Vooropgesteld: ik snap dat dit in eerste instantie een scholierenforum is, maar toch lijkt het me hier wel op z'n plaats. (bovendien is het het enige forum waar ik geregistreerd ben..)
Met sfeer bedoel ik dan: de houding van studenten in de collegebanken. Vroeger, klein en onwetend, had ik het idee dat later alles interessant zou worden. Onder meer gevoed door verhalen van m'n ouders en beelden uit films stelde ik me de colleges voor als een verzamelplaats voor leergierige, creatieve mensen die verhitte discussies aan zouden gaan met de docenten, waar men niets zonder meer voor waar aan zou nemen en waar je je zo een gewogen eigen mening zou vormen over allerlei zaken.
In praktijk tref ik dagelijks een zaal aan vol ongeïnteresseerde, passieve jongeren die de docent minder aandacht schenken dan de meegenomen spits of de ingrediënten van het colablikje in de hand. Nu lenen veel van de vakken die ik krijg (voornamelijk wiskundig en formeel logsich) zich ook niet echt voor allerlei zijstapjes en discussies, daar ze vanwege hun karakter (reeds lang bewezen stellingen) weinig speeltruimte bieden. De enige vragen die er doorgaans gesteld worden zijn dan ook van de vorm "waarom neemt u voor x hier de waarde [..] ?" Toch is "weinig enerverend" absoluut een eufemisme.
Als er eens een meer beschouwend vakje passeert dan merk ik juist weer dat het gros van de studenten het afdoet als gezwam en niet relevant
Wat ik me afvraag is: ligt dit aan de studie (nerdstudie,delft)? Ik besef me dat het gras elders altijd groener is, maar ik mag toch hopen dat het verdorde, desolate weiland waar ik me dagelijks in begeef niet representatief is voor academisch Nederland..
Ben jij enthousiast over de colleges die je bijwoont?