Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-06-2004, 23:34
beuk
beuk is offline
Vooropgesteld: ik snap dat dit in eerste instantie een scholierenforum is, maar toch lijkt het me hier wel op z'n plaats. (bovendien is het het enige forum waar ik geregistreerd ben..)

Met sfeer bedoel ik dan: de houding van studenten in de collegebanken. Vroeger, klein en onwetend, had ik het idee dat later alles interessant zou worden. Onder meer gevoed door verhalen van m'n ouders en beelden uit films stelde ik me de colleges voor als een verzamelplaats voor leergierige, creatieve mensen die verhitte discussies aan zouden gaan met de docenten, waar men niets zonder meer voor waar aan zou nemen en waar je je zo een gewogen eigen mening zou vormen over allerlei zaken.

In praktijk tref ik dagelijks een zaal aan vol ongeïnteresseerde, passieve jongeren die de docent minder aandacht schenken dan de meegenomen spits of de ingrediënten van het colablikje in de hand. Nu lenen veel van de vakken die ik krijg (voornamelijk wiskundig en formeel logsich) zich ook niet echt voor allerlei zijstapjes en discussies, daar ze vanwege hun karakter (reeds lang bewezen stellingen) weinig speeltruimte bieden. De enige vragen die er doorgaans gesteld worden zijn dan ook van de vorm "waarom neemt u voor x hier de waarde [..] ?" Toch is "weinig enerverend" absoluut een eufemisme.
Als er eens een meer beschouwend vakje passeert dan merk ik juist weer dat het gros van de studenten het afdoet als gezwam en niet relevant

Wat ik me afvraag is: ligt dit aan de studie (nerdstudie,delft)? Ik besef me dat het gras elders altijd groener is, maar ik mag toch hopen dat het verdorde, desolate weiland waar ik me dagelijks in begeef niet representatief is voor academisch Nederland..

Ben jij enthousiast over de colleges die je bijwoont?
Oud 10-06-2004, 08:03
El Kim
El Kim is offline
Bij mij is de sfeer over het algemeen wel goed. Hoewel dit erg van het vak en de docent afhangt. Bij één bepaald vak zitten mensen namelijk 1) of te slapen, 2) spelletjes te spelen, 3) te kletsen, 4) iets anders te doen of 5) ze blijven weg (dat doen de meesten. Gevolg: er zitten nog maar 50 mensen van de 300 die er horen te zitten). Discussies zijn er niet zoveel, behalve door een paar betweterige nerds. Daarintegen zijn sommige werkgrooepen wel weer goed voor discussies.

Btw: ik studeer Media en Cultuur aan de UvA.
Oud 10-06-2004, 09:21
damaetas
damaetas is offline
dat hangt van het vak af.
ik studeer geologie in leuven en bij ons is de sfeer wel goed. en met proffen die we persoonlijk kennen (lees: van geologische vakken) discussiëren we wel.
maar ij ons is dat nogal logisch aangezien wij veel op excursie gaan en dan is het contact met professoren al wat losser en dan is het ook de bedoeling dat er gediscussiëerd wordt.
ik zie mezelf in fysica of statistiek niet gauw een vraag stellen, maar in geolgie of delfstofkunde (ow sorry, mineralogie) durft dat wel te gebeuren. op excursies doe ik graag mee met discussies.
Oud 10-06-2004, 09:26
PV
PV is offline
Verschilt van project tot project. Bij projecten waarbij je samen moet werken aan iets (tv uitzending, krant maken etc) is de sfeer over het algemeen goed. Bij meer individuele projecten is de sfeer meer van "wanneer kan ik naar huis".
De houding tijdens hoorcolleges is denk ik niet anders dan op andere scholen.. er zijn een paar geinteresseerde mensen die vaak (stomme) vragen stellen, het merendeel maakt braaf aantekeningen, let wel op en doet verder niks; en er zijn een paar mensen die het hele college zitten te kletsen, waar de docent zich dan weer aan gaat ergeren enzo.
Bij werkcolleges is er meestal wel meer interesse omdat dingen dan wat concreter zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 10:03
MieX
MieX is offline
Bij onze colleges (zijn er niet zo veel, meestal 2-3 uur per week, dat heb je met pgo) zijn de meeste mensen wel geïnteresseerd, de niet geïnteresserde mensen zitten vaak achteraan, vooraan is het vaak goed te volgen. Vanuit de leerlingen komen vaak wel goede inhoudelijke vragen en discussiepunten, dus de colleges zijn wel goed. Bij de PGO sessies gaat het er juist om dat je discussiëert.
Oud 10-06-2004, 11:25
Verwijderd
Ik studeer psychologie in Maastricht. De colleges zijn meestal wel redelijk druk bezocht, maar ik vraag me van de helft van de mensen vaak wel af wat ze eigenlijk komen doen, behalve bijkletsen. Je hebt mensen die tijdschriften lezen, 2 uur lang met elkaar praten, muziek luisteren.. Er worden wel vragen gesteld, maar echte discussies zijn er maar weinig.
Ik weet nog bij mijn allereerste college, dat ik bijna geschokt was dat er iemand een tijdschrift zat te lezen met een discman aan
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 11:31
Verwijderd
Er zijn wel vaak mensen die overal doorheen praten, daar kan ik me dan wel aan ergeren.. vooral als ik achteraan zit. Dan zie ik het niet en hoor ik het ook nog eens niet.

Nou ja, verder zijn er bij ons nou niet bepaald discussies.. tijdens een responsiecollege worden er dingen gevraagd, maar vaak zijn de docenten zo arrogant dat ze op een normale vraag nog niet eens normaal kunnen antwoorden, laat staan dat iemand met hen in discussie durft te gaan. Zo was het bij het vorige blok althans, echt rare mensen..

En er is ook bestwel een passieve houding, maar dat boeit me niet zo.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 11:39
Verwijderd
De sfeer is prima, met name bij onderzoeksprojecten/practica e.d. Ik erger me nogal snel aan domme mensen, dus is de studie die ik doe (TN) prima geschikt.

Wiskundecolleges, tsja. Er is niet veel aan, maar het is best te doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten