Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-06-2004, 13:57
Emilia
Emilia is offline
Kan iemand me vertellen wat er precies wordt verstaan onder de term 'Victoriaanse roman'? Gaat het om een romanvorm die gangbaar was tijdens de regering van Queen Victoria? Dat zou dan in de tweede helft van de 19e eeuw moeten zijn, met als vertegenwoordigers Jane Austen (Emma) en Charles Dickens (Great Expectations).
Ik heb een beetje 'gegoogled' en ik heb hedendaagse romans gevonden die ook als 'Victoriaanse romans' bestempeld worden.
Biedt iemand uitkomst?

Dankje!

P.S.: Liever geen antwoord dan een fout antwoord. Ik heb morgen examen en wil geen strafpunten oplopen.
Oud 08-06-2004, 16:50
Verwijderd
Ik weet niet veel van victoriaanse romans, maar kan je vertellen dat het geen probleem is dat hedendaagse romans die titel krijgen. Het realisme was ook een stroming rond 1800 (wilde gok) die ook een duidelijk einde had (naturalisten en symbolisten rekenden er mee af), maar nog altijd kan een roman 'realistisch' zijn. De surrealisten maakten Europa rond 1920 onveilig, maar nog altijd kan men een surrealitische roman schrijven. Victoriaanse romans van vandaag de dag hebben waarschijnlijk een aantal eigenschappen/kenmerken die in de boeken van de victoriaanse tijd op de voorgrond getreden waren.

Welke eigenschappen dat zijn weet ik niet en zou jij moeten leren voor je examen.

LUH-3417
Oud 08-06-2004, 17:38
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 08-06-2004 @ 17:50 :
Ik weet niet veel van victoriaanse romans, maar kan je vertellen dat het geen probleem is dat hedendaagse romans die titel krijgen. Het realisme was ook een stroming rond 1800 (wilde gok) die ook een duidelijk einde had (naturalisten en symbolisten rekenden er mee af), maar nog altijd kan een roman 'realistisch' zijn. De surrealisten maakten Europa rond 1920 onveilig, maar nog altijd kan men een surrealitische roman schrijven. Victoriaanse romans van vandaag de dag hebben waarschijnlijk een aantal eigenschappen/kenmerken die in de boeken van de victoriaanse tijd op de voorgrond getreden waren.

Welke eigenschappen dat zijn weet ik niet en zou jij moeten leren voor je examen.

LUH-3417
Hm een bevestiging van mijn vermoedens, maar geen antwoord.
Ik heb op een van de laatste bladzijden van mijn syllabus (ondertussen al het postmodernisme) de naam John Fowles gevonden. Die heeft een roman geschreven genaamd The French Lieutenant's Woman. Dat is een parodie op een Victoriaanse roman, maar veel meer informatie krijgen we niet.
Iemand die me kan helpen?
Oud 09-06-2004, 13:28
Emilia
Emilia is offline
Mag slotje op.
Examen is voorbij, gelukkig geen vraag gehad hierover.

Regels voor berichten