een punt onde de 7 haal.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 00:08
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
BustedEngine schreef op 02-06-2004 @ 22:18 :
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 00:48
BustedEngine
BustedEngine is offline
Citaat:
LaGoon schreef op 02-06-2004 @ 23:19 :
Ik lieg tegen mijn ouders over mijn punten. Maar ik mag van mijn ouders niet lager dan een 7 halen. Ik zit in 4 vwo enne daar lukt het echt niet meer om alleen maar 7 en hoger te halen als in de brug klas.

Als ik ze vertel dat ik bv een 6 heb of 5.8 ofzo worden ze woest slaan op tilt echt op tilt me pa begint te schreeuwen (vroeger slaan tegenwoordig alleen bij punten lager dan 3) Wat me moeder doet ga ik hier niet vertellen.

Ik heb weinig zelf respect echt heel weinig maar of dat de redenis dat ik lieg weet ik niet.

Ik zag dat iemand getypt dat je vroeg of later toch wel gesnapt wordt. Klopt in mijn geval bij me rapport. Maar zo hoef ik maar 1 keer de volle lading te krijgen ipv elke keer dat ik een punt onde de 7 haal.

Waarom ga je er niet eens over praten met je vader ?
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 09:15
LaGoon
LaGoon is offline
heb ik al welles gedaan maar dan zegtie dat ik te weinig aan school doe en ik doe echt super veel aan school
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 09:30
Uziel
Uziel is offline
Ik heb het ook heel erg gehad...

Was puur aandacht trekken...

Niet eens persee dat ze denken van: "woo wat is hij gaaf", maar gewoon dat je iets te zeggen hebt in een gesprek ofzo. Iets waardoor mensen naar je luisteren...

Het slaat nergens op, en heeft ook geen nut.

Het heeft te maken met onzekerheid. iemand wil gewoon interessant zijn, if iig mensen hebben die naar hem/haar luisteren. Ookal slaat het nergens op.

Zelfspot is ook een typisch voorbeeld daarvan. Jezelf voor gek zetten zodat je aandacht krijgt.

Je moet het dus veel dieper zoeken
Oud 03-06-2004, 11:27
Stitch
Stitch is offline
Citaat:
BustedEngine schreef op 02-06-2004 @ 22:18 :
ja ik snap het ook ergens wel...ik kan ook wel redenen verzinnen waarom mensen gaan liegen. maar sommige mensen liegen om de gekste dingen...en wat ik dan niet snap is dat mensen dat gewoon kunnen! niet dat ik een heilige ben maar ik zou toch echt verstrikt raken in mijn eigen leugens en er gek van worden...me schuldig voelen enz. ik vind het zo raar om een beetje verhalen te gaan verzinnen om aandacht proberen te krijgen! don't get it! *zucht*
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 11:50
Stitch
Stitch is offline
Citaat:
LaGoon schreef op 03-06-2004 @ 10:15 :
heb ik al welles gedaan maar dan zegtie dat ik te weinig aan school doe en ik doe echt super veel aan school
dat jij om je cijfers gaat liegen das niet zo raar in dit geval...
das puur uit angst! dat doe ik ook bij mijn vader! ik vertel mijn moeder altijd alles maar mijn vader niet..die kan over kleine dingetjes op tilt slaan en daar zit ik niet op te wachten. zou hem nooit vertellen dat mijn auto stuk is gegaan omdat ik vergeten ben de olie te checke bijvoorbeeld!(echt een meisje haha) zeg gewoon dat ik er geen verstand van heb en niet weet waardoor die kapot is gegaan moet het toch zelf allemaal betalen dus wat maakt het uit dat die dat niet weet en dan erbij: ik deed het niet expres!
maar wat ik bedoelde is dus echt hele verhalen aan mensen ophangen die niet waar zijn...ik denk dat het dieper ligt dan alleen aandacht vragen. aandacht kun je ook krijgen door iets funky's met je haar te doen of de koprol op straat te doen (noem waar wat!)
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 12:26
Gothic
Gothic is offline
Omdat het soms nodig is, op die manier kun je soms verkomen dat iemand nog meer gekwetst wordt...
Oud 03-06-2004, 14:35
Wielrenner_R
Wielrenner_R is offline
ik heb een keer op zo een tv programma gezien dat mensen die om alles liegen in hun jeugd heel vaak bang waren dat ze werden geslagen als ze iets hadden gedaan wat niet mocht en dat het een soort automatisme is geworden.
Het kan ook zijn dat je je als kind ergens voor schaamt en dat je ergens indruk op wil maken.Bijvoorbeeld mensen wiens ouder een uitkering heeft, dat vertel je niet tegen klasgenootjes of vriendhjes wat je bent bang dat je dan gepest wordt, dus liegen ze en langzaam wordt het een automatisme dat je op alles gaat liegen.
Oud 03-06-2004, 19:36
ofniet
ofniet is offline
Om de werkelijkheid mooier te laten lijken, denk ik.
Oud 03-06-2004, 19:40
Verwijderd
er zijn verschillende oorzaken dnek ik, zo als al meer mensen hebben gezegd. zelf lieg ik eig best veel, maar dan over hoe het met mij gaat. ik zeg altijd wel dat het goed gaat en dat er niks aa nde hand is. maar eig klopt dat niet. waarom ik dat doe? tja ik heb ee nbeetje het gevoel hier thuis dat als ik zeg dat het niet goed gaat dat dat niet mag en dat ik daarmee mn ouder's 'fantastische' leven verpest en dat wil ik niet. verder word er zoieso bij ons weinig daarover écht gesproken dus wil ik het ook neit zeg maar. mja miss een beetje onduidelijk, maar hopleijk begrijp je het toch.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten